Kirjaudu ▼
 

Sumplintaa? Missä Prisma, siellä Alko

Iltasanomat
Sumplintaa? Missä Prisma, siellä Alko
Päivittäistavarakaupan kaksinkamppailussa valtiolla eli Alkolla on vaa'ankieliasema. Alko imee asiakkaita ja tästä kilpailuedusta ollaan myös valmiita maksamaan Alkolle. S-ryhmä näyttää saaneen etulyöntiasemaa: Missä Prisma, siellä Alko. Pienkauppiailla ei ole mitään asiaa kisaamaan pitkäripaisista.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtion omistaman Alkon myymälöistä jo kaksi kolmasosaa viihtyy S-ryhmän eli S-marketien, Prismojen ja ABC-liikennemyymälöiden kainalossa. Asiasta kertoo tänään ilmestyvä Seura-lehti.

Suomalaisen ruokabisneksen pimeitä puolia käsittelevän taloustoimittajan Seppo Konttisen selvitysten mukaan kakkosena on Kesko City- ja K-marketeineen. Vasta kaukana perässä tulevat Suomen Lähikauppa ja Lidl. Suomen Lähikauppa on jo lyönyt hanskat tiskiin hypermarkettien osalta. Jäljelle jää tällä viikolla Loimaalla suljetun Euromarketin jälkeen enää kolme.

Lehden mukaan Alkon myymälöiden sijainnit eivät jakaannu ketjujen markkinaosuuksien mukaisesti. S-ryhmä näyttää siis tällä hetkellä vahvistaneen Alkon peesaamana asemaansa. SOK:n siivu markkinoista on 45 prosenttia, Keskon 35 ja Suomen Lähikaupan osuus yhdeksän prosenttia.

14:51Osake
+0.11 %
28.23
+0.03

Ruokakaupan yksityiset yrittäjät kertovat, etteivät ne saa Alkoa naapurikseen edes halvemmilla vuokrilla. Lidl-ketju on saanut vain pari Alkon 345 vähittäismyymälästä liikekumppanikseen, Seura-lehti kertoo. Alkon aluepäällikkö Erkki Pakola kiistää, että S-ryhmää erikseen suosittaisiin. Pakola ei halua kertoa Alkon myyntipaikkojen tarkasta jakautumisesta keskusliikkeiden kesken vaan puhuu pyrkimyksestä aitoon tasapuolisuuteen.

Alkon tulo vauhdittaa Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) arvion mukaan marketin myyntiä 10–15 prosenttia, joten Alkon sijoittumispäätökset vaikuttavat merkittävästi kaupan kannattavuuteen.

– Tilanne on varmaan näiden kahden suurimman kaupparyhmän osalta tasapainossa, mutta pienempien osalta heikompi. Alkon toiminta perustuu tietysti liiketoiminnallisiin päätöksiin. Suuret kaupparyhmät pystyvät tarjoamaan suurempia asiakasvirtoja ja kustannustehokkaimpia vaihtoehtoja. Ristiriitaista alkoholipolitiikka on siinä mielessä, että sen olemassaolo perustuu saatavuuden rajoittamiseen, mutta samalla Alko etsiytyy suurimpien kauppakeskittymien yhteyteen, PTY:n toimitusjohtaja Osmo Laine sanoo Talousanomille.

– Sääntelyn poistaminen lisäisi kilpailua. Tästä ollaan yhtä mieltä kaupan alalla, eli että Alkon sääntelyssä on seinä tulossa vastaan. Ongelma on laajempi ja liittyy pienten kauppojen ja lähipalveluiden säilymiseen. Suurten kaupparyhmien kauppapaikkahankinta on niin vahvaa.

Halvat liiketilat
houkuttimena

Suomen pienyrittäjien varapuheenjohtajan Aimo Tasankon mielestä Alkon myymäläketjun ylläpito on suhteettoman kallista. Myymälöiden perustamiset ja uusimiset maksavat Alkolle suuria summia.

S-ryhmä, kuten myös Kesko, houkuttavat Alkoa marketeihinsa hyvin edullisilla vuokrilla. Tasankon kauppiailta saamien viestien perusteella Alkoa houkutellaan halpojen vuokrien lisäksi jopa maksamalla myymälöiden sisustuksia. Erään pienkauppiaan mukaan Alko siirtyi varsin uusista myymälätiloista uuteen City-marketiin avokätisen tarjouksen perusteella.

Pienemmät kauppiaat eivät halua puhua Alkon voitelurahoista nimellään. Kauppiaiden keskuudessa on kuitenkin ihmetelty, ovatko anteliaat vuokrasopimukset ja muut edut täysin asiallista toimintaa muutoin tarkkaan säännellyssä, yksinoikeusasemaan ja yhteiskuntavastuuseen perustuvassa alkoholimyynnissä. Tietoja polkuhintaisista vuokrista tai muista kylkiäisistä on vaikea selvittää, koska liiketilojen sopimusehdot ovat liikesalaisuuksia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Alkolla on kovat vaatimukset. Se edellyttää normaalia liiketilaa laadukkaampia tiloja, joiden kustannuksia ei oteta huomioon vuokratasossa, vahvistaa erään kaupparyhmän yksikönjohtaja.

– Alko pelaa markkinataloudessa, mutta eri säännöillä. Voidaan kysyä, pitäisikö monopoliasemassa toimivan yrityksen päätöksentekoa kilpailutilanteessa läpinäkyvöittää, että tiedettäisiin millaisilla ehdoilla sijoittumispäätöksiä on tehty – samalla periaatteella kuin julkisissa hankinnoissakin on kilpailutettava, sanoo toinen kaupan alan johtaja.

Alkon toimintaa seuraavat poliitikot hallintoneuvostossa. Se ei päätä myymälöiden sijoittelusta, vaan Alko omien toimintaperiaatteidensa mukaan, sanoo hallintoneuvoston jäsen, kansanedustaja Saara Karhu (sd) Seura-lehdelle. Toinen neuvoston jäsen Mikko Kuoppa myöntää, että epätasapuolisesta kehityksestä on joskus keskusteltu, mutta "jonkun kauppaliikkeen suosimista ei huomattu".

Lehden mukaan ilmiön takana saattavat mahdollisesti olla sok-laiset hotelli- ja ravintolaketjut, jotka ovat valtionyhtiö Altian suurasiakkaita ja kilpailevaa Restel-konsernia suurempi ryhmä. Sok-laiset ketjut hankkivat alkoholin tytäryhtiön Meiranovan kautta, Restel Kespron kautta. Tiedossa ei ole, millaista liikevaihtoa Meiranova ja Kespro tuovat Altialle. Yhtiön toimitusjohtaja Antti Pankakoski on suurimman osuuskaupan HOK-Elannon hallituksen jäsen, Konttinen huomauttaa.

S-ryhmä jyrää
valtuustoissa

Kaupan keskittymistä voimistaa Alkon sijoittumisen lisäksi osuusliikkeen vahva ote kunnallispolitiikkaan. Pienyrittäjien mukaan erityisesti S-ryhmä on saanut paraatipaikoille liikepaikkojaan, koska yhtiön luottamushenkilöitä on paljon kaavoituksesta ja liikepaikkapäätöksistä vastaavissa lautakunnissa ja kaupunginvaltuustoissa – myös eduskunnassa.

– Tilannetta kuvaa, että valtuustoissa puhutaan usein "S-ryhmän miehistä ja muista", Tasanko sanoo.

Pienyrittäjät jättivät viime vuonna Euroopan neuvoston korruptionvastaiselle toimielimelle Grecolle valituksen kauppapaikkojen kaavoituksesta. Pienyrittäjien mukaan ainakin Helsingissä, Oulussa, Turussa, Tampereella, Mikkelissä ja Porvoossa esiintyy rakenteellista korruptiota. Tasankon mukaan Grecon vastausta odotellaan vielä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (213)


Anonyymi
Ei kukaan arvostele vaikka SOK ja K ja E ja Litukka rakentavat rumia laatikoitaan joka kirkonkylään! Aivan on Sveitsi-ihannointi tyystin loppunut suomalaisilta: siis kaunis,esteettinen, laadukas,pieni ja paikallinen.
Anonyymi: Gerd 25.11.2011 8:15

Anonyymi
Tuo uutinen on niiiiin "totta". Rovaniemelläkin on Prisma sekä jopa useita ALKO:ja, mutta kumma kyllä yksikään ei ole Prisman kyljessä... eli eiköhän ALKO:jen sijaintiin vaikuta ihan muut seikat kuin minkä ketjun kauppa on vieressä.
Anonyymi: Redzi 25.11.2011 8:30

Anonyymi
s-ryhmä on hallitusherrojen ja kunnan valtuutettujen omistama ketju. tuulipukuja uunotetaan mainostamalla: meidän kaikkien omistama pulju, saat bonusta jne. menee pöljiin kuin väärä raha. nämä ässät sikailee rakennusluvilla ja teiden rakenytamisilla taajamissa. missä ässä kauppa sinne vedetään nelikaista liittymät ja rakennetaan asemakaavasta piittaamatta helkutin isoja ja rumia kuutioita keskelle kylää. myös suojellut puisto ja metsäaluueet hakataa sumeilematta ja todetaan tuhon jälkeen oho. ja istutetaan tilalle pari risua. vastuuseen ei joudu kukaan.
Anonyymi: jurppii 25.11.2011 8:42

Anonyymi
Jaha, änkyrät täällä taas mesoaa ja ihan turhasta. Sekä tutkimuksien mukaan että omasta yli kymmenen vuoden kokemuksesta voidaan todeta, että s-ketjun bonus-järjestelmä on kaikkein paras asiakkaille ja tulee eläminen halvimmaksi. Tosi toki on että ABC:llä on useimminten kalleimmat hinnat ja bonuksien kanssa juuri ja juuri pääsee alle muiden huoltisten. Olisihan se kivaa ja reilua, että s-ketjujen löbö olisi keskimäärin saman hintaista kuin muilla ja sitten bonuksien kanssa tulisi reilusti halvemmaksi...
Anonyymi: Redzi 25.11.2011 9:34

Anonyymi
Prisman väki juopompaa sakkia...;)
Anonyymi: Tosi on 25.11.2011 9:57

Anonyymi
Eihän se nyt Prismoihin jää. Katselkaa ympärillenne. Sekin pätee, että missä K-Citymarket, siellä on Alko. Ja miksi on näin? Homma kannattaa Alkollekin. Pienkauppojen on turha kitistä. Pienkaupat kisaavat asiakkaista R-kioskien kanssa. Kummissakin hinnat ovat samalla tasolla - taivaissa. Isoon markettiin kannattaa ajella vähän kauempaakin. Tarkalla valinnalla siinä säästää merkittävästi - vallankin, jos poimii rusinat sekä Prismojen että Citymarketien pullasta. Ja samalla reissulla saa juomat.
Anonyymi: Älä maksa mistään en 25.11.2011 10:13

Anonyymi
No mikapa sen katevampaa: prisma poliisi ja pullot samassa katon alla!
Anonyymi: niko 25.11.2011 12:05

Anonyymi
ABC-asema on kuin käki joka munii toisen pesään.
Huomattu on, että yksityisen luomaan kauppapaikkaan joka vuosien varella on saanut asiakasvirran, ilmestyykin ABC-asema aivan vieree. Esm. Vaskikello,
yms.
Anonyymi: Tilannetta seurannut 25.11.2011 12:32

Anonyymi
ABC asemilla on muutenkin systeemi , kaikkein kalleinta bensaa , bonuksia saat kyllä mutta itse maksat itsellesi ne.Shell, Neste ym. lämpimillä asemilla on lähes sentilleen samat hinnat lähialueilla ABC:hen verrattuna. Joten bonus-kortilla saa ostoetua ja rahallista hyötyä. Tässä vähän faktaa Turun suunnalta:Neste Oil Express, Satakunnantie 177, 1.584 ABC, Prisma Itäharju Kalevantie 41, 1.629 Aikamoinen konsensus hinnoittelussa yleisesti, mutta ABC sentään osaa erottua! Eroa on siis se 2-3% joka kerätään hinnassa ja jaetaan bonuksina takaisin.


Helsingissä ei ole tälläisiä eroja. Esim. Oulunkylän Neste on ylivoimaisesti kallein kaikissa polttonesteissä. Kyllä Turustakin löytyy ABC-asemia joissa on edullisempaa bensaa.
Anonyymi: Marjatta 25.11.2011 15:42

Anonyymi
Täällä Rovaniemellä eivät Arinan neuvottelijat ole kai hoitaneet oikein hommiaan, koska kaikki paikkakunnan kolme Alkoa ovat K-kaupan kanssa saman katon alla: keskustassa Rinteenkulma, Eteläkeskuksessa K-supermarket ja Saarenkylässä Citymarket. Pittää erikseen käydä Prismassa ja sitten eri talossa Alkossa. Että se siitä "tasapuolisuudesta".
Anonyymi: Lapin Äijä 26.11.2011 0:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä