Kirjaudu ▼
 

Oluen, siiderin ja lonkeron kauppa edelleen alamäessä Suomessa

VILLE HONKONEN
Oluen, siiderin ja lonkeron kauppa edelleen alamäessä Suomessa
Yksityinen matkustajatuonti on jo huomattavasti suurempaa kuin alkoholin ravintolamyynti.
8.3.2016 12:20
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Panimojuomien myynti laski viime vuonna Suomessa 2,2 prosenttia. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia meni kaupaksi 16,9 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisvuonna. Kokonaismyynti oli 755 miljoonaa litraa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastojen mukaan myös vuonna 2014 lasku oli noin kaksi prosenttia. Liiton mukaan kotimaanmyynti laskee, mutta matkustajatuonti on pysytellyt koko ajan samalla tasolla.

– Hinta ja saatavuus ovat kohdallaan laivoilla ja Tallinnan satamassa. Meidän olutveromme on Viroon nähden aivan liian korkealla tasolla, että se ohjaisi ostosten tekemistä Suomeen. Alkoholijuomien ohella Virosta ostetaan vaatteet ja elintarvikkeet sekä huollatetaan autot ja käydään kampaajalla. Suomi menettää valtavan määrän verotuloja, sanoo liiton toimitusjohtaja Elina Ussa tiedotteessa.

Liiton mukaan alkoholin yksityinen matkustajatuonti on huomattavasti suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. Oluen myynnistä ravintolamyynnin osuus oli vielä kymmenen vuotta sitten yli 20 prosenttia, kun viime vuonna se oli enää alle 15 prosenttia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Reippaimmin laski viime vuonna long drink -juomien myynti. Niiden kauppa oli miinuksella 8,3 prosenttia. Siiderimyynti laski 7,0 prosenttia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliittoon kuuluvat Captol Invest, Hartwall, Olvi, Red Bull, Saimaan Juomatehdas ja Sinebrychoff. Myyntitilastot eivät siis sisällä liiton ulkopuolisten yritysten myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

8.3.2016 12:20
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (46)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ratkaisuna ehdottaisin verojen korotusta.
Saataisiin koko ala kuolemaan ja näin kaikki saisivat hakea juomansa Virosta tavalla tai toisella.
Anonyymi: VinkkiHallitukselle 8.3.2016 12:30

Anonyymi
Tämä pantakoon myönteisenä ilmiönä merkille, jo yksikin lasi alkoholia lisää lisääntyvää syöpäriskiä Skol på den saken.
Anonyymi: EttäOnHyvää 8.3.2016 12:35

Rekisteröitynyt käyttäjä
Olutverot 4,7 til-% v. 2014 joissakin EU-maissa:
Suomi 1,51 eur/litra
Tanska 0,35 eur/litra
Viro 0,30 eur/litra
Saksa 0,09 eur/litra

Siinä sitä ihmeteltävää. Onneksi kunnon olutta voi panna itsekkin maltaista mäskäämällä. Googlatkaa "all grain brewing" tai "BIAB". Mukava harrastus myös reseptiikan ja laiteiden osalta!
Rekisteröitynyt käyttäjä: VoiNäitäUusavuttomia 8.3.2016 12:40

Rekisteröitynyt käyttäjä
Suomen valtiota ei arvonlisäverotuotot tunnu kiinnostavan. Veroeuroja virtaa myös naapurimaahan Ruotsiin josta saa olutta vähintään puolta halvemmalla
Rekisteröitynyt käyttäjä: Ojalaanen 8.3.2016 12:44

Anonyymi
Vanha sanonta sanoo, että kohtuus kerjätessäkin. Alkoholiverosta Suomessa on kaikki kohtuus hävinnyt jo ajat sitten.
Anonyymi: nnnnnnnnnnn 8.3.2016 12:44

Anonyymi
Yhdyn edelliseen...vielä kun panimoteollisuus vaan jatkuvasti pienentää pullojen kokoa,eikä rahalle siten saa enää vastinetta,niin jätän ja olen jättänyt ainakin noiden suurimpien panimoiden tuotteen kaupan hyllyyn.Miksi ostaa muutaman desin tuotteita ja maksaa yhä korkeampia litrahintoja tuotteista?!Upsiderit olen jättänyt kyseisestä syystä kaupan hylkyyn jo vuosia sitten.On se hienoa,että ihan omilla valinnoillaan ja umpisurkealla suhtautumisesta kuluttajia kohtaan myynti vaan pienenee...keskittykää suomalaiset yritykset omistajien bonareiden kasvattamiseen unohtamalla asiakkaat ja yrityksen kestävän kehityksen,niin voitte olla varmoja että huonompaan suuntaan yrityksenne vaan menee :)
Anonyymi: Kuluttaja332 8.3.2016 12:45

Anonyymi
kotimaanmyynti laskee, mutta matkustajatuonti on pysytellyt koko ajan samalla tasolla


Jos oma tuonti on pysynyt samalla tasolla, ja samaan aikaan myynti kotimaassa on vähentynyt, eikös se tarkoita alkoholin kokonaiskulutuksen pienenemistä?
Ja sitä kokonaiskulutuksen alememista taas on ajettu hienona ja hyvänä tavoitteena vaikka minkä lippujen alla viime vuosikymmenet.

Joten mitäs tuosta nillittämään? Ei kun kilpailette kovemmin ja teette parempia juomia joita kansa sitten ostaa, vaikka vähempiä määriä. Ja heikoimmat toimijat putoavat pelistä niin kuin pitääkin, koska vähentyneestä markkinasta ei riitä kaikille. Ihan normisettiä.
Anonyymi: normisettii 8.3.2016 12:46

Anonyymi
Vanha sanonta sanoo, että kohtuus kerjätessäkin. Alkoholiverosta Suomessa on kaikki kohtuus hävinnyt jo ajat sitten.
Anonyymi: nnnnnnnnnnn


Korjaus tuohon: Suomen himoverottaja ei kerjää, se varastaa, välittämättä jaskaakaan oheisvaikutuksista kuten vaikkapa työn tukahduttavasta tappoverotuksesta.
Anonyymi: VarasMikäVaras 8.3.2016 12:49

Anonyymi
Haen kaikki oluet ja viinit Virosta, myös jatkossa ..
Anonyymi: Juissi 8.3.2016 13:22

Anonyymi
Esim lonkeron 4*suomihinta ei ole oikein selitettävissä olutverolla, kyse on myös jostain muusta.
A.le coq esim maksaa suomessa n 11e k kauppiaalla sikspakki (6kpl), virosta ovelle tilattuna 24 kipaletta 20e, palautus ei toimi suomessa virotölkeille, mut ne menee toisaalta näppärästi sekajätteenä, ei tarvi raijata kauppaan ja kun on suhteita ja myyjiä nykyään paljon, ei tarvi raijata niitä täysiääkään kaupasta kotio, kevenee taakka huomattavasti =)
Anonyymi: Semmossii 8.3.2016 13:24
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä