Kirjaudu ▼
 

Pikakassat saavat rinnalleen "Elä hättäile"-hidaskassat

Pekka Sakki/Lehtikuva
Pikakassat saavat rinnalleen "Elä hättäile"-hidaskassat
K-Citymarket Helsingissä aloittaa kokeilun hitaasta kassasta, jolla voi asioida rauhallisesti omaan tahtiin. Ennestään kiireisimmissä ruokakaupoissa on vain pikakassoja.
Taloussanomat
4.10.2011 20:34
35

"Elä hättäile"-kassaksi nimetty hidaskassa on tarkoitettu muun muassa vanhuksille, kehitysvammaisille ja kaikille, jotka haluavat asioida kiireettömästi, Kesko kertoo tiedotteessaan.

Kassalla saa asioida omaan tahtiin "rupattelua unohtamatta". Kassapalvelija auttaa tarvittaessa ostosten latomisessa hihnalle ja niiden pakkaamisessa kasseihin.

Jonottaminen on pyritty tekemään mahdollisimman mukavaksi nojatuoleilla, joissa asiakkaat voivat odottaa vuoroaan. 

Hidaskassakokeilu tehdään yhdessä Aalto-yliopiston kanssa K-Citymarket Isossa Omenassa Espoossa. Idea on lähtöisin kehitysvammaisten kaupassakäyntikokemuksista. 

Taloustiedot

– Kaupassa käynti osoittautui toisaalta viikon kohokohdaksi, toisaalta kognitiivisesti ja fyysisesti hyvin paineenalaiseksi tilanteeksi, Aalto-yliopiston käyttäjätutkija ja teollinen muotoilija Sara Ikävalko sanoo.

Hidaskassaa testataan aluksi kahden viikon ajan.

∇ Mainos ∇
Ihmiset Sara Ikävalko
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (35)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Eikö olisi helpompaa jos kaikki kassat nimettäisiin Älä-hättäile kassoiksi?. Nimittäin eipä suurkaupoissa juuri henkilöstön puutteen vuoksi juurikaan kannata hätäillä.
niin 4.10.2011 20:51

Anonyymi
Hyvä asia. Ja käyttö pakolliseksi mummoille.
Toiset jonossa olevat eivät jaksa kuunnella heidän lässytyksiään ja kukkaroa aletaan etsiä kassin pohjalta vasta lopuksi ja maksetaan pikkukolikoilla ja sitten aletaan etsiä sitä bonuskorttia...

Ja ei saa unohtaa näitä terroristimummoja, jotka alkaa huutamaan kassalle kun kallistavat sitä viilipurkkia piipatakseen sen.
Nimetön 4.10.2011 20:51

Anonyymi
Näit olisi luullut sikiävän ensin näit hitait kassoi nääs Manseen ekaks?
Nimetön 4.10.2011 20:54

Anonyymi
Nykykassathan on jo älä hättäile kassoja. Viimeksi kyr*ä otsassani kasvoi melkoisiin mittoihin, kun edessäni oleva tiedusteli olihan nää koiranruokapurkit varmasti tarjouksessa. Sitähän lähdettiin oikein tarkistamaan. Sitten kone kertoi väärän hinnan. Sitten mietittiin mites se hinta saataisiin oikeaksi. Pakasteet suli hihnalla. Ai kun oli mukavaa
Sähkölamautin mukaan 4.10.2011 21:03

Anonyymi
Laittakaa saman tien pikakassa joka myymälään niitä varten jotka ostavat 1-5 tuotetta. Moni hermoilee ruokatunnilla kassajonossa.
hätähousu 4.10.2011 21:05

Anonyymi
Itsepalvelukassoja Pliis! Lidlissä parhaat kassat!
Lidl on Ykkönen! 4.10.2011 21:20

Anonyymi
Haloo.. Ostakaa ne duunieväät muulloin kuin kiireisellä lounastauolla! Vanhuksia on turha haukkua, niitä on koeteltu mielestäni kaupallisessa mielessä jo ihan liikaa viimeisen 5 vuoden aikana. Bonuskortti pitää nykyään itse lukea magneettijuovalaitteessa, maksukortti laitetaan vuorostaan siru automaattiin ja sit pitää vielä se tunnuslukukin muistaa ja näppäillä ilman että muut näkee ja vielä vanhoilla huonoilla silmillä. Kyllä nykyihmisten pitäisi vanhuksia kunnioittaa vähän enemmän ja antaa heille rauhaisat ehtoopäivät jotka ovat taatusti ansainneet. Sitä paitsi ruuan hinta on kallistunut ihan älyttömästi ja pienistä eläkkeistä täytyy pitää tarkasti kirjanpitoa. Siksi tarjoustuotteiden paikkansa pitävyys on tärkeää. RESPECT!
Nainen, 1 lapsen äit 4.10.2011 21:30

Anonyymi
Hyvä, että on vaihtoehtoja. Kaikkein huonoiten nykymarketit, ja tietenkin myös entisaikojen palvelutiskit, palvelevat menetettyä aikaa optimoivaa asiakasta. Keskisuuret ruokakaupat ovat tässä suhteessa luksusta. Tuntuvat vain olevan monin paikoin katoava luonnonvara.
Nimetön 4.10.2011 21:34

Anonyymi
Ihan oikeesti.
Överiksi menee.
Lisätkää vaan tarpeeksi tavallisia kassoja.

On ihan P....tä, että kassoja on vain kaksi ja asiakkaita on jopa useita kymmeniä kassapistettä kohti.

K-Kaupassa kassat voisivat myös käydä kilpailijan S-ryhmän asiakaspalvelukoulutuksen, jossa opetetaan tervehtimään asiakasta, muusta hyvästä käytöksestä puhumattakaan.

Oliko se niin että yhden käynnin taktiikalla pois K-kaupasta.
Palveluun pettynyt K 4.10.2011 21:34

Anonyymi
ha-haa, yhden käynnin taktiikkaan siirtyy nekin jotka vahingossa menevät hidastelulinjalle
Tsup 4.10.2011 21:51
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä