Kirjaudu ▼
 

Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa

Antti Hämäläinen
Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa
Urheiluvälineliikkeiden tarjouskampanjointia pyritään saamaan paremmin ruotuun XXL:ää koskevan päätöksen viitoittamana.
2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuluttaja-asiamies on sopinut kymmenen urheiluvälineliikkeen kanssa, että ne eivät enää jatkossa vertaile markkinoinnissa tarjoushintojaan harhaanjohtavasti ohjevähittäis- ja suositushintoihin. Taustalla on markkinaoikeuden marraskuinen päätös, joka koskee urheiluvälineliike XXL:ää.

Markkinaoikeus kielsi kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti XXL:ää vertaamasta mainoksissaan myyntihintaa suositusvähittäishintaan, jos tämä suositushinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa.

Lisäksi markkinaoikeus kielsi XXL:ää esittämästä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain rajoitetun ajan, vaikka käytännössä samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeenkin.

Markkinaoikeus hylkäsi kuitenkin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen, ettei lupausta alimmista hinnoista saisi käyttää markkinoinnissa. Kuluttaja-asiamies on hakenut päätökseen valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Muillakin puutteita

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan XXL:n lisäksi muillakin urheiluvälineliikkeillä on ollut puutteita vertailuhinnoissaan. Tiedotteessa todetaan, että harhaanjohtavat hinnat aiheuttavat kuluttajille menetyksiä, kun huomiota ei kiinnitetä lopulliseen myyntihintaan vaan tekaistun alennuksen suuruuteen.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti liikkeille järjestämässään tapaamisessa odottavansa kaikkien alan yritysten toimivan jatkossa markkinaoikeuden XXL:ää koskevan päätöksen mukaisesti. Mukana olivat muun muassa Budget Sport, Erätukku, Intersport, Partioaitta, Sportia, Stadium ja TopSport.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tapaamisessa sovittiin myös, etteivät liikkeet enää jatkossa käytä markkinoinnissaan vertailuhintana ohjevähittäis- ja suositushintoja.

Lisäksi yrityksille muistutettiin myös muista alennus- ja tarjousmarkkinointiin liittyvistä säännöistä, kuten alennusmyyntien kestosta ja niiden toteutustavasta.

2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vihdoin. XXL-liikkeen mainonta on pitkään ollut erityisen räikeää. Kaikki kengät kun ovat tuntuneet olleen -40 prosenttia tai enemmän alennuksessa. Ei etiikkaa lainkaan yrittäjällä.
Anonyymi: Asiantuntija123 2.3.2016 11:04

Anonyymi
vihdoinkin kunnollinen välineliike .henkilökunta todella motivoitunutta,huomaa kyllä että ei ole suomipojan pulju.en käy enää kesporteissa.
Anonyymi: adidass 2.3.2016 11:47

Anonyymi
Mites ifolor? Jatkuvasti "alennuksia" mutta käsittääkseni nuo voitaisiin luokitella normi hinnoiksi. Eikö joskus ollut jotenkin ajallisesti rajattu kuinka paljon vuodessa saa olla "ale" myyntiä?
Anonyymi: Sigma 2.3.2016 11:56

Anonyymi
Suositus ja ohje hinnat on tarkoituksella laitettu niin korkealle ettei vielä 80 % alekaan aiheuta kauppiaalle tappiolla myyntiä.
Anonyymi: säästäväisyys 2.3.2016 12:50

Rekisteröitynyt käyttäjä
Hyvä! Sama suitsiminen myös mööpeliliikkeille!
Rekisteröitynyt käyttäjä: Gonales 2.3.2016 13:08

Anonyymi
Entäs mustepatruunoiden täyttöfirmat, kehutaan kuinka säästöä tulee 40-0-60-70-80 prosenttia, muttei koskaan puhuta euroista mitään.
Anonyymi: Shokkihinta 2.3.2016 14:07
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

20:49 Zuckerberg: Facebook ei pyri mediayhtiöksi
20:30 Pankkijohtaja kiistää syyllistyneensä valuuttojen manipulaatioon
20:05 Merkel vakuuttaa: TTIP-neuvottelut jatkuvat
19:45 Kreikan talous kasvoi toisella neljänneksellä
19:02 Yle: Valtio yritti tiristää autoilijoilta rahaa sakoilla, meni pieleen
18:26 Irlanti puolustautuu Applen verojutussa
17:13 EK Ahvenanmaan verottomasta pakettirallista: "Mitään hätiköityä ei pidä tehdä"
16:49 Venäjälle voi syntyä uusi öljyjätti – Putinin leima puuttuu
16:02 Varaudu näihin – moni vero muuttuu ensi vuonna
15:45 Digitoday Dropbox-tietoja nettiin – vaihda salasana, jos kuulut tähän ryhmään
15:28 Onko tässä Särkänniemen delfiinien uusi työ?
15:11 Meyerin investoinnit Turkuun nousevat 75 miljoonaan euroon
14:52 Laajennus työkokeiluun, Guggenheim, isompi kotitalousvähennys – EK julkisti toiveet hallitukselle
14:02 Nordea veikkaa: Seuraava koronnosto sittenkin vasta joulukuussa
13:35 Investors House saattaa aloittaa asuntorakentamisen
13:10 Wärtsilä ja Gasum aloittavat maakaasuyhteistyön
12:43 Kauppa kävi heinäkuussa vain suurissa supermarketeissa
12:17 Saksalaisministeri: Britit eivät saa poimia rusinoita pullasta
12:09 Digitoday Hurja patenttihakemus: Näinkö loppuvat iPhone-varkaudet?
11:40 Palkansaajat saamassa uuden kiky-porkkanan – näin veronkevennys vaikuttaa
11:30 Aktia ennustaa aneemista kasvua – "Ei spurtti, vaan hyvin maltillinen parannus"
11:12 Libressen ja Liberon pörssiinmenon takana ostotarjous
10:42 EK: Teollisuuden näkymät edelleen heikot
10:15 Hypo: Juuri julkaistut tiedot paljastavat talouden tilan
10:09 Digitoday Musiikkipalvelujen taisto meni rumaksi: Spotify kostaa artisteille
09:20 Asuntokaupan kahtiajako vahvistuu Suomessa
08:43 Ilta-Sanomat Muumimukien hinnat laskevat? ”Keräilijöiden usko alkaa hiipua”
08:27 Japanin Kuroda: Ei epäilystäkään, etteikö lisäelvytykselle olisi tilaa
08:03 Digitoday Oppivatko ihmiset vihdoin? Pokémon-pelko ei toteutunut Suomessa
07:44 ICT-ala mukaan kilpailukykysopimukseen
Asiakastieto

Yhteistyössä