Kirjaudu ▼
 

Italia onnistui supistamaan budjettivajettaan

Italia onnistui supistamaan budjettivajettaan
Italian budjettialijäämä supistui viime vuonna hiukan ekonomistiennusteita enemmän, kun menoleikkaukset ja veronkorotukset tukivat julkista taloutta talouskasvun hiipumisesta huolimatta.
Bloomberg
2.3.2012 13:20
21

Valtiontalouden alijäämä aleni viime vuonna 3,9 prosenttiin bruttokansantuotteesta vuotta aiemmasta 4,6 prosentista, Italian tilastoviranomainen Istat kertoi tänään. Uutistoimisto Bloombergin ekonomistiennusteessa oli ennakoitu 4,0 prosentin alijäämää.

Italian talouskasvu hidastui viime vuonna 0,4 prosenttiin, kun ekonomistit olivat ennustaneet 0,3 prosentin kasvua. Edellisvuonna talous kasvoi tarkistettujen lukujen mukaan 1,8 prosentin vauhtia.

Italian talous painui viime vuoden viimeisellä neljänneksellä taantumaan, kun velkakriisin taltuttamiseksi tarkoitetut säästötoimet heikensivät kasvua. Pääministeri Mario Montin hallitus toteuttaa noin 20 miljardin euron säästöohjelmaa, jonka tavoitteena on budjettialijäämän pienentäminen ja Italian valtiovelan alentaminen.

Velan suhde Italian bruttokansantuotteeseen nousi viime vuonna 120,1 prosenttiin, mikä on korkein lukema vuoden 1996 jälkeen. Edellisvuonna velkaa oli 118,7 prosenttia bkt:stä.

∇ Mainos ∇
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (21)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Koska ne taltuttaa mafian - siinä vasta säästökohde.
Nimetön 2.3.2012 13:34

Anonyymi
Melko luotettavia, lähes peukaloimattomia, italialaisia tilastoja... Velat on ihan justiinsa muuttuneet saataviksi.
Aimo Nivaska 2.3.2012 13:34

Anonyymi
"...20 miljardin euron säästöohjelmaa"




Eli ei yhtääm mitään ! Pitäisi olla 200 mrd euroa/vuosi.
Nimetön 2.3.2012 13:36

Anonyymi
Talouskasvu hoitaa kaikki ongelmat ?

Ja italialainen tilastotaiteilija hoitaa luvut kuntoon.
lupaat vaan..... 2.3.2012 13:37

Anonyymi
Kun kerran Italiakin pystyy siihen, niin miksi Suomi ei pysty?

Jos SDP:lle ei sovi mitkään menoleikkaukset eikä ALV:n korotus, niin oppositio on silloin oikea paikka.
velkakuplan aika on 2.3.2012 13:38

Anonyymi
Italia on kohta velaton.



Hyvin kallis maa 10 vuotta sitten, nyt????
purkin panttaaja 2.3.2012 13:39

Anonyymi
Suomen hallitus on täysin toimintakyvytön!

Uudet vaalit ja hallitus vaihtoon.
miksi velanottoa jat 2.3.2012 13:39

Anonyymi
"...20 miljardin euron säästöohjelmaa"


Eli ei yhtääm mitään ! Pitäisi olla 200 mrd euroa/vuosi.


Siihen kun huomioi nykyisen 4% inflaation 2000 miljardin veloista, niin säästö + rahan arvon aleneminen pienentää reaalista velkaa jo sadalla miljardilla joka vuosi.
Nimetön 2.3.2012 13:40

Anonyymi
Tilasto riippuu analyysin tekijästä ja analysoijasta.
Tilastotieteilijä - 2.3.2012 13:41

Anonyymi
Suurimmat nettosaajat: Kreikka, Puola, Espanja, Unkari, Liettua Eu:n tilastoissa.

Tosiassa Italia on myos huippusaalistaja, mutta rahaa keplotellaan erilaisilla nimikkeilla kaiken mahdollisiin projekteihin joita ei ikina suoriteta loppuun.
Talonmies 2.3.2012 13:42
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä