Kirjaudu ▼
 

Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa

Antti Hämäläinen
Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa
Urheiluvälineliikkeiden tarjouskampanjointia pyritään saamaan paremmin ruotuun XXL:ää koskevan päätöksen viitoittamana.
2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuluttaja-asiamies on sopinut kymmenen urheiluvälineliikkeen kanssa, että ne eivät enää jatkossa vertaile markkinoinnissa tarjoushintojaan harhaanjohtavasti ohjevähittäis- ja suositushintoihin. Taustalla on markkinaoikeuden marraskuinen päätös, joka koskee urheiluvälineliike XXL:ää.

Markkinaoikeus kielsi kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti XXL:ää vertaamasta mainoksissaan myyntihintaa suositusvähittäishintaan, jos tämä suositushinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa.

Lisäksi markkinaoikeus kielsi XXL:ää esittämästä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain rajoitetun ajan, vaikka käytännössä samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeenkin.

Markkinaoikeus hylkäsi kuitenkin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen, ettei lupausta alimmista hinnoista saisi käyttää markkinoinnissa. Kuluttaja-asiamies on hakenut päätökseen valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Muillakin puutteita

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan XXL:n lisäksi muillakin urheiluvälineliikkeillä on ollut puutteita vertailuhinnoissaan. Tiedotteessa todetaan, että harhaanjohtavat hinnat aiheuttavat kuluttajille menetyksiä, kun huomiota ei kiinnitetä lopulliseen myyntihintaan vaan tekaistun alennuksen suuruuteen.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti liikkeille järjestämässään tapaamisessa odottavansa kaikkien alan yritysten toimivan jatkossa markkinaoikeuden XXL:ää koskevan päätöksen mukaisesti. Mukana olivat muun muassa Budget Sport, Erätukku, Intersport, Partioaitta, Sportia, Stadium ja TopSport.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tapaamisessa sovittiin myös, etteivät liikkeet enää jatkossa käytä markkinoinnissaan vertailuhintana ohjevähittäis- ja suositushintoja.

Lisäksi yrityksille muistutettiin myös muista alennus- ja tarjousmarkkinointiin liittyvistä säännöistä, kuten alennusmyyntien kestosta ja niiden toteutustavasta.

2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vihdoin. XXL-liikkeen mainonta on pitkään ollut erityisen räikeää. Kaikki kengät kun ovat tuntuneet olleen -40 prosenttia tai enemmän alennuksessa. Ei etiikkaa lainkaan yrittäjällä.
Anonyymi: Asiantuntija123 2.3.2016 11:04

Anonyymi
vihdoinkin kunnollinen välineliike .henkilökunta todella motivoitunutta,huomaa kyllä että ei ole suomipojan pulju.en käy enää kesporteissa.
Anonyymi: adidass 2.3.2016 11:47

Anonyymi
Mites ifolor? Jatkuvasti "alennuksia" mutta käsittääkseni nuo voitaisiin luokitella normi hinnoiksi. Eikö joskus ollut jotenkin ajallisesti rajattu kuinka paljon vuodessa saa olla "ale" myyntiä?
Anonyymi: Sigma 2.3.2016 11:56

Anonyymi
Suositus ja ohje hinnat on tarkoituksella laitettu niin korkealle ettei vielä 80 % alekaan aiheuta kauppiaalle tappiolla myyntiä.
Anonyymi: säästäväisyys 2.3.2016 12:50

Rekisteröitynyt käyttäjä
Hyvä! Sama suitsiminen myös mööpeliliikkeille!
Rekisteröitynyt käyttäjä: Gonales 2.3.2016 13:08

Anonyymi
Entäs mustepatruunoiden täyttöfirmat, kehutaan kuinka säästöä tulee 40-0-60-70-80 prosenttia, muttei koskaan puhuta euroista mitään.
Anonyymi: Shokkihinta 2.3.2016 14:07
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

17:15 WSJ: Deutsche Bankin johtajillekin syytteitä Italian pankkisotkusta
16:39 Kalifornia helpottamassa automaattiautojen testejä – liikenteeseen jopa ilman kuskia
15:47 BBC: Kolmekymppisillä puolet vähemmän varallisuutta kuin 10 vuotta sitten
14:59 Britannian pääministeri sai Brexit-kannattajilta linjauksen maahanmuutosta
13:42 Kiinan teollisuus piristyi hiukan syyskuussa
12:17 Volkswagen ei myy dieselautoja USA:ssa ainakaan vuoteen – tai ehkä enää koskaan
11:26 Vanhanen Ylelle Suomen Pankin johtajavalinnoista: Sukupuolella on merkitystä
10:19 Venäjä aikoo myydä osuutensa kahdesta öljy-yhtiöstä
07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
Asiakastieto

Yhteistyössä