Näin saat 15 lisävuotta
Hollantilaisen yliopiston tutkimuksessa kartoitettiin 120 000 henkilön ravinto- ja elintapatottumuksia.
Kunkin tutkimukseen osallistuneen tapojen terveellisyyttä arvioitiin käyttämällä mittarina neljää tekijää, jotka olivat tupakoimattomuus, jokapäiväinen vähintään 30 minuuttia kestänyt liikunta, Välimeren dieetin noudattaminen sekä painon pitäminen normaalina eli painoindeksilukujen 18,5 ja 25 välillä.
Välimeren ruokavalioon kuuluvat runsas kasvisten, hedelmien, pähkinöiden, kalan, kokojyväviljan ja monityydyttymättömien rasvojen syöminen. Alkoholia käytetään vain kohtuudella – puolesta lasillisesta kahteen lasiin päivässä. Punaista lihaa syödään vähänlaisesti.
Elintapa-analyysiin vuonna 1986 osallistuneiden kuolleisuutta on tutkittu nyt 15 vuotta mittausten jälkeen osallistuneiden saavutettua 55–69 vuoden iän.
Naiset hyötyivät
enemmän
Itsestään kannattaa pitää huolta. Terveelliset elämäntavat toivat sekä naisille että miehille huomattavasti lisää elinvuosia.
Hyvät pisteet mittauksessa saaneilla naisilla oli samansuuruinen riski kuolla kuin heitä 15 vuotta nuoremmilla naisilla, jotka elivät epäterveellisemmin.
Miesten kohdalla ero ei ollut yhtä suuri, mutta silti selvät 8,5 vuotta itsestään huolehtineiden miesten hyväksi.
Vastaavanlaisia tutkimuksia elintapojen ja kuolleisuuden välillä ei ole juurikaan tehty aikaisemmin, sanoo epidemiologian professori Piet van den Brandt Maastrichtin yliopiston tiedotteessa.
– Tämä tutkimus osoittaa, että terveellisillä elämäntavoilla on merkittävä vaikutus terveyteen. Tutkimuksessa selvisi paitsi kuolleisuusriskin voimakas yhteys terveellisiin elämätapoihin myös se, että ennenaikaiset kuolemat vähenivät terveellisillä valinnoilla kaikkein eniten keski- ja matalan tason koulutuksen saaneiden joukossa, professori summaa.
Yksilölliset
erot suuria
Ravintotutkija Sari Niinistö Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kehuu Välimeren dieetin terveellisyyttä.
– Vähän prosessoidut kasvikset, vihannekset, hedelmät, yrtit ja kokojyvävilja sisältävät paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Ruokavalioon kuuluva runsas kalansyönti turvaa runsaan pitkäketjuisten, monityydyttymättömien omega 3 -rasvahappojen sekä D-vitamiinin saannin.
– Välimerellisessä ruokavaliossa hyödynnetään myös papuja, pähkinöitä ja siemeniä, joissa on hyvä valkuaisaine- ja rasvakoostumus.
Niinistö korostaa, että Maastrichtin yliopiston julkaisun kaltaisilla väestötutkimuksilla selvitetään elintapatekijöiden vaikutuksia elinikään ryhmätasolla.
Yksilötasolla elintapojen merkitys saattaa vaihdella suuresti.
– Ihmisten välillä on yksilöllisiä eroja aina geeniperimästä lähtien. Näin ollen ei voida sanoa mitään yksittäistä elintavan muutosta, joka varmuudella antaisi jokaiselle ihmiselle lisää elinvuosia.
– Toisella jokin elämäntavan muutos vaikuttaa suotuisammin kuin toisella. Sama pätee myös käänteisesti. Jollekulle vaikkapa tupakointi saattaa olla haitallisempaa kuin toiselle, Niinistö toteaa.














