Kirjaudu ▼
 

Nyt meni raja rikki – sähkönkulutuksessa uusi ennätys

Kai Tirkkonen
Nyt meni raja rikki – sähkönkulutuksessa uusi ennätys
Kovat pakkaset nostivat sähkönkulutuksen ohi vuoden 2011 ennätysnoteerauksen.
7.1.2016 18:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomessa tehtiin sähkönkulutuksen uusi ennätys tänään kello 16–17. Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan kulutuksen tuntikeskiteho nousi silloin 15 100 megawattiin.

Suomessa tuotettiin 10 800 megawatin teholla sähköä ja loput 4 300 megawattia tuotiin naapurimaista. Sähkön riittävyys ei ollut Fingridin mukaan huippukulutuksessakaan vaarassa.

Aiempi tuntitason ennätys, 14 900 megawattia, on vuodelta 2011. Kireiden pakkasten vuoksi jo tänään aamulla käytiin kulutuksessa lähellä 15 000 megawatin rajaa, mutta sen yli noustiin iltapäivän tunteina.

Lähes kaikki käytettävissä olevat voimalaitokset ovat jo Suomessa käytössä, mutta 300 megawatin tehoreservikapasiteetti ei ole Fingridin mukaan toistaiseksi käynnistynyt.

∇ Mainos ∇
7.1.2016 18:46
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (42)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Anonyymi: Dengrönapunikit 7.1.2016 18:50

Anonyymi
Kansa voisi kokeilla että mites käy kun napsauttaa saunat päälle illalla ja samaan aikaan uuni päälle...veikkaisimpa että tulee aika pimeä SUomi kun kyykkää verkko...
Anonyymi: Sähköinssi 7.1.2016 18:52

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???

Äläs nyt.
Ne tuottavat arvion mukaan tälläkin hetkellä yli prosentin kulutuksesta.
Anonyymi: Sellunpilaaja 7.1.2016 18:56

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???

Tuulivoimalat käy! Fingridin sivulla lukee että 159 megawattia tulee 15000:sta! Pari viikkoa sitten kun kulutus oli pienempi tuli jotain 350. Tuosta turmiollisesta vesivoimasta tulee noin kakstuhatta. Sitä ei saa lisää rakentaa, vaikka valot sammuis ja lämmitys hyytyis, se on niin vaarallista ja pahaa ja hirveen gauheeta.
Anonyymi: sähköTuleeSeinästä 7.1.2016 19:03

Anonyymi
Ei hätää tuulivoima tuottaa kymmeniä megawatteja.
Anonyymi: iuyfgtou 7.1.2016 19:04

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Äläs nyt.
Ne tuottavat arvion mukaan tälläkin hetkellä yli prosentin kulutuksesta.
Aurinko?? Tuuleko 30 asteen pakkasella...no kaikki varmaan mahdollista...kova on pakkasen teho jos tuulee vielä kylkeen...yleensä aika tyyntä..
Anonyymi: ainatyyntäkun 7.1.2016 19:06

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Tuulivoimalat käy! Fingridin sivulla lukee että 159 megawattia tulee 15000:sta! Pari viikkoa sitten kun kulutus oli pienempi tuli jotain 350. Tuosta turmiollisesta vesivoimasta tulee noin kakstuhatta. Sitä ei saa lisää rakentaa, vaikka valot sammuis ja lämmitys hyytyis, se on niin vaarallista ja pahaa ja hirveen gauheeta.
Juu katsoin sivustoa lukee arvioitu!! ja sitten katsoin paljonko tuulee 1-2 m/s koko maan tuulee eli lähes tyyntä ..eli tuotanto on melko lailla mahdotonta tuolla tuulen nopeudella....eli se siitä ja sen tuottavuudesta...tuskin edes 30 asteen pakkasella kestää lavat tai mekaniikka....
Anonyymi: tuuliestatemmattua 7.1.2016 19:12

Rekisteröitynyt käyttäjä
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???

Tuulivoimalat käy! Fingridin sivulla lukee että 159 megawattia tulee 15000:sta! Pari viikkoa sitten kun kulutus oli pienempi tuli jotain 350...


Tässäkin tulee se tuulivoiman ongelma hyvin ilmi:

Juuri silloin kun sähkön tarve olisi kaikkein suurimmillaan (siis hyytävän kylminä pakkaspäivinä), on tuulivoimaloiden sähköntuotto kaikkein HEIKOIMMILLAAN.

Kylminä pakkaspäivinä kun ei yleensä tuule juuri ollenkaan, joten tuulivoimalat eivät silloin tuota sähköä juuri ollenkaan.
Rekisteröitynyt käyttäjä: AsioitaSeurannut 7.1.2016 19:15

Anonyymi
onneksi katuja lämmitetään kun pakkasta vain -33
Anonyymi: kmarx 7.1.2016 19:26

Anonyymi
Vihreet voisi nyt käynnistää ne Tuulivoimat ja Aurinkovoimalat kun on tarvetta?

Vai laitetaanko hiilivoimalla ja turpeella vielä sähköä töpsöliin niin voi punaviinilasin ääressä parantaa maailmaa KELAn maksamassa kaksiossa punavuoressa???
Äläs nyt.
Ne tuottavat arvion mukaan tälläkin hetkellä yli prosentin kulutuksesta.


Katsoin tuuliwatin realiaikaista tuotanto lukua eli 77 MW koko asennetusta 16723 MW eli alle 0.5 promillea!!!!!

Kallista kapasiteettia.!! Sehän maksaa noin 1 MEUR asentaa ja tuskin nuo loput jotka seiso ilman lämmitystä siellä ole joten taitaa todellisuudessa mennä lämmitykseen enemmän sähköä kuin ne yhteensä tuottaa!
Anonyymi: höttövoimaa 7.1.2016 19:37
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016