Kirjaudu ▼
 

Juna-alella yllättävä vaikutus – näin työmatkan verotus kiristyy autoilijoilla

Ismo Pekkarinen/AOP
Juna-alella yllättävä vaikutus – näin työmatkan verotus kiristyy autoilijoilla
Kansa on riemuinnut, kun VR laski matkalippujensa hintoja. Poikkeuksen tekevät työmatka-autoilijat.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

VR:n julkistamat halvemmat junaliput voivat merkitä monille työmatka-autoilijoille kustannusten kohoamista.

Tämä johtuu siitä, että verottaja hyväksyy työmatkakulujen vähentämisen edullisimman matkustusmuodon mukaan, joka jatkossa on monelle junamatka.

Esimerkiksi Hämeenlinna-Helsinki -välin 30 päivän kausilipun hinta laskee alennusten seurauksena 378,50 eurosta 269 euroon.

Vuositasolla tämä laskee lipun hintaa noin 1204,50 euroa, kun kesälomat lasketaan pois. Loma-ajalta työmatkavähennystä ei voi tehdä.

Työmatkakuluvähennys kutistuu siis selvästi, jolloin työmatkailijan verotettava tulo käytännössä kasvaa. Vähennykset kun pienentävät verotettavaa ansiotuloa.

Veronmaksajain laskelmien mukaan keskituloisella palkansaajalla eli noin 3000 euroa kuussa ansaitsevalla veroja tulee maksettavaksi noin 520 euroa enemmän vuodessa, kun pohjana ovat Hämeenlinnan kunnallis- ja kirkollisveroprosentit.

Hämeenlinnassa kunnallisvero on 20,50 prosenttia ja kirkollisvero 1,30 prosenttia.

Verottaja ratkaisee

Junaa työmatkoihin käyttävä pääsee suoraan hyötymään halvemmasta kausilipusta, mutta autoilijan kustannukset pysyvät ennallaan. Käytännössä työmatkakulujen vähennyksen suuruus riippuu siitä, millaisen linjan verottaja asiaan ottaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Esimerkiksi linja-autoliikenteen Onnibussien halvat lipunhinnat eivät ole aiheuttaneet verotuksen kiristymistä, koska ne on katsottu tarjouksiksi. VR on kuitenkin toinen juttu.

– Kun hintamuutokset ovat pysyviä, ne vaikuttavat verottajan halvimman kulkuneuvon määritykseen. Jos kausilipun hinta alenee, silloin myös työmatkavähennys pienenee, toteaa Veronmaksajain toimitusjohtaja Teemu Lehtinen Taloussanomille.

Vuonna 2014 työmatkakustannusten vähentäjiä oli Verohallinnon tietojen mukaan noin 850 000 ja nämä vähensivät työmatkakuluistaan yhteensä noin 1,6 miljardia euroa.

Keskimääräinen vähennys oli 1871,39 euroa. Osa vähennykseen oikeutetuista käytti matkoihinsa luonnollisesti julkisia kulkuvälineitä eikä omaa autoa.

Matkakulujen omavastuu on tänä vuonna 750 euroa. Tämän rajan ylityksen jälkeen matkakuluja saa vähentää enintään 7000 euroa.

Asiasta kertoi tänään ensiksi Helsingin Sanomat.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset VR

Kommentit (92)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mitä jos junamatkat olisivat ilmaisia? Miten verottaja sitten suhtautuisi?

Nämä kaikki tuet ja vähennykset ovat aika kommunistista puuhaa. Sosiaalitantat häärää.
Anonyymi: Åsukupolvi 18.2.2016 20:42

Anonyymi
Uutisen loppu on outo. Turun Sanomat kirjoitti tuosta lauantaiaamuna. Hesari sen jälkeen.
Anonyymi: hmmhm 18.2.2016 20:58

Anonyymi
Kyseessä on byrokratian kukkanen. Se lähtee ajatuksesta että verovelvollinen ei saa vähentää todellisia työmatkakulujaan jotka tehdään omalla autolla koska julkisen käyttö on epäkäytännöllistä pitkien odottelujen tai siirtymisten takia. No tähän olemme tottuneet. Ansiotulojen verottaminen on itseasiassa kommunismia eikä sen pitäisi kuulua normaalisti toimivaan yhteiskuntaan. Ansiotuloverotuksessa halutaan kontrolloida, valvoa ja ohjata ihmisten käytöstä ja se on sairaan lähi-itäläisen mielen tuotetta. Verotus voidaan hoitaa kätevimmin välillisillä veroilla kuten alvilla, yritysverolla ja tietenkin tullimaksuilla.
Anonyymi: patriotman 18.2.2016 21:02

Anonyymi
Autoilijat voivat saada luksus työmatkastaan jopa 7000? vuodessa Vsltiolta.
Anonyymi: jooba 18.2.2016 21:02

Anonyymi
Ei auta alennuksetkaan kun aamun eka juna/bussi on työpaikkakaupungissa niin myöhään ettei jatkoyhteydellä ehdi töihin kasiksi. Verottaja saa seuraavaksi selvityksen oman auton käytöstä.
Anonyymi: Yippee 18.2.2016 21:07

Anonyymi
Ja eläkeläistenkin hinnat nousevat!
Anonyymi: Jylppy 18.2.2016 21:10

Anonyymi
halvat junaliput ei silti muuta sitä tosiasiaa että autolla olet huomattavasti varmemmin ja nopeammin perillä kuin julkisella,, ellei se määränpää satu olemaan 100 m säteellä asemasta.
Oma auto on ainoa järkevä työmatka väline jos matkaa on vähänkin enemmän ja kaupunkien väliliä joudutaan sahaamaan. Julkinen liikenne suomessa on vaan niin ala-arovista ja paikallista että siihen ei voi luottaa.
Anonyymi: etq45h 18.2.2016 21:14

Anonyymi
Autoilijat voivat saada luksus työmatkastaan jopa 7000? vuodessa Vsltiolta.


Ei. Sen summan saa max vähentää verotuksessa. Siitä sit lasketaan palautukset/maksut uusiks.
Anonyymi: verot 18.2.2016 21:21

Anonyymi
Työmatkavähennyksen on tarkoitus olla marginaalinen kompensastio työmatkakuluista, eikä joku epämääräinen rahasumma, jolla hyvitetään landeja siitä hyvästä, että asuvat mahdollisimman kaukana työpaikastaan. Vähennyksen perusteet ovat selkeät ja mielestäni on itsestäänselvyys, että jos hintalaskelmiin kuuluu junalla tehtävä matkaosuus, joka halpenee, niin silloin myös vähennysoikeus pienenee. Mikä tässä olisi väärin?
Anonyymi: NoVoiSurku 18.2.2016 21:22

Anonyymi
Minun tankkauspaikassani diesel on laskenut viime kesästä noin 30 senttiä eli autoilijankin kulut ovat laskeneet aika paljon.

Voisiko tuon 'Työmatkakuluvähennys kutistuu...' saada enemmän rautalangasta väännettynä? Toisaalta se ei ole mahdollista.
Anonyymi: Selitys_pikkulapsell 18.2.2016 21:26
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä