Kirjaudu ▼
 

PTT: Ruuan hinnan nousu hidastuu vihdoin

Lehtikuva
PTT: Ruuan hinnan nousu hidastuu vihdoin
Elintarvikkeiden hintojen nopein nousu on jo nähty. Keskimäärin ruuan hinnat nousevat tänä vuonna 3,5 prosenttia viime vuodesta, Pellervon taloustutkimus (PTT) ennustaa.
Taloussanomat
3.4.2012 10:55
44

Ruuan hinnan nousua on rauhoittanut raaka-aineiden hintojen nousun pysähtyminen. Toisaalta tuontihintojen nousu vähentää tuonnin kautta tulevaa hintakilpailua. Lisäksi kaupan ja teollisuuden kustannukset ovat nousseet yleisen kustannustason mukana, PTT sanoo ennusteessaan.

Viime vuonna ruuan hintaa nostivat erilaiset suorat ja välilliset veronkorotukset. Tällä haavaa ei ole tietoa suoraan kuluttajahintoihin vaikuttavista veronkorotuksista tänä vuonna. Ensi vuonna hintojen nousua kiihdyttää hallituksen kehysriihessä sopima yleinen arvonlisäveron korotus.

Tuontihintojen nousu vaikuttaa erityisesti lihan hintaan, mikä PTT:n mukaan vahvistaa kotimaisen lihateollisuuden neuvotteluasemaa kotimaiseen kauppaan nähden. Lihan kuluttajahinnat nousevat tänä vuonna viisi prosenttia. Ensi vuonna hintojen nousu on selvästi loivempaa, tutkimuslaitos arvioi.

Maitotuotteiden hinnat nousevat PTT:n ennusteen mukaan keskimäärin 4,5 prosenttia tänä vuonna. Leipä- ja viljatuotteiden hinnat nousevat 2,5 prosenttia.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (44)


Anonyymi
Saksassa ruokakassini 400 E kk, on Suomessa n 1200E.
MONOPOLI-KARTELLI el 3.4.2012 12:31

Anonyymi
Saksassa ruokakassini 400 E kk, on Suomessa n 1200E.


Jep. Sopii kutakuinkin kokemushaarukkaani myös:)
pikakommentoija 3.4.2012 12:47

Anonyymi
Kirjoittelin jo aiemmin eilen kommenttia ruoan hinnasta.
Käydessäni Tankassa viime viikolla ruokakaupassa hakemassa päivällistarvikkeet ja viinipullon lasku oli n. 17e.
Tultuani hetkeksi takaisin tänne ajattelin tehdä vertailua ja kävin suurehkossa K-ryhmän marketissa, jonka kyljessä oli myös Alko sitä viinipulloa varten.
Ostin samat tai vastaavat tuotteet, Pirkkaa sekä tarjouksia, samat määrät (painot).
Lasku oli kassalla 31,95e.
Sitten hain Alkosta halvimman valkoviinin, 6e.

Setti maksoi siis 37,95=n. 21e enemmän kuin Tanskassa.

Tätä eivät etäisyydet selitä:))


Toivoisin todella, että ottaisit valokuvat ostoksista kuitteineen kaiken kansan nähtäville, ihan oikeasti? Blogiin vaan, ei tarvi omalla nimellä pistää. Sulla on kuitenkin kamera käytössä puhelimessa koko ajan, käyttäkää niitä! pistäkää tietoa nettiin jo!
Nimetön 3.4.2012 12:50

Anonyymi
Kirjoittelin jo aiemmin eilen kommenttia ruoan hinnasta.
Käydessäni Tankassa viime viikolla ruokakaupassa hakemassa päivällistarvikkeet ja viinipullon lasku oli n. 17e.
Tultuani hetkeksi takaisin tänne ajattelin tehdä vertailua ja kävin suurehkossa K-ryhmän marketissa, jonka kyljessä oli myös Alko sitä viinipulloa varten.
Ostin samat tai vastaavat tuotteet, Pirkkaa sekä tarjouksia, samat määrät (painot).
Lasku oli kassalla 31,95e.
Sitten hain Alkosta halvimman valkoviinin, 6e.

Setti maksoi siis 37,95=n. 21e enemmän kuin Tanskassa.

Tätä eivät etäisyydet selitä:))

Toivoisin todella, että ottaisit valokuvat ostoksista kuitteineen kaiken kansan nähtäville, ihan oikeasti? Blogiin vaan, ei tarvi omalla nimellä pistää. Sulla on kuitenkin kamera käytössä puhelimessa koko ajan, käyttäkää niitä! pistäkää tietoa nettiin jo!


Kuitithan ovat toki tallella. Ruoka on syöty ja turmellus juotu.
Toi Tanskalainen kuitti kädessä tein noi ostokset täällä;)
Ensi kerralla täytyy olla viisaampi ja kerätä enemmän todistusaineistoa.
kommentoija 3.4.2012 12:57

Anonyymi
Tuskin ruoan hinta kuitenkaan lähtee laskemaan... siitä pitää Keskon ja S-Ryhmän laiton hintakartelli huolen, samoin Neste Oilin polttoainemonopoli, Suomen tasaverotus (alle 10% veroista kerätään enää progressiivisilla veroilla) yms.
Tuota noin vaan 3.4.2012 13:09

Anonyymi
Eilen ja viime viikolla kahdessa, eri ketjujen, kaupassa käydessäni huomasin että ainakin neljä usein ostamaani tuotetta oli saanut uuden hintalapun, korotukset olivat 5-10%. Jos tänä vuonna nousu on 3,5%, tarkoittanee se että joidenkin tuotteiden hinta on täytynyt laskea ja että uusia korotuksia ei enää tule!? Ja paskat!

Kuinka puusilminä ihmisiä oikein pidetään? Jokainen joka ulkomailla liikkuu ja kaupassa siellä käy tietää totuuden muun Euroopan hintatasosta ja jokainen joka ei ole pahasti dementoitunut huomaa kuinka hintoja hilataan koko ajan ylös rakkaassa kotimaassamme!

Tehkää vain herrat niitä hienoja "tutkimuksianne", valitettavasti teidän tutkimukset tiedetään isoiksi vitseiksi ja jokainen niille nauraisi jos vain kyynelten seasta kykenisi!
Eekoo 3.4.2012 13:15

Anonyymi
no boikottiin sitten vaan kartelli S ja K,ketkä pystyvät(joilla Lidl lähellä)..joo vaihtoehtoja voisi todellakin olla enemmän..
tehkää! 3.4.2012 13:34

Anonyymi
Kahvin hinta on kovassa laskussa.

Se ei näy Suomessa, jossa kuukauden sisään 4,85?->5.50? !
Nimetön 3.4.2012 13:37

Anonyymi
Kyllä kansalaiset nyt on niin että tarvitaan boikotteja tai muita voimakeinoja että saadaan riistäjät kuriin. Nälkälakkoja eduskuntatalon eteen jne. Kukaan vaan ei tee mitään, muristaan salaa kotona ja tekojen hetkellä epäröidään. "Juu, ei mulla mitään ollu...on se säitä pidelly"
Jyrcilä 3.4.2012 13:38

Anonyymi
Kuka nuija väittää että ruoka on kallista? Jauheliha 2 euroa kg, sipulit 40 senttiä kilo, perunat euron kilo. Kaali 50 senttiä kilo. Makaronia saa 400 grammaa 20 sentillä.

Uusavuttomat luuserit vain eivät osaa itse tehdä ruokaa ja ostavat einesroskaa ja valittavat hinnoista.

Ai niin.....
Unohdin mainita, että ostokseni koostuivat pääasiassa hedelmistä, vihanneksista, possunlihasta (suikaleita) sekä maitotuotteista.
Eivät siis eineksistä.
Toisaalta en myöskään ole ajatellut elää perunasoselaatikolla, makaroonilaatikolla, maksalaatikolla tai muilla vastaavilla.
Ja ei, en todellakaan väheksy noitakaan ruokia.


Sehän on aivan oma valinta.
Nimetön 3.4.2012 13:51
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä