Kirjaudu ▼
 

Nokia putosi roskalainaluokkaan

Lehtikuva
Nokia putosi roskalainaluokkaan
Matkapuhelinvalmistajan lainat eivät ole enää sijoituskelpoisia, luokittaja arvioi.
Taloussanomat
24.4.2012 12:32
240

Matkapuhelimia valmistavan Nokian pitkät joukkolainat eivät ole enää sijoituskelpoisia, arvioi luottoluokitusyhtiö Fitch.

Fitch laski tänään Nokian luottoluokituksen tasolle BB+, kun luokitus aiemmin oli BBB-. Muutos tarkoittaa, että Nokian lainat putoavat niin sanottuun roskalainaluokkaan, jota ei pidetä sijoituskelpoisena.

07:58Osake
-0.75 %
5.28
-0.04

Fitchin mukaan Nokian luokitusnäkymät ovat negatiiviset. Tämä tarkoittaa luokituksen voivan heikentyä entisestään tulevaisuudessa.

Nokian talous- ja rahoitusjohtajan Timo Ihamuotilan mukaan yhtiö aikoo ryhtyä ripeisiin toimiin yhtiön tulevan kasvun ja menestyksen turvaamiseksi.

Taloustiedot

– Nokia jatkaa keskittymistään yhtiön kulujen laskemiseen, kassavirran parantamiseen ja vahvan taloudellisen aseman ylläpitämiseen, Ihamuotila sanoo yhtiön tiedotteessa.

Nokia kertoo, että yhtiön bruttokassa oli maaliskuun lopussa noin 9,8 miljardia euroa. Nettokassa oli ensimmäisen neljänneksen lopussa noin 4,9 miljardia euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Moody's laski
viime viikolla

Fitch on liikevaihdoltaan pienin kolmesta suuresta luottoluokitusyhtiöstä.

Viime viikolla luottoluokitusyhtiö Moody's laski Nokian pitkien lainojen luottoluokitusta yhdellä pykälällä tasolle Baa3, kun se aiemmin oli Baa2. Baa3 on Moody'sin asteikolla alin mahdollinen sijoituskelpoinen luokka.

Myös Moody'sin mukaan Nokian luokitusnäkymät ovat negatiiviset eli luokitus uhkaa laskea tulevaisuudessa edelleen.

Yritykset Moody´s Nokia Fitch
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (240)


Anonyymi
"Kokeile iPhonea ja lumia 800. Huomaat selvän eron. Lumia 800 on säälittävä kopiointi yritys, ja siinäkin se epäonnistui. Kun taas kokeilet iPhone 4S, tai tulevaa uutta iPhonea. Huomaat selkeän eron. Applen tuotteet ovat kaukana edellä toimivuudessa ja käyttö mukavuudessa kun verrataan Nokia MS härpäkkeisiin."

- Noh noh pistetäämpä jarrua kommenteissa. Lumia 800 ja WinPho on aivan miellyttävä tuttavuus, myös iPhone 4S:n omistajalle. Kaikki on tietyssä mielessä tuttua (iPhone rip off), mutta uutta maustettakin on mukana esim. metro UI, joka näyttää ja myös toimii uskomattoman hyvin. Haluaisin vastaavan mutta applemaisen ratkaisun myös tulevaan iOS päivitykseen, sillä nykyinen aloitus valikko on... !!staattinen!!. Apple on monessa asiassa edellä mutta minusta on vain hienoa että perässä tulijoita ilmaantuu, sillä sehään kertoo siitä että Apple tekee jotain erittäin hyvin, oikein ja kannattavasti.
Apple ja Ms ne yhtee 24.4.2012 13:14

Anonyymi
Ei koske Suomea


Jep, muistan hyvin kun Nokia pomot kehuskeli jokunen vuosi sitten, pärjäämme taantuman/talouskriisin yli kilpailijoita paremmin, bull shit!
Tapio 24.4.2012 13:16

Anonyymi
Kertoisiko joku minulle, mitä ihmettä Eloppi tekee vielä Nokian johdossa? Eikö hällä ole vielä tarpeeksi näyttöjä tehtäviensä hoitamiskyvystä?
ktm 24.4.2012 13:17

Anonyymi
Luottoluokitusyhtiö Moody?s ilmoitti helmikuussa harkitsevansa suurimpien amerikkalaispankkien, kuten Citigroupin, Bank of American, Morgan Stanleyn ja Goldman Sachsin luottoluokitusten laskua. Kun pääosa jenkkipankkien alkuvuoden tuloksista on nyt saatu, Moody?sin uskotaan valmistautuvan painamaan liipaisinta lähiviikkoina.

Mikäli luokitukset putoavat, Rolling Stones-lehden kolumnisti Matt Taibbi varoittaa amerikkalaispankkien olevan suurissavaikeuksista.

Moody?sin ennakoidaan laskevan suurista amerikkalaispankeista Bank of American, Citigroupin ja Morgan Stanleyn luokituksen tasolle ?Baa2? eli ainoastaan yhden portaan päähän ns. roskalaina-luokasta. Mikäli niin kävisi, BoA:n luokitus laskisi yhden, Citin kaksi ja Morgan Stanleyn peräti kolme pykälää.

Varsinkin Morgan Stanleylle pudotus olisi rankka, sillä kaatumisen partaalla vuonna 2008 käynyt pankki on edelleen pahasti tappiolla. Viime viikolla raportoitu ensimmäisen neljänneksen tulos ylitti kuitenkin markkinoiden odotukset ja pankin osake sai hetkellistä nostetta

Onneksi Jenkeillä menee hyvin ja omat firmat AAA-luokassa..=)
Nimetön 24.4.2012 13:17

Anonyymi
Ehkä Nokia ei tarvitse lainaa.
Rahaa on! 24.4.2012 13:17

Anonyymi
Osinkkoprosentti senkun paranee!


Minä kyllä otan mieluummin Euroja, kuin prosentteja.

Veikkaan, että prosentti jatkaa nousuaan...
Hmm.. 24.4.2012 13:17

Anonyymi
"Nokia E7 laadukkaampaa laitetta ei löydä markkinoilta. Se on metallinen, jämäkkä premium tuote jonka muotoilua on ylistetty kaikkialla. Sehän on kuin Lumia mutta näppäimistöllä varustettuna?"

- Aloitetaampa listaus. Laadukkaammat tuotteet : Apple iPhone 4s, HTC Sensation, Samsung Galaxy 2, Sony Ericson Xperia arc. vain muutamia mainitakseni. Markkinat eivät juuri kaipaa mainitsemaasi näppäimistöä, koska se tuo laitteeseen lisää paksuutta. Mainitsemaasi kategoriaan on tullut "uusi" tuote nimeltä Tablet, johon saa näppäimistön jos sitä tarvitsee. )


Mielestäsi kännykän prosessorin vaihto nostaa sen valmistuskustannuksia omien laskelmiesi mukaan siis yli 80% ? täysin naurettava väite.

Vain iPhone 4S noista on yhtä laadukas rakenteellisesti kuin Nokia E7

Kaikki muut mitä luettelit ovat ämpärimuovisia roskapuhelimia joiden arvo putoaa ostohetken jälkeen heti 50%

Nokia E7 on muutaman millimetrin paksumpi kuin Samsung Galaxy tai iPhone 4 mallit. Luuletko tosissaan että ihmisiä vit**** kiinnostaa joku 2 millimetrin ero paksuudessa, jos haluavat itselleen fyysisen näppäimistön?
Nimetön 24.4.2012 13:18

Anonyymi
Nokian tie on oleva Suomenkin tie.
Kängi-Kustaa 24.4.2012 13:20

Anonyymi
Nokia lumia 800 on naurettavin laite mitä on koskaan tuotu markkinoille.Jaa, enpä tiiä. Ei se Lumia 800 nyt niiiin huono ole. Kun melkein kaikki toiminnallisuudet ja ominaisuudet on iPhonesta kopioitua, niin Lumian arvosteluhan on sama asia kuin erehtyisi arvostelemaan pyhän iPhonen ominaisuuksia "ominaisuuksiksi". Leluja siis molemmat.

Eikös se ole Apple, joka maksaa Nokialle rojalteja, eikä päinvastoin? Eli kuka kopioi ja keneltä...




Aplen jobs oli suurin patentti rosvo(JP.Morganin suojelluksessa) kuten nokiakin.
pukki kaalimaan vart 24.4.2012 13:20

Anonyymi
alkaa olemaan hinta kohdillaan yritysostolle...
Nimetön 24.4.2012 13:21
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä