Väitös: Karppaaja sairastuu diabetekseen todennäköisemmin
Perjantaina Helsingin yliopistossa tarkastettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijan Minna Similän väitöskirja.
Tutkimuksessa selvitettiin niin sanottujen glykeemisen indeksin (GI) ja glykeemisen kuorman sekä hiilihydraattien saannin yhteyttä kakkostyypin diabetekseen sairastumiseen.
Väitöskirja toteaa, että rasvan tai proteiinin korvaaminen hiilihydraateilla vähensi todennäköisyyttä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Erityisesti vaikutus näkyi kovien rasvojen ja eläinproteiinin kohdalla.
Ruoan glykeemistä indeksiä tutkittaessa henkilöiden sisäinen ja välinen vaihtelu oli suurta, Similä kirjoittaa.
GI kuvaa ruoan aterian jälkeen aikaansaamaa verensokerin nousua. Korkean GI:n ruokien on väitetty kasvattavan riskiä sairastua tyypin kaksi diabetekseen. Tutkimuksessa GI:n ei kuitenkaan havaittu selittävän sairastumista.













