Kirjaudu ▼
 

HS: Luokkayhteiskunta palaa Suomeen, ja ryminällä

Heini Karjanmaa
HS: Luokkayhteiskunta palaa Suomeen, ja ryminällä
Työelämän raadollisuus ja tuloerojen kasvu ovat kärjistäneet suomalaisten välisiä eroja. Helsingin Sanomien haastattelemien asiantuntijoiden mukaan luokkayhteiskunta tekee paluuta Suomeen.
Taloussanomat
4.12.2011 10:55
298

Kansa jakautuu yhä selvemmin taloudellisista murheista vapaisiin rikkaisiin ja toimeentulon rajoilla kitkuttelijoihin.

Tuoreen tutkimuksen mukaan varakkaimpaan viidennekseen kuuluvien miesten elinajanodote on 82 vuotta, kun köyhimmät voivat odottaa kuolevansa jo ennen 70. syntymäpäiväänsä.

Neljä viidestä suomalaisesta osaa silmää räpäyttämättä kertoa, mihin luokkaan kuuluu. Huomattavaa on myös, että liikkuvuuttakin on. Puolet suomalaisista kuluu eri luokkaan kuin vanhempansa.

Modernissa luokkayhteiskunnassa ratkaisevia tekijöitä ovat koulutus ja ammatti. Toisaalta globaali talous tekee uusia jakolinjoja ja asettaa tutkijatohtorit ja kaupan kassat samaan tilanteeseen. Heitä yhdistää työsuhteiden sirpaleisuus ja jatkuva epävarmuus, Helsingin Sanomat kirjoittaa.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (298)


Anonyymi
Kapitalistisuomen lipun voi hyvällä omalla tunnolla polttaa ja polkea parin päivän päästä. Itsenäisyys on vain riistäjillä koska heillä on valtaa. Se valta on vain otettava pois ja palautettava kansalle.
sauna 4.12.2011 11:28

Anonyymi
Hyvä juttu. Tasa-arvoistava yhteiskunta onkin tullut tiensä päähän. Tässä systeemissä onkin sorrettu älykkäitä, viisaita ja fiksuja. Tyhmä on aina tyhmä, vaikka kuinka edellinen ryhmä on niitä tukenut vuosikymmeniä mm. sossukustannuksin.
touko 4.12.2011 11:29

Anonyymi
Näin siinä käy kun eletään MINÄ MINÄ MINÄ, MULLE MULLE MULLE yhteiskunnassa!!!


Kun ihmisillä on tälläinen sivistystaso kuin yllä olevalla kirjoittajalla, niin ei sitä mielellään halua kuulua samaan porukkaan.
Kuu 4.12.2011 11:31

Anonyymi
Ei köyhällä ole varaa ryypätä eikä polttaa tupakkaa. Ruokakin tehdään itse ja poimitaan marjat ja kalastetaan kalat. Ehkä ne juopot luulee olevansa köyhiä?
oma 4.12.2011 11:32

Anonyymi
No mikä tässä luokkayhteiskunnassa on sitten huono puoli? Köyhän on hyvä tietää, että hän on köyhä, ei suotta ota kaikkia luottoja pankeista mitä tarjotaan ja pyri ostamaan kotiinsa kaikki ne samat hyödykkeet mitä rikkaampi yhteiskuntaveljensäkin koska ei niitä kalliimpia hyödykkeitä ole alunperinkään tarkoitettu hänen ostettavaksi. Joku ihmeellinen sosialismin pumpulipeitto on ollut toistaiseksi Suomen yllä yrittämässä kertoa aiheesta jotain muuta, mutta ei se siitä mihinkään muutu. Toisilla on ja toisilla ei ole, hyvin yksinkertaista ajateltuna globaalistikin, miksi ei siis yhteiskuntamme sisällä?
Keijomus 4.12.2011 11:35

Anonyymi
Suhteellinen köyhyys laski sotien jälkeen tasaisesti aina vuoteen 1995 asti. Tuon vuoden jälkeen se kääntyi nousuun on siitä lähtien kaksinkertaistunut. Tämä kertoo ennen kaikkiea yhteiskunnan epätasa-arvoistumisesta ja siitä, että hyvä jakaantuu entistä epätasaisemmin.

Kyseessä on tietoinen valinta:minäs vuonna Suomesta tulikaan EUn jäsen?
Nimetön 4.12.2011 11:36

Anonyymi
Porvari/porvareita on tullut entistä enemmän syömään vähätuloisten pöytiin.
Nimetön 4.12.2011 11:38

Anonyymi
Ei köyhällä ole varaa ryypätä eikä polttaa tupakkaa. Ruokakin tehdään itse ja poimitaan marjat ja kalastetaan kalat. Ehkä ne juopot luulee olevansa köyhiä?


Älä valehtele. Kyllä sienestys ja marjastuskin ovat rikkaiden huvia. Köyhä on niin laiska ettei jaksa metsään lähteä.
Päärynä 4.12.2011 11:39

Anonyymi
Tekes, kunnat, valtio, EU jakaa vaikka mitä tukia joillekin.
ei toimi 4.12.2011 11:40

Anonyymi
Niskalenkki ja paremminvointiyhteiskunta... Siilinjärven väärentäjä saa tahtonsa läpi lasisilmäisen droidiarmejansa kanssa.

Ei muuta kuin vuosi 1918 takaisin ja aloitetaan alusta.
Patu 4.12.2011 11:40
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä