Kirjaudu ▼
 

Sumplintaa? Missä Prisma, siellä Alko

Iltasanomat
Sumplintaa? Missä Prisma, siellä Alko
Päivittäistavarakaupan kaksinkamppailussa valtiolla eli Alkolla on vaa'ankieliasema. Alko imee asiakkaita ja tästä kilpailuedusta ollaan myös valmiita maksamaan Alkolle. S-ryhmä näyttää saaneen etulyöntiasemaa: Missä Prisma, siellä Alko. Pienkauppiailla ei ole mitään asiaa kisaamaan pitkäripaisista.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtion omistaman Alkon myymälöistä jo kaksi kolmasosaa viihtyy S-ryhmän eli S-marketien, Prismojen ja ABC-liikennemyymälöiden kainalossa. Asiasta kertoo tänään ilmestyvä Seura-lehti.

Suomalaisen ruokabisneksen pimeitä puolia käsittelevän taloustoimittajan Seppo Konttisen selvitysten mukaan kakkosena on Kesko City- ja K-marketeineen. Vasta kaukana perässä tulevat Suomen Lähikauppa ja Lidl. Suomen Lähikauppa on jo lyönyt hanskat tiskiin hypermarkettien osalta. Jäljelle jää tällä viikolla Loimaalla suljetun Euromarketin jälkeen enää kolme.

Lehden mukaan Alkon myymälöiden sijainnit eivät jakaannu ketjujen markkinaosuuksien mukaisesti. S-ryhmä näyttää siis tällä hetkellä vahvistaneen Alkon peesaamana asemaansa. SOK:n siivu markkinoista on 45 prosenttia, Keskon 35 ja Suomen Lähikaupan osuus yhdeksän prosenttia.

Kesko Oyj Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö Suomen Lähikauppa Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 0109862-8
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 34,710
Muutos € -0,640
Muutos % -1,81
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Ruokakaupan yksityiset yrittäjät kertovat, etteivät ne saa Alkoa naapurikseen edes halvemmilla vuokrilla. Lidl-ketju on saanut vain pari Alkon 345 vähittäismyymälästä liikekumppanikseen, Seura-lehti kertoo. Alkon aluepäällikkö Erkki Pakola kiistää, että S-ryhmää erikseen suosittaisiin. Pakola ei halua kertoa Alkon myyntipaikkojen tarkasta jakautumisesta keskusliikkeiden kesken vaan puhuu pyrkimyksestä aitoon tasapuolisuuteen.

Alkon tulo vauhdittaa Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) arvion mukaan marketin myyntiä 10–15 prosenttia, joten Alkon sijoittumispäätökset vaikuttavat merkittävästi kaupan kannattavuuteen.

– Tilanne on varmaan näiden kahden suurimman kaupparyhmän osalta tasapainossa, mutta pienempien osalta heikompi. Alkon toiminta perustuu tietysti liiketoiminnallisiin päätöksiin. Suuret kaupparyhmät pystyvät tarjoamaan suurempia asiakasvirtoja ja kustannustehokkaimpia vaihtoehtoja. Ristiriitaista alkoholipolitiikka on siinä mielessä, että sen olemassaolo perustuu saatavuuden rajoittamiseen, mutta samalla Alko etsiytyy suurimpien kauppakeskittymien yhteyteen, PTY:n toimitusjohtaja Osmo Laine sanoo Talousanomille.

– Sääntelyn poistaminen lisäisi kilpailua. Tästä ollaan yhtä mieltä kaupan alalla, eli että Alkon sääntelyssä on seinä tulossa vastaan. Ongelma on laajempi ja liittyy pienten kauppojen ja lähipalveluiden säilymiseen. Suurten kaupparyhmien kauppapaikkahankinta on niin vahvaa.

Halvat liiketilat
houkuttimena

Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtajan Aimo Tasankon mielestä Alkon myymäläketjun ylläpito on suhteettoman kallista. Myymälöiden perustamiset ja uusimiset maksavat Alkolle suuria summia.

S-ryhmä, kuten myös Kesko, houkuttavat Alkoa marketeihinsa hyvin edullisilla vuokrilla. Tasankon kauppiailta saamien viestien perusteella Alkoa houkutellaan halpojen vuokrien lisäksi jopa maksamalla myymälöiden sisustuksia. Erään pienkauppiaan mukaan Alko siirtyi varsin uusista myymälätiloista uuteen City-marketiin avokätisen tarjouksen perusteella.

