Kirjaudu ▼
 

Väitös: Karppaaja sairastuu diabetekseen todennäköisemmin

Reijo Hietanen / Lehtikuva
Väitös: Karppaaja sairastuu diabetekseen todennäköisemmin
Ruokavalion suurempi hiilihydraattipitoisuus pienentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, kertoo tuore väitöskirja.
15.4.2012 10:08
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Perjantaina Helsingin yliopistossa tarkastettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijan Minna Similän väitöskirja.

Tutkimuksessa selvitettiin niin sanottujen glykeemisen indeksin (GI) ja glykeemisen kuorman sekä hiilihydraattien saannin yhteyttä kakkostyypin diabetekseen sairastumiseen.

Väitöskirja toteaa, että rasvan tai proteiinin korvaaminen hiilihydraateilla vähensi todennäköisyyttä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Erityisesti vaikutus näkyi kovien rasvojen ja eläinproteiinin kohdalla.

Ruoan glykeemistä indeksiä tutkittaessa henkilöiden sisäinen ja välinen vaihtelu oli suurta, Similä kirjoittaa.

GI kuvaa ruoan aterian jälkeen aikaansaamaa verensokerin nousua. Korkean GI:n ruokien on väitetty kasvattavan riskiä sairastua tyypin kaksi diabetekseen. Tutkimuksessa GI:n ei kuitenkaan havaittu selittävän sairastumista.

∇ Mainos ∇
15.4.2012 10:08
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (73)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuka tutkimuksen maksoi? En usko tähän tutkimukseen lainkaan!
Anonyymi: thl? 15.4.2012 10:19

Anonyymi
Entäs kun runsaasti hiilareita syömällä (diabetesyhdistyksen antaman ruokaohjeistuksen mukaan) jo on onnistuttu saamaan kakkostyypin diabetes - ja ainoa siihen toimiva ruokavalio on karppaaminen? Siis sen ansiosta päästy mm. diabetes lääkityksestä sekä kolesterolilääkityksestä kokonaan eroon.

Verensokeri ei enää kulje "vuoristorataa", jatkuva nälkä on tipotiessään ja sivuvaikutuksena paino pudonnut 16 kg.
Anonyymi: Diabetes Hoidossa 15.4.2012 10:22

Anonyymi
No huh huh minkä otsikon saitte tästä repäistyä! :D Väitöskirja ei ota minkäänlaista kantaa karppaukseen. Keksitte siis tuon otsikon itse, joka on aika edesvastuutonta toimintaa! Hävetkää.

Tutkimus kertoo vain sen, että jos on laiha ja syö paljon hiilihydraatteja, niin ei sairastu todennäköisesti diabetekseen. Mutta valitettavasti hiilihydraatteja syömällä yleensä lihoo pitkällä aikavälillä. Tämä tutkimus tutki vain GI:n vaikutusta diabetekseen, ja kaikkihan sen tietävät, että lähinnä vyötäröltään lihavat ihmiset sairastuvat diabetekseen.

Ihan oikeasti, hävetkää toimitus tällaisten valheellisten otsikkojen levittämisestä. Tämä ei ole huonoa journalismia - tämä on ihmisten huijaamista.
Anonyymi: hg 15.4.2012 10:24

Anonyymi
Kuka tutkimuksen maksoi? En usko tähän tutkimukseen lainkaan!


Et tietenkään usko, koska se on sun karppaus-uskonnon vastaista.
Anonyymi: Nimetön 15.4.2012 10:24

Anonyymi
Karppaajat eivät siis ruokailutavoillaan ainoastaan nosta mm. lihan ja kananmunien hintoja vaan karppaus on lisäksi myös VAARALLISTA terveydelle.


Ei ole. Otsikko on täysin toimituksen itse keksimää sontaa. Tutkimuksessa ei tutkittu karppausta. Otsikko on täyttä valhetta, ja toimittaja tietää sen itsekin. Lapsellista toimintaa.
Anonyymi: hg 15.4.2012 10:25

Anonyymi
Kuka tutkimuksen maksoi? En usko tähän tutkimukseen lainkaan!

Et tietenkään usko, koska se on sun karppaus-uskonnon vastaista.


Kumpikaan teistä ei tainnut lukea tutkimusta? Tutkimuksessa EI VÄITETÄ MITÄ OTSIKKO SANOO, vaan se on toimittaja oma keksintö ja täyttä valhetta. Hävetkää toimitus!
Anonyymi: hg 15.4.2012 10:26

Anonyymi
Perinteistä puskakansan aivopesua.
Anonyymi: tohtori tietää 15.4.2012 10:27

Anonyymi
Kyllä viimeistään nyt tulisi skarpata terveellisen ruokavalion valitsemiseksi.
Anonyymi: Kuitu poistaa monta 15.4.2012 10:31

Anonyymi
Sama juttu oli myös Hesarissa, tilaus on pakko lopettaa.
Anonyymi: Ex-Hesari 15.4.2012 10:31

Anonyymi
Pitäisikö todella uskoa tätä THL:n tekemää tutkimusta?

Sama laitos joka pelotteli ja tuomiti ihmisiä, jotka eivät ottaneet sikapiikkiö ja aiheutti narkolepsia skandaalin?

Kyllä minä uskon vielä tätä tutkimusta:

"The first meta-analysis to evaluate the association between the GI (glycemic index) and GL (glycemic load) of the diet, and the risk of developing common lifestyle-related diseases was published in the American Journal of Clinical Nutrition March 1 [2008; 87 (3)].

The study provides compelling evidence that diets with a high GI or a high GL will increase your risk of type 2 diabetes and heart disease. It also shows there is good evidence for links between high blood glucose and gall stones and some types of cancer."
Anonyymi: En usko enää mitä TH 15.4.2012 10:33
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11:30 Lehdet: Mepit suunnittelevat Googlen pilkkomista
10:12 FT: Englannin keskuspankki tutkii manipulointiepäilyjä
09:27 Huhtamäki myy kalvoliiketoimintansa Saksaan
06:37 Näkökulma Dromedaari ei kelpaa, takkiin tarvitaan kameli
05:20 Uutiskommentti Voisiko venäläinen Norilsk Nickel ostaa Talvivaaran?
05:16 Digitoday Nokia vai Jolla?
05:11 Haluatko matkustaa Tallinnaan umpitunnelissa?
05:10 Digitoday LG G Watch R -älykello - Kun pelkkä ulkonäkö ei riitä
05:01 Vertailu Vielä ehdit joulumatkalle ja näin paljon se maksaa
21.11. Pikkujouluista pois jääminen voi olla yhtä paha virhe kuin kännissä örveltäminen
21.11. Kiina lopetti maailman vanhimman monopolin
21.11. "Ihmiskunta voi jakaantua komeaan yläluokkaan ja peikkojen alaluokkaan"
21.11. Ekonomisti: EKP lähetti voimakkaan viestin uusista toimista
21.11. Toyotalla 400 000 auton takaisinkutsu palovaaran takia
21.11. "Jos Suomi olisi yritys, se kaipaisi täyskäännöstä"
21.11. Kiinan yllätys kannustaa riskeihin
21.11. Selvästi halvempaa bensaa? Moottorikikka voi halventua tuhansilla
21.11. Draghin puhe sysäsi euron laskuun
21.11. Eduskunnasta +30 000 euroa tuloihin
21.11. Pörssissä hulinat Kiinan koronlaskun jälkeen – Kone ennätyskorkealle
21.11. Haastattelu Mitä yhteistä on pankkiireilla ja rekkakuskeilla?
21.11. Öljyn hinta kääntyi nousuun Kiinan laskettuja korkoja
21.11. Kiinalta iso liike: Korkoja laskettiin