Kirjaudu ▼
 

"Aikooko komissio puuttua Suomen kaupan väärinkäytöksiin?"

Lehtikuva
"Aikooko komissio puuttua Suomen kaupan väärinkäytöksiin?"
Vihreiden Euroopan parlamentin jäsenet Satu Hassi ja Tarja Cronberg ovat jättäneet komissiolle kirjallisen kysymyksen Suomen vähittäiskaupan keskittymisestä. Mepit haluavat tietää, aikooko Euroopan komissio puuttua Suomen väärinkäytöksiin.
20.3.2012 17:04
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vihreiden Euroopan parlamentin jäsenet Satu Hassi ja Tarja Cronberg ovat jättäneet komissiolle kirjallisen kysymyksen Suomen vähittäiskaupan keskittymisestä. Hassi ja Cronberg haluavat lisäksi selvittää käyttävätkö kauppaketjut väärin määräävää markkina-asemaansa ja aikooko Euroopan komissio puuttua väärinkäyttöön.

Kysymyksen kohteena ovat Suomen vähittäiskaupan jätit, S- ja K-ryhmät, joiden hallussa on noin 80 prosenttia vähittäiskaupan markkinoista. Tämä tarkoittaa, että päivittäistavarakauppa on Suomessa Euroopan keskittyneintä.

– Tuottajat joutuvat esimerkiksi maksamaan kauppaketjuille markkinointirahaa, jonka ainut vastine on tuotteen pääsy kaupan valikoimaan. Tuottaja saatetaan myös velvoittaa lunastamaan myymättömäksi jääneet tuotteet. Lisäksi kaupat hinnoittelevat ulkopuolisten tuottajien tuotteet huomattavasti kalliimmiksi kuin omat tuotemerkkinsä, Hassi ja Cronberg sanovat kysymyksessään.

Vihreiden parlamenttiedustajat lainaavat kysymyksessään Pellervon Taloustutkimuksen raporttia. Raportin mukaan päivittäistavarakauppojen osuus elintarvikkeiden hinnasta on noussut kahdeksan prosenttiyksikköä vuosien 2000 ja 2009 välillä.

– MTK:n mukaan kaupan osuus maitopurkin asiakashinnasta on vuosien 2004 ja 2010 välillä noussut 25 prosentista 39 prosenttiin, siis peräti 14 prosenttiyksikköä. Tämä on järkyttävä muutos järkyttävän lyhyessä ajassa. Arvonlisävero laski mutta kuluttajahinta nousi, Hassi kirjoittaa tänään blogissaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Samalla maatalouden ja elintarviketeollisuuden osuudet ovat pienentyneet, Hassi ja Cronberg kirjoittivat kysymyksessään. Parlamenttiedustajien mukaan taustalla ovat kaupan kasvaneet mahdollisuudet kilpailuttaa tuottajia sekä toisiaan että tuontituotteita vastaan.

Tästä kertoo myös se, että kauppojen lukumäärä lähes puolittui Suomessa vuosien 1990 ja 2010 välillä.

Kilpailuvirasto kertoi päivittäistavarakauppaketjujen väärinkäytöksistä tammikuussa.

20.3.2012 17:04
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (140)


Anonyymi
...mut erkki the pelimerkkihän oli niiiiin tytyväinen S-ryhmän ossuuskauppaan kuin ikinä voi olla...ei tää voi häiritä komujakaan...
Anonyymi: x 21.3.2012 7:52

Anonyymi
Ajatella, Suomessa on lainsäädäntö ja viranomaiset, jonka tehtävänä on estää jonkun määräävään asemaan pääsy taloudessa?? Varsinkin kaupanalalla. Mihin olemmekaan päätyneet?? Joku ei ole selvästikään tehnyt töitään!!!
Anonyymi: Hyvä Veli. 21.3.2012 7:56

Anonyymi
Toivottavasti EU puuttuu. Omat kansanedustajathan ei tähän puutu kun istuvat hallituksissa ja saavat koouspalkkioiden lisäksi alennusta ruokaansa ainakin S-ryhmässä. Pitäisi myös puuttua suurten teollisuuslaitosten kuten lihanjalostajien ja vastaavien tekemään lobbaukseen terveysviranomaisille. Heidän ansiostaan kaikki pientuotanto alkaa olla loppu esim. pienleipomot, meijerit, lihajalostajat jne ... Kaikki muu kuin suurteollisuuden pakkaama listeria ja nitriitti ruoka on mukamas ainoa hygienisesti tuotettu ja pakattu ! Pitäisiköhän tutkia suurennuslasilla laitokset ? Kyllä se niin on että pienellä ei ole ollut varaa tuottaa huonoa mutta isoja se ei heilauta jos nyt joku erä menee vikaan. Nykyään ei ole enää sitä laadukkaampaa pientuottajaa markkinoilla joten kuluttajan vaihtoehdot on vähissä!
Anonyymi: Kotimainen pientuott 21.3.2012 8:30

Anonyymi
Kysymys valittajille:Kuinka monta riittävän isoa ja tehokkaasti toimivaa kauppaketjua Suomen kokoiseen maahan mahtuu?Jos tänne mahtuisi enemmän, niin niitä varmaan olisi enemmän. Ja jos nuo kaksi korvattaisiin suuren maailman suurilla Tesco yms.), niin eiköhän nekin omansa osaisi ottaa. Hinnat markkinan mukaan.Mitenkäs niitä viron (väkiluku 1.3 milj.) markkinoille mahtuu lähes kymmenkertaisesti?

Ja mitkähän ne väittämäsi neljäkymmentä Virossa toimivaa ketjua ovat? Suomessa on neljä, S, K, Lild sekä Trakeda (tai millä nimellä se Valintatalo yms. nykyään toimiikaan).

No on Suomessakin läjäpäin muitakin. Stockmann, Minimani, Keskinen, Kärkkäinen, Halpahalli, Tokmanni, M-ketju noin ensi alkuun - kaikista saa päivittäistavaroita. Luulisi että niiden osuudet kasvaisivat todella rajusti jos kilpailu on niin olematonta ja katteet niin korkeita kuin väitetään.


Aivan sama kuin vertaisi nakkikioskia McDonaldsiin. Kioskin nakin myynti ei vaikuta mäkkärin kilpailutilanteeseen.
Anonyymi: Nimetön 21.3.2012 8:32

Anonyymi
[b]Non niin, Kerrankin ovat v-piiperöt oikealla asilla ja alla oleva kysymys on todella aiheellinen...

"Kysymyksen kohteena ovat Suomen vähittäiskaupan jätit, S- ja K-ryhmät, joiden hallussa on noin 80 prosenttia vähittäiskaupan markkinoista. Tämä tarkoittaa, että päivittäistavarakauppa on Suomessa Euroopan keskittyneintä"?????

[/b]
Anonyymi: LIDL - asikas 21.3.2012 8:55

Anonyymi
S-ryhmä on todella kuvottava piiri pieni pyörii.. sisäisine alennuksineen.. eihän s- ryhmän työntekijän kannata ostaa muuta kuin s-ryhmästä.. sairasta touhua.. S-pankki myös sairain keksintö vähäänaikaan toistaiseksi ilmaisine luottokortteineen.. Olis kiva kun paha sais palkkansa joskus oikeasti ja rahalla ei pääsisi kuin koira veräjästä joka helvetin kerta.. K- ryhmä on sentään yrittäjä vetoista..


Mitä vikaa tuossa Ässän systeemissä on? Millä tahansa mittarilla mitattuna Ässä on jopa tällaiselle ei-jäsen-asiakkaalle kuin minä parempi valinta kuin K. Ja jäsenille etu vielä kasvaa.
Miksi se olisi väärin, että antavat työntekijöilleenkin alennuksia?

ja mitähän hyvää siinä K-ryhmän yrittäjävetoisuudessa muka on? Miksi se olisi hyvästä, että varkaat omistavat kaupat?
Anonyymi: Gandalf 21.3.2012 9:50

Anonyymi
Jäitä hattuun! Uutiset ovat vain uutisia ja usein yhtä tarkoitushakuisia kuin ministereiden toimet. Nokia oli muutama vuosi sitten maailman paras yritys. Sillä oli edessään valtavasti kasvava markkina ja loistava tulevaisuus. Sen puhelinvalikoima oli ylivertainen. Nokian asema markkinoilla oli oligopolistinen ja Suomessa melkein monopolistinen! Markkina-arvo ja omistuksen hajanaisuus teki siitä vaikeasti vallattavan. Sanottiin, että sen voi vallata vain sisältäpäin istuttamalla troijalaisen.

Nokialla, S-ryhmällä ja Keskolla on paljon yhteistä! S ja K menestyviä suomalaisia yrityksiä. Harvoja valopilkkuja. Niiden kasvun rajana tuntuu olevan vain meri Kiinan takana. Yhtiöiden logistiikka on hyvän johdon toimesta hiottu loistokuntoon. Niiden valtaus on vaikeaa omistuspohjan ja hyvän kasvun takia.
Valtion yrityksen valtaaminen on helppoa. Riittää, että erotetaan vastaanhangoitteleva hallitus ja johto. Ministereille maksetaan vähän bonareita ja se on siinä. Valtion omistus vaihtuu pilkkahinnalla yksityisiin käsiin. Nokian pilkkominen etenee vähän samaan tapaan. Erityisesti markkina-arvo pitää saada riittävän alas, jotta pilkkominen on järkevää!

Miten sitten onnistuu kahden menestyvän suomalaisen keskusliikkeen pilkkominen? Lähetetään kirje komissiolle ja pyydetää komissiota puuttumaan asiaan. Sen jälkeen ministerit pääsevät vaikuttamaan osien myyntiin.
Turha luulla, ettei komission jäseniltä löytyisi yhteisiä intressejä.
Anonyymi: halpaa kuin saippua 21.3.2012 10:13

Anonyymi
Esim ranskalainen Carrefour ei pärjännyt Venäjän markkinoilla. Suomalaisilla kaupoilla on siellä hyvät asemat. Onnistuessaan niillä voi olla satoja kauppoja Venäjällä ja vielä enemmän Kiinassa. Tämä on suomalaisen osaamisen vientiä parhaimmillaan. Pilkkojia riittää varmaan jonoksi asti. Suurin uhka on kuitenkin Suomen hallitus.
Anonyymi: Uhkana suomalainen m 21.3.2012 10:26

Anonyymi
Nokian menestys perustui pitkälti suomalaisuuteen, suomalaiseen osaamiseen. Kun siihen istutettiin amerikkalainen johtokunta alkoi alamäki.
S- ja K-ryhmän menestyminen perustuu samoihin elementteihin. Niillä on hyvät mahdollisuudet olla tulevaisuuden nokioita. Suomalaisuus on tärkeä menestystekijä Venäjälla ja ehkä myös Kiinassa. Tämä on hyvin tiedossa niitä kärkkyvillä ruotsalaisilla ja tanskalaisilla, suomalaisilla vähemmän.

Ruoka voi olla osin kallista Suomessa, erityisesti juomat. Tesco Briteissä myy ihmeellisen edullista ruokaa. Oletteko ikinä miettineet miten EU:n maataloustuet näkyvät hinnoissa? Ehkä isot maat saavat enemmän tukea ja ruuan hinta on osin siten alempi. Panimotuotteiden hinnat ovat kummallisen korkeita. Ehkä syynä on verotus ja jonkinlainen riistopolitiikka hinnoissa. Tanskalainen Calrsberg voi esim maksattaa suomalaisilla tiettyjä kulujaan. Myös ruotsalaiset siiderit ovat järkyttävissä hinnoissa.
Suomesta löytyy vielä Sukarin ketjut ja Säästöpörssit aiemmin mainittujen lisäksi. Siwat ja Valintatalot nostivat hintojaan omistusvaihdoksen aikaan. Uusi ruotsalainen omistaja maksattaa yrityskaupan asiakkaillaan. Pirkka ja Rainbow-tuotteet ovat edullisia. Kahvin hinta on noussut vasta viime vuosina pohjoismaiselle ja virolaiselle tasolle. Sellainenkin ihme Robin Hood ketjussa tapahtui, että tarjosivat hollantilaista kahvia 1,25 paketti.
Anonyymi: Hallitus syypää kork 21.3.2012 11:19

Anonyymi
Ruoka on Suomessa aivan törkeän kallista, verrataanpa lähestulkoon mihin muuhun maahan tahansa. Siltikin keskusliikkeet kehtaavat itkeä korkeita tuottajahintoja ja huonoa kannattavuutta. Jotain tässä kalkyylissä on nyt pahasti pielessä, jos esimerkiksi 39% maidon kuluttajahinnasta jää kaupan taskuun.Jos kaupalla on kannattavuusongelma näin tylyillä lukemilla, ei asiaa saada korjattua millään.Ammattitaidottomuuttako? Tavallista ahneutta? Molempia?


Jollainhan ne helevatan bensa-asemaketjut, hotellitoiminta, ulkomaille laajenemiset yms., yms. pitää rahoittaa. Tässäkin raha kupataan Suomesta ulkomaille ja siihen syyllistyvät sekä S & K. Tuulipukukansahan maksaa kun vaihtoehtoja ei ole.
Anonyymi: Markkinatohtori 21.3.2012 11:27
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:10 Autojen takaisinkutsuissa ennätysvuosi Yhdysvalloissa
16:29 Borg: Ruotsiin tulossa taas vähemmistöhallitus
15:59 Pohjois-Korea: Emme ole Sony-hyökkäyksen takana
11:51 Neste Oililta positiivinen tulosvaroitus
11:24 Stubb Ykkösaamussa: Venäjän talous on kaaoksessa
10:40 EKP ennustaa deflaatiota alkuvuodelle
09:59 Obamalta vientikielto Krimin niemimaalle
08:01 Mbnet.fi Taitto-ohjelmien aatelia – ilmainen Scribus
07:01 Näkökulma Miksi E.on jätti Fennovoiman – ja ydinvoiman?
05:16 Laitetesti Fitbit-ranneke on parhaimmillaan, kun sitä ei huomaa
05:02 Huippukokit kertovat: Jouluherkut järkibudjetilla
05:01 Vertaile tästä: Kinkulla joulupöydän suurin säästö
19.12. Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
19.12. Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
19.12. FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19.12. S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
19.12. Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19.12. Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
19.12. Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
19.12. Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
19.12. Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
19.12. Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
19.12. Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
19.12. Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
19.12. Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja