Kirjaudu ▼
 

Sumplintaa? Missä Prisma, siellä Alko

Iltasanomat
Sumplintaa? Missä Prisma, siellä Alko
Päivittäistavarakaupan kaksinkamppailussa valtiolla eli Alkolla on vaa'ankieliasema. Alko imee asiakkaita ja tästä kilpailuedusta ollaan myös valmiita maksamaan Alkolle. S-ryhmä näyttää saaneen etulyöntiasemaa: Missä Prisma, siellä Alko. Pienkauppiailla ei ole mitään asiaa kisaamaan pitkäripaisista.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtion omistaman Alkon myymälöistä jo kaksi kolmasosaa viihtyy S-ryhmän eli S-marketien, Prismojen ja ABC-liikennemyymälöiden kainalossa. Asiasta kertoo tänään ilmestyvä Seura-lehti.

Suomalaisen ruokabisneksen pimeitä puolia käsittelevän taloustoimittajan Seppo Konttisen selvitysten mukaan kakkosena on Kesko City- ja K-marketeineen. Vasta kaukana perässä tulevat Suomen Lähikauppa ja Lidl. Suomen Lähikauppa on jo lyönyt hanskat tiskiin hypermarkettien osalta. Jäljelle jää tällä viikolla Loimaalla suljetun Euromarketin jälkeen enää kolme.

Lehden mukaan Alkon myymälöiden sijainnit eivät jakaannu ketjujen markkinaosuuksien mukaisesti. S-ryhmä näyttää siis tällä hetkellä vahvistaneen Alkon peesaamana asemaansa. SOK:n siivu markkinoista on 45 prosenttia, Keskon 35 ja Suomen Lähikaupan osuus yhdeksän prosenttia.

21:28Osake
+0.26 %
30.45
+0.08

Ruokakaupan yksityiset yrittäjät kertovat, etteivät ne saa Alkoa naapurikseen edes halvemmilla vuokrilla. Lidl-ketju on saanut vain pari Alkon 345 vähittäismyymälästä liikekumppanikseen, Seura-lehti kertoo. Alkon aluepäällikkö Erkki Pakola kiistää, että S-ryhmää erikseen suosittaisiin. Pakola ei halua kertoa Alkon myyntipaikkojen tarkasta jakautumisesta keskusliikkeiden kesken vaan puhuu pyrkimyksestä aitoon tasapuolisuuteen.

Alkon tulo vauhdittaa Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) arvion mukaan marketin myyntiä 10–15 prosenttia, joten Alkon sijoittumispäätökset vaikuttavat merkittävästi kaupan kannattavuuteen.

– Tilanne on varmaan näiden kahden suurimman kaupparyhmän osalta tasapainossa, mutta pienempien osalta heikompi. Alkon toiminta perustuu tietysti liiketoiminnallisiin päätöksiin. Suuret kaupparyhmät pystyvät tarjoamaan suurempia asiakasvirtoja ja kustannustehokkaimpia vaihtoehtoja. Ristiriitaista alkoholipolitiikka on siinä mielessä, että sen olemassaolo perustuu saatavuuden rajoittamiseen, mutta samalla Alko etsiytyy suurimpien kauppakeskittymien yhteyteen, PTY:n toimitusjohtaja Osmo Laine sanoo Talousanomille.

– Sääntelyn poistaminen lisäisi kilpailua. Tästä ollaan yhtä mieltä kaupan alalla, eli että Alkon sääntelyssä on seinä tulossa vastaan. Ongelma on laajempi ja liittyy pienten kauppojen ja lähipalveluiden säilymiseen. Suurten kaupparyhmien kauppapaikkahankinta on niin vahvaa.

Halvat liiketilat
houkuttimena

Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtajan Aimo Tasankon mielestä Alkon myymäläketjun ylläpito on suhteettoman kallista. Myymälöiden perustamiset ja uusimiset maksavat Alkolle suuria summia.

S-ryhmä, kuten myös Kesko, houkuttavat Alkoa marketeihinsa hyvin edullisilla vuokrilla. Tasankon kauppiailta saamien viestien perusteella Alkoa houkutellaan halpojen vuokrien lisäksi jopa maksamalla myymälöiden sisustuksia. Erään pienkauppiaan mukaan Alko siirtyi varsin uusista myymälätiloista uuteen City-marketiin avokätisen tarjouksen perusteella.

Pienemmät kauppiaat eivät halua puhua Alkon voitelurahoista nimellään. Kauppiaiden keskuudessa on kuitenkin ihmetelty, ovatko anteliaat vuokrasopimukset ja muut edut täysin asiallista toimintaa muutoin tarkkaan säännellyssä, yksinoikeusasemaan ja yhteiskuntavastuuseen perustuvassa alkoholimyynnissä. Tietoja polkuhintaisista vuokrista tai muista kylkiäisistä on vaikea selvittää, koska liiketilojen sopimusehdot ovat liikesalaisuuksia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Alkolla on kovat vaatimukset. Se edellyttää normaalia liiketilaa laadukkaampia tiloja, joiden kustannuksia ei oteta huomioon vuokratasossa, vahvistaa erään kaupparyhmän yksikönjohtaja.

– Alko pelaa markkinataloudessa, mutta eri säännöillä. Voidaan kysyä, pitäisikö monopoliasemassa toimivan yrityksen päätöksentekoa kilpailutilanteessa läpinäkyvöittää, että tiedettäisiin millaisilla ehdoilla sijoittumispäätöksiä on tehty – samalla periaatteella kuin julkisissa hankinnoissakin on kilpailutettava, sanoo toinen kaupan alan johtaja.

Alkon toimintaa seuraavat poliitikot hallintoneuvostossa. Se ei päätä myymälöiden sijoittelusta, vaan Alko omien toimintaperiaatteidensa mukaan, sanoo hallintoneuvoston jäsen, kansanedustaja Saara Karhu (sd) Seura-lehdelle. Toinen neuvoston jäsen Mikko Kuoppa myöntää, että epätasapuolisesta kehityksestä on joskus keskusteltu, mutta "jonkun kauppaliikkeen suosimista ei huomattu".

Lehden mukaan ilmiön takana saattavat mahdollisesti olla sok-laiset hotelli- ja ravintolaketjut, jotka ovat valtionyhtiö Altian suurasiakkaita ja kilpailevaa Restel-konsernia suurempi ryhmä. Sok-laiset ketjut hankkivat alkoholin tytäryhtiön Meiranovan kautta, Restel Kespron kautta. Tiedossa ei ole, millaista liikevaihtoa Meiranova ja Kespro tuovat Altialle. Yhtiön toimitusjohtaja Antti Pankakoski on suurimman osuuskaupan HOK-Elannon hallituksen jäsen, Konttinen huomauttaa.

S-ryhmä jyrää
valtuustoissa

Kaupan keskittymistä voimistaa Alkon sijoittumisen lisäksi osuusliikkeen vahva ote kunnallispolitiikkaan. Pienyrittäjien mukaan erityisesti S-ryhmä on saanut paraatipaikoille liikepaikkojaan, koska yhtiön luottamushenkilöitä on paljon kaavoituksesta ja liikepaikkapäätöksistä vastaavissa lautakunnissa ja kaupunginvaltuustoissa – myös eduskunnassa.

– Tilannetta kuvaa, että valtuustoissa puhutaan usein "S-ryhmän miehistä ja muista", Tasanko sanoo.

Pienyrittäjät jättivät viime vuonna Euroopan neuvoston korruptionvastaiselle toimielimelle Grecolle valituksen kauppapaikkojen kaavoituksesta. Pienyrittäjien mukaan ainakin Helsingissä, Oulussa, Turussa, Tampereella, Mikkelissä ja Porvoossa esiintyy rakenteellista korruptiota. Tasankon mukaan Grecon vastausta odotellaan vielä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (213)

Sivut:1 ... 20 21 22
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuluttajilla on edelleen tietty voima, ja jos lopetamme ostamisen jostain eikä se kannata niin peli on liikeiden osalta selvä.Mihinkään ei kannata enää luotaa, viranomaistvalvonta on näennäistä usein resurssien ja ehkä myös tietämyksenkin puutteen vuoksi.Ei auta kuin ottaa itse asioista selvä ja äänestää jaloillaan.Mutta äänestää pitäisi ja myös vaaleissa!Muuten on turha odottaa muutoksia.

Missä on "me kuluttajat" -puolueen toimisto? Mikä on sen puhelinnumero? Ketkä istuvat sen hallituksessa? Aivan. Ei sellaista ole olemassakaan. Jokainen YKSILÖ arvioi tilanteen omalta kannaltaan. Suurin osa arvioi sen näin (ei välttämättä ihan tietoisesti jokaista kohtaa, mutta lopputulos on sama):
-oma talous on ensisijaisesti riippuvainen yhtälöstä "nyt saatava kuukausipalkka vs. nyt maksettavat hinnat" => ei ole mielekästä maksaa korkeampaa hintaa, jos ei saa välittömästi merkityksellistä vastinetta lisähinnalle => hypermarket on hyvä valinta
-jos rupean ostamaan jollain aatteellisella perusteella muualta ja maksamaan kovempaa hintaa (ja lisäksi huonommasta valikoimasta ja epämiellyttävistä kaupoista), ei ole mitään takeita minkään muuttumisesta; hyvin todennäköisesti vain minun elintasoni laskee.

Yritäpä ihan hyvin vuoksi vääntää rautalangasta, miksi minun, varsin suurituloisen ihmisen, kannattaisi ruveta suosimaan jotain "ei-S-ei-K" myymälöitä, kun:
a) niissä on joka tapauksessa edullisin hintataso etenkin valikoimaan nähden (Lidl on joissain asioissa halvempi ja käyn siellä toisinaan, mutta se ei riitä ainoaksi liikkeksi ja haluan hoitaa kaikki päivittäistavara ostokset yhdellä kertaa samasta kaupasta)
b) pidän hypermarketeista ostospaikkana ja inhoan pikkukauppoja
c) teräksenluja fakta on, että hypermarket pesee aina pikkukaupan hinnassa
d) minusta on ihan kätevää, että ALKO on samassa yhteydessä (vaikka harvoin siellä käynkin)
e) minulla ei ole mitään aihetta uskoa, että hintataso olennaisesti laskisi, vaikka S- ja K-ketjujen markkinaosuus pienenisi.


Tämä taitaa olla huumoria? Eihän monopoliin kuulumattomilla kaupoilla ole mahdollisuutta kilpailuun, koska monopolit hallitsee,,kaavoitusta ja tukkukauppaa.
Anonyymi: Jos et halua ostaa S 28.11.2011 1:41

Anonyymi
Kuluttajilla on edelleen tietty voima, ja jos lopetamme ostamisen jostain eikä se kannata niin peli on liikeiden osalta selvä.Mihinkään ei kannata enää luotaa, viranomaistvalvonta on näennäistä usein resurssien ja ehkä myös tietämyksenkin puutteen vuoksi.Ei auta kuin ottaa itse asioista selvä ja äänestää jaloillaan.Mutta äänestää pitäisi ja myös vaaleissa!Muuten on turha odottaa muutoksia.Missä on "me kuluttajat" -puolueen toimisto? Mikä on sen puhelinnumero? Ketkä istuvat sen hallituksessa? Aivan. Ei sellaista ole olemassakaan. Jokainen YKSILÖ arvioi tilanteen omalta kannaltaan. Suurin osa arvioi sen näin (ei välttämättä ihan tietoisesti jokaista kohtaa, mutta lopputulos on sama):-oma talous on ensisijaisesti riippuvainen yhtälöstä "nyt saatava kuukausipalkka vs. nyt maksettavat hinnat" => ei ole mielekästä maksaa korkeampaa hintaa, jos ei saa välittömästi merkityksellistä vastinetta lisähinnalle => hypermarket on hyvä valinta-jos rupean ostamaan jollain aatteellisella perusteella muualta ja maksamaan kovempaa hintaa (ja lisäksi huonommasta valikoimasta ja epämiellyttävistä kaupoista), ei ole mitään takeita minkään muuttumisesta; hyvin todennäköisesti vain minun elintasoni laskee.Yritäpä ihan hyvin vuoksi vääntää rautalangasta, miksi minun, varsin suurituloisen ihmisen, kannattaisi ruveta suosimaan jotain "ei-S-ei-K" myymälöitä, kun:a) niissä on joka tapauksessa edullisin hintataso etenkin valikoimaan nähden (Lidl on joissain asioissa halvempi ja käyn siellä toisinaan, mutta se ei riitä ainoaksi liikkeksi ja haluan hoitaa kaikki päivittäistavara ostokset yhdellä kertaa samasta kaupasta)b) pidän hypermarketeista ostospaikkana ja inhoan pikkukauppojac) teräksenluja fakta on, että hypermarket pesee aina pikkukaupan hinnassad) minusta on ihan kätevää, että ALKO on samassa yhteydessä (vaikka harvoin siellä käynkin)e) minulla ei ole mitään aihetta uskoa, että hintataso olennaisesti laskisi, vaikka S- ja K-ketjujen markkinaosuus pienenisi.Tämä taitaa olla huumoria? Eihän monopoliin kuulumattomilla kaupoilla ole mahdollisuutta kilpailuun, koska monopolit hallitsee,,kaavoitusta ja tukkukauppaa.

Kyllä ne syrjäkylien ja laitakaupunkien pikkukaupat olisivat pysyneet pystyssä elleivät ihmiset olisi siirtyneet hypermerkettien asiakkaiksi. Kauhea napina markettien ylivallasta vaikka tilanne on krapulan lailla itse aiheutettu.
Anonyymi: h 28.11.2011 15:31

Anonyymi
Ei tuo ainakaan kaikissa kaupungeissa päde. K on edellä muita.
Anonyymi: JL 30.11.2011 12:50
Sivut:1 ... 20 21 22
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

20:38 Leipä kallistuu – Venäjä rajoittaa jo viljan vientiä
20:33 Mikä rupla? Bitcoin on romahtanut liki 60 %
20:05 Kahvia, viinaa ja sauvakävely – tätä on suomalaisuus ulkomaalaisille
19:35 Digitoday Ydinvoimayhtiön tietokoneisiin murtauduttiin Etelä-Koreassa
19:12 Ilta-Sanomat Fennovoima hakee ympäristölupaa ydinvoimalaitokselle
18:52 HS Ilmavoimien viimeiset Suomessa tehdyt koneet myytiin
18:30 FT hehkuttaa "ale-metropolista": "Kuin Veljekset Keskinen"
18:03 Öljyn toinen nousupäivä katkesi
17:53 Eurokuluttajat hieman luottavaisempia
17:49 Ruuhkaa pukkaa: parkkipaikka täytettiin paketeilla
17:09 Näin kinkkuraja jakaa Suomen
16:20 Digitoday USA:sta lukuja: Yli miljoona luottokorttia kopioitiin kassoilla
16:12 Ilta-Sanomat Tullille tappio oikeudessa Jaguar-tapauksessa
16:03 Kilpailu vapautuu: Finrail irti VR:stä
15:59 Ex-ministeri: Venäjä tippuu roskalainaluokkaan
15:50 Rikkaat venäläiset etsivät turvapaikkaa: viisumit +69 %
15:17 Öljyn hinta vauhdittaa energiaosakkeita pörsseissä
14:48 Öljy nousee toista päivää putkeen
14:24 Ruplakriisi kaatoi ensimmäisen venäläispankin
14:10 Rupla vahvistunut selvästi – yritykset valmistautuvat veropäivään
13:53 Kuinka suuri on Suomen julkinen sektori?
13:48 Putinin huolet helpottavat – Rosneft sai maksettua velan
12:32 Hopeavuoren kullasta lupaavia tuloksia
12:13 Wärtsilä toimittaa 11 voimalaa venäläistehtaille
11:18 Kreikan pääministeri lupaa oppositiolle vaaleja
11:06 PAM: Viidennes vähentää ravintolakuluja jouluna
10:18 Digitoday Snapchat teki häijyn tempun Lumia-käyttäjille
09:57 Tämän verran asunnonostajan kannattaa nyt tinkiä pyyntihinnasta
09:40 Efore nimitti uuden toimitusjohtajan
08:44 Venäjän epävarmuus heijastui Saga Fursin huutokauppaan
Asiakastieto

Yhteistyössä