Tämäkö parasta evästä stressaavaan työhön?
Hollantilaisen tutkimuksen mukaan ne ihmiset, jotka syövät kasviksia ja hedelmiä, joiden malto on vaalea, vähentävät riskiään saada sydänkohtaus enemmän kuin ne, jotka syövät tummempia hedelmiä.
Hollantilaisen Wageningenin yliopiston tutkija Linda Oude Griep selvitti laajassa tutkimuksessaan, että parhaimpia sydämen suojaajia ovat omena, päärynä, banaani ja kukkakaali. Useimmilla sitrushedelmillä ei ole yhtä hyvää suojaavaa vaikutusta, vaikka nekin ovat terveellisiä sydämen kannalta.
Tutkimuksessa seurattiin yli 20000 aikuisen ruokailutottumuksia yli kymmenen vuoden ajan.
- Vielä ei tiedetä, miksi juuri vaalea väri hedelmissä tai kasviksissa vähentää sydänkohtausten riskiä, vaan tarvitaan lisää tutkimusta värien vaikutuksesta, hän sanoo tutkimuksessa.












