Kirjaudu ▼
 

Valtiovarainvaliokunta vaatii selvitystä Suomen kriisivastuista

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta vaatii valtiovarainministeriöltä perusteellista selvitystä Suomen kokonaisvastuista euromaiden velkakriisissä.
22.11.2011 19:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Valiokunnan mukaan selvityksessä on otettava huomioon valtion, Suomen Pankin ja yksityissektorin vastuut.

Lisäksi on selvitettävä vakuusjärjestelyyn sisältyvät kokonaisvastuut ja sen eri osat. Niitä ovat täytetakaus, kulut ja korot.

Valtiovarainvaliokunta vaatii, että se saa selvityksen meneillään olevien valtiopäivien loppuun mennessä.

Taloussanomat kertoi lokakuun alussa, että korot voivat tuplata Suomen vastuut väliaikaisessa kriisirahastossa ERVV:ssä.

∇ Mainos ∇
22.11.2011 19:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (52)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mä voin kertoa valiokunnalle; Jygän lupaamat 14 miljardia plus korot ja EKP:n roskapaperit yht. noin 260 miljardia, josta suomen osuus 1,8% on 4,68 miljardia! Jos korot tuplaa 14 miljardin, niin 32,68 miljardia on tällä hetkellä suomen vastuut!?
Anonyymi: matikka "6" 22.11.2011 19:28

Anonyymi
Samalla voisi selvittää, minne katosivat ns,emu-puskurit? Sentään miljardeista on kysymys.



Emu puskureita ei ole koskaan ollutkaan vaan ne valehdeltiin presidentti koviston avulla eu komissiolle ja suomen kansalle.
Asiasta löytyy virallinen selitys netistä.
Anonyymi: Näin ku@2tiin taas k 22.11.2011 19:30

Anonyymi
Ratsastajapatsaan katsastaja ratsasti katsastamaan ratsastajapatsasta.
Anonyymi: Että silleen 22.11.2011 19:30

Anonyymi
Vihdoinkin! Tätä on odotettu jo pitkän aikaa. Ei ole kerrottu paljon viime aikoina velkavastuista. Tulee olemaan mielenkiintoista luettavaa.
Anonyymi: Onko jytky tulossa? 22.11.2011 19:32

Anonyymi
Tätä tietoa tarvitaan, jos Suomi vaihtaa valuuttaa.
Anonyymi: Scherlock 22.11.2011 19:32

Anonyymi
Katainen vain sanoo että suomalaisen hyvinvoinnin ja suomalaisten työpaikkojen takia emme vastuullisesti sano takuiden määrää
Anonyymi: Imanuel 22.11.2011 19:35

Anonyymi
Tämä on nyt vain pieni virhe lainvalmistelussa.

Me tiedämme kokonaisvastuut aivan hyvin mutta nämä ovat liian vaikeita asioita tavalliselle vaalikarjalle.

Miljardi sinne tai tänne ei merkitse mitään kun on kyse näin suurista ja tärkeistä asioista.
Anonyymi: Jygä -boi, Judde ja 22.11.2011 19:37

Anonyymi
Hyvä kun heräsivät, valitettavasti liian myöhään.
Näköjään laittoivat nimet paperiin tajuamatta lainkaan että mistä oli kysymys.
Anonyymi: jormakai 22.11.2011 19:38

Anonyymi
Niin kuin jo täällä katu-ja ruohonjuuritasolla tiedämme, niin Euroopan velkojen verkosto on täynnä miinakenttiä.

Mikäli kohta luetteloituja perustietoja Euroopan talouden tilanteesta ei saada vieläkään avoimeen julkisuuteen, niin meitä naulataan entistä tiukemmin Pumppu ja Pamppu - menetelmällä EU-liittovaltioon.

Käsittääkseni vastaamattomia kysymyksiä Euroopan talouden perusasioiden suhteen on edelleen paljon.

Meiltä tulevan loppulaskun maksajilta puuttuu edelleen tietous eurokuplan synnystä.

Onko pääministeri Kataisella ja valtiovarainministeri Urpilaisella viimeinkin lupa EU:sta antaa tämä seuraava perustietous europuheidensa takuuksi? Mielellään selventävin kaavioin varustettuna.

1. Kuka lainasi alun perin kenellekin? Kuinka paljon?
2. Minkälaisin vakuuksin? Minkälaisin sopimuksin?
3. Mihin lainarahat upposivat? Kuka omistaa nyt lainarahalla tehdyt hankinnat?
4. Miksi lainaajat eivät pystyneet takaisinmaksuun? Miksi vakuudet eivät riittäneet?
5. Paljonko lainoista on valtionvelkoja? Paljonko lainoista on b-to-b lainoja?
6. Miten lainaajilla ja lainansaajilla nykyään menee? Onko vaalirahoituskuviot selvitetty?
7. Siirretäänkö velkasaldoille sinne kuulumattomia velkoja? Kuka takaa, ettei näin tapahdu?
8. Mihin konkreettisiin ja juridisesti sitoviin sopimuksiin Suomen mukana olo eurokuplassa perustuu?
9. Ovatko muut euromaat joutuneet muuttamaan perustuslakejaan Suomen lailla (1§, 94§ ja 95§)?
10. Ketkä suomalaiset eurokuplan tilannetta valvovat ja mistä mm. saldotietoja voi avoimesti seurata?

Eikä tässä vielä kaikki.

Missä vaiheessa Suomi aloittaa pahoja valuvikoja sisältävän perustuslain kokonaisvaltaisen uudistamisen?

Lisätiedot avoimesta netistä:
HE 60/2010 toimivalta 94
Anonyymi: Handlaten vaan 22.11.2011 19:38

Anonyymi
"Jykä, jykä, jykä"!

Palsta on täynnä ihme mussuttajia, jotka eivät ymmärrä koko asiaa ja siksi keskittyvät yhden henkilön mollimiseen.
Anonyymi: ASIAA! 22.11.2011 19:38
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

3.3. Euron hajoamiseen uskoo 38 prosenttia sijoittajista
3.3. Liuskeöljy takaa halvan raakaöljyn vielä vuosiksi
3.3. Keskuspankin virkamies sai potkut – asiakirjavuoto, sopimatonta kieltä...
3.3. Pankki: Nokia alttiina selkkauksille
3.3. Digitoday ZTE:n puhelin avautuu katseella
3.3. Digitoday Itkettää ja naurattaa – ja siitä saa arvosanan: Ensituntuma Lenovon ihmepuhelimesta
3.3. Jäitkö työttömäksi? Päätös voi viipyä viikkoja
3.3. Video Vieläkö tabletista voi innostua: Tapaus Sony Xperia Z4
3.3. Tutkimus: Suomalaisten mielijuomaa kannattaa litkiä 3–5 mukillista päivässä
3.3. Norwegianin lakko voi laajeta Ruotsiinkin
3.3. "Talouden ikiliikkuja menee usein kaupaksi"
3.3. Video N1-tabletin todellinen testi: Mitä ihmiset ajattelevat siitä?
3.3. Venäläisen ruokalasku räjähti – ruokaan jo puolet menoista
3.3. Muumimuki eurolla – katala yllätys odottaa
3.3. Pörssit takovat ennätyksiä: "Kuplamaisia piirteitä"
3.3. Digitoday Taloyhtiöille kimppaliittymiä – Anvian tulos heikkeni
3.3. Video Video: Miten voi tehdä erilaisen puhelimen tai älykellon? – Näin vastaa LG
3.3. Stora Enson osakkeelle vauhtia osinkopuheista
3.3. Suurpankki: Nokia-pomo tiputti patenttivihjeen Barcelonassa
3.3. Suomi ottaa uuden lainan 16 vuodeksi
3.3. Valio: 2014 oli "kauhujen vuosi"
3.3. Video Video: Verkotko tylsiä – näin ne muuttavat juuri sinun maailmasi