Saisiko olla kuppi kahvia? Se voi pidentää elinikääsi
Tutkimuksen perusteella kahvia on syytä juoda muutama kuppi päivässä. Kahvia ei kovin helposti voi juoda liikaa, sillä elinikä näytti pitenevän vielä heilläkin, jotka joivat yli kuusi kuppia päivässä.
Kahvi ei pidennä elinikää kuin korkeintaan hieman. Tutkimuksen tulos ei ole myöskään vedenpitävä, koska on mahdollista, että kahvinjuojia yhdistää jokin tuntematon seikka. Kahvi kuitenkin vaikutti pidentävän elinikää riippumatta esimerkiksi fyysisestä kunnosta tai tupakoinnista.
Kahvinjuonti vähensi sydän-, ja verisuonisairauksia, diabetestä ja aivohalvauksia. Sillä ei ollut vaikutusta syöpään.
Tutkimuksessa seurattiin 230 000 miehen ja 170 000 naisen terveystietoja 14 vuoden ajanjaksolla.Tuona aikana kahvia juovista kuoli 10–15 prosenttia harvempi kuin kahvia juomattomista.
Tulokset julkaistiin New England Journal of Medicine -lehdessä. Suomessa asiasta kertoi lääkealan uutispalvelu Duodecim.











