Kirjaudu ▼
 

Iso onkin kallis – näin megapakkauksilla puijataan

Heini Karjanmaa
Iso onkin kallis – näin megapakkauksilla puijataan
Pakkauskoot suurenevat jatkuvasti ja automarketit perustelevat megakokoisia murosäkkejään suuruuden tuomilla säästöillä. Lue, onko megapakkaus sittenkään aina halvempi kuin normaalikokoinen tuote. Entä missä tuotteessa suuremman pakkauksen yksikköhinta on lähes kaksinkertainen?
3.10.2012 06:01
Toivo Martikainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vähittäiskaupan keskittyessä kaupunkien laitamille suuriin marketteihin ja ihmisten kärrätessä ruokaa kotiin autolasteittain kerrallaan ovat myös tuotteiden pakkauskoot kasvaneet.

Suuret pakkauskoot ovat etenkin pienille ruokakunnille usein ongelmallisia. Niiden järkevyyttä on kuitenkin perusteltu suuruuden ekonomialla eli sillä, että tuotteen yksikköhinta alenee pakkauskoon kasvaessa. Taloussanomien selvityksen mukaan tämä argumentti ei kuitenkaan ole täysin pitävä, kun asiaa tarkastelee kuluttajan vinkkelistä.

Klassikkoesimerkki yksikköhinnan nostamisesta tuotekokoa kasvattamalla on perhepizza. Pikainen vilkaisu helsinkiläisten pizzerioiden ruokalistoihin osoittaa, että perhekokoisesta pizzasta veloitetaan eräissä paikoissa jopa yli kaksi kertaa enemmän kuin normaalikokoisesta tuotteesta. Maalaisjärkeä käyttäen on vaikea uskoa, että perhepizza olisi yli kaksi kertaa normaalikokoista pizzaa suurempi.

Tarkkana
liha- ja leipäostoksilla

Käynti Helsingin keskustan ruokakaupoissa paljastaa, että myös peruselintarvikkeissa pieni pakkaus voi usein olla yksikköhinnaltaan yllättäen halvempi kuin suurempi pakkauskoko.

Esimerkiksi normaalikokoinen 400 gramman paketti naudan jauhelihaa maksaa 2,90 euroa, joten kilohinnaksi muodostuu 7,25 euroa. Saman jauhelihan 700 gramman perhepakkaus maksaa 6,59 euroa, josta kilohinnaksi tulee selkeästi korkeampi 9,41 euroa. (Katso tarkemmat hintataulukot jutun lopusta.)

Reissumies-leivissä halvin vaihtoehto on 235 grammaa painava neljän leivän peruspakkaus, jonka hinta on 0,59 euroa. Kilohinnaksi muodostuu 2,51 euroa. Kahdentoista leivän perhepakkaus painaa 705 grammaa ja maksaa 2,35 euroa. Sen kilohinta kohoaa lähes puolet peruspakkausta korkeammalle 3,33 euroon.

Iso oluttölkki
lähes kaksi kertaa kalliimpi

Muutama vuosi sitten tuli voimaan alkoholijuomia koskeva laki, joka kieltää juomien paljousalennukset. Halpojen mäyräkoirien ja olutkorien päivät ovat kenties luetut, mutta toiseen suuntaan panimoalalla osataan kyllä vedättää hintoja.

Paljousalennuskiellon jälkeen markkinoille tuotiin brittiläistä olutkulttuuria jäljittelevä pint-koon oluttölkki, joka pitää sisällään 0,568 litraa mallasjuomaa. Pint-tölkkien mainostukseen ja brändäämiseen on käytetty paljon rahaa. Se näkyy myös juomien hinnoissa.

Kun normaalikokoinen 0,33 litran tölkki Karhun keskiolutta maksaa esimerkkikaupassa 1,08 euroa eli 2,82 euroa litralta, on saman oluen pint-tölkin hinta 3,14 euroa eli 5,26 euroa litralta. Litrahinta siis lähestulkoon tuplaantuu pelkällä tölkkikoon muutoksella.

Suurempien tölkkien kalliimpi litrahinta pätee myös siidereihin ja lonkeroihin, mutta ero ei ole yhtä räikeä kuin oluessa.

Alkossakin myydään
suurta kalliilla

Alko on puolestaan tuonut viime vuosina yhä useampia viinejä saataville pahvisissa hanapakkauksissa. Niissäkin kuluttaja joutuu silloin tällöin maksamaan tyhjästä.

Esimerkiksi ranskalaisen J. P. Chenet Colombard-Chardonnay -viinin hanapakkauksen litrahinta nousee korkeammaksi kuin saman viinin normaalikokoisessa pullossa. Samoin on chileläisen Cono Sur Cabernet Sauvignon -viinin kohdalla.

Suuren pakkauksen halpuuteen luottaminen ei kannata aina myöskään kirkkaissa viinoissa. Esimerkiksi Tapio Viinan ja Leijona Viinan litran pullot ovat kalliimpia kuin samojen väkijuomien seitsemän desilitran pullojen litrahinnat.

Laki ei määritä
hintoja

Vaikka yksikköhintojen roimatkin muutokset pakkauskokojen vaihtuessa voivat vaikuttaa vedätykseltä, mikään laki tai säännös ei tietenkään määrää, että yksikköhintojen pitäisi olla yhteneviä. Kyse on harvoin myöskään kuluttajan harhaanjohtamisesta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Jos tätä suuremman pakkauskoon halpuutta ei mainosteta sanallisesti, ei se ole harhaanjohtamista. Jos tällainen maininta kuitenkin on ja yksikköhinta onkin sitten kalliimpi, silloin kyse voi olla harhaanjohtamisesta, erikoistutkija Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta sanoo.

Peltoniemi sanoo itsekin törmänneensä ilmiöön, jossa suurempi pakkaus onkin yksikköhinnaltaan kalliimpi.

– Näitä on tullut vastaan ja uskon, että niitä esiintyy jonkin verran. Ei se varmaan kauhean yleistä ole, mutta kyllä sitä tapahtuu, hän sanoo.

Peltoniemen mukaan kuluttajien sisäänrakennetuksi olettamukseksi on muodostunut, että suuremmassa pakkauksessa ostetut tuotteet ovat aina halvempia.

– Siinä mielessä on normaalista käytännöstä poikkeavaa, jos normaalikokoinen pakkaus onkin yksikköhinnaltaan halvempi, hän sanoo.

Kun asiasta ei ole säännöksiä tai lakia, on kuluttajien vain pidettävä silmänsä auki ja tarkkailtava tuotteiden yksikköhintoja, jos he haluavat välttyä tyhjästä maksamiselta.

Onko sinulla kokemuksia suurista tuotepakkauksista, joiden yksikköhinta on normaalikokoista pakkausta korkeampi? Kerro tarinasi sähköpostitse osoitteeseen taloussanomat@sanoma.fi. Vastaukset käsitellään nimettöminä.

Eräiden tuotteiden eri kokoisten pakkausten hintoja
Tuote Pakkauskoko Hinta Yksikköhinta
Atria naudan paistijauheliha 400 g 2,90 e 7,25 e/kg
Atria naudan paistijauheliha 700 g 6,59 e 9,41 e/kg
Oululainen Reissumies 4 kpl / 235 g 0,59 e 2,51 e/kg
Oululainen Reissumies 12 kpl / 705 g 2,35 e 3,33 e/kg
Karhu III -olut 0,33 l 1,08 e 2,82 e/l
Karhu III -olut 0,568 l 3,49 e 5,26 e/l
Crowmoor Dry Apple -siideri 0,33 l 2,18 e 6,15 e/l
Crowmoor Dry Apple -siideri 0,5 l 3,44 e 6,58 e/l
Hartwall Cool Grape -lonkero 0,33 l 1,61 e 4,42 e/l
Hartwall Cool Grape -lonkero 0,568 l 3,49 e 5,88 e/l
J. P. Chenet Colombard-Chardonnay -valkoviini 0,75 l 6,98 e 9,17 e/l
J. P. Chenet Colombard-Chardonnay -valkoviini 2 l 19,98 e 9,99 e/l
Cono Sur Tocornal Cabernet Sauvignon -punaviini 0,75 l 6,90 e 9,07 e/l
Cono Sur Tocornal Cabernet Sauvignon -punaviini 3 l 27,90 e 9,30 e/l
Tapio Viina 0,7 l 17,19 e 24,41 e/l
Tapio Viina 1 l 25,20 e 25,10 e/l
Leijona Viina 0,7 l 14,53 e 20,61 e/l
Leijona Viina 1 l 21,30 e 21,20 e/l

3.10.2012 06:01
Toivo Martikainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (1)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Syy siihen miksi isompi on monesti kalliimpi on ruokakorien hintavertailuissa. Tuotteet jotka tiedetään olevan mukana hintavertailuissa, hinnoitellaan halvemmaksi. Näin saadaan aikaan mielikuva edullisesta kaupasta. Eli ruokakoritutkimukset eivät edistä tervettä kilpailua vaan antavat mahdollisuuden kauppaketjuille kuluttajan harhaanjohtamiseen
Anonyymi: kauppasetä 21.2.2013 13:51
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

06:03 Digitoday Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä
06:01 Jopa 253 000 lasta voi altistua homeelle – katso kartasta, missä ongelmia on
27.5. Snowden on nyt seksisymboli
27.5. Turvatyynyjen takaisinveto paisuu: "pelkääjän paikallakin" vikaa
27.5. Kohta robottikin "tuntee kipua"
27.5. USA:n talous kasvoi nopeammin kuin luultiin
27.5. Miksi pankkilainaa ei saa Suomessa kännykällä?
27.5. Monsanto-pomo voisi tienata yrityskaupasta 70 miljoonaa
27.5. 38 öljytankkeria jonottaa satamassa Ranskassa – jalostajat tyytyväisinä
27.5. Microsoftista lähteville heti uusia työtarjouksia – "Useat löytävät mielenkiintoisia tehtäviä"
27.5. Terex: Zoomlion ei saanut tehtyä sitovaa ostotarjousta
27.5. Rikkain prosentti on Suomessakin luultua rikkaampi
27.5. Digitoday Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä
27.5. Analyytikko: Fortum maksoi korkean hinnan Ekokemistä – "Aika paljon preemiota"
27.5. Konecranes kohoaa kauppojen varmistuttua
27.5. Tunnettu lamppumerkki kiinnostaa pörssissä – kurssi roimassa nousussa
27.5. Valtio kahmaisee lähes 200 miljoonan euron potin Ekokemin myynnistä
27.5. Digitoday Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä
27.5. Kaupalle vahvistus – Fortum ostaa Ekokemin
27.5. R-kioskien omistaja perustaa yhtiön, jonka tavoitteena on turvata työpaikkoja
27.5. Digitoday "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan
27.5. Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
27.5. HKScan saa uuden toimitusjohtajan
27.5. Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
27.5. Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
27.5. G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
27.5. Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
27.5. Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
27.5. Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
27.5. Vähittäiskauppa pääsi pahimman yli – teollisuuden luottamus heikkeni
Asiakastieto

Yhteistyössä