Kirjaudu ▼
 

Nyt meni raja rikki – sähkönkulutuksessa uusi ennätys

Kai Tirkkonen
Nyt meni raja rikki – sähkönkulutuksessa uusi ennätys
Kovat pakkaset nostivat sähkönkulutuksen ohi vuoden 2011 ennätysnoteerauksen.
7.1.2016 18:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomessa tehtiin sähkönkulutuksen uusi ennätys tänään kello 16–17. Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan kulutuksen tuntikeskiteho nousi silloin 15 100 megawattiin.

Suomessa tuotettiin 10 800 megawatin teholla sähköä ja loput 4 300 megawattia tuotiin naapurimaista. Sähkön riittävyys ei ollut Fingridin mukaan huippukulutuksessakaan vaarassa.

Aiempi tuntitason ennätys, 14 900 megawattia, on vuodelta 2011. Kireiden pakkasten vuoksi jo tänään aamulla käytiin kulutuksessa lähellä 15 000 megawatin rajaa, mutta sen yli noustiin iltapäivän tunteina.

Lähes kaikki käytettävissä olevat voimalaitokset ovat jo Suomessa käytössä, mutta 300 megawatin tehoreservikapasiteetti ei ole Fingridin mukaan toistaiseksi käynnistynyt.

∇ Mainos ∇
7.1.2016 18:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (42)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Anonyymi: Dengrönapunikit 7.1.2016 18:50

Anonyymi
Kansa voisi kokeilla että mites käy kun napsauttaa saunat päälle illalla ja samaan aikaan uuni päälle...veikkaisimpa että tulee aika pimeä SUomi kun kyykkää verkko...
Anonyymi: Sähköinssi 7.1.2016 18:52

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???

Äläs nyt.
Ne tuottavat arvion mukaan tälläkin hetkellä yli prosentin kulutuksesta.
Anonyymi: Sellunpilaaja 7.1.2016 18:56

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???

Tuulivoimalat käy! Fingridin sivulla lukee että 159 megawattia tulee 15000:sta! Pari viikkoa sitten kun kulutus oli pienempi tuli jotain 350. Tuosta turmiollisesta vesivoimasta tulee noin kakstuhatta. Sitä ei saa lisää rakentaa, vaikka valot sammuis ja lämmitys hyytyis, se on niin vaarallista ja pahaa ja hirveen gauheeta.
Anonyymi: sähköTuleeSeinästä 7.1.2016 19:03

Anonyymi
Ei hätää tuulivoima tuottaa kymmeniä megawatteja.
Anonyymi: iuyfgtou 7.1.2016 19:04

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Äläs nyt.
Ne tuottavat arvion mukaan tälläkin hetkellä yli prosentin kulutuksesta.
Aurinko?? Tuuleko 30 asteen pakkasella...no kaikki varmaan mahdollista...kova on pakkasen teho jos tuulee vielä kylkeen...yleensä aika tyyntä..
Anonyymi: ainatyyntäkun 7.1.2016 19:06

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Tuulivoimalat käy! Fingridin sivulla lukee että 159 megawattia tulee 15000:sta! Pari viikkoa sitten kun kulutus oli pienempi tuli jotain 350. Tuosta turmiollisesta vesivoimasta tulee noin kakstuhatta. Sitä ei saa lisää rakentaa, vaikka valot sammuis ja lämmitys hyytyis, se on niin vaarallista ja pahaa ja hirveen gauheeta.
Juu katsoin sivustoa lukee arvioitu!! ja sitten katsoin paljonko tuulee 1-2 m/s koko maan tuulee eli lähes tyyntä ..eli tuotanto on melko lailla mahdotonta tuolla tuulen nopeudella....eli se siitä ja sen tuottavuudesta...tuskin edes 30 asteen pakkasella kestää lavat tai mekaniikka....
Anonyymi: tuuliestatemmattua 7.1.2016 19:12

Rekisteröitynyt käyttäjä
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???

Tuulivoimalat käy! Fingridin sivulla lukee että 159 megawattia tulee 15000:sta! Pari viikkoa sitten kun kulutus oli pienempi tuli jotain 350...


Tässäkin tulee se tuulivoiman ongelma hyvin ilmi:

Juuri silloin kun sähkön tarve olisi kaikkein suurimmillaan (siis hyytävän kylminä pakkaspäivinä), on tuulivoimaloiden sähköntuotto kaikkein HEIKOIMMILLAAN.

Kylminä pakkaspäivinä kun ei yleensä tuule juuri ollenkaan, joten tuulivoimalat eivät silloin tuota sähköä juuri ollenkaan.
Rekisteröitynyt käyttäjä: AsioitaSeurannut 7.1.2016 19:15

Anonyymi
onneksi katuja lämmitetään kun pakkasta vain -33
Anonyymi: kmarx 7.1.2016 19:26

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Äläs nyt.
Ne tuottavat arvion mukaan tälläkin hetkellä yli prosentin kulutuksesta.


Katsoin tuuliwatin realiaikaista tuotanto lukua eli 77 MW koko asennetusta 16723 MW eli alle 0.5 promillea!!!!!

Kallista kapasiteettia.!! Sehän maksaa noin 1 MEUR asentaa ja tuskin nuo loput jotka seiso ilman lämmitystä siellä ole joten taitaa todellisuudessa mennä lämmitykseen enemmän sähköä kuin ne yhteensä tuottaa!
Anonyymi: höttövoimaa 7.1.2016 19:37
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

19:28 Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
18:41 Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
18:26 Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
17:53 S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
17:16 Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
16:28 CGI vähentää 215 työntekijää
16:18 Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
16:15 Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
15:36 Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
15:05 Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
15:02 Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
13:06 Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
12:56 Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
11:51 Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
11:40 Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
11:34 Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
10:56 Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
10:03 Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
09:47 Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
09:34 Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
09:20 Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja