Kirjaudu ▼
 

Tämä lentokone kulkee ilman polttoainetta

Tuomas Linnake
Tämä lentokone kulkee ilman polttoainetta
Aurinkoenergialla kulkeva lentokone lähti perjantaina Kaliforniasta lennolleen halki Yhdysvaltojen. Koneen kehittäjien tavoitteena on lentää maailman ympäri täysin ilman menovettä.
4.5.2013 13:01
Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pohjois-Kaliforniassa perjantaina lentoon pyyhältäneen aurinkolentokoneen ohjaamossa istuu yksi pilotti.

Koneen sveitsiläinen kehittäjäryhmä lentää vuoroissa halki keskilännen kohti John F. Kennedyn lentokenttää New Yorkissa. Projekti on noin kymmenen vuoden kehitystyön ja 90 miljoonan euron rahoituksen tulosta. 

– Toivon ihmisten ymmärtävä aurinkoenergian potentiaalin niin maassa kuin ilmassa. Jos emme nyt yritä lentää uusiutuvalla energialla, emme onnistu siinä koskaan, yksi hankkeen johtohahmoista Andre Borschberg sanoi.

Ilmaan nousevan koneen siipiväli vastaa suurta matkustajakonetta, mutta sen paino on tällä hetkellä noin henkilöauton luokkaa.

Vuonna 2015 valmistuvasta koneesta suunnitellaan jo raskaampaa. Uudella koneella on tarkoitus lentää maailman ympäri.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toistaiseksi siipien 12 000 aurinkokennoa tuottaa tehoa vain tavallisen skootterin verran. Propelleilla varustettu kone ei yllä 70 kilometrin tuntivauhtia hurjempiin lukuihin.

Katso video aurinkoenergialla kulkevasta lentokoneesta tästä.

4.5.2013 13:01
Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (27)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vielä kun tekniikka kehittyy niin pitkälle että saavat tuonkin esittely videon toimimaan.
Anonyymi: hqhqq 4.5.2013 13:13

Rekisteröitynyt käyttäjä
Ilman bensiiniä kerosiinillahan sitä on nykyisinkin lennelty.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Zeizei 4.5.2013 13:21

Anonyymi
Hieno otsikko toimittajalta. Bensiinillähän ne ovat tähän asti kulkeneet, heh.
Anonyymi: ViisasMies 4.5.2013 13:22

Anonyymi
"Toivon ihmisten ymmärtävän aurinkoenergian potentiaalin" - kyllä se tässä tulee hyvin esille, tuloksena skootterin teho hintaan 90 miljoonaa.
Anonyymi: Krappula 4.5.2013 13:22

Anonyymi
Maalla käytetään osmoosi sähköä ja magneetti generaattoria ja teslaa, täysin ilmaista sähköä ja vaikka kuinka paljon.
Anonyymi: hehehe 4.5.2013 13:32

Anonyymi
Kunhan pian voimassa olevat kartellit puretaan kuten 7 sisaren öljy yhtiöt astuu uusi teknologia esille, näillä vanhoilla aparaateilla ei ole mitään käyttyöä sen jälkeen.
Anonyymi: havahdu_nyt 4.5.2013 13:42

Anonyymi
Jos lentäminen olisi keksitty 2000-luvun Suomessa, Maria Guzeninabumtsibum ja Mervi Kylläinen olisivat kieltäneet se saman tien. Jalankulkijoiden kypäräpakko on lähempänä kuin luulettekaan.
Anonyymi: Tankerous 4.5.2013 13:43

Anonyymi
Ilman bensiiniä kerosiinillahan sitä on nykyisinkin lennelty.


Zuikkarit lentää kerosiinilla (jet petrol), ropellikoneet lentobensalla (avgas).
Anonyymi: Sellanen 4.5.2013 14:05

Rekisteröitynyt käyttäjä
Air Carelian C-501 lensi kanssa Tuusulassa 25 vuotta sitten hetken aikaa ilman löpöä.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Civitavecchia 4.5.2013 14:12

Anonyymi
Kannattaisi tarkastaa faktaa ennen kuin kirjoittelee tai copypastaa juttuja. Lentokoneen valmistamiseen ja sen aurinkokennoihin ja hassattu todella paljon uusiutumatonta energiaa jota on taatusti myös tuotettu bensiinillä. Aurinkokennon valmistus kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin mitä aurinkokenno pystyy tuottamaan koko elinaikanaan. Lisäksi sen valmistuksen sivutuotteita syntyy supermyrkkyä, jota karkaa myös luontoon. Eikä hajoamisherkkiä paneleita kierrätetä eikä korjata. Aurinkoenergia on kaikkea muuta kuin uusiutuvaa tai ympäristöystävällistä.
Anonyymi: hölmölä 4.5.2013 14:15
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä