Kirjaudu ▼
 

Uusi nettihämäyskeino: Pop-up-ikkuna vie rahasi

Martti Kainulainen/Lehtikuva
Uusi nettihämäyskeino: Pop-up-ikkuna vie rahasi
Pop-up- eli ponnahdusikkunakaupat ovat internetin uusi houkutusilmiö. Etenkin vanhemmat ihmiset erehtyvät ostamaan tuotteita ponnahdusikkunoista lähes huomaamattaan.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Puhelinnumero. Klik.

Näin huomaamatta teet oston internetin pop-up- eli ponnahdusikkunassa.

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström sanoo, että ihmiset ostavat tuotteita internetissä tietämättään. Hänen mukaansa ponnahdusikkunoiden kautta tehdyt ostot ovat yleistymässä.

Ponnahdusikkuna on internetsivu, joka avautuu toisen sivun avaamisen yhteydessä. Moni sulkee ikkunan saman tien, kun se avautuu, mutta joskus ikkunan viesti saattaa olla liian houkutteleva.

– Usein sivuilla sanotaan, että olet jo voittanut, Lindström toteaa.

Kuluttajia
johdatellaan harhaan

Leena Lindström kertoo omakohtaisen esimerkin. Hän kertoo ponnahdusikkunasta, joka avautui hänen tietokoneensa ruudulle haastattelupäivänä. Siitä ei käynyt ilmi, että kyseessä oli tuotteen myynti.

Lindströmin mukaan kyseessä onkin uusi trendi. Suomalaiskuluttajille myydään tuotteita ilman, että he sitä itse tajuavat.

Hänen mukaansa ponnahdusikkunat johdattelevat kuluttajia siten, että ymmärrys ostosta katoaa.

– Edes siinä vaiheessa, kun klikkaus ja puhelinnumeron antaminen tulevat, emme tajua, että olemme tehneet sopimuksen.

Näin myydään ennen kaikkea luontaistuotteita, Lindström kertoo. Hänen mukaansa ponnahdusikkunoilla myytävistä tuotteista tulee jatkuvasti valituksia.

Liian hyväuskoisia
suomalaisia

Lindströmin mukaan suomalaisista on tullut liian hyväuskoisia markkinointiviestintää kohtaan. Aiemmin osattiin suhtautua kriittisesti mainontaan, mutta internetin ja ponnahdusikkunoiden kautta kriittisyys on kadonnut.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Emme ymmärrä, että jotkut haluavat edistää oman maksullisen tuotteensa menekkiä, Lindström päivittelee.

Hänen mukaansa lasten ja nuorten suojeleminen mainonnalta on hyvästä. Nyt uudeksi suojeluryhmäksi pitäisi saada kuitenkin aikuiset.

Internetiin tottuneet lapset ja nuoret osaavat kuitenkin suhtautua ponnahdusikkunoihin kriittisesti, vanhemmalla väestöllä tässä voi olla ongelmia.

Maksu
puhelimella

Suurista summista ponnahdusikkunakaupassa ei puhuta. Luontaistuotteet maksavat usein joitain kymmeniä euroja.

Ongelma ei olekaan summat vaan se, miten tuote myydään. Kuluttaja ei välttämättä tiedosta ostavansa mitään, jos summa veloitetaan puhelinlaskulta.

Euroopan kuluttajakeskuksen Leena Lindströmin mukaan ponnahdusikkunakaupat tehdään tyypillisesti puhelinlaskun kautta, eikä kuluttaja koe maksavansa mitään suoraan.

Lindström kehottaakin, että ihmiset välttäisivät puhelinnumeronsa luovuttamista internetissä.

Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Pois.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (84)


Anonyymi
Kuka näitä ponnahdusikkuna huijauksia tarvitsee?


Kokoomus ja jatkuvan talouskasvun teoria?
Anonyymi: opportunisti 10.4.2012 7:39

Anonyymi
Sinänsä aika erikoista, että puhelinta voidaan käyttää kuten luottokorttia. Eri asia toki on jos puhelimella soittaa annettuihin numeroihin, mutta puhelinnumerolla ja nimellä ei pitäisi pystyä laskuttamaan yhtään mitään. Tämä omituisuus pitäisi olla helppo kitkeä pois.
Anonyymi: *haukotus* 10.4.2012 7:47

Anonyymi
Ylipäätään kriittisyys on kadonnut henkilöiltä, jotka ostavat luontaistuotteita riippumatta siitä missä ja miten se tapahtuu.

Ovat siis kohtalonsa ansainneet.
Anonyymi: Tietorix 10.4.2012 7:56

Anonyymi
Siis riittääkö sinne vain, että näpyttelee puhelinnumeron ? Kuka tahansa ilkeämielinen / rikollinen ihminen, joka on saanut tietoonsa puhelinnumeroni, voi siis näpytellä sen vaikka 200 pop-up-ikkunaan, ja lasku juoksee minulle ?
Anonyymi: PP 10.4.2012 8:01

Anonyymi
Suomalaisten hyväuskoisuutta koetellaan myös näemmä tällaisten artikkeleiden julkaisemisella.
Anonyymi: Pirkka 10.4.2012 8:16

Anonyymi
Nörttiviisastelijat ovat näköjään jo heränneet, nuo keskenkasvuiset kokisjuopot.
Anonyymi: juoma käy päähän, jo 10.4.2012 8:30

Anonyymi
Eipa ponnahtanut mieleen, etta voisin tehda ostokseni itse sita huomaamatta. Tuskin sita sitten huomaa kadotaneensa rahansa.
Anonyymi: joten mita sitten 10.4.2012 8:36

Anonyymi
Nörttiviisastelijat ovat näköjään jo heränneet, nuo keskenkasvuiset kokisjuopot.


kiva kun liityit seuraan
Anonyymi: apu 10.4.2012 8:39

Anonyymi
Siis riittääkö sinne vain, että näpyttelee puhelinnumeron ? Kuka tahansa ilkeämielinen / rikollinen ihminen, joka on saanut tietoonsa puhelinnumeroni, voi siis näpytellä sen vaikka 200 pop-up-ikkunaan, ja lasku juoksee minulle ?


Kuka tahansa ilkeämielinen, ahne, rikollinen, rehellinen ihminen saa tietoon kenen tahansa puhelinnumeron paperi- tai nettipuhelinluettelosta ja numerotiedustelusta nimen perusteella. Hmm???
Anonyymi: Puhelin-Paavo 10.4.2012 9:03

Anonyymi
Ehdotan perustettavaksi Euroopan Ponnahdus Ikkuna Sääntely Viraston, EPIS-V. Ilman sitä pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on vaaravyöhykkeessä. Etenkin tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja yhteisvastuu edellyttävät, että ponnahdusikkunoissa valvomme myös heikompien etua.
Viraston johtoon tulee valita nais- ja monikulttuurikiintiöt. Lisäksi kuntatasolla on tehtävä omat PI- strategiat.


Ja taas työllistyisi dropout-poliitikkoja...
Anonyymi: Raven 10.4.2012 9:14
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä