Lääkärit huolestuivat nuorten energiajuomien kulutuksesta
Yhteensä noin 7,6 amerikkalaisteiniä juo energiajuomia. Nousua viimeisenä kolmena vuotena on ollut kolme miljoonaa. Ei siis ihme, että kestosuosikkien Red Bullin, Monsterin ja Rockstarin rinnalle tuotetaan vuoden aikana maailmalla 500 uutta erilaista superjuomaa.
Yhdysvalloissa energiajuomat ovat 2,7 miljardin dollarin vuosittainen teollisuudenala, joka kasvoi viime vuonna 80 prosentilla. Lääkärit alkavat olla nyt huolissaan energiajuomainnosta.
Nuorista saavat elimistöönsä valtavan määrän kofeiinia ja välillä myös rutkasti sokeria. Joissain juomissa on jättimääriä vitamiineja, erityisesti B-ryhmään kuluvia, ja ne voivat aiheuttaa nuorille sydämentykytystä ja käsien puutumista. Juomiin lisätään usein myös muun muassa tauriinia.
Ensiavuissa ja myrkytyskeskuksissa on myös huomattu energiajuomaboomi, sillä niissä nähdään yhä useammin nuoria, jotka ovat sairastuneet liiasta kofeiinista. Välillä energiajuomaa on paranneltu piristävillä pillereillä tai viinalla.
- Nuoret ottavat kofeiinia pysyäkseen hereillä tai päästäkseen pilveen ja monet heistä päätyvät ensiapuun, sanookin tohtori Danielle McCarthy Northwestern Universitysta Chicagosta.
– Kofeiini on lääkeaine ja sen kanssa on syytä olla yhtä varovainen, kuin minkä hyvänsä lääkkeen kanssa. Juomateollisuus ei kuitenkaan piittaa varoitteluista. Markkinoille tuodaan energiajuomia yhä suuremmissa tölkeissä ja niihin lisätään yhä enemmän kofeiinia nuorten mielenkiinnon ylläpitämiseksi.
















Kommentit (16)
juomien menekkiä.
Silti niiden käyttäjillä on veto poissa koko päivän, ovat kuin löysiä paskoja. Söisivät hedelmiä ja vihanneksia niin virtaa riittäisi. Tässä avaus keskusteluun ja kirjoitteluun.
Kahviakin myydään isoissa tukkuerissä, kahvivalmistajat eivät piittaa nuorten hyvinvoinnista, vaan lisäävät yhä enemmän PÄIHDEAINE KOFEIINIA kahvinpapuihin!
Ja kyllä juu, pilveen saattavaa energiajuomaa lantrataan viinalla. Aivan.
Tutkijaa en kyllä suoraan syyllistäisi, koska yhdysvalloista todennäköisesti voi oikeastikin löytyä noin jälkeenjäänyttä nuorisoa, mutta aivan turha on energiajuomia tuottavia yhtiöitä koittaa lähteä syyllistämään mistään.
Onpas tarkka tutkimus, kun on kymmenesosaihmisen tarkkuudella ilmoitettu käyttäjien määrä. Ei tuo kai niin huolestuttavaa vielä ole.