Kirjaudu ▼
 

Kaikki saman katon alta – marketit puskevat kirja- ja vaatekauppojen reviirille

Kaikki saman katon alta – marketit puskevat kirja- ja vaatekauppojen reviirille
Hypermarketit myyvät entistä enemmän vaatteita, kirjoja ja kosmetiikkaa. Samaan aikaan liikkeitä räätälöidään entistä enemmän asiakaskunnan mukaan.
15.3.2016 15:58
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suuret marketit haluavat tarjota asiakkailleen kaikki mahdolliset päivittäistuotteet samalla kertaa. Muun muassa vaatteiden, kirjojen ja kosmetiikan valikoima laajenee entisestään.

– Erikoiskauppa on kaiken kaikkiaan murroksessa. Monet asiat ostetaan jatkossa hypermarketeista, kun ne aiemmin ostettiin erikoiskaupoista. Tämä liittyy siihen, että ihmiset haluavat saada tyydytettyä arkiset tarpeet helposti ja vaivattomasti, sanoo K-citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio Taloussanomille.

Kesko kertoi eilen uudistavansa kaikki Citymarket-myymälät vuoden 2018 loppuun mennessä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kosmetiikan, kukkien, kirjojen ja paperitarvikkeiden valikoiman laajentamista. Kontion mukaan osaan myymälöistä on jo esimerkiksi rakennettu kirjakauppaa ulkonäöltään muistuttava kirjapuoti.

K-citymarket Oy Kesko Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 1507724-6
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Itsepalvelutavaratalot (yli 2500 m2)
Uutiset yrityksestä
Kaikki yrityksen taloustiedot

Muutaman Citymarketin valikoimaan on puolestaan otettu luonnonkosmetiikkaa. Kontion mukaan terveys- ja hyvinvointituotteiden myynti marketeissa kasvaa selkeästi myös muualla maailmassa.

Myös Aasiasta tuleva tavaravalikoima on kasvamassa. Kesko kertoi helmikuussa, että se alkaa hankkia käyttötavaroita yhdessä ruotsalaisen ICA:n kanssa.

– Saamme tuotua Aasian markkinoilta sellaisia tuotteita, joita Suomen markkinoilla ei ole aikaisemmin myyty. Selkeästi monipuolistamme valikoimaa erityisesti kotiin ja ruuanlaittoon liittyvissä tuotteissa, Kontio kertoo.

Ruokapuolella Citymarketit taas panostavat jatkossa erityisesti tuoreosastoihin, mikä tarkoittaa Kontion mukaan lihaa, kalaa, hedelmiä ja vihanneksia.

– Taloudellinen taantuma vahvistaa hypermarkettien roolia, koska ihmiset hakevat edullista ostoskoria nimenomaan hypermarketeista. Edulliset ostokset ovat kuitenkin hypermarketien keskeinen asia, Kontio sanoo.

Hypermarketista uskottava vaatekauppa

Myös S-ryhmä laajentaa suurten markettiensa valikoimaa. S-ryhmä haluaa tarjota suurissa marketeissaan eli Prismoissa kaiken, mitä tarvitsee kotiin tai mökille, kiteyttää SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

SOK on uudistanut Prismojen käyttötavarakauppaa voimakkaasti viime vuoden aikana. Panostus on näkynyt etenkin vaatteissa: uusia, kansainvälisiä merkkejä on tuotu sekä urheilu- ja katumuotiin että naisten ja miesten pukeutumiseen.

– Aikaisemmin osa ihmisistä ei ole ostanut pukeutumiseen liittyviä tuotteita marketeista. Nyt hypermarket on uskottava pukeutumisen myyjä. On kiinnostavia, hyvännäköisiä ja laadukkaita merkkejä, Alarotu sanoo.

Prismoissa on hänen mukaansa myös luovuttu urheiluvaatteiden ja pukeutumisen omista erillisistä osastoista. Vaatteiden lisäksi viime aikoina on laajentunut kodin tuotteiden valikoima. SOK panostaa myös esimerkiksi kirjoihin ja pienkodinkoneisiin.

Marketit hintakilpailun voittajia

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto näkee, että viime vuonna päivittäistavarakaupoissa korostui kilpailutekijänä hinta. Päivittäistavarakauppa kokonaisuudessaan kutistui edellisvuodesta. Hintavetoiset suuret marketit pärjäsivät Luodon mukaan paremmin kuin ruokakaupat keskimäärin markkinoilla.

Luoto uskoo päivittäistavarakaupan toimijoiden alkaneen kehittää konseptejaan etenkin pitkään jatkuneen laskusuhdanteen vuoksi. Hän huomauttaa, että käyttötavarapuolen myynti on pudonnut viimeiset pari vuotta. Osaltaan painetta ovat tuoneet myös verkkokaupat.

Yksi kaupan trendeistä on kauppojen valikoiman räätälöiminen asiakastietojen mukaan. Kesko aikoo hyödyntää Citymarkettien uudistamisessa aikaisempaa vahvemmin kauppakohtaisia asiakastietoja. Tämä tarkoittaa, että liikkeissä yritetään huomioida paremmin kunkin myymälän asiakkaiden tarpeet ja toiveet.

– Eri puolilla Suomea on selkeästi erilaisia painotuksia. Jossain kaupassa korostuvat esimerkiksi asiakkaat, jotka tykkäävät paljon luomusta, Keskon Kontio sanoo.

15.3.2016 15:58
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Käyttötavaramyynti laskenut , lääkkeenä siihen lisätään tarjontaa. Se on vaan niin että kun tulot vähenee , vähenee myös kulutus , siinä syy.
Anonyymi: jatketaanvaan 15.3.2016 16:05

Anonyymi
"Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto näkee, että viime vuonna päivittäistavarakaupoissa korostui kilpailutekijänä hinta. "

Älä ihmettä?!
Anonyymi: tusenkronor 15.3.2016 16:21

Anonyymi
Hypermarketit on ottanut mallia hevosenkenkäkupasta.
Anonyymi: Tuurista 15.3.2016 16:27

Anonyymi
Käyttötavaramyynti laskenut , lääkkeenä siihen lisätään tarjontaa. Se on vaan niin että kun tulot vähenee , vähenee myös kulutus , siinä syy.


Sipilän hallitus pyrkii määrätietoisesti vähentämään palkansaajien, työttömien, eläkeläisten ym tuloja-
Sipilän hallitus pyrkii määrätietoisesti vähentämään kauppoihin, ravintoloihin, lounaspaikkoihin, parturi-kampaamoihin ym. käytettyjä varoja.
Sipilän hallitus pyrkii tuhoamaan Suomen kotimarkkinat, lisäämään konkurssien ja työttömien määrää.
Rikkain porvaristo suunnittele vakavissaan muuttoa etelään tai Suomen naapurimaihin tuhoamisen onnistuttua. Näiltä sivuilta voi päätellä, että muuttoaikeissa on myös persujen ja kokoomuksen nuoriso. Raha haisee
Anonyymi: Rahahaisee 15.3.2016 16:44

Anonyymi
Jos haluat maksaa miljoonan euron lainasta joka sekunti euron takaisin, menee n. 12 päivää, mutta miljardin maksamiseen meneekin 32 VUOTTA.

Tuosta huomaa, ettei miljoonahöylällä ole kuin psykologinen merkitys takaisinmaksun kannalta (alistus, vallan näyttö, kyykytys, pelottelu).
Anonyymi: sata_miljardia_velka 15.3.2016 16:51

Anonyymi
Jaa. Minä en yhdistä helppoutta ja vaivattomuutta siihen, että pitää kävellä kilometritolkulla pitkin käytäviä etsimässä jotakin.
Anonyymi: Hhkhkgkgnc 15.3.2016 17:16

Anonyymi
Prisma nyt ei voi itseään pitää uskottavana pukeutumisen ostopaikkana.
Rätei ja lumpui kaikki paikat täynnä niin että ei sekaan mahdu.
Anonyymi: Stockmannillementävä 15.3.2016 17:45

Anonyymi
Monet asiat ostetaan jatkossa netistä, kun ne aiemmin ostettiin hypermarketeista. Tämä liittyy siihen, että ihmiset haluavat saada tyydytettyä arkiset tarpeet helposti ja vaivattomasti


hiukan korjasin
Anonyymi: tytytytyty 15.3.2016 18:22

Anonyymi
Vai onko ehkä kuitenkin niin, että vaatekaupat ovat tunkeutuneet markettien reviirille alkamalla myydä halpoja, rumia ja huonolaatuisia lumppuja? Ja hävisivät pelin?
Anonyymi: rättitääsyryysy 15.3.2016 19:29

Anonyymi
Prisma nyt ei voi itseään pitää uskottavana pukeutumisen ostopaikkana.
Rätei ja lumpui kaikki paikat täynnä niin että ei sekaan mahdu.


Ei siellä Stockkalla ole enää laatua kuin herkun lihatiskillä.
Anonyymi: lihasoppaa 15.3.2016 19:31
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:05 Turkkiin pääsee nyt halvalla – aurinkotuoleista ei tarvitse tapella
26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa huomenna konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
26.7. Outotec toimittaa laitteita Iraniin
26.7. Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja
26.7. Digitoday Ilmaisia Pokémon-kolikoita? Epäilyttävä viesti leviää WhatsAppissa
26.7. Pesänhoitaja: Anttilasta kiinnostuneita ostajia on ulkomailta ja kotimaasta
26.7. FT: Yahoon Marissa Mayer syyttää mediaa seksismistä – "Se on sääli"
26.7. Outokumpu petrasi tulostaan odotettua enemmän
26.7. Digitoday Google päivitti: Häirikkösoittajille tyly stoppi
26.7. Öljyjätin tulos romahti 45 %
26.7. Digitoday Clash of Kings -sivusto hakkeroitiin: 1,6 miljoonan pelaajan tiedot vaarassa
26.7. Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
26.7. Kahtiajako kasvaa työmarkkinoilla: pitkäaikaistyöttömien määrä kolminkertaistunut
26.7. UPM-Kymmenen tulos ylitti odotukset – "kulujen karsiminen jatkuu"
26.7. Automyynti vilkastui – rengasvalmistaja Michelin petrasi tulostaan reippaasti
Asiakastieto

Yhteistyössä