Kirjaudu ▼
 

Ruuan halventuminen jatkuu – kulutustutkija kertoo hintasodan taustat

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkijan Ari Peltoniemen mukaan Lidl sysäsi liikkeelle lumipallon, johon muut ketjut ovat joutuneet reagoimaan.
20.1.2016 13:49
Matti Järvi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Taloussanomien videolla tutkija Ari Peltoniemi kommentoi elintarvikkeiden hintojen halpenemista ja hintakilpailua. Mikäli video ei näy laitteessasi, voit katsoa sen täältä.

S-ryhmän, Keskon ja Suomen Lähikaupan alkuviikolla julkistamat tuotealennukset ovat herättäneet uusia spekulaatioita kauppojen välillä käytävästä hintasodasta. Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkija Ari Peltoniemi kertoo Taloussanomien studiokeskustelussa, että ketjujen nokittelu alentanee hintoja entisestään.

Koventuneen hintakilpailun perusteet löytyvät saksalaisketju Lidlin entistä voimakkaammasta tunkeutumisesta vanhojen kaupan jättien reviirille:

– Perimmäinen syy on kilpailutilanteen muutos. Kaikki ketjut ovat tulleet Lidlin perässä. Vanhat pelurit ovat joutuneet miettimään, miten pysyvät perässä.

Peltoniemi kertoo, että Lidl pelaa hieman eri säännöillä kuin suomalaiset kauppaketjut. Kuitenkin myös saksalaisjätti joutuu reagoimaan halpuutusuutisiin.

– Luulen, että siellä luetaan listat tarkkaan. Samojen tuotteiden hinnat lähenevät tai tulevat samalle tasolle nyt alentuneiden kanssa.

Peltoniemi kertoo myös, että niin raaka-aineiden kuin öljynkin hinta on laskenut. Se on luonut hedelmällisen pohjan hintojen alentamiselle.

Hän arvioi, että laskusuunta pysyy vuoden 2016 ajan:

– Ostovoima on alentunut ja nyt halutaan asiakasvirtoja omaan kauppaan. Jos tämä meno jatkuu, niin kyllä se näkyy hintojen alentumisena.

Maailmanmarkkinahintojen sysäykset voivat kuitenkin muuttaa trendin nopeastikin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Elintarvikkeiden hinta nousi ripeästi vuosien ajan

Edellisellä "halpuutuskierroksella" S-ryhmä sai moitteita alennusten kohdistumisesta epäterveellisiin tuotteisiin. Ryhmän tiistaina julkistamat alennukset kohdistuivatkin suhteellisen terveellisenä pidettyihin tuotteisiin. Esimerkiksi kevytjauhelihan, broilerin ja salaattien hinta laski. Keskon listojen kärjessä taas olivat muun muassa kinkkusuikale sekä gotler- ja lauantaimakkara.

– K-ryhmän antama lista on samankaltainen kuin mikä S-ryhmässä oli jokin aika sitten. S-ryhmässä taas herättiin kritiikkiin, siitä että halpuutuksissa oli vähän vihanneksia ja hedelmiä, Peltoniemi pohtii.

Kuluttajille on eduksi, että molempien suurten ketjujen alennuslistoilta ovat löytyneet myös ruokamakkarat. Peltoniemi kertoo, että tutkimusten mukaan kyseessä on päivittäinen elintarvike useissa talouksissa.

Alennukset ovat tulleet voimaan aikana, jolloin elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet reippaasti enemmän kuin yleiset kuluttajahinnat. Peltoniemi kertoo, että elintarvikkeiden hinnat ovat kohonneet tasaisesti vuodesta 2009, jolloin arvonlisäveroa alennettiin. Ruoka pysyi muiden hintojen kanssa samalla tasolla noin kaksi vuotta, kunnes alkoi taas kallistua.

– Viimeisten lukujen perusteella elintarvikkeet ovat reilut 10 prosenttia yleisiä kuluttajahintoja korkeammalla.

20.1.2016 13:49
Matti Järvi
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (58)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Lehdissä käytävä hintasota on yhtä tyhjän kanssa. Kauppaliikkeet hakevat vain huomiota itselleen. Todellisuudessa s-ja k-ryhmän hinnat ovat edelleen samat ja Lidl reilusti niitä halvempi ilman tätä mediatemppuilua.
Anonyymi: habis45 20.1.2016 13:56

Anonyymi
Lidl sysäsi liikkeelle lumipallon, johon muut ketjut ovat joutuneet reagoimaan.


p.o.:

"KILPAILU sysäsi liikkeelle lumipallon, johon ketjut ovat joutuneet reagoimaan."

Eli ihan normaalia markkinoiden toimintaa, kunhan markkinoiden annetaan toimia.
Anonyymi: Köyhäläinen 20.1.2016 13:58

Anonyymi
Edellisen kerran kun Prisma halpuutti hintoja niin ei se ainakaan laskussa näkynyt. Halpuutus oli pelkkä mielikuva...kiitos Lidilille edullisista hinnoista, monta etelän matkaa on käyty Lidlissä säästyneillä rahoilla.
Anonyymi: TaunoJaElma 20.1.2016 13:59

Anonyymi
Eikö talsan oma toimittaja juuri meuhkannut miten kyseesä on maailmanlaajuinen deflaatiokierre joka johtaa täystuhoon ja anarkiaan. Kumpaakohan uskoisi.
Anonyymi: Asiantuntijasmies 20.1.2016 14:01

Anonyymi
Lehdissä käytävä hintasota on yhtä tyhjän kanssa. Kauppaliikkeet hakevat vain huomiota itselleen. Todellisuudessa s-ja k-ryhmän hinnat ovat edelleen samat ja Lidl reilusti niitä halvempi ilman tätä mediatemppuilua.


Tosiasia on että lidl alkaa olemaan suhteellisen kallis. Lidl oli paljon paljon halvempi suhteellisesti yli viisi vuotta sitten, mutta silloin te juntit ette sen päälle mitään ymmärtäneetkään. Nyt eniten on parantanut k-kaupat ja s liikekin on ihan hyvin mukana-
Anonyymi: ertwa 20.1.2016 14:09

Anonyymi
Aikamoista mielikuvamarkkinointia. Tarkoitus on laskea muutamien tuotteiden hintoja ja väittää että hinnat ovat laskeneet. 99% tuotteista hinnat entisellään tai vähän nostettuna. Näin liikevaihto ja kate eivät tipu. Oikeasti aito kilpailu on s ja k kaupoille aivan kauhistus, koska on totuttu koviin katteisiin ja rakentamaan ainavaan uutta lasipalatsia ja tappiollisia seikkaluja itänaapuriin...
Tänne pitäisi saada 2-3 isoa ulkomaista toimijaa niin olisi oikeasti jotain kilpailua.
Anonyymi: mielikuvamarkkinoint 20.1.2016 14:11

Anonyymi
"Kuluttajille on eduksi, että molempien suurten ketjujen alennuslistoilta ovat löytyneet myös ruokamakkarat."

Kuluttajille on paljon perampi kun listoila on oikeita puhtaita elintarvikkeita. Lihaa(marinoimatonta), vihanneksia, kasviksia jne. Halpuutetuissa makkaroissa lihapitoisuus on pieni ja "lihan kaltaisten" ainesosien määrä kasvaa. Prosessoitujen lihojen hintoja voisi vaikka korottaa kuluttajien edun nimissä.

Ja ei en moralisoi enkä kritisoi kuluttajien kulutustottumuksia, jokainen tuhotkoon oman terveytensä valitsemallaan myrkyllä. Kauppojen ei vain pitäisi helpottaa sitä.
Anonyymi: Pena123 20.1.2016 14:14

Anonyymi
Hintojen vähintäänkin tarpeeseen tulevaan laskuun on vain yksi syy. Lidl
Anonyymi: friikki 20.1.2016 14:15

Rekisteröitynyt käyttäjä
Nyt tuottajaa raatelevat kaikki. Korotetaanko ALV:tä, että saadaan maataloustuet maksettua ja deflaation peikko torjuttua. Sehän on VVM:n mielestä kauheaa, jos Suomalaisille jää vähääkään ylimääräistä ostovoimaa.
Rekisteröitynyt käyttäjä: The-Deve 20.1.2016 14:18

Anonyymi
Nyt voi Sipilän hallitus hyvällä omallatunnolla,sädekehä pään päällä,nostaa ruuan arvonlisäveroa ja sanoa ettei nosto vaikuta viimevuotisiin hintoihin,eli ruuan hinta pysyy samana.
Anonyymi: Alivaltiotieteidenyl 20.1.2016 14:18
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä