Kirjaudu ▼
 

Rogoff: Kreikka voi ajautua "valtavaan" maksukyvyttömyyteen

Kostas Tsironis/Bloomberg News
Rogoff: Kreikka voi ajautua "valtavaan" maksukyvyttömyyteen
Harvardin yliopiston kansantaloustieteen professori ja Kansainvälisen valuuttarahaston entinen pääekonomisti Kenneth Rogoff arvioi, että Kreikka ajautuu todennäköisesti "valtavaan" maksukyvyttömyyteen.
3.11.2011 11:44
Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Rogoffin mielestä ei ole mahdotonta, että Kreikka joutuu eroamaan euroalueesta.

– Maat ovat ajautuneet maksukyvyttömyyteen monia kertoja historiassa. Ero eurosta ei selkeästi ole jokapäiväistä arkea, mutta ei se tietenkään ole mahdotonta, Rogoff sanoi Britannian yleisradioyhtiö BBC:n radiohaastattelussa tänään.

– Luulen, että todennäköisyys Kreikan eurosta erolle muutaman vuoden sisällä on hyvin korkea. Oikeastaan osasyy Kreikan eurojäsenyydelle on se, että maata lahjotaan pysymään pystyssä, hän sanoi.

Rogoffin mukaan EU-johtajien suunnitelma palomuurista ei toimi. Hänen mielestään EU:n täytyy pian perustaa verounioni yhteisine verosäädöksineen.

∇ Mainos ∇
3.11.2011 11:44
Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Kenneth Rogoff

Kommentit (67)


Anonyymi
Rogoffin mukaan EU-johtajien suunnitelma palomuurista ei toimi. Hänen mielestään EU:n täytyy pian perustaa verounioni yhteisine verosäädöksineen.


Mitä noista verosäädöksistä jos mistään muistakaan sopimuksista ei pidetä kiinni(erotuksena mallioppilas Suomi-neitokainen pyrstö pystyssä joka suuntaan). Sitä paitsi miten jokaiselle yhteiset verosäädökset saadaan pelaamaan kun talouden pito maittain vaihtelee kuitenkin aika paljon. Eikä ole mitään järkeä että yhtä asiansa hyvin hoitanutta maata verotetaan kuin vierasta sikaa, jotta muut taloutensa huonosti hoitaneet maat saavat porsastella mielin määrin. Sitä paitsi virkamiesten määrä Brysselissä lisääntyisi entisestään ja sen menot lisääntyisivät.

Todettava on että tämä surkuhupaisa velanpiilottamisnäytelmä jo pelkästään EU:n alueella näyttää yhtä huvittavalta ja typerältä, kuin koira tai orava jahtaisi omaa häntäänsä takaa.
Anonyymi: Velkapulat paisuu ja 3.11.2011 12:09

Anonyymi
Täyttä kaaostahan tämä on. Kiinnostavaa huomata, kuinka Kreikan kokoinen maa pystyy sotkemaan koko Euroopan.


Periaatteessa Kreikka ei ole sotkenut, vaan Pankit ja poliitikot.
Anonyymi: EU hajoaa, onneksi. 3.11.2011 12:10

Anonyymi
who cares?????????????????
Anonyymi: nop 3.11.2011 12:11

Anonyymi
Eikä! kysykää vaikka Jutalta ja Jyrkiltä.
Anonyymi: Ei ole mahdollista 3.11.2011 12:12

Anonyymi
Loistava esimerkki miten käy kun eletään yli varojen - samaa tekee moni suomalainenkin tällä hetkellä...ja lopputuloken tietää kaikki
Anonyymi: werr 3.11.2011 12:14

Anonyymi
Eurooppa on tulessa. Suomessa media ja sen käyttämät "asiantuntijat" eivät ole ymmärtäneet tilanteen vakavuutta. Euroopan talous on pahasti painumassa syviin ongelmiin ja Suomi vajoaa sinä samassa.
Anonyymi: Makroekonomisti 3.11.2011 12:17

Anonyymi
Jokohan Katainenkin on jättänyt eurojen kantamisen, (mukamas) Kreikan hyväksi ?
Kun hän on ollut aina ensimäisenä sinne euroja kiikuttamassa !
Anonyymi: mustamies 3.11.2011 12:18

Anonyymi
Mutta mitä tekee jutta? vakuudet menee täysin hukkaan jos Kreikka kieltäytyy. Huoliskohan vaikka Somalian merirosvot Suomen tukirahat? Laatuunhan ei kuitenkaan käy se, että varat käytettäisiin suomen kansan hyvinvointiin.
Anonyymi: pulittaja, 3.11.2011 12:20

Anonyymi
"OLIKO KREIKKA" osaksi vain velka bulvaani jonne uitettiin suurten maiden omia tukitoimia? Siis kun saksalle ja ranskalle ei makseta jotain tukea, niin ne dumppasivat tukea saavalle kreikalle tuotteitaan yms, ja saivat nain "tukea" oletettuna hintana/maksuna kreikalta? Ja velka pohjaisten "kauppojen" takaajana oli EU , ja pankit. Menikö se näin joltain osin...
Anonyymi: tollo 3.11.2011 12:22

Anonyymi
No, ei kai tilanne niin kovin huono voi kokonaisuuden kannalta olla, kun kerran pörssikin reilun prosentin nousussa... Vai onko tuohon Kreikan tílanteeseen näköpiirissä jokin ratkaisu, joka lyhyellä tähtäimellä antaisi aihetta kurssinousulle?
Anonyymi: En ymmärrä, mutten o 3.11.2011 12:25
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:02 Näkökulma G7-kokouksessa on valtavat turvatoimet
05:07 Digitoday Kasarin kovimmat: Testissä Amiga 500 ja Strip Poker
05:01 Iskitkö silmäsi työkaveriin? Näin flirttaat tyylikkäästi
22.5. Ruokakaupan lamput puskevat tarjouksia asiakkaan puhelimeen
22.5. Nokian kartoista kisaa kolme ryhmää
22.5. Yellen: Koronnostot alkamassa jo tänä vuonna
22.5. Lääkejätti odottaa miljarditukia superbakteerien torjumiseen
22.5. Porschelta huoltokutsu luksusautoille
22.5. Ilta-Sanomat Sipilä: Nyt on tekemisen meininki
22.5. Ranska kielsi kauppoja heittämästä ruokaa roskiin
22.5. Professori: Sijoitusrahastojen palkkiot kammottavan korkeita Suomessa
22.5. Ison osakevälittäjän toiminta jäihin – kurssi syöksyy
22.5. Milloin naku Sara Sieppi on mauton? Riippuu tilanteesta
22.5. Kreikka leikkaa pankkien pelastusrahaston väen "provokatiivisia" palkkoja
22.5. Alkon maksettava korvauksia Nokialla
22.5. Drakmaattinen loppu? "Tsipras ajaa skootterilla, Schäuble panssaroidulla BMW:llä"
22.5. Audi: Tarjous Nokian Herestä avoin muille autonvalmistajille
22.5. Nokian Suri: "Ei hötkyillä..."
22.5. Jo 100 000 lainaan haettu lyhennysvapaata
22.5. Pihlajalinna arvioi markkina-arvokseen jopa 204 miljoonaa euroa
22.5. It-viikko Valmiit ohjelmat eivät riittäneet Veikkaukselle – osti verkkokauppansa itselleen
22.5. Digitoday Google rasismikohusta: "Anteeksi karttasekoilumme"
22.5. Keniasta tilauksen saaneen Honkarakenteen osake nousussa