Kirjaudu ▼
 

"Suomi ottanut ensiaskeleet Italian, Espanjan ja Portugalin tiellä"

Lehtikuva
"Suomi ottanut ensiaskeleet Italian, Espanjan ja Portugalin tiellä"
Aktia Pankin pääekonomisti Timo Tyrväinen kirjoittaa tuoreessa katsauksessaan, että Suomi on ottanut ensiaskeleet kriisimaiden tiellä. Tyrväisen mukaan voi tulla eteen sama tilanne kuin esimerkiksi Portugalilla on nyt.
29.2.2012 19:31
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Aktia Pankin pääekonomisti Timo Tyrväisen mukaan Suomi on ottanut huomaamattaan ensiaskeleet Italian, Espanjan ja Portugalin tiellä.

– Kilpailukykymme on heikentynyt ja julkisen talouden kestävyysvaje on ikääntymisen vuoksi ilmeinen, Tyrväinen kirjoittaa tuoreessa katsauksessaan.

Hänen mukaansa Suomi voi vielä valita, seuraako se ”kriisimaiden tietä katkeraan loppuun”.

– Jos se halutaan välttää, nyt on tärkeämpää puhua pitkän ajan kasvuedellytyksistä kuin väitellä ”oikeista” leikkauslistoista ja ”oikeasta” aikataulusta.

Taloustiedot

Tyrväisen mukaan pitkän aikavälin kasvuedellytyksiin kuuluvat ”eläkeikää ja työurien kestoa koskevat ratkaisut” sekä kuntasektorin rakenneuudistus. Tyrväinen kirjoittaa, että ”mitä enemmän pystymme parantamaan pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksia, sitä pienempi on leikkauspakko tässä-ja-nyt”.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Suomelle tulee pahimmassa tapauksessa eteen se tilanne, jossa eteläisen Euroopan kriisimaat nyt yrittävät paniikkiratkaisuilla palauttaa markkinoiden luottamuksen taloutensa suorituskykyyn, Tyrväinen maalailee.

Tyrväisen mukaan Suomi liitettäneen perjantaina taantumamaiden joukkoon, kun Suomen BKT-luvut loka-joulukuulta julkistetaan. Hänen mukaansa syöksykierteen alkamisesta ei ole kuitenkaan merkkejä. Aktia Pankki uskoo, että Suomen talous kääntyy kasvuun vuoden jälkipuoliskolla.

– Vaikka vihreät versot ovat nostaneet päätään, ne voivat kuitenkin jäätyä nopeasti. Niin käy, jos eurokriisi kärjistyy uudelleen.

29.2.2012 19:31
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Aktia Pankki
Ihmiset Timo Tyrväinen
Tagit eurokriisi

Kommentit (187)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tyrväisen mukaan pitkän aikavälin kasvuedellytyksiin kuuluvat ?eläkeikää ja työurien kestoa koskevat ratkaisut? sekä kuntasektorin rakenneuudistus. Tyrväinen kirjoittaa, että ?mitä enemmän pystymme parantamaan pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksia, sitä pienempi on leikkauspakko tässä-ja-nyt?.

Nerokasta. Viisas mies. Eikun siis tarkoitin papukaija, mikä toistaa samaa mantraa hokien ajasta iäisyyteen kuin mikäkin buddha munkki. Pitkän aikavälin eläkeikä ja työllisyys päläpälä. Kuulostaa kovin tutulta.

Ei mainitse kuitenkaan valtavaa virastohallinto huivi-ämmä probleemaa maassamme, saatika kaksikielisyyden kustannuksia taikka 1mrd/v kehitysavun toimivuutta nykymuodossaan.

Tilastokeskus 1000 työntekijää
KELA 1000 henkilöstöpäällikköä ja pamppua

Sosiaalitoimi Pelkästään Helsingissä 3000 huivi eukkoa jakamassa rahaa HARKINTANSA mukaisesti eli ei kuitenkaan kaikille anneta :)

Sitten nämä lesken eläkkeet ja eläkekatto ylipäätään.... voi voi lista on niin pitkä ettei edes jaksa. Kyllä te muut jatkatte :)

Mitäköhän mieltä tämä kirjailija vai mikälie, olisi perustulo mallista? Varmaan hänen mielestään se olisi vastikkeetonta rahaa ja ajaisi kansan tuhoon välittömästi.....
Anonyymi: Nimetön 29.2.2012 19:39

Anonyymi
Kuulostaa lahinna supistustoimilta, ei kasvunodotuksilta. Halutaan varmistaa yha pienenevan hyvatuloisten joukon menestyminen suurta massaa kurittamalla. Virheet kuitenkin tehty ilman suuren massan mielipidetta.
Anonyymi: inventaarion aika 29.2.2012 19:39

Anonyymi
Mikä yllätys tämäkään nyt taas muka oli??

Samaan aikaan kun haukumme tuhlailevia kreikkalaisia, kotoisat päättäjämme rakennuttavat jokaiseen kylään uusia koulutuskeskuksia, rahaisan uudelleenohjelmointibisneksen pariin pääsemiseksi.

