Kirjaudu ▼
 

Alko ei ole ollut koskaan näin suosittu

Jussi Nukari / Lehtikuva
Alko ei ole ollut koskaan näin suosittu
Kansa kiittää monopoliyhtiötä eikä halua keskiolutta sotkemaan hyvää kauppaa.
Sakari Nupponen
8.3.2012 14:49
54

64 prosenttia suomalaisista haluaa, että viinejä myydään vain Alkossa. Vuotta aiemmin luku oli 56 prosenttia.

– Miesmuistiin ei ole ollut tällaista muutosta asenteissa, viestintäjohtaja Mika-Pekka Miettinen sanoo.

Toimitusjohtaja Jaakko Uotila ei osaa sanoa selitystä Alkon suosion hyppäyksenomaiselle suosionkasvulle.

– Uskomme kuitenkin, että palvelumme kehitys näkyy tällaisissa tutkimuksissa.

Taloustiedot

TNS Gallup on seurannut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toimeksiannosta vuosittain suomalaisten alkoholipoliittisia asenteita jo 1980-luvulta.

Samaisen tutkimuksen mukaan 71 prosenttia (aikaisemmin 65 prosenttia) antaa täyden tuen Alkolle. Tämä ilmenee, kun kysytään, onko Alkon vähittäismyyntimonopoli hyvä keino alkoholihaittojen rajoittamisessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Nämä vastaukset antavat pitkin korvia kunnanisien ja kauppapäättäjien  päiväunille Alkon viini- tai koko monopolin hajottamisesta.

Nyt 90 prosenttia suomalaisista asuu jo alle 10 kilometrin etäisyydellä lähimmästä Alkosta tai sen palvelupisteestä.

Toisaalta kansa ei suin surmin halua III-olutta Alkoon.

83 prosenttia on sitä mieltä, että keskiolutta pitää saada vastaisuudessakin nykyisistä myyntipaikoista. Vastaavasti 91 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että väkeviä alkoholijuomia tulisi saada ostaa vain Alkosta.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (54)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kyllä tasa-arvon nimissä Alkon tuotteiden saatavuutta kaikille kohtuullisen matkan päästä pitää lisätä. Luullaan,että syrjäseutujen asukkaat ratkeaisivat juomaan asutuskeskusten väkeä enemmän. Sehän on vain oletus. Ja hiilijalanjälkikin jäisi pienemmäksi,jos vuosikertaviinin saisi lähempää. Siis lähes sama palvelutaso kaikille Alkonkin tuotteissa.
Korpikuusi kyyneleht 8.3.2012 14:55

Anonyymi
Nämä "gallupit" ovat kyllä loistavaa viihdettä!
Nimetön 8.3.2012 14:55

Anonyymi
"Toimitusjohtaja Jaakko Uotila ei osaa sanoa selitystä Alkon suosion hyppäyksenomaiselle suosionkasvulle."

Mutta minäpä osaan; koko "tutkimus" on täysin hihasta vedetty.
Absolutisti 8.3.2012 14:56

Anonyymi
Koska kuulemme muiden monopoliyhtiöiden raivoisasta suosiosta? Esim. Fortum tuntuu olevan aivan valtavan suosittu.
Pohjolan Pohjois-Kor 8.3.2012 15:00

Anonyymi
Niin minäkin, terveiset täältä Viron Superalkosta!
Verosuunnittelua par 8.3.2012 15:03

Anonyymi
Taas THL mukana. Siihen meni tämän "tutkimuksen" luotettavuus. Kyllä minä haluan, että voin ostaa viinipullon muualtakin kuin Alkosta. Oikeastaan Alkon voisi heivata hevon kuuseen monopoleineen ja ottaa vaikka virolainen käytäntö käyttöön. Siellä saa kaikkia a-tuotteita mistä vaan.
ERE 8.3.2012 15:05

Anonyymi
Ihan huuhaa-tutkimus tosiaan kyseessä.

Tuolla ei ole mitään tekemistä tieteellisyyden ja oikean tutkimuksenteon kanssa.
Karu totuus 8.3.2012 15:06

Anonyymi
Teuvo Hakkarainen ei Alkoa tarvi, sillä pontikka on tosi (perus)miehen kamaa
banditos 8.3.2012 15:06

Anonyymi
Siis viinit Alkoon ja väkevät lähikauppaan? OK sopii minulle, mutta tyhjät viinapullot tulisi saada myös palautettua lähikauppaan. Näin voi kiertää kaukaa koko Alkon.
Lähikaupan kannattaj 8.3.2012 15:09

Anonyymi
joo, siis alkot 90 % alle 10 km!!! Siis S-Marketteja!!
Jammoli 8.3.2012 15:09
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä