Kirjaudu ▼
 

Kiinalaiset iPad-raatajat saivat palkankorotuksen

Qilai Shen/Bloomberg News
Kiinalaiset iPad-raatajat saivat palkankorotuksen
Apple-yhtiölle iPad- ja iPhone-laitteita Kiinassa kokoava Foxconn on myöntynyt nostamaan työntekijöidensä palkkoja. Kehnoista työoloista moitittu alihankkija sanoo, että nyt sen maksamat tienestit ylittävät minimipalkat reilusti.
Taloussanomat
18.2.2012 14:41
30

Hikipaja-imagostaan irti pyristelevä elektroniikkateollisuuden alihankkija Foxconn sanoo nostaneensa Kiinassa tämän kuun työntekijäkohtaisia palkkoja parhaimmillaan liki neljänneksellä, uutistoimisto Reuters kertoo.

Yhtiö muistuttaa, että tämä on jo kolmas palkankorotus vuoden 2010 jälkeen. Nyt esimerkiksi aloittavien työntekijöiden palkat ovat selvästi tavallisia kiinalaisia minimipalkkasääntöjä korkeampia, Foxconn sanoo. 

Muun muassa elektroniikkajätti Applelle puhelimia ja päätelaitteita valmistava alihankkija on ollut jo monen vuoden ajan halpatyövoimaa tutkivien järjestöjen hampaissa.

Arvostelijoiden mukaan Foxconnin tehtailla työntekijät joutuvat korotuksista huolimatta yhä tekemään 6-päiväistä työviikkoa ja 12-tuntisia työpäiviä. Tehtailla on ollut myös runsaasti työtapaturmia, ja jopa väsyneiden työntekijöiden itsemurhia.

Kansainvälinen työoloja valvova järjestö Fair Labor Association aloitti tällä viikolla Schenzenissä Foxconnin iPad-tuotantolaitosten tarkastukset. Tarkastus tehdään Applen tilauksesta, joten sen puolueettomuutta on ehditty jo julkisuudessa epäillä.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (30)


Anonyymi
Mikä lienee kiinalaisten ns. perusturva kuukaudessa. Kiinassa saa 12/6 tuottavan työntekijän halvemmalla mitä meillä maksetaan kotiäidille tai opiskelijalle. Jokainen ymmärtää että yhtälö ei toimi.
Työ pakenee Suomesta 18.2.2012 16:17

Anonyymi
"Sitten taas toisaalta, riittäisikö sieltä riisipellosta kaikille elanto!!!??? "

No näinhän se on, kukapa maailmassa riisiä tarvitsisi kun voi katsella ruoan kuvia iPadillä.

Eräs hyvin viisas valtiomies sanoi jotenkin näin että vain typerysvaltiossa on sekä työttömiä että viljelemätöntä maata.


Mä kyllä olen melko varma että siellä riittää väkeä myös sinne riisipellolle.
Eli ei tarvi vain katsella niitä riisin kuvia siitä iPadista.
Tai emmä varmaksi tiedä, mutten kyllä ole kuullut riisipulastakaan....
Hemmo 18.2.2012 16:19

Anonyymi
Nii, ja pieni lisäys vielä edelliseen, jos ne kaikki vaan viljelis riisiä niin mihin ne kaikki myytäisiin!!??
Hemmo 18.2.2012 16:21

Anonyymi
reilusti tarkoittaa åpplen kulttuurissa kahta riisinjyvää kuukaudessa
lähellä kiinassa asu 18.2.2012 17:20

Anonyymi
Major customers
Foxconn manufactures products for companies including:
(country of headquarters in parentheses)
? Acer Inc. (Taiwan)
? Amazon.com (United States)
? Apple Inc. (United States)
? Cisco (United States)
? Dell (United States)
? Gateway (United States)
? Hewlett-Packard (United States)
? Intel (United States)
? Microsoft (United States)
? Motorola Mobility (United States)
? Nintendo (Japan)
? Nokia (Finland)
? Samsung (South Korea)
? Sony (Japan)
? Toshiba (Japan)
? Vizio (United States)
i 18.2.2012 19:18

Anonyymi

Tai sitten palkat nousivat vain niillä tehtailla joilla tehdään Applen tuotteita, samalla kun niillä Foxconnin tehtailla, joita ex kotimainen vessapaperitehdas käyttää tuotteidensa valmistukseen, palkat ovat edelleen sillä matalammalla tasolla.

Apple teki jotain todellista työolojen parantamiseksi, milloinkohan Nokia tekee jotain?


Nokia teki vastaavia ratsioita Aasiassa jo kymmenen vuotta sitten.
Mika! 18.2.2012 19:41

Anonyymi
Palkkoja nostetaan jopa neljänneksellä (jopa kolmeen sataan euroon kuukaudessa)!
huikea Apple tekee m 18.2.2012 20:15

Anonyymi
iPeukuttajat vovivat nyt työntää sen peukkunsa pyllyyn, Apple on so last week. Ei kelpaa kuin hönöille kotipojille.
Samsung on miehinen 18.2.2012 21:25

Anonyymi
Elektroniikkatuotanto siirtyy pian Vietnamiin yms. Kiinaa halvempiin ja "työehdoiltaan joustavampiin" riistomaihin. Kiinassa muhii valtava kiinteistökupla ja palkkojen nousu tuhoaa talouden. Mutta mistä löytyy halvin iSlave? Afrikasta varmaan, mutta täkäläiset tykkäävät löhöilystä enemmän kuin orjatyöstä, etenkin kun VHN:t paapoo.
Globaalia vallankumo 18.2.2012 21:42

Anonyymi
Työntekijän kuukausipalkka on nyt korotuksen jälkeen keskimäärin 200 - 300 dollaria. (150 - 230 euroa).
Kaikki on suhteellis 18.2.2012 23:04
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä