Kirjaudu ▼
 

Juna-alella yllättävä vaikutus – näin työmatkan verotus kiristyy autoilijoilla

Ismo Pekkarinen/AOP
Juna-alella yllättävä vaikutus – näin työmatkan verotus kiristyy autoilijoilla
Kansa on riemuinnut, kun VR laski matkalippujensa hintoja. Poikkeuksen tekevät työmatka-autoilijat.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

VR:n julkistamat halvemmat junaliput voivat merkitä monille työmatka-autoilijoille kustannusten kohoamista.

Tämä johtuu siitä, että verottaja hyväksyy työmatkakulujen vähentämisen edullisimman matkustusmuodon mukaan, joka jatkossa on monelle junamatka.

Esimerkiksi Hämeenlinna-Helsinki -välin 30 päivän kausilipun hinta laskee alennusten seurauksena 378,50 eurosta 269 euroon.

Vuositasolla tämä laskee lipun hintaa noin 1204,50 euroa, kun kesälomat lasketaan pois. Loma-ajalta työmatkavähennystä ei voi tehdä.

Työmatkakuluvähennys kutistuu siis selvästi, jolloin työmatkailijan verotettava tulo käytännössä kasvaa. Vähennykset kun pienentävät verotettavaa ansiotuloa.

Veronmaksajain laskelmien mukaan keskituloisella palkansaajalla eli noin 3000 euroa kuussa ansaitsevalla veroja tulee maksettavaksi noin 520 euroa enemmän vuodessa, kun pohjana ovat Hämeenlinnan kunnallis- ja kirkollisveroprosentit.

Hämeenlinnassa kunnallisvero on 20,50 prosenttia ja kirkollisvero 1,30 prosenttia.

Verottaja ratkaisee

Junaa työmatkoihin käyttävä pääsee suoraan hyötymään halvemmasta kausilipusta, mutta autoilijan kustannukset pysyvät ennallaan. Käytännössä työmatkakulujen vähennyksen suuruus riippuu siitä, millaisen linjan verottaja asiaan ottaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Esimerkiksi linja-autoliikenteen Onnibussien halvat lipunhinnat eivät ole aiheuttaneet verotuksen kiristymistä, koska ne on katsottu tarjouksiksi. VR on kuitenkin toinen juttu.

– Kun hintamuutokset ovat pysyviä, ne vaikuttavat verottajan halvimman kulkuneuvon määritykseen. Jos kausilipun hinta alenee, silloin myös työmatkavähennys pienenee, toteaa Veronmaksajain toimitusjohtaja Teemu Lehtinen Taloussanomille.

Vuonna 2014 työmatkakustannusten vähentäjiä oli Verohallinnon tietojen mukaan noin 850 000 ja nämä vähensivät työmatkakuluistaan yhteensä noin 1,6 miljardia euroa.

Keskimääräinen vähennys oli 1871,39 euroa. Osa vähennykseen oikeutetuista käytti matkoihinsa luonnollisesti julkisia kulkuvälineitä eikä omaa autoa.

Matkakulujen omavastuu on tänä vuonna 750 euroa. Tämän rajan ylityksen jälkeen matkakuluja saa vähentää enintään 7000 euroa.

Asiasta kertoi tänään ensiksi Helsingin Sanomat.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset VR

Kommentit (92)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mitä jos junamatkat olisivat ilmaisia? Miten verottaja sitten suhtautuisi?

Nämä kaikki tuet ja vähennykset ovat aika kommunistista puuhaa. Sosiaalitantat häärää.
Anonyymi: Åsukupolvi 18.2.2016 20:42

Anonyymi
Uutisen loppu on outo. Turun Sanomat kirjoitti tuosta lauantaiaamuna. Hesari sen jälkeen.
Anonyymi: hmmhm 18.2.2016 20:58

Anonyymi
Kyseessä on byrokratian kukkanen. Se lähtee ajatuksesta että verovelvollinen ei saa vähentää todellisia työmatkakulujaan jotka tehdään omalla autolla koska julkisen käyttö on epäkäytännöllistä pitkien odottelujen tai siirtymisten takia. No tähän olemme tottuneet. Ansiotulojen verottaminen on itseasiassa kommunismia eikä sen pitäisi kuulua normaalisti toimivaan yhteiskuntaan. Ansiotuloverotuksessa halutaan kontrolloida, valvoa ja ohjata ihmisten käytöstä ja se on sairaan lähi-itäläisen mielen tuotetta. Verotus voidaan hoitaa kätevimmin välillisillä veroilla kuten alvilla, yritysverolla ja tietenkin tullimaksuilla.
Anonyymi: patriotman 18.2.2016 21:02

