Kirjaudu ▼
 

Tutkimus: Karppaus kasvattaa riskiä aivohalvaukseen

Lehtikuva
Tutkimus: Karppaus kasvattaa riskiä aivohalvaukseen
Karppausbuumi käynnisti Suomessakin kiivaan keskustelun parhaasta laihdutuskeinosta. Proteiinipitoisen ruokavalion pitkäaikaisista terveysvaikutuksista ei kuitenkaan toistaiseksi ole ollut varmuutta. Tänään julkaistun tutkimuksen mukaan liika liha lautasella kasvattaa riskiä aivohalvaukseen ja sydänsairauksiin, kertoo Dagens Nyheter.
Erika Keppola
27.6.2012 12:54 (päivitetty 13:17)
71

Lihapainotteinen ruokavalio voi johtaa aivohalvaukseen ja sydänongelmiin. Tänään arvostetussa British Medical Journalissa julkaistu ruotsalais-amerikkalainen tutkimus on ensimmäinen pitkä seurantatutkimus, jossa selvitettiin vähähiilihydraattisen ruokavalion terveysvaikutuksia.

Muutama vuosi sitten muotiin tullut karppaus kirvoitti Suomessakin entistä kärkkäämpiä näkemyksiä parhaasta laihdutuskeinosta. Paljon lihaproteeinia ja rasvaa sisältävien dieettien puolestapuhujat olivat vakuuttuneita siitä, että esimerkiksi viljoista saatavia hiilihydraatteja karttamalla vaa'an lukemat pienenevät nopeasti.

Karppauksen ja Atkinsin dieetin kaltaisten ruokavalioiden pitkäaikaisista terveysvaikutuksistaei kuitenkaan ole toistaiseksi ollut varmuutta. Ruotsalaislehti Dagens Nyheter uutisoi tänään julkaistusta tutkimuksesta, jonka tulosten mukaan proteiinipainotteinen dieetti voi pitkällä aikavälillä vaarantaa terveyden.

Tutkimuksessa selvitettiin lähes 44 000 ruotsalaisnaisen ruokailu- ja elämäntapoja vuosina 1991-1992. Viisitoista vuotta myöhemmin naisista 1 270 oli saanut sydänkohtauksen tai aivohalvauksen. Tulosten mukaan naisten riski näihin terveysongelmiin oli 4-5 kertaa suurempi, mikäli he söivät enemmän lihaproteiinia suhteessa hiilihydraatteihin.

Tänään yhdysvaltalaisessa lääketieteellisessä aikakauslehti Jamassa julkaistu amerikkalaistutkimus tukee Ruotsista saatuja tuloksia. Jamassa julkaistun artikkelin mukaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla saa pidettyä painon uusissa lukemissa esimerkiksi rasvan välttämistä paremmin, mutta dieetillä on sivuvaikutuksia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Paljon lihaproteeineja syövien stressihormonitasot osoittautuivat korkeammiksi kuin muita dieettejä noudattavien. Taloussanomat uutisoi keväällä väitöstutkimuksesta, jonka mukaan karppaaja sairastuu myös diabetekseen muita todennäköisemmin.

Dagens Nyheterin haastattelemien asiantuntijoiden mukaan liian proteeiinin riskit liittyvät juuri lihansyöntiin. Siksi on suositeltavaa hankkia tarpeellinen proteiinimäärä (1 gramma painokiloa kohden) kasvikunnasta saatavista proteiineista, kuten pavuista ja linsseistä. 

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (71)


Anonyymi
Buhahhah (vakavana) erehtyi nyt pahemman kerran!

Nimenomaisesti EI OLE todistettu, että karppaus aiheuttaisi sairauksien lisääntymistä.

Kuten edellä moni on jo huomauttanut, jutun kirjoittaja ei näytä edes tietävän mitä karppaus ylipäätään tarkoittaa!

Karppauksessa viljatuotteita ei korvata rasvalla, kuten kirjoittaja antaa ymmärtää.
Jo peruslähtökohta m 27.6.2012 14:21

Anonyymi
"Jos yhdistää kaikkien eri dieettien hyvät puolet niin selviääkö elämästä hengissä?"

Varmaan selviää...jos yhdistäisi kaikki nykyajan muka-fiksut-huuhaa-dieetit, joissa on aina joku ravintoaines yli- ja joku aliedustettuna, lopputulos olisi varmaan normaali tasapainoinen ruokavalio.
Eli pois luonnottomat ihmedieetit, tilalle täysipainoista ruokaa, jota syödään laihdutustarpeen vaatiessa sen verran vähemmän että energiaa kuluu enemmän kuin saadaan.
Mica 27.6.2012 14:25

Anonyymi
Myös kovasti rasvaton dieetti on vaarallinen, sillä aivot tarvitsevat rasvaa. Tulee mieleen, onko aivosairauksien syy mm. vanhuksilla "kevyt"-tuotteiden aiheuttama aitojen rasvojen puute. Lähipiirissäni 2 kaiken rasvan karttajaa on sairastunut muistinmenetykseen ja suvussa sitä ei ennen ole ollut. Onko tätä tutkittu, koska muistisairaudethan ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.


Rasvaisen kalan ja rasvaisien kastikkeiden jälkeen 30min on veri arvot hyvät sokeritautisella, myös veren paine.
paljon lääkkeitä 27.6.2012 14:26

Anonyymi
Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa hiilihydraatit vaihdetaan rasvaan, proteiinin määrä pidetään samana. Tuossa tutkimuksessa johdetaan taas ihmisiä harhaan.

Amerikassa on isot viljapellot ja siksi pitää syödä viljaa, ja ottaa diapeteslääkkeet. Sairaudet lisäävät teollista aktiviteettia ja bruttokansantuote kasvaa.


Oma valinta on aina se ainoa ja oikea. En minä voi saada mitään sivuvaikutuksia tai joutua elämään kasviksena letkuissa. Jos joku saa joitain eikäviä vaikutuksia, niin se on joku muu.
Näin se täytyy olla 27.6.2012 14:31

Anonyymi
Miksei vaan voi syödä monipuolisesti ja liikkua riittävästi?? Naurettavia kaikki dietit, tyhmillehän ne on suunnattu.


Karppaus on ennen kaikkea suunnattu laiskoille. Siinä yritetään korvata liikunnan osuutta ruokavalion hokkus-pokkus kikkailulla.

On aivan varmaan että monipuolinen ruokavalio yhdistettynä liikuntaan on kaikein puolin parempi vaihtoehto, mutta kun se vaatii sitä liikuntaa...
Nimetön 27.6.2012 14:34

Anonyymi
Mun isä söi proteiineja, rasvaa, hiilihydraatteja, vitamiineja, hivenaineita, ruisleipää ja joi vettä. Silti hän kuoli.
Näläkä 27.6.2012 14:59

Anonyymi
Omituista, alussa sanotaan ettei ole tietoa pitkä aikaisvaikutuksista, sitten onkin jo jutun lopussa tutkimuksia pitkäaikaisvaikutuksista naisilla ja riskikertoimia. Taitaa "tutkimus" perustua lyhytaikaisiin vaikutuksiin elintarvikekulutuksen muutoksista vähittäiskaupassa.
Karppauksella kuntou 27.6.2012 15:09

Anonyymi
Sen lisäksi ettei karppauksessa ei itse asiassa (välttämättä) lisätä proteiinin määrää, tulisi mainita myös että karpata voi vegetaristi ja vegaanikin.
Bloob 27.6.2012 15:12

Anonyymi
Miksei vaan voi syödä monipuolisesti ja liikkua riittävästi?? Naurettavia kaikki dietit, tyhmillehän ne on suunnattu.

Karppaus on ennen kaikkea suunnattu laiskoille. Siinä yritetään korvata liikunnan osuutta ruokavalion hokkus-pokkus kikkailulla.

On aivan varmaan että monipuolinen ruokavalio yhdistettynä liikuntaan on kaikein puolin parempi vaihtoehto, mutta kun se vaatii sitä liikuntaa...


Liikunta ei vaan toimi kaikilla yhtä tehokkaasti. Katso tuubista BBC:n dokkari "Truth about exercise".
Apinaa koijataan 27.6.2012 15:16

Anonyymi
En tiennytkään, että Ruotsissa on karpattu innokkaasti vuosina 91-92.

No, ehkäpä saamme tästäkin "tutkimuksesta" hieman lisätietoa myöhemmin.
Artturi Noitalahti 27.6.2012 15:24
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä

Haluatko yrittäjäksi?