Älä juo tämän enempää kahvia päivässä
Brittiläisessä Durhamin yliopistossa tehtyjen tutkimusten mukaan useimpien ihmisten kannattaa jättää kofeiini-päiväannoksensa alle 330 milligrammaan, mikäli mielii välttää aistiharhat ja sekaisinolon tunteet.
Määrä vastaa suurinpiirtein seitsemää tavallista kahvikupillista.
Tätä enemmän juojille riski saada sekavuustiloja on kolminkertainen verrattuna tavallisiin parin-kolmen kahvikupin nauttijiin.
Tutkimukseen osallistuneista 219 koehenkilöstä osa valitti kahviyliannostuksen jälkeen kuulevansa ääniä ja näkevänsä harhanäkyjä.
Tutkijat epäilevät, että liika kofeiini aiheuttaa elimistössä stressitilanteissa vapautuvan kortisolin ylieritystä.
Jo aiemmin yhdysvaltalaistutkijat ovat arvelleet, että stressaantuneiden ihmisten pitäisi välttää liikaa kofeiininsaantia, koska stressioireet pahentuvat ylenmääräisellä kahvin lipittämisellä.
Britit tekivät tutkimuksensa pikakahvilla, mutta tulosten pitäisi päteä myös suomalaisilla työpaikoilla totuttuun automaatti- ja suodatinsumppiin.














Kommentit (49)
Tutkimukseen osallistuneista 219 koehenkilöstä osa valitti kahviyliannostuksen jälkeen kuulevansa ääniä ja näkevänsä harhanäkyjä."
Tämä selittääkin Holkerin taannoisen "Minä juon nyt kahvia" -kommentin. Kuinkahan paljon Vanhanen ja Katainen juovat kahvia?
Tämä leppoinen "lamalomailu" on sitten mukavaa ja terveellistä
Hmmm, olisikohan tässä selitys siihen, miksi suomalaiset päättäjät tekevät aika ajoin hyvinkin kummallisia päätöksiä, joille ei tunnu löytyvän minkäänlaista järjellistä perustetta?
Nyt ymmärrän työkavereitanikin paremmin.
Wikipedian mukaan yhdessä isossa kahvikupillisessa kuitenkin olisi 100mg kofeiinia. Näinollen neljä normaalia kahvikupillista päivässä olisi jo liikaa.
Wikipedian mukaan yhdessä isossa kahvikupillisessa kuitenkin olisi 100mg kofeiinia. Näinollen neljä normaalia kahvikupillista päivässä olisi jo liikaa.