Kirjaudu ▼
 

Rogoff: Kreikka voi ajautua "valtavaan" maksukyvyttömyyteen

Kostas Tsironis/Bloomberg News
Rogoff: Kreikka voi ajautua "valtavaan" maksukyvyttömyyteen
Harvardin yliopiston kansantaloustieteen professori ja Kansainvälisen valuuttarahaston entinen pääekonomisti Kenneth Rogoff arvioi, että Kreikka ajautuu todennäköisesti "valtavaan" maksukyvyttömyyteen.
3.11.2011 11:44
Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Rogoffin mielestä ei ole mahdotonta, että Kreikka joutuu eroamaan euroalueesta.

– Maat ovat ajautuneet maksukyvyttömyyteen monia kertoja historiassa. Ero eurosta ei selkeästi ole jokapäiväistä arkea, mutta ei se tietenkään ole mahdotonta, Rogoff sanoi Britannian yleisradioyhtiö BBC:n radiohaastattelussa tänään.

– Luulen, että todennäköisyys Kreikan eurosta erolle muutaman vuoden sisällä on hyvin korkea. Oikeastaan osasyy Kreikan eurojäsenyydelle on se, että maata lahjotaan pysymään pystyssä, hän sanoi.

Rogoffin mukaan EU-johtajien suunnitelma palomuurista ei toimi. Hänen mielestään EU:n täytyy pian perustaa verounioni yhteisine verosäädöksineen.

∇ Mainos ∇
3.11.2011 11:44
Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Kenneth Rogoff

Kommentit (67)


Anonyymi
Mikä helvata toi muutaman vuoden sisällä on?? Tätä euroa ei ole edes enään muutaman vuoden sisällä. Ottakaa ekonomistit nyt ne vaaleanpunaiset rillit pois päästä pikkuhiljaa...
Anonyymi: mike 3.11.2011 12:40

Anonyymi
Miten niin ajautuu maksukyvyttömyyteen: Valtio voi aina estää valuutan ja pääoman viemisen (pakenemisen) piiloon määrätyksi ajaksi ja valtio voi halutessaan nostaa rikkaiden veroja. Pelkästään näillä toimenpiteillä on merkittäviä vaikutuksia valtion kassaan. Kyllä valtiolla keinoja on...


Kreikan verottajalla on suuria vaikeuksia saada nykyisiäkään veroja kerättyä.
Veronkierto on kansalaisurheilua kaikissa Välimeren maissa.
Anonyymi: Kulutusjuhlat päätty 3.11.2011 12:42

Anonyymi
Heti vaan verounioni. Suomessa laskisi verot siedettävimmiksi.
Anonyymi: Nimetön 3.11.2011 12:47

Anonyymi
Liitetään Turkkiin.


Kreikka on roikkunut pitkään sotatilan partaalla Turkin kanssa.
Juuri ostivat ison määrän panssareita - velaksi.
Kreikan sotilasbudjetti on mahtava.
Kreikka ja Turkki kuuluvat Natoon...!

Ärhentely johti everstijuntan hallintoon Kreikassa vv 1967-74.
Anonyymi: Kenraalit meni vaiht 3.11.2011 12:47

Anonyymi
Laitetaan Turkki perimään Kreikan velat. Jos se onnistuu, niin pääsee sitten liittymään EU:in.

Vähän niinkuin perintätoimisto.
Anonyymi: Kaksi kärpästä... 3.11.2011 12:47

Anonyymi
Siis kuka siellä ajautuu valtavaan maksukyvyttömyyteen? Rikkaat kroisokset, vai jo ennestään köyhät duunarit?
Veikkaan että jälkimmäiset.
Anonyymi: aprikoi 3.11.2011 12:48

Anonyymi
Heti vaan verounioni. Suomessa laskisi verot siedettävimmiksi.


Tarkoittanet veronlaskulla valtion velanoton lisäämistä?
Nyt lisääntyy eläkeläisjouukko suht EU:n suurimmaksi, sillä vain Suomen sotasankarit ponnistivat ns Suuret Ikäluokat, jotka siirtyvät nyt eläkkeell ja tarvitsevat elämän ehtoossa hoitos ja hoivaa.

Toki veroille on vaihtoehtona se, että jokainen hoitaa ja hoivaa mummot ja vaarit itse...

Armeija on tarpeeton rahareikä. Joutaa lakkauttaa.
Upseerit saavat täyden vanhuuseläkkeen 55 vuoden iässä! Totta on!
Tosin Esikunnissa käyvät paperisotaa peräti 60 vuoteen saakka!
Anonyymi: Pölhö-Kustaa 3.11.2011 12:53

Anonyymi
Niin kauan kuin samassa unionissa on Kreikan, Italian tai Espanjan kaltaisia maita siitä on syytä pysyä erossa. Suomen pitää harkita unionia vain taloudellisesti kurinalaisten maiden kuten Saksan kanssa.
Anonyymi: ei verounionille 3.11.2011 13:07

Anonyymi
"Rogoffin mukaan EU-johtajien suunnitelma palomuurista ei toimi. Hänen mielestään EU:n täytyy pian perustaa verounioni yhteisine verosäädöksineen."

Näinhän tämä eliitiksi itseään kutsuvien kusipäiden ryhmä on suunnitellut.


Jaa
Että olisko pitänyt kurkkudirektiivien sijasta luoda finanssi säännöt?? Mitä suotta, kyllä markkinatalous hoitaa/korjaa omat ongelmansa. Demokratiahan tässä on ollut "onglema"(?).
Anonyymi: Jep Jep 3.11.2011 13:19

Anonyymi
Heti vaan verounioni. Suomessa laskisi verot siedettävimmiksi.

Mihinköhän tuon arvelusi perustat ?
Kyllä taitais olla niin, että joutuisimme ilman näitä tukipakettipäätöksiä maksamaan muitten maitten hyvinvointia.
Anonyymi: maksumiehiä kaivataa 3.11.2011 13:46
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:56 Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
17:24 Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
16:19 Draghin puhe sysäsi euron laskuun
16:17 Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
15:50 Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
15:38 Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
15:26 Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
15:01 Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin
14:02 Ilta-Sanomat Ukraina: Venäjältä ammuttiin rajan yli tykkitulta
12:58 Digitoday Kännyköille uusi lasi – joka viides hajosi yhtiön omissa testeissä
12:34 "Johto on vieraantunut työntekijöiden todellisuudesta"
12:32 Yle: Metsäyhtiöiden kartelli käräjäoikeuteen
12:09 Tätä välittäjät manaavat: Ruotsalaiset joutuvat lyhentämään asuntolainaa
11:58 Venäjä harkitsee öljyntuotannon leikkaamista
11:51 Draghi: EKP:n pitää nostaa nopeasti inflaatiota
11:45 "Miksi valtio ajaa Talvivaaraa konkurssiin juuri nyt?"
10:43 Lihavuus maksaa enemmän kuin ilmastonmuutos
10:42 Digitoday Suomesta terveisiä: Tämä aukko vaarantaa miljoonat verkkosivut
10:41 Mersu vannoo: ratti ja jarru eivät lähde autoista
10:39 Digitoday Jolla saavutti tavoitteensa 270-prosenttisesti
10:32 Ruotsalaisfirma ostaa salolaisen Ledilin
09:27 Itella haluaa siivun venäläisen verkkokaupan kasvusta
09:17 HS: Keskustan kannatus loikkasi
08:41 Pessimismin ja pelon voitto
08:28 Obaman maahanmuuttohanke eteni – teknoyhtiöt pettyivät