Kirjaudu ▼
 

OECD:n pääekonomisti: Onhan Suomella globaaleja brändejä – miksi ei uusia?

Marco Illuminati
OECD:n pääekonomisti: Onhan Suomella globaaleja brändejä – miksi ei uusia?
Haastattelu Marimekolla ja Nokialla oli visio ja rohkeutta, mutta mikä nykyisin estää suomalaisyritysten kasvun kansainvälisiksi? Tätä ihmettelee OECD:n pääekonomisti Catherine Mann.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomella on globaalisti tunnettuja brändejä: uusimpana Angry Birds ja sitä ennen Nokia ja Marimekko, yhdysvaltalainen Mann luettelee Taloussanomien haastattelussa.

– Mikä oli niiden salaisuus, Mann ihmettelee.

Näillä yrityksillä oli Mannin mukaan laajempi visio, yrittäjyyttä ja riskinottoa. Mutta mikä estää samanlaisen yrittäjyyden ja yritysten kasvun tänään?

Kansainvälisessä vertailussa Suomi ei näytä hyvältä myöskään pienten yritysten määrässä. Sen millä asian saa korjattua OECD jättää kansallisten päättäjien tehtäväksi, Mann sanoo.

Joitakin huomioita järjestö silti tekee. Mann mainitsee haasteina työllistämisen korkeat kustannukset, työttömyyskorvausten pituuden ja työttömien työnhakijoiden aktivoimisen.

– Kun nuo palaset yhdistää, voi löytyä uusi strategia työmarkkinoille.

Itse Mann tunnustautuu teknologiauskovaiseksi. Sen lisäksi hän luottaa yrittäjyyteen. Siksi Mann kiinnittäisi huomionsa Suomessa siihen, miten teknologian kehitys muuttaa perinteistä teollisuutta.

– Sinne uudet työpaikat syntyvät ja siellä tuottavuus kasvaa.

– Vaikea osa on, että se on destruktiivista. Mutta niin Suomi menee eteenpäin.

Hyvä merkki Yhdysvalloista

Kansainvälisessä taloudessa Mann näkee useita vastakkaisia trendejä, jotka tekevät ennustamisesta vaikeaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Katseet ovat viime aikoina olleet Kiinassa, jossa huolta herättää se, onko rakentamisen tukemisella onnistuttu luomaan kestävää kasvua.

OECD on toivonut näkevänsä Kiinassa enemmän panostusta yhteiskunnan turvaverkkoon, eläkkeisiin, terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Vahvempi turvaverkko vähentäisi kotitalouksien säästämistä ja lisäisi kulutusta.

Maailmantalouden veturi on joka tapauksessa edelleen Yhdysvallat – vaikkakin aiempaa pienempi veturi isommalle junalle.

Yksityiset investoinnit kasvavat vielä hitaasti, mutta Yhdysvaltojen työmarkkinoilta on saatu hyviä merkkejä. Uusia työpaikkoja syntyy varsin hyvin ja ihmiset irtisanoutuvat vanhoista enemmän. Tätä ei tehdä jollei luoteta uuden työpaikan löytymiseen.

Euroopan Mann toivoisi löytävän yhteisen äänen ja lähestymistavan esimerkiksi pakolaiskriisissä ja investointien lisäämisessä. Se olisi hyvä uutinen koko maailmalle, Mann sanoo.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Catherine Mann
Tagit OECD

Kommentit (78)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tähän päivään kiitos, juna meni jo ja jälkeen jäätiin kaikessa. Turhaa nationalismin kohotusta nollille.
Anonyymi: elämän_kevät 28.1.2016 19:57

Anonyymi
Suomessa on hyvin ahdistava ilmapiiri; innovaatioistakin on turha puhua koska suomalaiset varakkaatkaan yhtiöt ei osta mitään uutta, vaan laskevat kaiken vanhan varaan.
Kaikki PATENTTIEN hakuprosessiin liittyvä pitäisi ehdottomasti saada ilmaiseksi !!!
Ainakin Suomen ja Euroopan osalta.
Anonyymi: Shablabbar 28.1.2016 20:03

Anonyymi
Suomen ongelmahan ei ole kilpailijoita suuremmat työvoimakulut, vaikka hallitus ja EK näin uskottelevat. Suomen teollisuuden työvoimakulut ovat jo nyt alhaisemmat kuin vaikkapa Saksan tai Ruotsin. Teemme myös enemmän vuosityötunteja kuin näissä maissa. Silti Saksan ja Ruotsin vienti vetää, Suomen ei.

Pääsyy on haastattelustakin ilmi tuleva surkea tuotevalikoima ja tuotteiden surkea laatu. Vientivalikoiman laajuus on vain murto-osa Saksan viennin valikoimasta. Eihän se vienti vedä jos ei ole myydä haluttuja tuotteita.

Asia ei parane työvoimaa halpuuttamalla. Se paranee vain ryhtymällä valmistamaan meidän mersuja, bemareita ja laadukkaita kodinkoneita. Lisäksi tuottavuuskehityksemme laahaa pahasti jäljessä kilpailijoita.

Valitettavasti vain nämä ovat asioita, jotka yritykset ovat tyrineet ihan itse ja jotka niiden on ihan itse korjattava.
Anonyymi: reeti 28.1.2016 20:06

Anonyymi
Brändit, oravanpyörä ja liittovaltion valtaan alistuminen. Jotain on hyvin paljon pielessä, kuulkaa ihmiset.
Anonyymi: TilalleILO 28.1.2016 20:06

Anonyymi
Mrs Mann olisi voinut kertoa meille miksi Yhdysvalloissa 70% Bkt:n kasvusta viimeisen 25 vuoden aikana on mennyt 1%:in tuloeliitille ja miksi keskiluokkaan kuuluvien määrä on laskenut samassa ajassa merkittävästi. Tulojen ja varallisuuden keskittyminen yhdistettynä veroparatiisien käyttöön on asia josta OECD:kin luulisi olevan huolissaan.
Anonyymi: Mä_lehden_luin 28.1.2016 20:09

Anonyymi
Suomen brändi tulee olemaan paskaputki by P.P!
Anonyymi: PekkaPers 28.1.2016 20:11

Anonyymi
Tutkimusten mukaan negatiiviset uutiset myyvät moninkertaisesti paremmin kuin positiivisesti ja Suomalaiset ovat tunnetusti erinomaisia negaajia, joten olisiko tuossa meille uusi Nokia.... Oy Kaikki menee pieleen Ab.
Anonyymi: reerter 28.1.2016 20:16

Anonyymi
Riskinottajan ympärillä pyörii verenimijöitä kuppaamassa aloittavan yrittäjän kuoliaaksi jo alkuvaiheessa ja tämän jälkeen tulee raadonsyöjät ja jättävät velkaisen yrittäjän yksin häpeän kanssa, sen häpeän että oli niin tyhmä että uskoi tulevaisuuteen, viranomaisiin sekä yhteiskuntaan ja aikoi työllistää ja tuottaa verotuloja yhteiskunnan hyväksi. Tämä jarruttaa ja estää uusien menestysbrändien syntymistä.
Anonyymi: minävaan 28.1.2016 20:18

Anonyymi
Marimekko ja nokia. Mihin esim artek unohtui?
Anonyymi: dildodumbo 28.1.2016 20:19

Anonyymi
Suomen paras brändi on , on lottovoitto elää suomessa.
Anonyymi: ononniollaonnellinen 28.1.2016 20:19
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä