Kirjaudu ▼
 

Suomalaisyritykset opettelevat sosiaalisen median käyttöä – Finnair ja Nokia pisimmällä

Suomalaisyritykset opettelevat sosiaalisen median käyttöä – Finnair ja Nokia pisimmällä
Konsulttiyhtiö Capgeminin tutkimuksen mukaan suomalaisyritykset ovat aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa. Osaaminen on kuitenkin vielä vajavaista, eikä yritysten sosiaalisen median osallistumista koordinoida riittävästi, tutkimuksesta käy ilmi.
24.4.2012 19:43
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Jopa 96 prosenttia suomalaisyrityksistä on mukana sosiaalisessa mediassa. Toiminta on kuitenkin lapsenkengissä, kun toimintaa ei suunnitella kunnolla, käy ilmi konsulttiyhtiö Capgeminin tuoreesta tutkimuksesta.

Capgemini kartoitti, miten suurimmat suomalaisyritykset ovat mukana sosiaalisessa mediassa sekä miten ne hyödyntävät sitä markkinoinnissa, myynnissä, viestinnässä, asiakaspalvelussa, rekrytoinnissa ja tutkimustiedon jakamisessa. Tutkimuksen piiriin kuuluivat neljä sosiaalisen median kanavaa: yhteisösivusto Facebook, verkostoitumissivusto LinkedIn, mikroblogipalvelu Twitter ja videosivusto YouTube.

Konsulttiyhtiön mukaan läsnäoloa eri kanavissa ei koordinoida. Yritysten eri osastot saattavat perustaa eri tilejä, jolloin yritys näkyy sosiaalisessa mediassa sekavasti.

Capgemini Finland Oy Finnair Oyj KONE Oyj Nokia Oyj Nordea Bank AB (publ), Suomen sivuliike TeliaSonera Finland Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 1628142-5
Kotipaikka Espoo
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Tutkimuksen mukaan parhaiten sosiaalisen median käytössä ansioituu Nokia, joka hyödyntää sitä kaikilla tutkimuksen tarkastelemilla osa-alueilla. Muita viiden parhaan joukkoon yltäneitä yrityksiä ovat Finnair, Nordea, TeliaSonera ja Kone.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toimialoista tutkimuksessa parhaiten sijoittui televiestintä-, media- ja viihdeala. Eri sosiaalisen median kanavista yritykset olivat aktiivisimpia Facebookissa.

Tutkimusta varten tutkittiin 49 suuren suomalaisyritysten läsnäoloa maaliskuussa 2012.

24.4.2012 19:43
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (20)

Sivut:1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Finnair ja Nokia, melkoiset suunnannäyttäjät tosiaan.
Anonyymi: cddc 24.4.2012 21:05

Anonyymi
Puhelin, sähköposti ja kasvokkain tapaaminen riittävät tiedonvaihtoon ja kaupankäyntiin.

Facebook on kuin markkinatori, keskinäisen kehumisen kerho tai sosiaalisten strippareiden hurmoshetki.
Anonyymi: Työajan tuhlausta ko 24.4.2012 21:19

Anonyymi
Finnair ja Nokia, melkoiset suunnannäyttäjät tosiaan.


Maan tavalla poistetaan kirjoitukset.
Anonyymi: Malageuna 24.4.2012 21:30

Anonyymi
video.cnbc.com/gallery/?video=3000085999&play=1

Katsokaa loppuun, iPhonen käyttäjiä pöytä täynnä..=)
Anonyymi: Nimetön 24.4.2012 22:06

Anonyymi
Suomalainen---kuka hän on -- Soini perus suomalainen-- kuka on suomalainen, apinat kokoomuksessa minä olen saksalainen- suomalainen-- kuka on suomalainen? Ei ole on vain nolla ja Nokia.
Mikä on suomi?
Anonyymi: Nimetön 25.4.2012 1:15

Anonyymi
kyllä yrityksen tehtävä on tuottaa palveluita ja tuotteita joita myydään asiakkaille
nassukirjassa roikkuniset ei ole businesta vaan jonnin joutavaa p.skaa
mitä sitten tulee esimerkkeihin finnair ja nokia...no jokainen voi miettiä missä mennään
Anonyymi: jusperi 25.4.2012 6:47

Anonyymi
Oikeissa sosiaalisissa medioissa keskustellaan asiallisesti ja väitetään tietoa. Ei mielipiteitä, kuten täällä.
Anonyymi: genius 25.4.2012 7:38

Anonyymi
Eipä ole kukaan vielä osannut konkreettisesti kertoa miten se edistäisi yhtään mitenkään puulaakin menestystä business to business maailmassa.


Edistäähnä se Facebookin (ja Googlen ja...) bisnestä, saavat ilmaiseksi ison kasan ajantasaista tietoa.
Anonyymi: Luettelohuijaukset o 25.4.2012 8:33

Anonyymi
Oikeissa sosiaalisissa medioissa keskustellaan asiallisesti ja väitetään tietoa. Ei mielipiteitä, kuten täällä.


Olen eri mieltä.

Asiallisesti: Ei sosiaalisuus tee mediasta vakavampaa. Kahvipöytäkeskusteluissa ja kerrostalokäytävän ilmoitustaulun lappusissa on aina ollut koominen puolensa, tahallinen tai tahaton.
Anonyymi: Pahinta viihdettä 25.4.2012 8:43

Anonyymi
Sosiaalinen media toimii varmasti hyvin viestinnän tukena, jos oma pesä on puhdas.
Näyttä kuitenkin pahalta yrityksen toiminta ja viestintä eivät kohtaa.

Suosittelisin molemmille yrityksille paluuta kekkosen aikaan, mitä viestintään tulee.
Anonyymi: varapiiripäällikkö 25.4.2012 9:04
Sivut:1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

25.7. Kohta se on totta: Maailman ympäri ilman polttoainetta kulkevalla lentokoneella
25.7. Digitoday Poliisi halusi avata puhelimen – teetti kopiot kuolleen miehen sormista
25.7. Amerikkalaiset luulevat tietävänsä taloudesta – virheellinen itseluottamus aiheuttaa riskejä miljoonille
25.7. 10 merkkiä siitä, että olet oikeassa työpaikassa
25.7. Digitoday Microsoft vokottelee asiakkaita Windows 10:een tiedonkeruulla
25.7. EU painostaa Volkswagenia maksamaan korvauksia eurooppalaisille asiakkaille
25.7. Yle: Nokia teetti Suomessa asiantuntijatöitä 750 eurolla kuussa
25.7. Talouden taantuma nipistää Dubaita – lentokentälle hylätään taas kalliita autoja
25.7. Digitoday Pokémonit valtasivat App Storen: Ennätys puhki
25.7. Anttila: Osa verkosta ostaneista asiakkaista saa tavaransa
25.7. Turkissa kuohuu ja paine EU-johtajia kohtaan kasvaa – "Pakolaissopimus täytyy neuvotella uudelleen"
25.7. Yhdysvaltojen kasvava tuotanto painaa öljyn hintaa
25.7. DI: Ericssonista lähtevä Vestberg saa muhkean erokorvauksen
25.7. Turkki puhdistaa nyt lentoyhtiötään: Turkish Airlines jakeli potkuja
25.7. Nokia painuu, pörssin nousu jatkuu
25.7. Digitoday Poikkeuksellinen Applen tietokone huutokaupataan – hinta voi nousta miljoonaan dollariin
25.7. Digitoday Huhuttu kauppa vahvistui: Verizon ostaa Yahoon verkkoliiketoiminnan
25.7. Digitoday Suomen Pankin sivut tukkinut palvelunestohyökkäys ohi – "Ei ole ennen tehty vastaavaa"
25.7. Trumpin USA voisi erota WTO:sta – "Kauppasopimukset ovat katastrofi"
25.7. Digitoday Suomalainen Jolla lisensoi: Uusi Sailfish-puhelin tuli myyntiin Intiassa
25.7. Ericssonin Johansson uuden toimitusjohtajan valinnasta: "Tilanne on ihanteellinen"
25.7. Osakeralli jatkuu Yhdysvalloissa – "kultainen skenaario" tukee kursseja
25.7. Analyytikko Vestbergin potkuista: Ericssonin suuromistajat halusivat muutosta
25.7. Juncker: Iso-Britannian eropyynnöllä ei ole takarajaa
25.7. Kiina paketoi nyt miljardien ongelmaluottoja arvopapereiksi
25.7. Ericssonin Vestbergille potkut – "On oikea aika hakea uusi johtaja"
25.7. Digitoday Nintendo toppuutteli Pokémon Go -intoa – osake sukelsi 18 %
25.7. Ryanair varoittaa: Näin paljon lentoliput halpenevat
25.7. HS: Pörssiyhtiöiden hallituksissa joka neljäs on nainen
25.7. Aurinkopaneeleilla 500 euron säästö vuodessa – toukokuu oli erityisen hyvä
Asiakastieto

Yhteistyössä