Kirjaudu ▼
 

VATT:n Vartiainen HS:lle: Omistusasumista tuetaan liikaa

Lehtikuva
VATT:n Vartiainen HS:lle: Omistusasumista tuetaan liikaa
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja arvostelee kärjekkäästi suomalaista omistusasumisen tukemista, jolla on vaikutuksia laajalti.
10.5.2012 07:32
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) ylijohtaja Juhana Vartiainen arvostelee Helsingin Sanomissa omistusasumisen suosimista Suomessa.

–Omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja, Vartiainen sanoo HS:lle.

Nykyisessä järjestelmässä asuntolainan koroista saa verovähennystä, laskennallista asuntotuloa ei veroteta ja myös kiinteistövero on alhainen.

– Olen minäkin omistanut asuntoja koko ikäni, mutta yhtä lailla voisin tehdä sen omalla rahallani enkä veronmaksajien ja vuokralla-asujien rahoilla, Vartiainen sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Suomessa itketään, kun tänne ei synny vuokra-asuntoja, vaikka asia on täysin poliitikkojen käsissä. Suomessa ei kannata asua vuokralla, mikä on iso vääristymä markkinatalouteen.

Vartiaisen mukaan omistusasumisen pönkittämisestä luopuminen synnyttäisi Suomeen paremmin toimivat vuokra-asuntomarkkinat, mikä samalla lisäisi työvoiman liikkuvuutta ja työn tarjontaa.

10.5.2012 07:32
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (305)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 31
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Laskennallinen asuntotulo? Tämä avaa verottajalle aivan uuden horisontin! Miten olisi laskennallinen työmatkatulo? Ne joiden ei tarvitse käyttää työmatkaansa autoa tai julkista saavat laskennallista työmatkatuloa, kävely ja pyörälläajo verolle. Mahtavaa!!! Valtionmenovirastot kiittävät!
Anonyymi: Turha koittaa, valti 10.5.2012 7:40

Anonyymi
Tuette tai ette kaadutte silti korkoihin, mistä herra vartiainen tekee lainanlle korko rahat?
Vienti sakkaa ja suomen kokonais velka on 618.5 miljardia euroa + korot päälle.
Anonyymi: Herra korko hymyilee 10.5.2012 7:40

Anonyymi
"laskennallista asuntotuloa ei veroteta",

jep tämähän täytyy välittömösti laittaa verolle. Samaten laskennallinen tulo kun ei omista autoa, tai kun ei käy ravintolassa syömässä, tai kun jättää uuden taulutelkkarin ostamatta. Laitetaanko vaikka sama kuin AVL eli 23% jotta saadaan helleeneille rahaa.
Anonyymi: kusiluupää 10.5.2012 7:41

Anonyymi
aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja


Onnittelut, Vartiainen! Teit sen taas. Totaalinen julkinen munaus. Mutta palstatilaa tällä lohkeaa.
Anonyymi: talouselämän eliitti 10.5.2012 7:42

Anonyymi
Mutta tukemisen johdosta Suomessa ei ole asuntokuplaa, hintataso ei ole romahtanut ja kansantalous on erittäin vahva. Katsokaas miten on käynyt USA:ssa, Espanjassa ja UK:ssa jossa omistamista ei tueta? Noissa sosialistimaissa hinnat on romahtaneet. Pankitkin kärsivät.
Anonyymi: Omaa aina maksetaan, 10.5.2012 7:44

Anonyymi
Laskennallinen tulo? Jos henkilö sijoittaa omia, jo kerran verotettuja rahojaan omaan asumiseensa koska vuokra-asuntoja ei ole (tai ne ovat liian kallita) niin ei siitä tuloa synny. Tuloa syntyy vain jos asunnon vuokraa muille, ja siitä osataan verottaa jo nyt.

Mistähän Vartiaisellekin maksetaan? Ei ainakaan järjen käytöstä. Äijä on kotirouvavertailuineen pöyhkeämpi kuin K Kummola.
Anonyymi: tunaridemari taas as 10.5.2012 7:44

Anonyymi
Asiaa!
Anonyymi: ola 10.5.2012 7:44

Anonyymi
Mika ihmeen LASKENNALLINEN asuntotulo ? Tuleeko seuraavaksi kuvitteellinen elamistulo kun on syntynyt Suomeen ?

Ja mita ihmetta, eiko kaveri maksa asumistaan omista rahoistaan ? Mista sitten, Kehittyvien Maakuntien...vai ?

Tuon ulkoavaruuden asukin kommenteista nakee, kuinka kaukana virkamieseliitti on tavallisesta elamasta jopa pikku Suomessa.

Kuten aikaisemmin olen todennut, virkamiehet pitaa pystya erottamaan nykyista paljon helpommin.
Anonyymi: Jeps 10.5.2012 7:45

Anonyymi
Entä vuokratuet estävätkö ne työnteon?
Anonyymi: lopetetaan läskit vi 10.5.2012 7:45

Anonyymi
Minulla on suomessa noin 14 sijoituskämppää, en ehtinyt tarkistamaan onko niitä 14 vai 15.

Joka tapauksessa kiitoksia verottajille, syvä kumarrus hyville vuokralaisilleni, jotka ovat maksaneet vuokransa säntillisesti.
Anonyymi: Osinko-Otto 10.5.2012 7:46
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 31
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:26 Ericssonin suuromistajat harkitsevat osakkeiden myyntiä – leikkaushuhut hämmentävät Ruotsissa
15:57 Helsingin pörssi kohoaa Opec-sovun jälkeen
15:42 Metsä Board sulki paperikoneen – 94 saa lähteä
14:19 Commerzbank irtisanoo lähes 10 000
13:42 Tutkija: Venäjä voittaa öljysovussa
13:27 Digitoday Web-kameroiden armeija kaatoi verkkopalvelun
12:39 PTT: Ruoan halpeneminen hidastuu
11:58 Suomen Pankki: Positiivinen yllätys voi tulla Yhdysvalloista
11:36 Digitoday Elisan uudessa palvelussa koukku: puhelut ulkomailta kotimaan hinnoin
11:17 Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
10:56 PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
10:45 Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat
10:04 Digitoday Ei vain puhelimien ongelma: Nyt varoitetaan räjähtävistä Samsungin pesukoneista
10:02 PT: Kasvun painopiste alkaa siirtyä vientiin
09:26 OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
08:50 Kosteusvaurio voi tulla millaiseen taloon tahansa – alkuna usein vuotava liitos
08:21 Kolumni Digi-palvelu pettää liian usein
07:43 Air Berlin puolittaa laivastonsa ja vähentää 1200 työpaikkaa
06:03 Digitoday Kaksi muutosta Whatsappiin – sormet selviävät vähemmällä klikkailulla
06:02 Taloyhtiöiden riskit kasvavat – "Kaksi miestä katosi työmaalta pariksi viikoksi"
28.9. Digitoday Uutiseksi naamioitu haittaohjelma leviää Facebookissa – ethän klikannut?