Kirjaudu ▼
 

Rogoff: Kreikka voi ajautua "valtavaan" maksukyvyttömyyteen

Kostas Tsironis/Bloomberg News
Rogoff: Kreikka voi ajautua "valtavaan" maksukyvyttömyyteen
Harvardin yliopiston kansantaloustieteen professori ja Kansainvälisen valuuttarahaston entinen pääekonomisti Kenneth Rogoff arvioi, että Kreikka ajautuu todennäköisesti "valtavaan" maksukyvyttömyyteen.
3.11.2011 11:44
Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Rogoffin mielestä ei ole mahdotonta, että Kreikka joutuu eroamaan euroalueesta.

– Maat ovat ajautuneet maksukyvyttömyyteen monia kertoja historiassa. Ero eurosta ei selkeästi ole jokapäiväistä arkea, mutta ei se tietenkään ole mahdotonta, Rogoff sanoi Britannian yleisradioyhtiö BBC:n radiohaastattelussa tänään.

– Luulen, että todennäköisyys Kreikan eurosta erolle muutaman vuoden sisällä on hyvin korkea. Oikeastaan osasyy Kreikan eurojäsenyydelle on se, että maata lahjotaan pysymään pystyssä, hän sanoi.

Rogoffin mukaan EU-johtajien suunnitelma palomuurista ei toimi. Hänen mielestään EU:n täytyy pian perustaa verounioni yhteisine verosäädöksineen.

∇ Mainos ∇
3.11.2011 11:44
Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Kenneth Rogoff

Kommentit (67)


Anonyymi
Rogoffin mukaan EU-johtajien suunnitelma palomuurista ei toimi. Hänen mielestään EU:n täytyy pian perustaa verounioni yhteisine verosäädöksineen.


Mitä noista verosäädöksistä jos mistään muistakaan sopimuksista ei pidetä kiinni(erotuksena mallioppilas Suomi-neitokainen pyrstö pystyssä joka suuntaan). Sitä paitsi miten jokaiselle yhteiset verosäädökset saadaan pelaamaan kun talouden pito maittain vaihtelee kuitenkin aika paljon. Eikä ole mitään järkeä että yhtä asiansa hyvin hoitanutta maata verotetaan kuin vierasta sikaa, jotta muut taloutensa huonosti hoitaneet maat saavat porsastella mielin määrin. Sitä paitsi virkamiesten määrä Brysselissä lisääntyisi entisestään ja sen menot lisääntyisivät.

Todettava on että tämä surkuhupaisa velanpiilottamisnäytelmä jo pelkästään EU:n alueella näyttää yhtä huvittavalta ja typerältä, kuin koira tai orava jahtaisi omaa häntäänsä takaa.
Anonyymi: Velkapulat paisuu ja 3.11.2011 12:09

Anonyymi
Täyttä kaaostahan tämä on. Kiinnostavaa huomata, kuinka Kreikan kokoinen maa pystyy sotkemaan koko Euroopan.


Periaatteessa Kreikka ei ole sotkenut, vaan Pankit ja poliitikot.
Anonyymi: EU hajoaa, onneksi. 3.11.2011 12:10

Anonyymi
who cares?????????????????
Anonyymi: nop 3.11.2011 12:11

Anonyymi
Eikä! kysykää vaikka Jutalta ja Jyrkiltä.
Anonyymi: Ei ole mahdollista 3.11.2011 12:12

Anonyymi
Loistava esimerkki miten käy kun eletään yli varojen - samaa tekee moni suomalainenkin tällä hetkellä...ja lopputuloken tietää kaikki
Anonyymi: werr 3.11.2011 12:14

Anonyymi
Eurooppa on tulessa. Suomessa media ja sen käyttämät "asiantuntijat" eivät ole ymmärtäneet tilanteen vakavuutta. Euroopan talous on pahasti painumassa syviin ongelmiin ja Suomi vajoaa sinä samassa.
Anonyymi: Makroekonomisti 3.11.2011 12:17

Anonyymi
Jokohan Katainenkin on jättänyt eurojen kantamisen, (mukamas) Kreikan hyväksi ?
Kun hän on ollut aina ensimäisenä sinne euroja kiikuttamassa !
Anonyymi: mustamies 3.11.2011 12:18

Anonyymi
Mutta mitä tekee jutta? vakuudet menee täysin hukkaan jos Kreikka kieltäytyy. Huoliskohan vaikka Somalian merirosvot Suomen tukirahat? Laatuunhan ei kuitenkaan käy se, että varat käytettäisiin suomen kansan hyvinvointiin.
Anonyymi: pulittaja, 3.11.2011 12:20

Anonyymi
"OLIKO KREIKKA" osaksi vain velka bulvaani jonne uitettiin suurten maiden omia tukitoimia? Siis kun saksalle ja ranskalle ei makseta jotain tukea, niin ne dumppasivat tukea saavalle kreikalle tuotteitaan yms, ja saivat nain "tukea" oletettuna hintana/maksuna kreikalta? Ja velka pohjaisten "kauppojen" takaajana oli EU , ja pankit. Menikö se näin joltain osin...
Anonyymi: tollo 3.11.2011 12:22

Anonyymi
No, ei kai tilanne niin kovin huono voi kokonaisuuden kannalta olla, kun kerran pörssikin reilun prosentin nousussa... Vai onko tuohon Kreikan tílanteeseen näköpiirissä jokin ratkaisu, joka lyhyellä tähtäimellä antaisi aihetta kurssinousulle?
Anonyymi: En ymmärrä, mutten o 3.11.2011 12:25
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

26.11. Wal-Mart vähentää johtajia Kiinassa
26.11. Lähteet: Uberista tulossa yhtä arvokas kuin Hertzistä
26.11. Persianlahden maat sopuun öljyntuotannosta, Venäjä ei leikkaa
26.11. Elisan käyttäjien piina kestää myöhään yöhön
26.11. Digitoday Näinkö Facebook näkee kasvomme?
26.11. Ennuste: Rakentaminen kasvaa ensi vuonna Suomessa
26.11. Käyttämättömillä mausteilla on valtava hintalappu
26.11. Entä jos Nokian johtaja "kaapataan"?
26.11. Ilta-Sanomat Elisan nettivian syy selvisi – ongelmat jatkuvat edelleen
26.11. DNA:n roaming-liikenne palautui normaaliksi
26.11. Ikävä asuntouutinen USA:sta: myynti kääntyi laskuun
26.11. Tietoturvafirma Nixun anti ylimerkittiin
26.11. Nyt se varmistui: Skagen myi koko Finnair-pottinsa
26.11. Näin kannabis vaikuttaa asuntokauppaan
26.11. USA:n työllisyystilanteesta saatiin yllättäviä tietoja
26.11. Luokittaja: Venäjä voi vajota taantumaan ensi vuonna
26.11. Talvivaaran suurimman velkojan toimitusjohtaja erosi
26.11. Pankki: Norjalaiset taisivat myydä ison palan Finnairia
26.11. Digitoday "Käyttämällä Facebookia 1.1. alkaen hyväksyt päivittyneet ehtomme" – mikä on toisin?
26.11. Pörssi loivassa nousussa, Finnair laskee
26.11. Merkel on umpikujassa Putinin kanssa