Pienemmät kauppiaat eivät halua puhua Alkon voitelurahoista nimellään. Kauppiaiden keskuudessa on kuitenkin ihmetelty, ovatko anteliaat vuokrasopimukset ja muut edut täysin asiallista toimintaa muutoin tarkkaan säännellyssä, yksinoikeusasemaan ja yhteiskuntavastuuseen perustuvassa alkoholimyynnissä. Tietoja polkuhintaisista vuokrista tai muista kylkiäisistä on vaikea selvittää, koska liiketilojen sopimusehdot ovat liikesalaisuuksia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Alkolla on kovat vaatimukset. Se edellyttää normaalia liiketilaa laadukkaampia tiloja, joiden kustannuksia ei oteta huomioon vuokratasossa, vahvistaa erään kaupparyhmän yksikönjohtaja.

– Alko pelaa markkinataloudessa, mutta eri säännöillä. Voidaan kysyä, pitäisikö monopoliasemassa toimivan yrityksen päätöksentekoa kilpailutilanteessa läpinäkyvöittää, että tiedettäisiin millaisilla ehdoilla sijoittumispäätöksiä on tehty – samalla periaatteella kuin julkisissa hankinnoissakin on kilpailutettava, sanoo toinen kaupan alan johtaja.

Alkon toimintaa seuraavat poliitikot hallintoneuvostossa. Se ei päätä myymälöiden sijoittelusta, vaan Alko omien toimintaperiaatteidensa mukaan, sanoo hallintoneuvoston jäsen, kansanedustaja Saara Karhu (sd) Seura-lehdelle. Toinen neuvoston jäsen Mikko Kuoppa myöntää, että epätasapuolisesta kehityksestä on joskus keskusteltu, mutta "jonkun kauppaliikkeen suosimista ei huomattu".

Lehden mukaan ilmiön takana saattavat mahdollisesti olla sok-laiset hotelli- ja ravintolaketjut, jotka ovat valtionyhtiö Altian suurasiakkaita ja kilpailevaa Restel-konsernia suurempi ryhmä. Sok-laiset ketjut hankkivat alkoholin tytäryhtiön Meiranovan kautta, Restel Kespron kautta. Tiedossa ei ole, millaista liikevaihtoa Meiranova ja Kespro tuovat Altialle. Yhtiön toimitusjohtaja Antti Pankakoski on suurimman osuuskaupan HOK-Elannon hallituksen jäsen, Konttinen huomauttaa.

S-ryhmä jyrää
valtuustoissa

Kaupan keskittymistä voimistaa Alkon sijoittumisen lisäksi osuusliikkeen vahva ote kunnallispolitiikkaan. Pienyrittäjien mukaan erityisesti S-ryhmä on saanut paraatipaikoille liikepaikkojaan, koska yhtiön luottamushenkilöitä on paljon kaavoituksesta ja liikepaikkapäätöksistä vastaavissa lautakunnissa ja kaupunginvaltuustoissa – myös eduskunnassa.

– Tilannetta kuvaa, että valtuustoissa puhutaan usein "S-ryhmän miehistä ja muista", Tasanko sanoo.

Pienyrittäjät jättivät viime vuonna Euroopan neuvoston korruptionvastaiselle toimielimelle Grecolle valituksen kauppapaikkojen kaavoituksesta. Pienyrittäjien mukaan ainakin Helsingissä, Oulussa, Turussa, Tampereella, Mikkelissä ja Porvoossa esiintyy rakenteellista korruptiota. Tasankon mukaan Grecon vastausta odotellaan vielä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (213)

Sivut:1 ... 20 21 22
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuluttajilla on edelleen tietty voima, ja jos lopetamme ostamisen jostain eikä se kannata niin peli on liikeiden osalta selvä.Mihinkään ei kannata enää luotaa, viranomaistvalvonta on näennäistä usein resurssien ja ehkä myös tietämyksenkin puutteen vuoksi.Ei auta kuin ottaa itse asioista selvä ja äänestää jaloillaan.Mutta äänestää pitäisi ja myös vaaleissa!Muuten on turha odottaa muutoksia.

Missä on "me kuluttajat" -puolueen toimisto? Mikä on sen puhelinnumero? Ketkä istuvat sen hallituksessa? Aivan. Ei sellaista ole olemassakaan. Jokainen YKSILÖ arvioi tilanteen omalta kannaltaan. Suurin osa arvioi sen näin (ei välttämättä ihan tietoisesti jokaista kohtaa, mutta lopputulos on sama):
-oma talous on ensisijaisesti riippuvainen yhtälöstä "nyt saatava kuukausipalkka vs. nyt maksettavat hinnat" => ei ole mielekästä maksaa korkeampaa hintaa, jos ei saa välittömästi merkityksellistä vastinetta lisähinnalle => hypermarket on hyvä valinta
-jos rupean ostamaan jollain aatteellisella perusteella muualta ja maksamaan kovempaa hintaa (ja lisäksi huonommasta valikoimasta ja epämiellyttävistä kaupoista), ei ole mitään takeita minkään muuttumisesta; hyvin todennäköisesti vain minun elintasoni laskee.

Yritäpä ihan hyvin vuoksi vääntää rautalangasta, miksi minun, varsin suurituloisen ihmisen, kannattaisi ruveta suosimaan jotain "ei-S-ei-K" myymälöitä, kun:
a) niissä on joka tapauksessa edullisin hintataso etenkin valikoimaan nähden (Lidl on joissain asioissa halvempi ja käyn siellä toisinaan, mutta se ei riitä ainoaksi liikkeksi ja haluan hoitaa kaikki päivittäistavara ostokset yhdellä kertaa samasta kaupasta)
b) pidän hypermarketeista ostospaikkana ja inhoan pikkukauppoja
c) teräksenluja fakta on, että hypermarket pesee aina pikkukaupan hinnassa
d) minusta on ihan kätevää, että ALKO on samassa yhteydessä (vaikka harvoin siellä käynkin)
e) minulla ei ole mitään aihetta uskoa, että hintataso olennaisesti laskisi, vaikka S- ja K-ketjujen markkinaosuus pienenisi.


Tämä taitaa olla huumoria? Eihän monopoliin kuulumattomilla kaupoilla ole mahdollisuutta kilpailuun, koska monopolit hallitsee,,kaavoitusta ja tukkukauppaa.
Anonyymi: Jos et halua ostaa S 28.11.2011 1:41

Anonyymi
Kuluttajilla on edelleen tietty voima, ja jos lopetamme ostamisen jostain eikä se kannata niin peli on liikeiden osalta selvä.Mihinkään ei kannata enää luotaa, viranomaistvalvonta on näennäistä usein resurssien ja ehkä myös tietämyksenkin puutteen vuoksi.Ei auta kuin ottaa itse asioista selvä ja äänestää jaloillaan.Mutta äänestää pitäisi ja myös vaaleissa!Muuten on turha odottaa muutoksia.Missä on "me kuluttajat" -puolueen toimisto? Mikä on sen puhelinnumero? Ketkä istuvat sen hallituksessa? Aivan. Ei sellaista ole olemassakaan. Jokainen YKSILÖ arvioi tilanteen omalta kannaltaan. Suurin osa arvioi sen näin (ei välttämättä ihan tietoisesti jokaista kohtaa, mutta lopputulos on sama):-oma talous on ensisijaisesti riippuvainen yhtälöstä "nyt saatava kuukausipalkka vs. nyt maksettavat hinnat" => ei ole mielekästä maksaa korkeampaa hintaa, jos ei saa välittömästi merkityksellistä vastinetta lisähinnalle => hypermarket on hyvä valinta-jos rupean ostamaan jollain aatteellisella perusteella muualta ja maksamaan kovempaa hintaa (ja lisäksi huonommasta valikoimasta ja epämiellyttävistä kaupoista), ei ole mitään takeita minkään muuttumisesta; hyvin todennäköisesti vain minun elintasoni laskee.Yritäpä ihan hyvin vuoksi vääntää rautalangasta, miksi minun, varsin suurituloisen ihmisen, kannattaisi ruveta suosimaan jotain "ei-S-ei-K" myymälöitä, kun:a) niissä on joka tapauksessa edullisin hintataso etenkin valikoimaan nähden (Lidl on joissain asioissa halvempi ja käyn siellä toisinaan, mutta se ei riitä ainoaksi liikkeksi ja haluan hoitaa kaikki päivittäistavara ostokset yhdellä kertaa samasta kaupasta)b) pidän hypermarketeista ostospaikkana ja inhoan pikkukauppojac) teräksenluja fakta on, että hypermarket pesee aina pikkukaupan hinnassad) minusta on ihan kätevää, että ALKO on samassa yhteydessä (vaikka harvoin siellä käynkin)e) minulla ei ole mitään aihetta uskoa, että hintataso olennaisesti laskisi, vaikka S- ja K-ketjujen markkinaosuus pienenisi.Tämä taitaa olla huumoria? Eihän monopoliin kuulumattomilla kaupoilla ole mahdollisuutta kilpailuun, koska monopolit hallitsee,,kaavoitusta ja tukkukauppaa.

Kyllä ne syrjäkylien ja laitakaupunkien pikkukaupat olisivat pysyneet pystyssä elleivät ihmiset olisi siirtyneet hypermerkettien asiakkaiksi. Kauhea napina markettien ylivallasta vaikka tilanne on krapulan lailla itse aiheutettu.
Anonyymi: h 28.11.2011 15:31

Anonyymi
Ei tuo ainakaan kaikissa kaupungeissa päde. K on edellä muita.
Anonyymi: JL 30.11.2011 12:50
Sivut:1 ... 20 21 22
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11.2. Ollila: Ottakaa mallia 1990-luvun Nokiasta
11.2. Video Jorma Ollila: Näen kriisin päivän lähestyvän
11.2. Digitoday Apple saattaa rikkoa lakia Suomessa: "Pitäisi olla perusteltu syy"
11.2. Soros: Venäjä on ajautumassa ensi vuonna konkurssiin
11.2. Rapa roiskui pörsseissä: "Voi johtaa samanlaiseen kriisiin kuin vuonna 2008"
11.2. "Kemin biodieseltehtaassa kolme riskiä"
11.2. Digitoday Microsoft yhteistyöhön kymmenien Android-valmistajien kanssa
11.2. Lagarde ei saanut haastajia – jatkaa IMF:n johdossa
11.2. Kelan asumistuen saajia oli viime vuonna enemmän kuin koskaan
11.2. Uutiskommentti "Tyytymättömyys räjähtää" – Applen ohjelmistojen laatu romahtaa?
11.2. Alkot auki klo 21 asti? Näin reagoivat kauppiaat
11.2. Kullan vuosi +16 %: "Eivät keksi, minne muualle rahojaan panisivat"
11.2. Lidl pidentää viikonlopun aukioloaikoja
11.2. Yksi pankki uskoo konttoreihin – "Ei siksi, että siellä kävisi lisää asiakkaita"
11.2. Lehti: Asukas aiheutti sietämättömän hajun – harvinainen riita ratkesi hovioikeudessa
11.2. Sähköautovalmistaja Tesla lupaa kääntyä voitolliseksi – osake ponkaisi ylös
11.2. Digitoday "Oli odotettavissa, ettei Nokia kommentoi näkymiään"
11.2. S-ryhmä: Säästöt ja "halpuutus" tukivat tulosta
11.2. Helsingin pörssin laskuvauhti hieman tasoittunut
11.2. Pian Alko voi olla auki pidempään: "Kaupan kanssa samalle viivalle"
11.2. Indonesia avaa talouttaan ulkomaisille sijoittajille
11.2. Naton ex-johtaja varoittaa venäläisestä kaasusta – "Kyse ei ole vain hinnasta"
11.2. Suomi pohti uhkia: Kantaverkko kaatuu, kyberhyökkäys, taudit...
11.2. Analyytikko: Outokummun lupaamat säästöt tukevat osaketta
11.2. Nyt se tapahtui oikeasti: Suomi on velkaa yli 100 miljardia euroa
11.2. Ifo-kysely talousodotuksista: Suomi euroalueen hännillä
11.2. Digitoday Google taipumassa: Näin ihmisiä jätetään kohta hakutuloksista pois
11.2. Airbnb ja Uber aloittivat EU:n lobbauksen: Jakamistaloutta ei pidä rajoittaa
11.2. Eläkkeelle jäämisen iän nousu taittui Suomessa
11.2. Punaiset kuoret vaihtuneet hedelmäkoreihin Kiinassa – "virkamiehet pelkäävät"
Asiakastieto

Yhteistyössä