Kirjaudu ▼
 

Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa

Antti Hämäläinen
Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa
Urheiluvälineliikkeiden tarjouskampanjointia pyritään saamaan paremmin ruotuun XXL:ää koskevan päätöksen viitoittamana.
2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuluttaja-asiamies on sopinut kymmenen urheiluvälineliikkeen kanssa, että ne eivät enää jatkossa vertaile markkinoinnissa tarjoushintojaan harhaanjohtavasti ohjevähittäis- ja suositushintoihin. Taustalla on markkinaoikeuden marraskuinen päätös, joka koskee urheiluvälineliike XXL:ää.

Markkinaoikeus kielsi kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti XXL:ää vertaamasta mainoksissaan myyntihintaa suositusvähittäishintaan, jos tämä suositushinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa.

Lisäksi markkinaoikeus kielsi XXL:ää esittämästä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain rajoitetun ajan, vaikka käytännössä samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeenkin.

Markkinaoikeus hylkäsi kuitenkin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen, ettei lupausta alimmista hinnoista saisi käyttää markkinoinnissa. Kuluttaja-asiamies on hakenut päätökseen valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Muillakin puutteita

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan XXL:n lisäksi muillakin urheiluvälineliikkeillä on ollut puutteita vertailuhinnoissaan. Tiedotteessa todetaan, että harhaanjohtavat hinnat aiheuttavat kuluttajille menetyksiä, kun huomiota ei kiinnitetä lopulliseen myyntihintaan vaan tekaistun alennuksen suuruuteen.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti liikkeille järjestämässään tapaamisessa odottavansa kaikkien alan yritysten toimivan jatkossa markkinaoikeuden XXL:ää koskevan päätöksen mukaisesti. Mukana olivat muun muassa Budget Sport, Erätukku, Intersport, Partioaitta, Sportia, Stadium ja TopSport.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tapaamisessa sovittiin myös, etteivät liikkeet enää jatkossa käytä markkinoinnissaan vertailuhintana ohjevähittäis- ja suositushintoja.

Lisäksi yrityksille muistutettiin myös muista alennus- ja tarjousmarkkinointiin liittyvistä säännöistä, kuten alennusmyyntien kestosta ja niiden toteutustavasta.

2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vihdoin. XXL-liikkeen mainonta on pitkään ollut erityisen räikeää. Kaikki kengät kun ovat tuntuneet olleen -40 prosenttia tai enemmän alennuksessa. Ei etiikkaa lainkaan yrittäjällä.
Anonyymi: Asiantuntija123 2.3.2016 11:04

Anonyymi
vihdoinkin kunnollinen välineliike .henkilökunta todella motivoitunutta,huomaa kyllä että ei ole suomipojan pulju.en käy enää kesporteissa.
Anonyymi: adidass 2.3.2016 11:47

Anonyymi
Mites ifolor? Jatkuvasti "alennuksia" mutta käsittääkseni nuo voitaisiin luokitella normi hinnoiksi. Eikö joskus ollut jotenkin ajallisesti rajattu kuinka paljon vuodessa saa olla "ale" myyntiä?
Anonyymi: Sigma 2.3.2016 11:56

Anonyymi
Suositus ja ohje hinnat on tarkoituksella laitettu niin korkealle ettei vielä 80 % alekaan aiheuta kauppiaalle tappiolla myyntiä.
Anonyymi: säästäväisyys 2.3.2016 12:50

Rekisteröitynyt käyttäjä
Hyvä! Sama suitsiminen myös mööpeliliikkeille!
Rekisteröitynyt käyttäjä: Gonales 2.3.2016 13:08

Anonyymi
Entäs mustepatruunoiden täyttöfirmat, kehutaan kuinka säästöä tulee 40-0-60-70-80 prosenttia, muttei koskaan puhuta euroista mitään.
Anonyymi: Shokkihinta 2.3.2016 14:07
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

08:39 Sanoma teki reippaan tulosparannuksen
08:29 HS: Hallitus haluaa yrityksille ison veroalen
07:55 Applen tulos heikkeni – puhelinmyynti yli odotusten
06:05 Turkkiin pääsee nyt halvalla – aurinkotuoleista ei tarvitse tapella
26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa tänään konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
26.7. Outotec toimittaa laitteita Iraniin
26.7. Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja
26.7. Digitoday Ilmaisia Pokémon-kolikoita? Epäilyttävä viesti leviää WhatsAppissa
26.7. Pesänhoitaja: Anttilasta kiinnostuneita ostajia on ulkomailta ja kotimaasta
26.7. FT: Yahoon Marissa Mayer syyttää mediaa seksismistä – "Se on sääli"
26.7. Outokumpu petrasi tulostaan odotettua enemmän
26.7. Digitoday Google päivitti: Häirikkösoittajille tyly stoppi
26.7. Öljyjätin tulos romahti 45 %
26.7. Digitoday Clash of Kings -sivusto hakkeroitiin: 1,6 miljoonan pelaajan tiedot vaarassa
26.7. Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
Asiakastieto

Yhteistyössä