Anonyymi
Autoilijat voivat saada luksus työmatkastaan jopa 7000? vuodessa Vsltiolta.
Anonyymi: jooba 18.2.2016 21:02

Anonyymi
Ei auta alennuksetkaan kun aamun eka juna/bussi on työpaikkakaupungissa niin myöhään ettei jatkoyhteydellä ehdi töihin kasiksi. Verottaja saa seuraavaksi selvityksen oman auton käytöstä.
Anonyymi: Yippee 18.2.2016 21:07

Anonyymi
Ja eläkeläistenkin hinnat nousevat!
Anonyymi: Jylppy 18.2.2016 21:10

Anonyymi
halvat junaliput ei silti muuta sitä tosiasiaa että autolla olet huomattavasti varmemmin ja nopeammin perillä kuin julkisella,, ellei se määränpää satu olemaan 100 m säteellä asemasta.
Oma auto on ainoa järkevä työmatka väline jos matkaa on vähänkin enemmän ja kaupunkien väliliä joudutaan sahaamaan. Julkinen liikenne suomessa on vaan niin ala-arovista ja paikallista että siihen ei voi luottaa.
Anonyymi: etq45h 18.2.2016 21:14

Anonyymi
Autoilijat voivat saada luksus työmatkastaan jopa 7000? vuodessa Vsltiolta.


Ei. Sen summan saa max vähentää verotuksessa. Siitä sit lasketaan palautukset/maksut uusiks.
Anonyymi: verot 18.2.2016 21:21

Anonyymi
Työmatkavähennyksen on tarkoitus olla marginaalinen kompensastio työmatkakuluista, eikä joku epämääräinen rahasumma, jolla hyvitetään landeja siitä hyvästä, että asuvat mahdollisimman kaukana työpaikastaan. Vähennyksen perusteet ovat selkeät ja mielestäni on itsestäänselvyys, että jos hintalaskelmiin kuuluu junalla tehtävä matkaosuus, joka halpenee, niin silloin myös vähennysoikeus pienenee. Mikä tässä olisi väärin?
Anonyymi: NoVoiSurku 18.2.2016 21:22

Anonyymi
Minun tankkauspaikassani diesel on laskenut viime kesästä noin 30 senttiä eli autoilijankin kulut ovat laskeneet aika paljon.

Voisiko tuon 'Työmatkakuluvähennys kutistuu...' saada enemmän rautalangasta väännettynä? Toisaalta se ei ole mahdollista.
Anonyymi: Selitys_pikkulapsell 18.2.2016 21:26
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:59 Terex: Zoomlion ei saanut tehtyä sitovaa ostotarjousta
16:34 Rikkain prosentti on Suomessakin luultua rikkaampi
15:52 Digitoday Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä
15:36 Analyytikko: Fortum maksoi korkean hinnan Ekokemistä – "Aika paljon preemiota"
15:06 Konecranes kohoaa kauppojen varmistuttua
14:30 Tunnettu lamppumerkki kiinnostaa pörssissä – kurssi roimassa nousussa
14:21 Valtio kahmaisee lähes 200 miljoonan euron potin Ekokemin myynnistä
14:04 Digitoday Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä
13:48 Kaupalle vahvistus – Fortum ostaa Ekokemin
13:44 R-kioskien omistaja perustaa yhtiön, jonka tavoitteena on turvata työpaikkoja
13:39 Digitoday "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan
13:18 Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
12:52 HKScan saa uuden toimitusjohtajan
12:45 Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
12:14 Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
11:50 G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
11:28 Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
11:16 Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
10:47 Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
10:22 Vähittäiskauppa pääsi pahimman yli – teollisuuden luottamus heikkeni
09:49 Kuluttajien talousluottamus koheni vahvimmaksi vuoteen
09:35 FT: EU-johtajien salaisissa kokouksissa on valmisteltu suunnitelmaa Brexitin varalta
08:31 Digitoday Puhelimia ei enää pitänyt tulla: Mitä tapahtui, Jolla?
07:50 Konecranesin miljardikaupalle sinetti – Zoomlion lopetti neuvottelut Terex-fuusiosta
07:40 Digitoday Periscopessa merkittävä muutos: Kaikki videot jäävät näkyviin
07:08 Kolumni Britanniassa kohistaan korkokengistä
06:06 Digitoday "Netflix opetti maksamaan" – voiko kohta poimia sisältöjä eri palveluista?
06:05 "Jos Spotify lopettaisi tappiollisena, millä sen sitten korvaisi?"
06:03 Onnistuisiko Cheekiltä Adelet? "Voisi olla mahdollisuuksia"
26.5. Danske veloitti viikon oluet kolmeen kertaan – asiakas ei ilahtunut
Asiakastieto

Yhteistyössä