Kirjaudu ▼
 

Taantuma ja leikkaukset osuvat nuoriin – "Tilanne huonompi kuin 1990-luvun lopulla"

Juhani Niiranen
Taantuma ja leikkaukset osuvat nuoriin – "Tilanne huonompi kuin 1990-luvun lopulla"
Nuoret kärsivät muita ikäluokkia enemmän nykyisestä taloustaantumasta. Epätyypilliset työsuhteet ja nuorisotyöttömyys ovat pahentaneet tilannetta, Suomen Pankin asiantuntijat kirjoittavat Euro ja talous -lehdessä.
11.3.2016 21:47
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pitkään jatkunut talouden taantuma uhkaa katkaista sukupolvesta toiseen jatkuneen elintason kasvun Suomessa, varoittavat Suomen Pankin asiantuntijat Euro ja talous -lehdessä.

Kipeimmin kehitys osuu nuoriin.

– Tilanne on nyt huonompi kuin 1990-luvun lopulla, jolloin lamavuosista eniten kärsineen ikäluokan kotitalouksien tulot kohenivat nopeasti, kun talouskasvu pääsi vauhtiin, Suomen Pankin vanhempi neuvonantaja Helvi Kinnunen ja vanhempi ekonomisti Petri Mäki-Fränti kirjoittavat.

Kirjoittajien mukaan käytettävissä olevilla tuloilla mitattuna alle 35-vuotiaiden kotitalouksien taloudelliset resurssit eivät ole juurikaan parantunut tasosta, joka heidän vanhemmillaan oli saman ikäisinä.

Nuorten kotitalouksien elintaso on heikentynyt tuntuvasti vanhempiin ikäluokkiin verrattuna.

– Muita ikäluokkia edustavien kotitalouksien käytettävissä olevat tulot ovat jatkaneet hienoista kasvuaan myös taantumavuosien aikaan. Erityisesti ovat nousseet eläkeikäisten tulot, Kinnunen ja Mäki-Fränti kirjoittavat.

Heikon tulokehityksen taustalla on taantuman aikana pahentunut nuorisotyöttömyys, epätyypillisten työsuhteiden yleistyminen ja edellistä sukupolvea heikompi asettuminen työmarkkinoille.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Kirjoittajat ovat huolissaan vaikutuksesta, joka pitkäaikaisella työmarkkinoiden ulkopuolelle jäämisellä on nuorten elinkaarituloihin. Esimerkiksi eläkettä ei kerry ilman palkkatuloja.

Samaan aikaan hallituksen tekemät säästötoimet osuvat keskimääräistä enemmän nuoriin.

Päivähoito-oikeuden rajoitukset, päivähoitomaksujen nousu ja leikkaukset koulutukseen ovat esimerkkejä nuoriin kotitalouksiin kohdistuneista säästöistä.

Nopeaa helpotusta ei ole luvassa: Pidemmän aikavälin näkymät ovat nyt synkemmät kuin edellisen laman aikana. Tilanteen pitkittyminen voi tehdä nuorten tilanteen pahemmaksi kuin 1990-luvun lama, kirjoittajat toteavat.

11.3.2016 21:47
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (118)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Nuorille ei riitä enää jaettavaa kun pari prosenttia suomalaisista on imenyt itselleen liian suuren osan varallisuudesta sieltä löytyisi jakovaraa jos tahtoa olisi mutta se itsekkyys siitä ei voi luopua.
Anonyymi: huomioiva 11.3.2016 22:06

Anonyymi
Kateus ja Ahneus. Ei tartte kyntää, eikä kylvää. Kasvaa ihan itsekseen kylmyydessä ja pimeydessä.

Siinä Suomen uudet vientituotteet. Näiden viennillä rahoitetaan niin nuoret, lapset, kuin maan uudetkin asukkaat.

Siis huoli pois ja positiivisuudella eteenpäin. Sorry siitä..
Anonyymi: UKäännösKielletty 11.3.2016 22:13

Anonyymi
Jos minä olisin nuori, häipyisin maasta.
Jos minä olisin vanha, häipyisin maasta.
Mikä tekee tällaisesta keski-ikäisestä niin saamattoman lähtemään?
Anonyymi: vbvcbvcbcv 11.3.2016 22:15

Anonyymi
Pankeilla on totta tosiaan syytä huoleen, sillä asuntolainan ottajia / saajia on yhä vähemmän, joten sitouttaminen nykyiseen oravanpyörään on uhattuna.
Anonyymi: lainakorko 11.3.2016 22:21

Anonyymi
Mutta kun Sipilä ja Stubb ennen vaaleja pönöttivät, koulutuksesta ei leikata-lappujen kanssa!Ja kansa meni taas halpaan!Sori siitä!
Anonyymi: Sorisiitä 11.3.2016 22:22

Anonyymi
90-luvun lamasta on jo 20-25 vuotta ja tokkopa Suomen Pankin kirjoittajilla on siitä mitään omakohtaista kokemusta mitä nyt kaverit ovat kertoneet. Vielä on pitkääääää matka 90-luvun lama-aikoihin. Ihan vinkiksi sinne pankkiin:korot oli todella korkealla silloin toisin kuin nyt eikä valtio meinannut saada velkaa mistään
Anonyymi: nähtyjakoettu 11.3.2016 22:26

Anonyymi
Nuoremmille, ja miksei vanhemmillekin, neuvo ettei tee tähän maahan muksuja! Kannattaa ehdottomasti lähteä etsimään leipä jostain muualta jossa osaajalle maksetaankin. Takaisin pääsee aina jos enää viitsii. Suomessa tulee matalapaine olemaan vähintään sen viisi vuotta jos ei pidempäänkin, täällä on turha kuluttaa katu-uskottavuuttaan pois!

Itse olisin jo lähtenyt 2010 mutta joutuisi lapset jäämään exälle. Ei antanut luono periksi, tarvivat kuitenkin isäänsäkin..
Anonyymi: Onnim 11.3.2016 22:31

Anonyymi
Jos minä olisin nuori, häipyisin maasta.
Jos minä olisin vanha, häipyisin maasta.
Mikä tekee tällaisesta keski-ikäisestä niin saamattoman lähtemään?


EI MIKÄÄN! Lähde vain. Sulla on lapsia, siitä voi johtua, ota ne mukaan, kiittävät. Et ole eläkkeellä, et vain voi olla, et ole vanha, joudut vielä töihin jossain muussa maassa ennen kuin pääset eläkkeelle, entä sitten? Tee mitä vain, mutta jos halajat mene!! Kukaan ei ole katunut Suomesta lähtöä. Miksi olisi??? Sosiaaliturvanko takia???? Helvetti älä usko noita puheita. ELÄ TÄYSILLÄ!
Anonyymi: VoimaOlkoonKanssasi 11.3.2016 22:33

Anonyymi
Jos minä olisin nuori, häipyisin maasta.
Jos minä olisin vanha, häipyisin maasta.
Mikä tekee tällaisesta keski-ikäisestä niin saamattoman lähtemään?


Vastuu lapsista ja vastuu vanhemmista.
Anonyymi: keski-ikäinen 11.3.2016 22:34

Anonyymi
Mutta kun Sipilä ja Stubb ennen vaaleja pönöttivät, koulutuksesta ei leikata-lappujen kanssa!Ja kansa meni taas halpaan!Sori siitä!


Juha Sipilä myös sanoi hyvän aikaa ennen eduskuntavaaleja ja niiden alla antamiaan vaalilupauksia, silloiseen valtionvarainministeri Jutta Urpilaiseen liittyen, että hänen mielestään poliitikon yritys pitää kansalle ennen vaaleja antamansa vaalilupaukset on typerää.

Kansa sai vaaleissa tismalleen mitä halusi ja ainakaan Juha Sipilää ei voi syyttää epärehellisyydestä äänestäjiä kohtaan. Hän kertoi reilusti etukäteen, että ei aio pitää vaalilupauksiaan. Alexander Stubbin puheiden suhteen vastuu on taas aina ollut kuulijoilla. Hän ei edes erota totuutta valheesta ja sivuuttaa faktat, jos ne eivät sovi hänen agendaansa. Timo Soini taas on valmis myymään vaikka sielunsa, kunhan vaan pääsee torkkumaan ministerinauton takapenkille.
Anonyymi: Arminius 11.3.2016 22:53
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:25 Vaikeuksissa kyntävä Deutsche Bank myy henkivakuutusyhtiönsä
11:16 Digitoday Natsilaulu päätyi Googlen hampaisiin – mitä oikein tapahtuu?
10:46 Deutsche Bankin toimitusjohtaja: Emme tarvitse valtiontukea missään tapauksessa
10:21 Suomi putosi kilpailukykyvertailussa – Ruotsi kiri ohi
10:01 Vanhojen asuntojen hinnat nousivat elokuussa
09:18 Hanjinin konttilaivat halutaan myydä mahdollisimman pian
09:03 Digitoday Sitä on tehty vuosikausia - nyt Youtube sallii sen
08:44 TVO haastanut Arevan oikeuteen Ranskassa
07:41 Ilta-Sanomat Rakentaja vaikeni talon märkätilojen virheistä – joutui maksamaan ostajalle 50 000 euroa
06:03 Digitoday Jouduitko hakkeroiduksi? Älä tee tätä yleistä virhettä
06:02 Analyysi Maailman vaarallisin pankki – tätä ei voi päästää nurin
27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
27.9. Digitoday IPhonen porausvideo meni täydestä: "Senkin idiootti"
27.9. Ford tyrmäsi Trumpin väitteen: "Me pysymme täällä ikuisesti"
27.9. Uber laajentaa rajusti ruokapalveluaan
27.9. Fivalle tulossa uusi väline pankkien valvontaan
27.9. Öljyn hinta painuu – Iran antoi pakit tuotantoleikkauksille
27.9. Pankki varoittaa asuntokuplasta: Brexitillä voi olla arvaamaton seuraus
27.9. Kuluttajien luottamus on nyt kova USA:ssa –nousi korkeimmilleen vuoden 2007 jälkeen
27.9. Karu arvio: Maailmankauppa hyytyy finanssikriisin tasolle