Kirjaudu ▼
 

Analyytikot Ylelle: Ollila teki katastrofaalisia johtajavalintoja

Lehtikuva
Analyytikot Ylelle: Ollila teki katastrofaalisia johtajavalintoja
Nokia-analyytikot eivät säästelleet sanojaan kommentoidessaan matkapuhelinyhtiö Nokian väistyvän puheenjohtaja Jorma Ollilan kautta yhtiön puheenjohtajana. Analyytikkojen mukaan Ollila teki katastrofaalisia johtajavalintoja ja oli imartelulle sokea.
23.4.2012 20:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ylen tv-ohjelma MOT pyysi analyytikoita arvioimaan matkapuhelinyhtiö Nokian hallituksen puheenjohtajana kolmetoista vuotta toimineen Jorma Ollilan puheenjohtajakautta. Analyytikot eivät säästelleet sanansäiläänsä arvostellessaan Ollilaa.

Vaikka moni piti Ollilan toimintaa myös hyvänä, osa analyytikoista sanoi Ollilan olleen imartelulle sokea.

– Ollila on suoraan vastuussa Nokian katastrofaalisista johtajavalinnoista. Hän valitsi henkilöitä, jotka olivat mielisteleviä mestareita, eräs analyytikko kommentoi Ollilaa MOT:lle.

Nokia Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0112038-9
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 5,125
Muutos € -0,020
Muutos % -0,29
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Analyytikon mukaan Ollila oli sokea sille, miten myrkyllisiä nämä yksilöt olivat yhtiön moraalille ja kuinka kyvyttömiä he olivat tehtävissään. Myös toinen analyytikko kommentoi Nokian johtajuusongelmaa. Analyytikon mukaan Ollila säilytti hajanaisen johtoryhmän alapuolellaan, jotta hänen oma vaikutusvaltansa Nokiassa säilyisi.

– Samaan aikaan kuin karismaattiset johtajat veivät kilpailijoita eteenpäin, Nokia upposi heikon ja konsensushakuisen johdon takia, analyytikko kommentoi Nokiaa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Erään analyytikon mukaan Ollila ei ole juuri näkynyt Nokian johdossa viimeisen vuoden aikana. Hänen mukaansa on näyttänyt, että Ollila on jo lähtenyt. Hongkongissa työskentelevä konsultti Tomi Ahonen sanoi MOT:lle, että nykyinen toimitusjohtaja Stephen Elop tuhosi Nokian, ja Ollila antoi sen tapahtua.

Analyytikkojen mukaan Ollilan ja Nokian ylimielisyys sysäsi Nokian raiteille, joilta ei ole paluuta enää matkapuhelinmarkkinoiden ykköseksi.

23.4.2012 20:41
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (153)


Anonyymi
Lautta palaa edelleen ja miehet on meressä, kuka pelastaa merihädässä olevat nokialaiset?
Anonyymi: Mayday 23.4.2012 21:11

Anonyymi
"Mutta mitä tekee uusi puheenjohtaja Ensio Siilasvuo? Jatkaako Ollilan linjaa? Mahdoton tehtävä on Siilasvuolla yrittää nostaa Nokia.

talousmies

F-Securen Risto Siilasmaa.
Ei talousmies"

Oletko varma? Ettei kuitenkin olisi Ensio Siilasvuo, kenraali 60-luvulta?


Anteeksi kömmähdykseni. Tarkoitin tietenkin Hjalmar Siilasvuota, enkä Ensio Siilasvuota.
Anonyymi: vanhempi talousmies 23.4.2012 21:14

Anonyymi
Parikin kertaa olen elopille kirjoitellut,miten näin puolivalmiita tuotteita on laskettu markkinoille, N97 oli täysi fiasko,istuin saunalahden konttorissa niin kauan kuin totalmax sopimus purettaisiin 2 kk käytön jälkeen,ja sehän purettiin, sen jälkeen 65 puhelua asiakaspalveluun, känny paketissa ...saloon..etsittiin kissojen ja koirien kanssa...valohoito ei auta..nyt takuupuhelimena E7, soi ja soi mutta ei hyväksy mitään näppäintä vastatakseni..enkä saa akkua irti. Olen juuri Intiassa, jossa kaikila on htc, nokian maine on älypuhelimissa täälläkin huono. Kvuo ja Vjoki ne neuvoo suomalaisia yrityksiä kuinka menestyä..haloo!!!!
Anonyymi: Sisävesilaivan kapte 23.4.2012 21:15

Anonyymi
...miksi Suomen valtio hassaa uskomattomia määriä veronmaksajien ja eläkeläisten rahoja Nokiaan?

Eiköhän Nokia ole maksanut Suomen valtiolle ja yrityksille todella paljon enemmän kuin mitä on valtiolta saanut.
Anonyymi: maalaisjärkeä 23.4.2012 21:17

Anonyymi
"mielisteleviä mestareita", "miten myrkyllisiä nämä yksilöt olivat yhtiön moraalille ja kuinka kyvyttömiä he olivat tehtävissään"

aijai, tämä niin arkipäivää suomalaisessa yrityskentässä, se on sitä kun pyllynnuolemisella jaetaan esimiestehtävät suomessa, osaamattomuus oikein kukoistaa tuollaisten valintojen jälkeen.
Anonyymi: työnjälki sen mukais 23.4.2012 21:18

Anonyymi
On täysin väärin väittää, että Nokiassa ei oltaisi nähty kehityksen suuntaa, päin vastoin. Nokia on ollut ensimmäisenä tuotteistamassa älypuhlimia (Nokia 7650), kosketusnäyttöjä (Nokia 7710), tabletteja (Nokia 710). Näihin sai jo silloin jonkin verran sovelluksiakin. Se tässä onkin ihmeellistä. Nuo tuotteet jäivät usein puolivillaisiksi, eikä tuootteiden jatkokehitys ollut päättäväistä. Sen sijaan Nokian päähuomio olikin peruspuhelimien armeijassa, joista kehitettiin sarjassa uusia halvempia versioita, joissa ei ollut kuitenkaan paljoa uusia juttuja kuluttajille. Näin käy kun yhtiötä johdetaan eilisen ja tämän päivän lukujen perusteella, mutta tulevaisuuden visio jää harrasteeksi.
Anonyymi: TL 23.4.2012 21:25

Anonyymi
"Anteeksi kömmähdykseni. Tarkoitin tietenkin Hjalmar Siilasvuota, enkä Ensio Siilasvuota.
vanhempi talousmies"

Hyvin ja hauskasti korjattu.
Anonyymi: 10 pistettä 23.4.2012 21:27

Anonyymi
Meille ei tule IKINÄ KOSKAAN KUUNAAN MILLOINKAAN yhtä ainoata Nokialaista tuotetta, meitä kusetettiin RASKAASTI viime vuosina, täysin epäkelpoja tuotteita. Dear Mr ELop This is not your fault but to our family of four, we will NEVER EVER buy your product again. I have written to You personally,several times, with no answer. My record is some 150 calls to your customer service, without any solution. my E7 rings just...does not let me answer...batterys off...not possible..why you keep calling...WC sink solved the problem..YOU HAVE MADE JUST INCREDIBLE ERRORS in launching thesebproducts called cellmphones...I will be very persistent to write you again..until I get the answer
Anonyymi: indian 23.4.2012 21:29

Anonyymi
Mitä te asioille voitte ? Mitä täällä mölyätte ?
Hus ! Maate siitä - jaksatte painaa taas aamusta alkaen.
Anonyymi: BOSS 23.4.2012 21:29

Anonyymi
jorma, muista etunojapunnerrukset aamulla...kyllä se siitä !
Anonyymi: Elop on löysä 23.4.2012 21:34
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

16:43 Brexit-päätös on lopullinen – "Toista kansanäänestystä ei tule"
16:10 Posti vähentää 232 työpaikkaa
16:04 OT-lehti: Täällä maksettiin muhkeimmat S-bonukset – katso lista
15:35 Ennätys rikki: Suomalaisten käyttötileillä on nyt hurjasti rahaa
15:07 Amer Sports loistaa nousupörssissä
15:04 Saako autojen romutuspalkkio jatkoa? "Tässä voittavat kaikki"
13:58 Siwojen ja Valintatalojen myynti etenee – "Kuukauden tai kahden sisällä luulisi jotain tapahtuvan"
13:48 Amer Sports käynnistää tehostamisohjelman – osake ryysi nousuun
13:22 Anviasta tulossa Viria
13:12 Hallitus perui yllättäen tiedotustilaisuuden – kiky vaarassa
12:50 Euroalueen inflaatio odotettua hitaampi elokuussa
12:45 Digitoday Väite: IPhonessa kestovika – Apple ei tee mitään
12:02 Anttilan tavarataloista 17 on suljettu – myyntineuvotteluja käydään yhä
11:49 Kiinalainen öljymysteeri huolestuttaa markkinoita
11:12 Digitoday "Kelvottomia iPhoneja": Applelle korvausvaatimus "kosketustaudista"
11:09 Suomella voi olla velkaa luultua enemmän – salavelkaa jopa 3 prosenttiyksikköä
10:39 Lämpöpumpuille suitsutusta uudessa selvityksessä
10:38 Digitoday Google hautaamassa puhelinbrändinsä, uusii Androidia rajusti
09:59 Konkurssien määrä laski – koskivat laajempaa joukkoa henkilöstöä
09:34 Vienti kääntyi kasvuun kesäkuussa – paatti pelasti
09:18 Nokian ylimmässä johdossa ero
09:06 Kolumni Älä luota valtion tukeen