Kirjaudu ▼
 

XXL:n markkinointi halutaan korkeimpaan oikeuteen: Mitä kuluttaja ymmärtää?

Antti Hämäläinen
XXL:n markkinointi halutaan korkeimpaan oikeuteen: Mitä kuluttaja ymmärtää?
Korkein oikeus joutuu mahdollisesti pohtimaan, millainen on keskivertokuluttaja ja miten hän käyttäytyy.
26.1.2016 12:49
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kuluttaja-asiamies hakee valituslupaa markkinaoikeuden päätökseen, joka koskee urheiluvälineliike XXL:n markkinointia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan XXL on käyttänyt markkinoinnissaan hintalupausta, jonka mukaan se pyrkii olemaan markkinoiden edullisin vaihtoehto ja hyvittämään hinnanerotuksen kuluttajalle, mikäli tämä löytää vastaavan tuotteen halvemmalla muualta. Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan hintalupauksen tarkoituksena on luoda mielikuva siitä, että XXL on markkinoiden edullisin toimija.

Markkinaoikeuden viime marraskuussa antaman ratkaisun mukaan XXL:n hintalupaus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritys väittäisi sillä olevan edullisimmat hinnat, eikä valistunut ja huolellinen keskivertokuluttajakaan ymmärrä hintalupausta niin. Markkinaoikeus hylkäsikin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksen hintalupauksen käyttämisestä markkinoinnissa.

Oikeus kuitenkin kielsi kuluttaja-asiamiehen muiden vaatimusten mukaisesti XXL:ää antamasta harhaanjohtavaa vaikutelmaa tarjoustensa kestosta ja hintojensa edullisuudesta.

Kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin mukaan markkinoinnin harhaanjohtavuutta arvioidaan niin sanotun keskivertokuluttajan näkökulmasta. Käsite pohjautuu Euroopan unionin tuomioistuimen 1990-luvulla luomalle määritelmälle valistuneesta, kohtuullisen tarkkaavaisesta ja huolellisesta keskivertokuluttajasta, joka tutkii huolellisesti mainoksia ja tuotetietoja.

"Ihmiset eivät aina käyttäydy rationaalisesti"

Kuluttaja-asiamiehen mukaan käyttäytymistieteestä saadut tutkimustulokset ovat osoittaneet, että tosiasiassa ihmiset eivät käyttäydy aina rationaalisesti ja analysoi tietoa koneen kaltaisesti. Tämä on otettu huomioon myös komission antamissa direktiivin soveltamisohjeissa, joiden mukaan kansallisten tuomioistuinten ja hallintoviranomaisten on arvioitava harhaanjohtavuutta muun muassa kuluttajien käyttäytymisestä tehtyjen tuoreiden havaintojen perusteella.

Suomen kuluttajansuojalaissa ja ratkaisuissa markkinointia on perinteisesti arvioitu mainoksia nopeasti silmäilevän kuluttajan näkökulmasta. Tämä tarkastelutapa vastaa asiamiehen mukaan käyttäytymistaloustieteen tutkimustuloksia kuluttajan todellisesta käyttäytymisestä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Markkinaoikeus sen sijaan pitää päätöksessään kuluttajaa rationaalisena toimijana, joka tutustuu hintalupauksen sisältöön ja ymmärtää sen perusteella, että hinnat eivät ole aina markkinoiden edullisimmat, todetaan kuluttaja-asiamiehen tiedotteessa.

Nyt kilpailu- ja kuluttajavirasto pyrkii saamaan korkeimmalta oikeudelta ennakkoratkaisun keskivertokuluttajan käsitteestä.

– Keskeistä on, voidaanko arvioinnissa käyttää edelleen suomalaisessa oikeuskäytännössä omaksuttua kuluttajakäsitettä ja käyttäytymisen taloustieteessä saatuja tutkimustuloksia sen arvioimiseksi, miten keskivertokuluttaja ymmärtää XXL:n markkinoiman hintalupauksen ja johtaako se kuluttajaa harhaan, tiedotteessa muotoillaan.

26.1.2016 12:49
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (29)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Rekisteröitynyt käyttäjä
Käsite pohjautuu Euroopan unionin tuomioistuimen 1990-luvulla luomalle määritelmälle valistuneesta, kohtuullisen tarkkaavaisesta ja huolellisesta keskivertokuluttajasta, joka tutkii huolellisesti mainoksia ja tuotetietoja.

--

Suomen kuluttajansuojalaissa ja ratkaisuissa markkinointia on perinteisesti arvioitu mainoksia nopeasti silmäilevän kuluttajan näkökulmasta. Tämä tarkastelutapa vastaa asiamiehen mukaan käyttäytymistaloustieteen tutkimustuloksia kuluttajan todellisesta käyttäytymisestä.


Taas hyvä esimerkki siitä, miten EU:n taholla pyritään lakejakin vääntelemään niin, että ne tavallisen kansalaisen sijaan palvelisivat ylikansallisten suuryritysten etuja.
Rekisteröitynyt käyttäjä: AsioitaSeurannut 26.1.2016 13:01

Anonyymi
Kyllä mainostaja vie nykypäivän keskivertokuluttajaa, kuin pässiä narussa!
Anonyymi: kriittinenkuluttaja 26.1.2016 13:01

Anonyymi
Turun talousalueella kaksi isoa XXL kauppaa jos tästä nyt asiaa tekemään saattaa pian toinen olla pois pelistä. Työpaikkojen takia hyshys
Anonyymi: valtavatlattianeliöt 26.1.2016 13:05

Anonyymi
Suomessahan on "mökin mummo", jonka mukaan mennään.
Anonyymi: bnvbnvbnvbnv 26.1.2016 13:05

Anonyymi
Yksinkertainen sääntö pätee Suomessa:

Asiakkaiden harjaanjohtaminen on kiellettyä ja johtaa sanktioihin.
Anonyymi: SuomiPKorea 26.1.2016 13:11

Anonyymi
XXL:n alennusprosentit ovat tuulesta temmattuja, kuten Mas
kunkin. Tällä alentamattomalla ovh hinnalla he tuskin koskaan ovat kauppaa tehneet ja eivät teekään.

Tässä jos missä, kustaan tietämätöntä asiakasta silmään ja
oikein olan takaa. Tämmöinen mainostaminen pitäisi kieltää
HETI, suuren uhkasakon uhalla.
Anonyymi: rehellisyyysmaanp 26.1.2016 13:20

Anonyymi
Myös yrityksen nimi johtaa harhaan, luulin ettei siellä myydä ollenkaan kokoja XS, S, M, L ja XL.
Anonyymi: Lisenssiaatti 26.1.2016 13:21

Anonyymi
Helppo markkinoida olevansa halvin, kun tarjoaa merkkejä joita muista kaupoista ei löydy.

Halvemmat vastaavat tuotteet ovat eri asia ja esim. Lidlin tarvikkeet pesevät XXLn vastaavat usein 10-0.
Anonyymi: Roskaa 26.1.2016 13:43

Anonyymi
Kuluttaja- asiamies voisi paneutua myös Veikkauksen mainontaan joka on harhaanjohtavaa antaen kuvan suurista voitoista vaikka todellisuus on aivan toista.
Myös Elisan mainontaan voisi puuttua , asiakkaat senkin maksavat eli 50% lisää hinnoissa jotta Elisa voi jatkaa typerää mainontaa.
Anonyymi: bussikuski 26.1.2016 13:52

Anonyymi
Ollaan muka niin hyvin koulutettuja ja PISA-kärkeä, mutta todellisuudessa ei ymmärretä edes mainoksia. :)

Ihan vinkkinä, katsokaa nyt tuulipuvut sitä absoluuttista rahamäärää eikä sitä, että se on x prosenttia hinnasta y.
Anonyymi: hyvä_suomi 26.1.2016 14:04
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä