Kirjaudu ▼
 

Uusi nettihämäyskeino: Pop-up-ikkuna vie rahasi

Martti Kainulainen/Lehtikuva
Uusi nettihämäyskeino: Pop-up-ikkuna vie rahasi
Pop-up- eli ponnahdusikkunakaupat ovat internetin uusi houkutusilmiö. Etenkin vanhemmat ihmiset erehtyvät ostamaan tuotteita ponnahdusikkunoista lähes huomaamattaan.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Puhelinnumero. Klik.

Näin huomaamatta teet oston internetin pop-up- eli ponnahdusikkunassa.

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström sanoo, että ihmiset ostavat tuotteita internetissä tietämättään. Hänen mukaansa ponnahdusikkunoiden kautta tehdyt ostot ovat yleistymässä.

Ponnahdusikkuna on internetsivu, joka avautuu toisen sivun avaamisen yhteydessä. Moni sulkee ikkunan saman tien, kun se avautuu, mutta joskus ikkunan viesti saattaa olla liian houkutteleva.

– Usein sivuilla sanotaan, että olet jo voittanut, Lindström toteaa.

Kuluttajia
johdatellaan harhaan

Leena Lindström kertoo omakohtaisen esimerkin. Hän kertoo ponnahdusikkunasta, joka avautui hänen tietokoneensa ruudulle haastattelupäivänä. Siitä ei käynyt ilmi, että kyseessä oli tuotteen myynti.

Lindströmin mukaan kyseessä onkin uusi trendi. Suomalaiskuluttajille myydään tuotteita ilman, että he sitä itse tajuavat.

Hänen mukaansa ponnahdusikkunat johdattelevat kuluttajia siten, että ymmärrys ostosta katoaa.

– Edes siinä vaiheessa, kun klikkaus ja puhelinnumeron antaminen tulevat, emme tajua, että olemme tehneet sopimuksen.

Näin myydään ennen kaikkea luontaistuotteita, Lindström kertoo. Hänen mukaansa ponnahdusikkunoilla myytävistä tuotteista tulee jatkuvasti valituksia.

Liian hyväuskoisia
suomalaisia

Lindströmin mukaan suomalaisista on tullut liian hyväuskoisia markkinointiviestintää kohtaan. Aiemmin osattiin suhtautua kriittisesti mainontaan, mutta internetin ja ponnahdusikkunoiden kautta kriittisyys on kadonnut.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Emme ymmärrä, että jotkut haluavat edistää oman maksullisen tuotteensa menekkiä, Lindström päivittelee.

Hänen mukaansa lasten ja nuorten suojeleminen mainonnalta on hyvästä. Nyt uudeksi suojeluryhmäksi pitäisi saada kuitenkin aikuiset.

Internetiin tottuneet lapset ja nuoret osaavat kuitenkin suhtautua ponnahdusikkunoihin kriittisesti, vanhemmalla väestöllä tässä voi olla ongelmia.

Maksu
puhelimella

Suurista summista ponnahdusikkunakaupassa ei puhuta. Luontaistuotteet maksavat usein joitain kymmeniä euroja.

Ongelma ei olekaan summat vaan se, miten tuote myydään. Kuluttaja ei välttämättä tiedosta ostavansa mitään, jos summa veloitetaan puhelinlaskulta.

Euroopan kuluttajakeskuksen Leena Lindströmin mukaan ponnahdusikkunakaupat tehdään tyypillisesti puhelinlaskun kautta, eikä kuluttaja koe maksavansa mitään suoraan.

Lindström kehottaakin, että ihmiset välttäisivät puhelinnumeronsa luovuttamista internetissä.

Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Pois.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (84)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Pop-up ravintolat kiusaavat myös. Kävelet rauhassa outernetissä kun yhtäkkiä eteesi ponnahtaa pop-up ravintola kuin tyhjästä ja et voi malttaa mieltäsi luottokortin höyläämiseltä.
Anonyymi: Ponnahduslauta 10.4.2012 6:20

Anonyymi
Jos menee noihin pitäisikö harkita kannattaako tietokonetta ylipäätään käyttää.
Anonyymi: ennen idiootit jääty 10.4.2012 6:21

Anonyymi
Kuka näitä ponnahdusikkuna huijauksia tarvitsee?
Anonyymi: x 10.4.2012 6:21

Anonyymi
Ehdotan perustettavaksi Euroopan Ponnahdus Ikkuna Sääntely Viraston, EPIS-V. Ilman sitä pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on vaaravyöhykkeessä. Etenkin tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja yhteisvastuu edellyttävät, että ponnahdusikkunoissa valvomme myös heikompien etua.
Viraston johtoon tulee valita nais- ja monikulttuurikiintiöt. Lisäksi kuntatasolla on tehtävä omat PI- strategiat.
Anonyymi: Ongelman ratkaisu 10.4.2012 6:30

Anonyymi
´

ponnahdusikkunat johdattelevat kuluttajia siten, että ymmärrys ostosta katoaa.


Vaihtamalla sana ponnahdusikkuna sanaksi ministeri pääsemme lähemmäksi hölmöläisten vedätyksen ydintä.

Suomalaiskuluttajille myydään tuotteita ilman, että he sitä itse tajuavat.

Tasaverojen maksajille myydään muiden maiden velkoja ilman, että he sitä itse tajuavat.

Tämä on velkaorjuuttamisen uusi trendi. Vasta lapsemme ja lastemme lapset tulevat oivaltamaan kuinka raskaasti meitä vedettiin nenästä.

"Pääponnahdusikkuna" on vakuutellut ettemme joudu mitään maksamaan, ja jos joudumme niin korkeintaan 1,9 miljardia, vaikka todellisuudessa joudumme maksamaan kymmenen tai kaksikymmentä kertaa enemmän heti kun ensimmäiset takaamistamme konkkamaista ilmoittavat, etteivät pysty itse enää velkojaan maksamaan.

Heti ponnahdusikkunan nähdessämme tulisi toimia näin: Ponnahdusikkuna. Klik. Klik. Pois.

Eikä näin: "Heti äänestämään ponnahdusikkuna takaisin."
Anonyymi: vänrikki S. 10.4.2012 6:35

Anonyymi
Kamalaa ! Enää ei mailma palaa ennalleen !
Anonyymi: menneen talven lumia 10.4.2012 6:38

Anonyymi
Eurostoliiton ponnahdusikkunoissa pyydetään aina muutamia miljardeja, Jykä ja Jutta klikkaa, klik, klik...
Anonyymi: iiro64 10.4.2012 6:41

Anonyymi
Ihmettelen kuitenkin eniten sitä, että missä tietovajeessa Leena on istunut viimeiset 15v?
Ensimmäiset versiot tuosta pop-up myynnistä tuli suunnilleen samoihin aikoihin IRC'n aloittaessa.

Säälittävää, että on ihan palkkaa nostavat neuvonantajat noin paljon aikaa jäljessä?
Anonyymi: Virus omissa sormenp 10.4.2012 6:45

Anonyymi
Hmmm.... Pitää varmaan muistaa ottaa aina joskus ad-blockerit ja popup-blockerit pois päältä ihan mielenkiinnosta ja katsoa, mitä siellä oikein nykyään puuhataan.

En itse asiassa muistanut tälläisiä enää olevankaan.
Anonyymi: Nimetön 10.4.2012 6:46

Anonyymi
Joku komitea tätäkin ongelmaa pohtimaan.
Anonyymi: suomi on komiteoiden 10.4.2012 6:58
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä