Kirjaudu ▼
 

Tämä tuo liki 10 % Suomen taloudesta – kiitos internet

Reuters
Tämä tuo liki 10 % Suomen taloudesta – kiitos internet
Piirilevyjä.
Internet muodostaa noin kymmenesosan Suomen taloudesta, selviää tänään julkaistusta tutkimuksesta.
22.3.2012 13:30
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Internetin osuuden Suomen bruttokansantuotteesta laski Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta.

Tutkimuksen mukaan Suomen internet-talouden osuus Suomen bkt:sta lähenteli yhdeksää prosenttia vuonna 2008 ja oli kahdeksan vertailumaan korkein. Vertailumaiden internet-sektorin bkt-osuudet vaihtelivat 4–9 prosentissa.

Ruotsi oli kakkonen alle seitsemän prosentin osuudella. Kolmantena oli Yhdysvallat, jonka internet-talouden osuus oli reilu kuusi prosenttia bkt:sta. Suomen asemaa pönkittivät tutkimuksen mukaan tieto- ja viestintätekniikan tavaroiden ja palveluiden ylijäämäinen ulkomaankauppa. Ilman ict:n tavaroiden ja palveluiden nettovientiä Suomi olisi maavertailun häntäpäässä. Etlan mukaan Suomi on pikemminkin ict:n tarjoaja kuin käyttäjä.

Oma netti ylläpitää
internet-taloutta

Kotitaloudet ovat merkittävin yksittäinen tekijä, joista internetin talousvaikutukset muodostuvat. Kotitalouksien kulutusmenot ylläpitävät keskimäärin noin puolta vertailumaiden internet-talouksista. Niiden osuus on suurin Saksassa ja pienin Suomessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toiseksi tärkein tekijä useimmissa maissa ovat yritysten investoinnit. Suomessa se on tosin vertailumaiden pienin. Julkisen sektorin osuus internet-talouksista jää keskimäärin alle kymmenen prosentin.

Internet-talouksien kokoa voi laskea monella tavalla. Esimerkiksi konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin tuoreen tutkimuksen mukaan internet vastaa 8,3 prosentista Britannian bkt:sta. Saarivaltio on konsulttiyhtiön mukaan rikkaiden maiden G20-ryhmän ”internet-verkottunein talous”.   

Etlan tutkimuksessa internet muodosti noin viisi prosenttia Britannian taloudesta vuonna 2008.

22.3.2012 13:30
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Silloin tätä aluetta pitää kehittää. Jakaa esim. kaikille Suomen koululaisille läppärit. Johan alkaisi surffaus.
Anonyymi: Uusia innovaatioita 22.3.2012 13:40

Anonyymi
Mitä v*tun järkeä laskea niitä lukuja vuodesta 2008, kun 2007 ja 2008 olivat pahimpia kuplavuosia, ja niiden jälkeen koko käsitys taloudesta ja sen rakenteista on huomattavasti muuttunut??

Tällaisista idiooteistako me maksetaan veroja, että tutkijatkin ovat tuollaisia pellejä?

Vai onko se propagandatarkoituksessa valittu vuosi? Tutkimuksen tekijä nyt kuitenkin on ELINKEINOELÄMÄN tutkimuslaitos.
Anonyymi: Vihainen kansalainen 22.3.2012 13:43

Anonyymi
Lähettäkää toisillenne tekstareita, niin saamme kansantuotteemme kasvuun ja siten kykenemme kantamaan vastuuta entistäkin enemmän.
Anonyymi: Niin mäkin sua 22.3.2012 13:43

Anonyymi
Johan oli tutkimus...Mitähän tuon itä naapurin osuus suomen nettiliikenteestä olikaan...Tais olla aikas pe..sti. Eli kun ne vetää piuhansa muuta kautta niin jää suomeen vaan tyhjää tilaa...
Anonyymi: ei jaksa nyt itse ot 22.3.2012 13:53

Anonyymi
Jee - 3kk euribor nyt 0,81%!
Anonyymi: Positiivari 22.3.2012 13:59

Anonyymi
Jee - 3kk euribor nyt 0,81%!
jaksat vänkyttää pelle
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 14:07

Anonyymi
NELJÄ vuotta vanhaa tietoa? Onko surkeampi tutkijoita maailmassa enää?

Kuka näille rotille maksaa palkan!?
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 14:11

Anonyymi
Mitä v*tun järkeä laskea niitä lukuja vuodesta 2008, kun 2007 ja 2008 olivat pahimpia kuplavuosia, ja niiden jälkeen koko käsitys taloudesta ja sen rakenteista on huomattavasti muuttunut??

Tällaisista idiooteistako me maksetaan veroja, että tutkijatkin ovat tuollaisia pellejä?

Vai onko se propagandatarkoituksessa valittu vuosi? Tutkimuksen tekijä nyt kuitenkin on ELINKEINOELÄMÄN tutkimuslaitos.


Kiitos sinulle, ainoa järkevä kommentti ensimmäisellä sivulla.

Jonain päivänä tekisi mieli repiä turpaan noita huumori kommentteja viljeleviä apinoita
Anonyymi: Nimetön 22.3.2012 14:12

Anonyymi
Silloin tätä aluetta pitää kehittää. Jakaa esim. kaikille Suomen koululaisille läppärit. Johan alkaisi surffaus.


Lastentarhoille läppärit, "Suomi" on myöhä-junassa.

Etelä-Koreassa jo 4 v. osaavat surffailla netissä !
Anonyymi: mustamies 22.3.2012 14:25

Anonyymi
Ja loput 90 % tulee julkiselta sektorilta?
Anonyymi: Hyvin menee mutta me 22.3.2012 14:31
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:17 Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
16:07 Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
15:47 Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
15:28 Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
15:04 Neste Oil sopi patenttiriidan biodieselistä
14:35 Näillä tienesteillä olit pienituloinen
14:34 "Venäjän euribor" kiipesi lähelle 30 prosenttia
14:05 Autopomo ruplan alamäestä: "Kuin verilöyly"
13:45 Talvivaara asettaa tytäryhtiöitään selvitystilaan
13:17 Digitoday Soneran selitys verkon mykistymiselle: Kyllä se vielä testissä toimi
13:14 Air France-KLM varoitti tuloksesta ja lykkää uutuuskoneita
12:30 Pankki: Nokia voisi ostaa Alcatel-Lucentin kahdella ehdolla
12:01 Metso myy Tampereen valimonsa
11:30 Tornioon rakennetaan lng-terminaali
11:20 Tornion LNG poiki heti: Outokummulta 30 miljoonan investointi
10:46 USA ei vielä asettanut uusia Venäjä-pakotteita
10:33 Verottaja päästi Fortumin pälkähästä
10:27 315 miljardin elvytys sai siunauksen EU-johtajilta
10:22 It-viikko Helsinki luopuu automaattimetrosta – edessä voi olla pitkä oikeustaisto
10:17 Ilmarinen sai sijoitusjohtajan FIM:ltä
10:06 Eurojohtajia huolettaa: Vaalit sotkevat kauppaneuvottelut
09:52 Ahlstrom sulkee maalarinteippitehtaan Kauttuaalla
08:47 Ilta-Sanomat Lappeenranta ja rupla: "Tämä seutu on kärsinyt"