Tampereella ollaan silmät kiiluen tekemässä raitiotietä (!), turhaa tunnelia, jotta saadaan pari metriä lisämaata ja paikkakunnan rakentrajille hetkeksi töitä ennen syöksyä syvään lamaan. Ai niin, unohdin aivan sen uuden keskusareenan! Sille tehdään pohjaksi oikein kansi ratapihan päälle!!!! Siis jäähallille tehdään betokansi monirataisen rautatiepihan päälle!! :O

Ja koska pelkästään nämä hankkeet maksavat, on kaikki ympäryskunnat ja niidenkin naapurikuunnat saatava maksajiksi. Ei hyvää päivää! Me tehdään nyt just sitä ihan samaa, mitä esim. Kreikka on tehnyt joutuakseen ahdinkoonsa!!
Anonyymi: Ritari-Ismo 29.2.2012 19:40

Anonyymi
Missä nyt mennään ei pelasteta eläkeikää nostamalla.Kilpailukyvyn menetäminen on monen asian yhteissumma.Hallitus on ollut vuosia ulkona reaalitaloudesta.
Anonyymi: Nimetön 29.2.2012 19:40

Anonyymi
Mieltäni kun Ruotsi, Britannia, Tanska ja Norja ei osallistu tukipaketteihin, niin Suomi voisi lähettää joka viikko muutaman kymmenen miljardia apua tarvitseviin maihin.
Anonyymi: Lapset ja lapsen lap 29.2.2012 19:41

Anonyymi
´

Myös eläkeläisten ostovoima on tärkeä!

Parhaiten sitä kohennettaisi yhdistämällä eläkeyhtiöt.

Kahdeksaa yhtiötä ei tarvita maksujen keräämiseen ja eläkkeiden maksamiseen. Ja sijoitustoiminnan hoitaisivat paremmin ammattilaiset kuin nykyiset suojatyöpaikkalaiset.
Anonyymi: vänrikki S. 29.2.2012 19:41

Anonyymi
Selittäkää nyt muuten mulle miksi tarvitaan johtaja ylijohtaja ja apulaisjohtaja joka virastoon, joita kuitenkin kai eduskunnan säätämillä lakipykälillä hoidetaan?

Mitäpä jos niistä pykälistä tehdään sen verran selkeitä, että jopa robotti ne hommat osaisi suorittaa. Näin saadaan heivattua 80% turhakkeista kortistoon ja voin vannoa että kansalaiset eivät sure yhdenkään KELA / Sosiaalitoimisto / Mikälievirasto / Verovirasto pampun työttömäksi jäämistä.

Heillä on kova ammattitaito? Etsikööt töitä vapailta markkinoilta meillähän on työvoimapula.
Anonyymi: Nimetön 29.2.2012 19:42

Anonyymi
Sisapolitiikkaan ja oman maan hoitoon ei ole ollut aikaa kun on pitanyt olla turvaamassa ulkomaisten keinottelijoiden miljardeja.

Muutamassa vuoden Suomi ajettu kuseen jossa ei olla oltu koskaan rauhan aikana. Kaikki tulevaisuus tuhottu.

Kriisien aikana pidetaan vain itsekkaasti oman maan ja kansalaisten puolta mika olisi toteutunutkin toisenlaisilla hallituksilla.

Kiitti vytusti naita vastuunkantajia aanestaneita, toivottavasti omat valinnat myos tuntuvat.
Anonyymi: Talonmies 29.2.2012 19:42

Anonyymi
Nyt kansalle leipää ja sirkushuveja niin hölmöläläiset saadaan pysymään lieassa
Anonyymi: Jyrkius Caesar 29.2.2012 19:43

Anonyymi
No,näinhän tämä menee vääjäämättä.Tämä on ollut selvää pian kaksi vuotta.
Anonyymi: roihu 29.2.2012 19:43
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 19
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:59 Komissio: Saksassa on laiminlyöty lentoturvallisuutta
16:34 Yhdysvaltain talous supistui alkuvuonna
16:15 Armahtiko verokarhu yrityksiä? Verottaja vastaa
15:44 Apteekkarit oikovat S-ryhmää: "Väite ei pidä paikkaansa"
15:20 Outokumpu laskee yhä teräksen hinnannousua odotellessa
14:51 Fiva mätkäisi shorttaajalle 15 000 euron rapsut
14:33 Digitoday Voi nyyh, pitikö tämänkin ilmiön tulla Facebookiin?
14:28 Eurooppa sai huimasti ulkomaisia investointeja – Suomi -9 %
14:13 It-viikko Valta vaihtui – onko nyt verkkovalvontalain aika?
13:54 Analyytikko: Suomi ei yllä tuulivoimatavoitteisiinsa
13:45 Putin kielsi puhumisen Ukrainan sotaan osallistumisesta
13:06 Video Valta vaihtuu tänään
12:45 It-viikko Kaatuiko iPhonesi arabiaviestiin? Siri pelastaa
12:12 Lähde Ylelle: "Kreikka tullaan pelastamaan, oli miten oli"
11:30 It-viikko Viranomaiset aikovat puuttua: Google kiertää unohduspakkoa
11:27 Uusi vero lupaa "kylmää kyytiä" moottoripyörien kaupalle
11:26 It-viikko Professori pelkää: Ihmiset "täysin puolustuskyvyttömiä" tappajarobottien edessä
10:52 Uusi malli Suomeen: Vähemmän huostaanottoja, rahaa sijoittajalle
10:49 Koti hakusessa? Tarjolla olisi omavarainen ekomuna
10:32 It-viikko Näin toimii Googlen uusittu kuvasovellus
10:07 OP yllättyi: Moni otti tauon lainanmaksuun
09:51 It-viikko Suursopimus pitää Nokian kiinni Euroopan suurimmassa luotijunaverkossa