Kirjaudu ▼
 

Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa

Antti Hämäläinen
Kuluttaja-asiamies suitsii urheiluliikkeiden mainontaa
Urheiluvälineliikkeiden tarjouskampanjointia pyritään saamaan paremmin ruotuun XXL:ää koskevan päätöksen viitoittamana.
2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuluttaja-asiamies on sopinut kymmenen urheiluvälineliikkeen kanssa, että ne eivät enää jatkossa vertaile markkinoinnissa tarjoushintojaan harhaanjohtavasti ohjevähittäis- ja suositushintoihin. Taustalla on markkinaoikeuden marraskuinen päätös, joka koskee urheiluvälineliike XXL:ää.

Markkinaoikeus kielsi kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaisesti XXL:ää vertaamasta mainoksissaan myyntihintaa suositusvähittäishintaan, jos tämä suositushinta ei vastaa yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa.

Lisäksi markkinaoikeus kielsi XXL:ää esittämästä väitettä siitä, että tarjoustuote on tarjolla tietyllä hinnalla vain rajoitetun ajan, vaikka käytännössä samaa tuotetta myydään samaan hintaan tarjousajan jälkeenkin.

Markkinaoikeus hylkäsi kuitenkin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen, ettei lupausta alimmista hinnoista saisi käyttää markkinoinnissa. Kuluttaja-asiamies on hakenut päätökseen valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Muillakin puutteita

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan XXL:n lisäksi muillakin urheiluvälineliikkeillä on ollut puutteita vertailuhinnoissaan. Tiedotteessa todetaan, että harhaanjohtavat hinnat aiheuttavat kuluttajille menetyksiä, kun huomiota ei kiinnitetä lopulliseen myyntihintaan vaan tekaistun alennuksen suuruuteen.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti liikkeille järjestämässään tapaamisessa odottavansa kaikkien alan yritysten toimivan jatkossa markkinaoikeuden XXL:ää koskevan päätöksen mukaisesti. Mukana olivat muun muassa Budget Sport, Erätukku, Intersport, Partioaitta, Sportia, Stadium ja TopSport.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tapaamisessa sovittiin myös, etteivät liikkeet enää jatkossa käytä markkinoinnissaan vertailuhintana ohjevähittäis- ja suositushintoja.

Lisäksi yrityksille muistutettiin myös muista alennus- ja tarjousmarkkinointiin liittyvistä säännöistä, kuten alennusmyyntien kestosta ja niiden toteutustavasta.

2.3.2016 10:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (6)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vihdoin. XXL-liikkeen mainonta on pitkään ollut erityisen räikeää. Kaikki kengät kun ovat tuntuneet olleen -40 prosenttia tai enemmän alennuksessa. Ei etiikkaa lainkaan yrittäjällä.
Anonyymi: Asiantuntija123 2.3.2016 11:04

Anonyymi
vihdoinkin kunnollinen välineliike .henkilökunta todella motivoitunutta,huomaa kyllä että ei ole suomipojan pulju.en käy enää kesporteissa.
Anonyymi: adidass 2.3.2016 11:47

Anonyymi
Mites ifolor? Jatkuvasti "alennuksia" mutta käsittääkseni nuo voitaisiin luokitella normi hinnoiksi. Eikö joskus ollut jotenkin ajallisesti rajattu kuinka paljon vuodessa saa olla "ale" myyntiä?
Anonyymi: Sigma 2.3.2016 11:56

Anonyymi
Suositus ja ohje hinnat on tarkoituksella laitettu niin korkealle ettei vielä 80 % alekaan aiheuta kauppiaalle tappiolla myyntiä.
Anonyymi: säästäväisyys 2.3.2016 12:50

Rekisteröitynyt käyttäjä
Hyvä! Sama suitsiminen myös mööpeliliikkeille!
Rekisteröitynyt käyttäjä: Gonales 2.3.2016 13:08

Anonyymi
Entäs mustepatruunoiden täyttöfirmat, kehutaan kuinka säästöä tulee 40-0-60-70-80 prosenttia, muttei koskaan puhuta euroista mitään.
Anonyymi: Shokkihinta 2.3.2016 14:07
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

15:44 Ertokin jää pois uudesta keskusjärjestöstä
14:30 Japanin Abe suunnittelee jättimäistä elvytyspakettia
13:12 BBC: Työnsaantisi voi pian olla kiinni robotin valinnoista
12:36 Näin kalliiksi homerakennukset käyvät yhteiskunnalle
12:16 Yellen ennakoi Fedin nostavan korkoaan piakkoin
11:10 Ilta-Sanomat Tekeekö Ruotsi taas Suomelle ikävän tempun? Niinistö Ylellä: ”Ruotsalaiset ovat selvästi vähän noloina”
10:26 HS: Eläkesijoittajille miljoonien tappiot kasvuyrityksistä
07:12 Näkökulma Näin Saksassa: Metalliala neuvotteli peräti 4,8 prosentin palkankorotukset
06:03 Digitoday Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä
06:01 Jopa 253 000 lasta voi altistua homeelle – katso kartasta, missä ongelmia on
27.5. Snowden on nyt seksisymboli
27.5. Turvatyynyjen takaisinveto paisuu: "pelkääjän paikallakin" vikaa
27.5. Kohta robottikin "tuntee kipua"
27.5. USA:n talous kasvoi nopeammin kuin luultiin
27.5. Miksi pankkilainaa ei saa Suomessa kännykällä?
27.5. Monsanto-pomo voisi tienata yrityskaupasta 70 miljoonaa
27.5. 38 öljytankkeria jonottaa satamassa Ranskassa – jalostajat tyytyväisinä
27.5. Microsoftista lähteville heti uusia työtarjouksia – "Useat löytävät mielenkiintoisia tehtäviä"
27.5. Terex: Zoomlion ei saanut tehtyä sitovaa ostotarjousta
27.5. Rikkain prosentti on Suomessakin luultua rikkaampi
27.5. Digitoday Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä
27.5. Analyytikko: Fortum maksoi korkean hinnan Ekokemistä – "Aika paljon preemiota"
27.5. Konecranes kohoaa kauppojen varmistuttua
27.5. Tunnettu lamppumerkki kiinnostaa pörssissä – kurssi roimassa nousussa
27.5. Valtio kahmaisee lähes 200 miljoonan euron potin Ekokemin myynnistä
27.5. Digitoday Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä
27.5. Kaupalle vahvistus – Fortum ostaa Ekokemin
27.5. R-kioskien omistaja perustaa yhtiön, jonka tavoitteena on turvata työpaikkoja
27.5. Digitoday "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan
27.5. Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
Asiakastieto

Yhteistyössä