Kirjaudu ▼
 

Uusi nettihämäyskeino: Pop-up-ikkuna vie rahasi

Martti Kainulainen/Lehtikuva
Uusi nettihämäyskeino: Pop-up-ikkuna vie rahasi
Pop-up- eli ponnahdusikkunakaupat ovat internetin uusi houkutusilmiö. Etenkin vanhemmat ihmiset erehtyvät ostamaan tuotteita ponnahdusikkunoista lähes huomaamattaan.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Puhelinnumero. Klik.

Näin huomaamatta teet oston internetin pop-up- eli ponnahdusikkunassa.

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström sanoo, että ihmiset ostavat tuotteita internetissä tietämättään. Hänen mukaansa ponnahdusikkunoiden kautta tehdyt ostot ovat yleistymässä.

Ponnahdusikkuna on internetsivu, joka avautuu toisen sivun avaamisen yhteydessä. Moni sulkee ikkunan saman tien, kun se avautuu, mutta joskus ikkunan viesti saattaa olla liian houkutteleva.

– Usein sivuilla sanotaan, että olet jo voittanut, Lindström toteaa.

Kuluttajia
johdatellaan harhaan

Leena Lindström kertoo omakohtaisen esimerkin. Hän kertoo ponnahdusikkunasta, joka avautui hänen tietokoneensa ruudulle haastattelupäivänä. Siitä ei käynyt ilmi, että kyseessä oli tuotteen myynti.

Lindströmin mukaan kyseessä onkin uusi trendi. Suomalaiskuluttajille myydään tuotteita ilman, että he sitä itse tajuavat.

Hänen mukaansa ponnahdusikkunat johdattelevat kuluttajia siten, että ymmärrys ostosta katoaa.

– Edes siinä vaiheessa, kun klikkaus ja puhelinnumeron antaminen tulevat, emme tajua, että olemme tehneet sopimuksen.

Näin myydään ennen kaikkea luontaistuotteita, Lindström kertoo. Hänen mukaansa ponnahdusikkunoilla myytävistä tuotteista tulee jatkuvasti valituksia.

Liian hyväuskoisia
suomalaisia

Lindströmin mukaan suomalaisista on tullut liian hyväuskoisia markkinointiviestintää kohtaan. Aiemmin osattiin suhtautua kriittisesti mainontaan, mutta internetin ja ponnahdusikkunoiden kautta kriittisyys on kadonnut.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Emme ymmärrä, että jotkut haluavat edistää oman maksullisen tuotteensa menekkiä, Lindström päivittelee.

Hänen mukaansa lasten ja nuorten suojeleminen mainonnalta on hyvästä. Nyt uudeksi suojeluryhmäksi pitäisi saada kuitenkin aikuiset.

Internetiin tottuneet lapset ja nuoret osaavat kuitenkin suhtautua ponnahdusikkunoihin kriittisesti, vanhemmalla väestöllä tässä voi olla ongelmia.

Maksu
puhelimella

Suurista summista ponnahdusikkunakaupassa ei puhuta. Luontaistuotteet maksavat usein joitain kymmeniä euroja.

Ongelma ei olekaan summat vaan se, miten tuote myydään. Kuluttaja ei välttämättä tiedosta ostavansa mitään, jos summa veloitetaan puhelinlaskulta.

Euroopan kuluttajakeskuksen Leena Lindströmin mukaan ponnahdusikkunakaupat tehdään tyypillisesti puhelinlaskun kautta, eikä kuluttaja koe maksavansa mitään suoraan.

Lindström kehottaakin, että ihmiset välttäisivät puhelinnumeronsa luovuttamista internetissä.

Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Pois.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (84)


Anonyymi
Kuka näitä ponnahdusikkuna huijauksia tarvitsee?


Kokoomus ja jatkuvan talouskasvun teoria?
Anonyymi: opportunisti 10.4.2012 7:39

Anonyymi
Sinänsä aika erikoista, että puhelinta voidaan käyttää kuten luottokorttia. Eri asia toki on jos puhelimella soittaa annettuihin numeroihin, mutta puhelinnumerolla ja nimellä ei pitäisi pystyä laskuttamaan yhtään mitään. Tämä omituisuus pitäisi olla helppo kitkeä pois.
Anonyymi: *haukotus* 10.4.2012 7:47

Anonyymi
Ylipäätään kriittisyys on kadonnut henkilöiltä, jotka ostavat luontaistuotteita riippumatta siitä missä ja miten se tapahtuu.

Ovat siis kohtalonsa ansainneet.
Anonyymi: Tietorix 10.4.2012 7:56

Anonyymi
Siis riittääkö sinne vain, että näpyttelee puhelinnumeron ? Kuka tahansa ilkeämielinen / rikollinen ihminen, joka on saanut tietoonsa puhelinnumeroni, voi siis näpytellä sen vaikka 200 pop-up-ikkunaan, ja lasku juoksee minulle ?
Anonyymi: PP 10.4.2012 8:01

Anonyymi
Suomalaisten hyväuskoisuutta koetellaan myös näemmä tällaisten artikkeleiden julkaisemisella.
Anonyymi: Pirkka 10.4.2012 8:16

Anonyymi
Nörttiviisastelijat ovat näköjään jo heränneet, nuo keskenkasvuiset kokisjuopot.
Anonyymi: juoma käy päähän, jo 10.4.2012 8:30

Anonyymi
Eipa ponnahtanut mieleen, etta voisin tehda ostokseni itse sita huomaamatta. Tuskin sita sitten huomaa kadotaneensa rahansa.
Anonyymi: joten mita sitten 10.4.2012 8:36

Anonyymi
Nörttiviisastelijat ovat näköjään jo heränneet, nuo keskenkasvuiset kokisjuopot.


kiva kun liityit seuraan
Anonyymi: apu 10.4.2012 8:39

Anonyymi
Siis riittääkö sinne vain, että näpyttelee puhelinnumeron ? Kuka tahansa ilkeämielinen / rikollinen ihminen, joka on saanut tietoonsa puhelinnumeroni, voi siis näpytellä sen vaikka 200 pop-up-ikkunaan, ja lasku juoksee minulle ?


Kuka tahansa ilkeämielinen, ahne, rikollinen, rehellinen ihminen saa tietoon kenen tahansa puhelinnumeron paperi- tai nettipuhelinluettelosta ja numerotiedustelusta nimen perusteella. Hmm???
Anonyymi: Puhelin-Paavo 10.4.2012 9:03

Anonyymi
Ehdotan perustettavaksi Euroopan Ponnahdus Ikkuna Sääntely Viraston, EPIS-V. Ilman sitä pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on vaaravyöhykkeessä. Etenkin tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja yhteisvastuu edellyttävät, että ponnahdusikkunoissa valvomme myös heikompien etua.
Viraston johtoon tulee valita nais- ja monikulttuurikiintiöt. Lisäksi kuntatasolla on tehtävä omat PI- strategiat.


Ja taas työllistyisi dropout-poliitikkoja...
Anonyymi: Raven 10.4.2012 9:14
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

14:30 Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
14:15 Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
14:12 Lentoyhtiöjätti IAG:n tulos parani – varoittaa tulevaisuudesta
13:49 Digitoday LM: Helsingissä saa nyt olutta 500 euron viinarannekkeella – viranomaiset ihmeissään
12:41 Digitoday Mercedes-Benz peruu E-sarjan mainoksiaan: Syytetään harhaanjohtamisesta
11:48 Kuka tahansa työtön ei saa opiskella – Akava: Lupaprosessi on vaikea ja mielivaltainen
11:25 Brexit-äänestys painoi Ilmarisen sijoitustuottoja – olivat kuitenkin plussalla
11:00 Teräsjätin tulos koheni
10:53 Digitoday Pankin it-guru kosti potkut rajusti: Saa miettiä tekoaan koko elämänsä
10:33 Digitoday Miljardimätky uhkaa Facebookia – verottaja lähetti karhukirjeen
09:48 Microsoft leikkaa puhelinliiketoiminnasta vielä 2 850 työpaikkaa – ei koske enää Suomea
09:25 Kolumni Riistoyrittäjät parlamentin hampaissa
09:09 Pöyry painui tappiolle
06:05 Analyysi Pelätyt stressitestit julki tänään – EU valmistautuu jättipankin alasajoon
28.7. Kauppahinta hipoo pilviä – tästä huvilasta povataan kaikkien aikojen kalleinta
28.7. Fordin tulos jäi odotuksista USA:n markkinoiden jarruttaessa
28.7. Digitoday Oletko kuullut tästä puhelimesta? Toimitukset kasvoivat toisella neljänneksellä 137 %
28.7. Tarkastusvirasto: IMF oli liian optimistinen eurokriisin hoidossa
28.7. Raha kasaantuu rikkaille – joka kolmas monacolainen on miljonääri
28.7. Digitoday Uusi "palvelu" ei lupaa hyvää: Räjähtävätkö kiristysohjelmat käsiin?
28.7. Ohjelmistoyhtiö Oracle ostaa miljardikaupalla lisää pilviosaamista
28.7. Espanjan jättityöttömyys helpotti hieman – 20 prosentin raja ei vielä alittunut
28.7. Digitoday Osramin lampuissa hillitön tietoturvamoka: Vaarantaa kodin muutkin laitteet
28.7. Avioerotutkimus paljasti dramaattisen muutoksen – näin miehen työtilanne vaikuttaa eroriskiin
28.7. Halpa energia kurittaa öljyjättejä – Shellin tulos romahti 72 %
28.7. Digitoday Mercedes Benzin Tesla-haastajalle tyly tuomio: "Tämä on oikeasti vaarallinen tuote"
28.7. Nesteen osake jatkaa kiitoa, YIT sukeltaa
28.7. Posti aloittaa jälleen yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 70 henkeä
28.7. Televisiokaupassa hurja nousu Rion kisojen alla – suosituin tuumakoko on entistä suurempi
28.7. Valmet täytti odotukset – "Pyrimme kasvamaan yli kaksi kertaa markkinoita nopeammin"
Asiakastieto

Yhteistyössä