Kirjaudu ▼
 

Yle: Venäläisryhmä ulkoministeriön vakoilun takana

Benjamin Suomela
Yle: Venäläisryhmä ulkoministeriön vakoilun takana
Verkkovakoiluryhmä on iskenyt tietoturvayritys Kasperskyn mukaan satoihin kohteisiin lähes 50 maassa.
13.1.2016 11:40
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ylen tietojen mukaan Suomen ulkoministeriössä vuonna 2013 paljastuneen verkkovakoilun toteutti venäläinen verkkovakoiluryhmä Turla.

Yle kertoo saaneensa asiaan vahvistuksen lähteistään Suomessa ja ulkomailla. Ulkoministeriön tietohallintojohtaja Ari Uusikartano toteaa Ylelle, että hyökkäys oli osa laajaa hyökkäysten sarjaa, jossa tekijät iskivät lukuisiin valtiollisiin kohteisiin.

Venäläinen tietoturvayritys Kaspersky arvioi Ylelle, että Turla on iskenyt yhteensä satoihin kohteisiin lähes 50 maassa. Se on toiminut yli kymmenen vuotta valtiollisen rahoituksen turvin. Kaspersky on tehnyt keskeisimmät paljastukset Turlan toiminnasta.

Varastettuja tietoja on ohjattu kulkemaan tietoliikennesatelliittien kautta. Näin jäljet on häivytetty. Ylen mukaan Suomen ulkoministeriöön tehdyssä iskussa ryhmä käytti väärennettyjä sähköposteja sekä nettisivujen koodiin piilotettuja haittaohjelmia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Ulkoministeriöön kohdistuneesta verkkovakoilusta kertoi vuonna 2013 ensimmäisenä MTV3.

(Oikaisu: Korjattu verkkovakoilun paljastumisen vuosi.)

13.1.2016 11:40
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (33)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Venäläinen tietoturvayritys Kaspersky arvioi Ylelle, että Turla on iskenyt yhteensä satoihin kohteisiin lähes 50 maassa. Se on toiminut yli kymmenen vuotta valtiollisen rahoituksen turvin. Kaspersky on tehnyt keskeisimmät paljastukset Turlan toiminnasta.


Mutta kuinka käy Kasperskyn Venäjän toiminnoille? Mitähän Kremlin väki tällaisista lausunnoista miettii?
Anonyymi: Hmmmm 13.1.2016 11:47

Anonyymi
"Ulkoministeriöön kohdistuneesta verkkovakoilusta kertoi vuonna 201 ensimmäisenä MTV3."

Totta, ei Yleä ollut perustettu vielä vuonna 201.
Anonyymi: vjjhguhggc 13.1.2016 11:56

Anonyymi
"Ulkoministeriöön kohdistuneesta verkkovakoilusta kertoi vuonna 201 ensimmäisenä MTV3."

Totta, ei Yleä ollut perustettu vielä vuonna 201.


Kaspersky aloitti toimintansa vuonna 195.
Anonyymi: njchggvvvv 13.1.2016 11:59

Anonyymi
Venäläinen tietoturvayritys Kaspersky arvioi Ylelle, että Turla on iskenyt yhteensä satoihin kohteisiin lähes 50 maassa. Se on toiminut yli kymmenen vuotta valtiollisen rahoituksen turvin. Kaspersky on tehnyt keskeisimmät paljastukset Turlan toiminnasta.

Mutta kuinka käy Kasperskyn Venäjän toiminnoille? Mitähän Kremlin väki tällaisista lausunnoista miettii?


Ajattelit siis, että toimisivat kuten USA Snowdenin suhteen????
Anonyymi: Yours 13.1.2016 12:03

Anonyymi
"Kyllä minun puheluita saa kuunnella, ei ole mitään salattavaa."
Anonyymi: J_Katainen 13.1.2016 12:04

Anonyymi
Suuttuivatko kun rikostoveri Sennah luovutettiin Yhdysvaltoihin.
Anonyymi: njetsankaki 13.1.2016 12:06

Anonyymi
Venäläinen tietoturvayritys Kaspersky arvioi Ylelle, että Turla on iskenyt yhteensä satoihin kohteisiin lähes 50 maassa. Se on toiminut yli kymmenen vuotta valtiollisen rahoituksen turvin. Kaspersky on tehnyt keskeisimmät paljastukset Turlan toiminnasta.

Mutta kuinka käy Kasperskyn Venäjän toiminnoille? Mitähän Kremlin väki tällaisista lausunnoista miettii?

Ammutaanko kaikki seinää vasten, älyhän ei koskaan tuossa raaka-aineita tuottavassa kehitysmaa Venäjässä ole ketään pelastanut.
Anonyymi: girkin 13.1.2016 12:08

Anonyymi
Jenkkien ei tarvii vakoilla Suomea:

"Suomi on liittynyt NSA:n tiedustelukumppanien joukkoon, käy ilmi toimittaja Glenn Greenwaldin kirjasta No place to hide: Edward Snowden, the NSA, and the U.S. surveillance state.
13.5.2015 Digitoday"
Anonyymi: jkuggggfggg 13.1.2016 12:20

Anonyymi
Venäläinen tietoturvayritys Kaspersky arvioi Ylelle, että Turla on iskenyt yhteensä satoihin kohteisiin lähes 50 maassa. Se on toiminut yli kymmenen vuotta valtiollisen rahoituksen turvin. Kaspersky on tehnyt keskeisimmät paljastukset Turlan toiminnasta.

Mutta kuinka käy Kasperskyn Venäjän toiminnoille? Mitähän Kremlin väki tällaisista lausunnoista miettii?
Ammutaanko kaikki seinää vasten, älyhän ei koskaan tuossa raaka-aineita tuottavassa kehitysmaa Venäjässä ole ketään pelastanut.


Ajattelit siis, että toimisivat kuin USA, joka on uhannut Snowdenia kuolemantuomiolla? Etta semmoinen kehitys maa se USA sitten.
Anonyymi: Yours 13.1.2016 12:23

Anonyymi
Venäläinen tietoturvayritys Kaspersky arvioi Ylelle, että Turla on iskenyt yhteensä satoihin kohteisiin lähes 50 maassa. Se on toiminut yli kymmenen vuotta valtiollisen rahoituksen turvin. Kaspersky on tehnyt keskeisimmät paljastukset Turlan toiminnasta.

Mutta kuinka käy Kasperskyn Venäjän toiminnoille? Mitähän Kremlin väki tällaisista lausunnoista miettii?

Ajattelit siis, että toimisivat kuten USA Snowdenin suhteen????


Ihan tiedoksi, tämä "Kaspersky" ei siis ole henkilö, joka on tehnyt töitä venäläisessä tiedusteluelimessä ja saanut/myöhemmin julkistanut salaista tietoa. Mitenkähän kävisi jos olisi? Voi juku että oletkin viksu.
Anonyymi: Herranenaika 13.1.2016 12:33
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä