Kirjaudu ▼
 

S- ja K-ryhmä jyräävät: "Liiketilat näille veijareille"

Lehtikuva
S- ja K-ryhmä jyräävät: "Liiketilat näille veijareille"
Kilpailuasioista vastaava ministeri puuttuisi liian vahvoihin ruokakauppaketjuihin. Itsenäisten päivittäistavarakauppiaiden perustamassa M-ketjussa tuskaillaan kauppakeskukseen pääsyä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kilpailuasioista vastaava ministeri Lauri Ihalainen (sd) esitti tiistaina Helsingin Sanomissa, että määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön puututtaisiin myös ruokakaupassa.

Ihalaisen mukaan viranomaiset voisivat puuttua toimintaan esimerkiksi silloin, jos kauppaketjun markkinaosuus ylittää 30 prosenttia. Tuoreimpien tietojen mukaan S-ryhmä ja Kesko hallitsevat yhdessä noin 80 prosenttia Suomen päivittäistavarakaupasta.

Pienessä M-ketjussa tuskaillaan kipeimmin liiketilojen puutteen kanssa. Ketju käy parhaillaan neuvotteluita useista kauppapaikoista eri puolella Suomea. Myös pääkaupunkiseudulle se yrittää saada uusia myymälöitä.

11:25Osake
-0.20 %
29.95
-0.06

– Pääkaupunkiseudullekin olemme vahvemmin tulossa. Paikoista ei vielä voi sanoa mitään, koska neuvottelut ovat auki. Jos kaikki menee hyvin, ainakin yksi uusi kauppa tulee tänä vuonna. Kauppiailta tulee koko ajan yhteydenottoja, eli kiinnostusta on paljon, M-ketjua johtava Timo Pyrhönen sanoo.

Vuonna 2006 perustelulla ketjulla on 60 myymälää. Se on kasvanut hitaasti, mutta tasaisesti 4–5 myymälän vuosivauhtia. Viimeksi viime viikolla uusi myymälä avautui Ylöjärven Kyrönlahdessa.

Helsingissä M-Marketin tuntevat Arabiassa asuvat. Ketjulla on myymälänsä myös Tapanilassa ja Kaartinkaupungissa. Suurin kauppa sijaitsee Hyvinkäällä, jossa Pyrhösellä on neljä M-kauppahuonetta.

Hyvinkään Pyrhöset ainakin osa asukaista mieltää vanhemman väen suosimaksi perinteiseksi, kilpailijoita ehkä hieman kalliimmaksi kaupaksi. Helsingissä kaupat puolestaan hakevat kohdeasiakkaita yhdistämällä luomua ja lähiruokaa kyläkauppatunnelmaan, mikä ei ole ihan helppo tehtävä.

”Uudet liiketilat menevät
näille kahdelle veijarille

Uusien liiketilojen hankinta on ollut M-ketjulle tuskaista. Kauppiaan pitää ensin saada kauppapaikka haltuunsa ennen kuin hän voi liittyä ketjuun. Se ei ole itsenäiselle kauppiaalle helppoa.

– Eipä ole kauheasti tarjolla, kun uudet liiketilat menevät näille kahdelle veijarille [S-ryhmälle ja Keskolle]. On vaikea saada mitään uusia paikkoja, kun näillä on valtuustoissa omat edustajansa. Ei meillä on mahdollisuuksia maadoittaa valtuustoja, ja usein tieto uusista liikepaikoista tulee vasta sitten kun niitä jo rakennetaan, Pyrhönen sanoo.

Kauppakeskuksiin ei
mitään mahdollisuuksia

M-kaupat eivät ole tähän mennessä päässeet myöskään kauppakeskuksiin, vaikka niissä kauppiaat saavuttaisivat suurimmat asiakasvirrat.

– Sanotaan näin, että ne tarjoukset, joita meille on tullut kauppakeskuksilta, ovat niin järjettömän suuria, ettei meillä ole mitään mahdollisuuksia päästä sinne.

Lisäksi kauppakeskusten ruokakaupalle varatut paikat ovat yleensä liian isoja.

– Jos tarjotaan jotain 5 000:tta neliötäkin, niin ongelmana voi olla kauppiaan löytäminen.

Yhteyttä myös
Kilpailuvirastoon

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Pyrhönen on ollut vaikeasta kilpailutilanteesta yhteydessä myös Kilpailuvirastoon – kuten moni muukin.Yksittäisiä tapauksia, joissa kauppiaat olisivat menettäneet kauppapaikan epäreilusti, hän ei osaa tai halua nimetä.

Virastossa kaupan ongelmat on tiedetty jo pitkään. Mitään konkreettista muutosta ei ole vielä ainakaan tullut. Hiljattain se on alkanut tutkia kuitenkin kauppapaikkojen kaavoitusta.

Suomalaisen kaupan nykytila on levinnyt jo komission korviin, kun EU-parlamentit suomalaismepit jättivät komissiolle kirjallisen kysymyksen asiasta.

Aitoja vaihtoehtoja
asiakkaille

Kauppias Pyrhösen mukaan ketjuuntuminen on nykypäivän kauppiaalle ainoa vaihtoehto. Muuten tavaraa ei saa hankittua kilpailukykyiseen hintaan eikä turvattua logistiikkaa.

– Kun lähdimme perustamaan ketjua, oli kolme perusasiaa: Että pystyisimme tarjoamaan vaihtoehtoja asiakkaille, tavarantoimittajille ja kauppiaille.

Tämä näkyy Pyrhösen mukaan tuotevalikoimassa. Kauppiaat ovat pyrkineet hankkimaan erilaisia tuotteita, jos kuluttajat ovat niin pyytäneet.

– Peli on avoin joka suuntaan. Tavara voi tulla suoraan tavarantoimittajilta tai myyjiltä. Kauppias saa itse päättää. Ei tarvitse meiltä lupaa kysyä, sen kun ottaa tuotteen ja laittaa myyntiin.

Vain prosentti
päivittäistavarakaupasta

Päivittäistavarakaupasta noin 80 prosenttia on S-ryhmän ja Keskon hallussa. S-ryhmän päivittäistavarakauppoja ovat Prismat, S-marketit, Sokokset, Alepat ja muun muassa liikennemyymälä ABC:t. Kesko omistaa K-ruokakaupat ja K-citymarketit.

Siwat, Valintatalot ja Euromarketit kuuluvat puolestaan Suomen lähikauppaan, josta osuuskunta Tradeka omistaa osan. Suomen lähikaupan markkinaosuus on A. C. Nielsenin myymälärekisterin mukaan kahdeksan prosenttia.

Muiden yksityisten kauppiaiden yhteenlaskettu osuus on 12 prosenttia, josta saksalaisen Lidlin osuus on arviolta viisi prosenttia. M-ketjun myynti on pientä suurten päivittäistavaraketjujen rinnalla, noin yhden prosentin luokkaa.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Kesko S-ryhmä
Ihmiset Timo Pyrhönen
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (88)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Asiakkat periaatteessa voisi vaikuttaa asiaan, mutta käytännössä ei. Kahden 80% markkinaosuus on niin suuri ettei juuri mitään voi, koska heidän putiikit parhailla paikoilla kaavoituksesta johtuen ja pystyvät mainostamaan ja tarjoamaan joitain sisäänheittotuotteita halvalla.

Pieneen markettiin on pitkä matka ja hinnat vähän korkeammat, joten vaikea on tukea pienen markkinaosuuden kauppoja. Ainoastaan viranomaiset voisi tähän tehdä muutoksen, mutta halua ei kai ole kun ovat ilmeisesti itse hyötymässä.
Lidlin tyytyväinen a 8.5.2012 11:20

Anonyymi
kansankiihotusta.
botti 8.5.2012 11:20

Anonyymi
Olen käynyt M-kaupassa: onhan se hyvä että on valinnanvaraa, mutta kun perustuotteiden kuten esim. maksalaatikon, tuoremehun, jauhelihan tai jogurttitölkin hinta on kolmanneksen kalliimpi kuin isossa ketjussa, niin vähän satunnaiseksi jää.
keskittymistä silti 8.5.2012 11:22

Anonyymi
Jokainen joka pystyy jättäkööt s- ja k-ryhmän kaupat väliin, se olisi ainoa mahdollisuus muutokseen ja silloin kauppa sekä päättäjät heräisi todellisuuteen.

Mutta suomisopuli ei näin tee, joten tilanne on itse aiheutettu ja ruuna hinnasta on aivan turha valittaa koska tätä on tilattu. Köyhiä vain hiukan käy sääliksi..
Hesus 8.5.2012 11:22

Anonyymi
SUURI ON AINA KAUNISTA JA TAVOITELTAVAA.

MILLÄÄN MUUTA VÄLIÄ....EIKÄ KEINOILLA....

PIENET PYSYKÖÖN KYYKYSSÄ.

Äh... sama peli aina...ei ihmiskunta muutu...
:O 8.5.2012 11:23

Anonyymi
Täyttä potaskaa ovat tuon jutun kauppiaan väitteet. Kauppakeskusten omistajat ottavat mieluummin tiloihinsa varman maksajan (S tai K) kuin jonkun epmääräisen konkkayrittäjän. Siitä tässä on kysymys.
Järkeä kehiin. 8.5.2012 11:24

Anonyymi
Lähin ei-ässä tai koo-ruokakauppa löytyy 5 kilometrin päästä. Lidlissä olisi mukava asioida, mutta joutuu aina erikseen sinne lähtemään.
se kaavoitus, se kaa 8.5.2012 11:24

Anonyymi
S- ja K-ryhmä jyräävät: "Liiketilat näille veijareille"

Tarkoittivat kai huijareille.
Nimetön 8.5.2012 11:24

Anonyymi
Luojan kiitos: enää muutama vuosi niin ei tarvitse kaupassa arpoa mitä ostaa kun tarjolla on vain Rainbowia ja Pirkkaa.
Ihanaa kun ei tarvit 8.5.2012 11:25

Anonyymi
Veijari... semmosta uutissanastoa tänään...
Uutinen? 8.5.2012 11:26
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä