Kirjaudu ▼
 

Nobelisti Stiglitz: Talous on sairas

Bloomberg News
Nobelisti Stiglitz: Talous on sairas
Nobel-palkittu taloustieteilijä Joseph Stiglitz uskoo Yhdysvaltain talouden olevan vaarassa syöksyä takaisin lamaan, ellei presidentti Barack Obaman hallitus elvytä taloutta aiottua enemmän.
Bloomberg
2.2.2010 13:46
70

– On olemassa todellinen W:n muotoisen laman riski, tai ainakin nykyisen kasvun merkittävän heikkenemisen riski, Joseph Stiglitz sanoi tänään Ateenassa pidetyssä konferenssissa.

Stiglitz sanoi globaalin talouden olevan hyvin sairas ja asioiden olevan monella tapaa huonosti Yhdysvalloissa, vaikka kasvuun onkin palattu.

Hänen mukaansa lyhytnäköinen jumittuminen budjettivajeen vähentämiseen johtaa lopulta valtionvelan kasvuun.

"Ilman elvytystä
työttömyysluku olisi pahempi"

Yhdysvaltain talous on viime aikoina osoittanut toipumisen merkkejä maan hallituksen käytettyä tuhansia miljardeja talouden elvyttämiseen. Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Yhdysvaltain bruttokansantuote nousi eniten kuuteen vuoteen. Stiglitzin mukaan elvytysraha on tepsinyt, ja työttömyysprosentti olisi paljon nykyistä kymmentä prosenttia korkeampi ilman sitä.

Stiglitzin mukaan Yhdysvaltojen tulisikin leikata puolustusbudjettiaan, jotta rahoja saataisiin vapautettua talouden elvyttämiseen ilman budjettivajeen paisumista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Käytämme valtavia rahasummia aseisiin, jotka eivät toimi, vihollisia vastaan, joita ei ole olemassa.

Entinen Maailmanpankin pääekonomisti totesi myös, että hänen mielestään konkurssin partaalla hoippuneiden pankkien pelastaminen veronmaksajien rahoilla oli veronmaksajien pettämistä. Hän otti myös kantaa Kreikkaa vaivaaviin pahoihin talousongelmiin kehottamalla lainaamaan sille rahaa.

– Euroopan keskuspankki näyttää olevan valmis lainaamaan pankeille lähes nollakorolla, Stiglitz totesi.

– Mutta, jos olette valmiita lainaamaan pankeille, miksi ette lainaa hallituksille? Eikö Euroopalla ole luottamusta hallituksiin, joista se itse muodostuu?

Ihmiset Joseph Stiglitz
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (70)


Anonyymi
"Stiglitzin mukaan Yhdysvaltojen tulisikin leikata puolustusbudjettiaan, jotta rahoja saataisiin vapautettua talouden elvyttämiseen ilman budjettivajeen paisumista."

Vihdoinkin ehdotetaan säästöjä OIKEASTA paikasta!!
Harmi vaan, että ennen kuin puolustusmenoihin kosketaan, tullaan todennäköisesti leikkaamaan kaikki muut sektorit kuilun partaalle, kuten jo näimme kun hömöläiset lopetti oman avaruusteknologian kehityksen, johon oli jo ehditty laittaa rahaa useita kymmeniä miljardeja ja raketin ollessa melkein valmis..
Jorma


Hold your horses..

Ei Obama suinkaan ole lopettamassa avaruusteknologian kehitystä. Päin vastoin.

Ares I (sukkuloiden korvaaja) projekti lopetettiin mutta siinä ei mitään, koska se oli osoittautumassa kalliiksi projektiksi, jossa ei pysy kurissa kustannukset eikä aikataulu.

Samoin hylättiin edellisen hallinon käynnistämä miehitettyjen kuun lentojen uudelleen aloitus, joka oli syömässä kaikki NASAN varat.

Itse asiassa NASAN budjettia kasvatettiin ja resursseja kohdistetaan paremmin : syvän avaruuden tutkimiseen. Hubblen korvaaja Webb pitäisi saada valmiiksi jne.

Uututena on että "rutiinitehtävät" kuten rakettien laukaisi maatakiertävälle radalle kilpailutetaan yksityisen sektorin kehitettäväksi (NASA siis ostaisi vain lentolippuja astronauteille).

Muuten samaa mieltä kanssasi puolustusmenojen karsimisesta.
Topi 2.2.2010 17:11

Anonyymi
Olisko jo aika lopettaa tuottavan teollisuuden kuppaaminen ja sen ajaminen maanpakoon kehitysmaihin?Siinä kun menee hyvinvointi mukana samassa muuttokuormassa.


Taas näitä älynväläyksiä! Mitä me teemme teollisuudella, jota ei voi kupata? Ei sitä oikein voi minään maskottinakaan pitää.
Teollisuus on käyttö 2.2.2010 17:27

Anonyymi
Olen samaa mieltä, velalla on tuettava nykyistä elintasoa, niin kaukan kuin mahdollista.
Lapset maksakoon vel 2.2.2010 17:48

Anonyymi
W = Wanha Wihtahousu


Ei vaan George W. Bush, tosin ovathan nuo lähes sama asia.
Nimetön 2.2.2010 17:49

Anonyymi
Kannattaa myös muistaa, että laman alkusyyllisiksi esitetyt amerikkalaiset asuntovelalliset eivät jättäneet lainojaan maksamatta ilkeyttään, vaan siksi ettei heillä enää ollut töitä, koska tuottavaa teollisuutta on vuosikaudet systemaattisesti siirretty kehitysmaihin.


Joskin työn siirto on pysäyttänyt keskiluokan reaaliansioiden kasvun, niin kyllä todella moni otti valtavia lainoja ilman mitään tuloja, koska sai.
Duski 2.2.2010 19:18

Anonyymi
Olisko jo aika lopettaa tuottavan teollisuuden kuppaaminen ja sen ajaminen maanpakoon kehitysmaihin?

Siinä kun menee hyvinvointi mukana samassa muuttokuormassa.

Muttä tätä nämä Rinteet ja Rädyt eivät edes tajua. Liian pienet aivot isolle pallille,pääasia, että minä itte ensin ja sitten mahdollisesti jäsenpoloiset, jotka on saatu istumaan tarvittaessa. On meillä sakkia tätä maata viemään eteenpäin.
nämä vois mennä sinn 2.2.2010 20:09

Anonyymi
Kapitalistinen talousjärjestelmä
on ahneuden vuoksi kuolemansairas.

Odotellaan vain milloin lopullinen
romahdus tapahtuu.

Entäs sitten, tulee DIKTATUURI ja sinä ja minä teemme niin kuin iso boss käskee. Ei se siitä muutu, kaluunat vain muuttuvat, joten ole vielä onnellinen, että olet suomalainen ja saat kirjoitella tällekin palstalle.
et vain tajuu vielä 2.2.2010 20:14

Anonyymi
"- Käytämme valtavia rahasummia aseisiin, jotka eivät toimi, vihollisia vastaan, joita ei ole olemassa."

Karu totuus "terrorismin vastaisesta" sodasta.


Kennedy sai kokea tämän Dallasista kun oli paljastamassa asioita Area51 sekä oli tekemässä rauhaa Vietnamista, aseteolisuus yhdessä Mafian, Fidel Castron sekä CIA:n kanssa hoiti ongelman.
Samoin käy tälle hepulle jos ei pysy vaiti, saa
ruokamyrkytyksen, joutuu lento-onnettomuuteen tai
jotain muuta yhtä luonollista. Hollywood sitten
sepittää tarinan, Canadian Bacon (1995 //IMDB) ja
Bush Jr sotaretkillä tuntuu olevan paljon
yhteistä....
Freola9 2.2.2010 20:39

Anonyymi
Mielen kiintoisia kommentteja asian tuntijoilta...tuntuu olevan tapana asian tuntijoilla olla osaamatta kielemme perus saantoja, kuten yhdys sanoja? Sorry.

Pari juttua:
1. En ole edes 50%:n varma, etta varastojen taydennyksista johtunut kasvu jenkeissa olisi millaan kestavalla pohjalla. Olisi myos ollut ihme, elleivat elvytysrahat jollain tavalla olisi purreet. Ja on aivan kasittamatonta, etta joku Stiglitz luulee, etta funny money aikaansaa kestavan kasvun! Velkakriisia ei lopu lisaa velkaa ottamalla - vaikka kuinka tahtoisi.
2. Ehdotus puolustusmenojen ohjaamisesta muihin tarkoituksiin on kannatettava. Mutta kuinka Stiglitz unohtaa sen, etta puolustusmenot ovat menneet tahankin asti amerikkalaisyrityksille eli kotimaan tyollisyyteen, voittoihin ja kulutukseen! Eli ehdotuksensa - joka toki on poliittisesti varmaan oikein - johtaa vain siihen, etta rahaa siirtyy yhdesta taskusta toiseen (ok, asefirmojen hulppeat ylihinnat ja katteet saastyvat ja ehka jotain on maksettu ulkomaillekin, muttei kokonaispotista silti "saasty" kuin ehka 20% maksimissaan).
3. Epailen Stiglitzin agenda rehellisyytta...
Uskomatonta sumutust 2.2.2010 21:33

Anonyymi
Miksi nämä eivät sano totuutta ?Kuvaan asian ytimen tässä lyhyesti: Kuvitellaan, että olet yksittäisessä pankkitornissa ympärilläsi koko maailma. Sinulla on monopoliasema, koska tornisi on ainoa. Maailma ympärilläsi tarvitsee jotain ostamisen ja myymisen välinettä, vaihdon välinettä, jotta tavaroiden ja palveluiden ostaminen ja myyminen kävisi kätevämmin kuin pelkkänä vaihtokauppana. Sinä sitten luot paperirahaa tornissasi tätä vaihtoa varten, ja raapustat paperinpaloihin joitakin numeroita osoittamaan niiden arvon.Luovutat tätä setelirahaasi ympärilläsi olevalle maailmalle lainana korkoa vastaan. Oletetaan, että olet lainannut ympäröivälle maailmalle 100 000 euroa (tai markkaa tai mitä hyvänsä nimeksi annatkin) 5%:n korolla. Mikä on todellisuus? Todellisuus on se, että koko ympärilläsi olevassa maailmassa on rahaa liikenteessä 100 000 euroa. Maailman on kuitenkin maksettava sinulle takaisin tuo 100 000 euroa plus korko 5 000 euroa (5%) = 105 000 euroa. Liikenteessä ihmisillä on rahaa yhteensä 100 000 euroa ja takaisin heidän on maksettava 105 000 euroa vuoden päästä (vielä enemmän pitemmän ajan kuluessa). TAKAISIN ON MAKSETTAVA ENEMMÄN KUIN LIIKENTEESSÄ ON EDES RAHAA! ENEMMÄN KUIN RAHAA ON OLEMASSAKAAN! Korkoonhan ei luoda erikseen rahaa, sitä luodaan vain velaksi otetun summan verran.Koska sinulla on monopoli, ihmiset eivät saa mistään tuota ylimääräistä 5 000 euroa...


Sinulta, talousnero (!) on pakko kysya: jos lainaat toiselle sen 100 000 ja han hankkii metallia ja tyokaluja, ja alkaa sitten takomaan vaikkapa auroja, jotka myy sitten eteenpain vaikkapa 120 000:lla (koska han lisasi metalliin arvoa tyopanoksellaan ja ehka jopa teknisilla oivalluksillaa). Onko maailma edelleen mielestasi ns. nollasummapeli?
Uskomatonta sumutust 2.2.2010 21:40
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä