Kirjaudu ▼
 

HS: Ydinvoimasta irtautuminen käy hitaasti

EPA
HS: Ydinvoimasta irtautuminen käy hitaasti
Fukushiman ydinonnettomuus Japanissa pelästytti maailmalla. Onnettomuuden jälkeen kaksi maata, Saksa ja Sveitsi, ovat ilmoittaneet luopuvansa ydinvoimasta. Siirtymä uusiin energianlähteisiin ei kuitenkaan ole nopea ja vaivaton, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
9.7.2011 10:31
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

VTT:n tutkimusprofessori Ilkka Savolaisen mukaan koko Eurooppa ei voisi seurata Saksan ja Sveitsin esimerkkiä.

- Se voisi johtaa pulaan sähköstä, Savolainen sanoo Helsingin Sanomissa.

- Esimerkiksi Ranskalla ydinvoimasta luopuminen veisi vuosikymmeniä.

Ranskan sähköstä lähes neljä viidesosaa tuotetaan ydinvoimalla.

EU:ssa on kuitenkin 13 maata, joissa ei ole ydinvoimaloita.

- Näissä maissa fossiilisten polttoaineiden osuus sähköntuotannosta on yleensä suuri, energiatalouden professori Sanna Syri Aalto-yliopistosta sanoo.

Fossiilisilla polttoaineilla yli 80 prosenttia sähköstään tuottavat esimerkiksi Viro, Irlanti ja Kreikka.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Saksa aikoo korvata ydinvoimalansa pääasiassa uusiutuvilla energiamuodoilla, mutta ottaa käyttöön myös uusia hiili- ja maakaasuvoimaloita. Lisäksi Saksa joutunee turvautumaan tuontisähköön.

Ympäristöjärjestöjen mukaan muitakin vaihtoehtoja olisi.

Maailman luonnonsuojelusäätiön ja Greenpeacen julkaisemien tutkimusten mukaan vuonna 2050 koko Eurooppa voisi tuottaa energiansa ilman ydinvoimaa ja fossiilisia polttoaineita.

- Kyse on poliittisesta tahdosta, Greenpeacen energiavastaava Jehki Härkönen sanoo.

9.7.2011 10:31
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (78)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuinkas moni kuoli siinä ydinturmassa? Entäpä kuinka monta on kuollut tänä vuonna esim. lento-onnettomuuksissa? Miksi lentämistä ei sitten kielletä?

Kyllä routa saksalaisen sian kotiin ajaa kun sähköt poikki pakkasilla ja alkaa tulla vilu.
Anonyymi: Ihminen on irrationa 9.7.2011 11:15

Anonyymi
Tietääkö Jehki, mitä ovat fossiiliset polttoaineet? Mikä on sähköenergian ja energian ero?
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:22

Anonyymi
Greenpeace sijottelee laskelmissaan meidän rahoja kuin karkkeja kulhoon.

On muuten mahdollista et seison koko päivän parvekkeen kaiteella! Tai päälläni tossa ... no tossa noin!

On ihan saatanan tyhmää et lässytetään ydinvoimasta kun pitäs samalla ilmastonmuutosta ehkästä. Ilmastonmuutos on rajattomasti vakavampi asia.
Anonyymi: Nimetön 9.7.2011 11:24

Anonyymi
Miten tuulimylly ja aurinkokenno valmistetaan ilman fossiilisia poltto- ja raaka-aineita? Herätys Jehki!
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:32

Anonyymi
Miten tuulimylly ja aurinkokenno valmistetaan ilman fossiilisia poltto- ja raaka-aineita? Herätys Jehki!


Missä YDINVOIMAA rakennetaan ja ylläpidetään ilman fossiilisia, haloo idiootti.
Anonyymi: Nimetön 9.7.2011 11:36

Anonyymi
´

Saksa ei lakkaa käyttämästä ydinsähköä. Se ei vain enää anna lupia ydinmiilujen rakentamiseen omalle alueelleen.

E.ON rakentaa ne turvaetäisyyden päähän Suomeen.

Diili on hyvä myös meille, jollei mikään niistä kosahda.
Anonyymi: vänrikki S. 9.7.2011 11:39

Anonyymi
Kuinka pätevöidytään "energiavastaavaksi"? Opiskelemalla teatteria ja elokuvaa!
Anonyymi: Nimetön 9.7.2011 11:40

Anonyymi
Miten tuulimylly ja aurinkokenno valmistetaan ilman fossiilisia poltto- ja raaka-aineita? Herätys Jehki!

Missä YDINVOIMAA rakennetaan ja ylläpidetään ilman fossiilisia, haloo idiootti.


Kiitän ensin arvonimestä. Kysytään Jehkiltä, kun kumpikaan meistä ei näytä tietävän.
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:43

Anonyymi
Kuinka pätevöidytään "energiavastaavaksi"? Opiskelemalla teatteria ja elokuvaa!


Varmaan samassa kansanopistossa, mistä valmistuu ympäristövastaavia.
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:45

Anonyymi
Samaan aikaan Kauppalehti kirjoittaa:

Ranskan hallitus harkitsee maan ydinvoimatuotannosta luopumista 40 vuodessa, kirjoittaa ranskalaislehti La Tribune.

Luvassa ydintalvi.
Anonyymi: IE9 9.7.2011 11:50
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:54 Valtio kaatoi Fortumin palkkiokorotukset
17:28 Tällainen kääpiö on Apple Suomessa – tulot silti +9 %
17:24 Digitoday Tältä näyttää Facebookilla - Instagram-käyttäjät kutsuttiin uudelle toimistolle
17:18 Tästäkö uusi vientituote? "Globalisaatio vie lonkeroa eteenpäin"
16:56 Tilastokeskus vähentää 19
16:50 Valmistelu alkoi: Uudet vempeleet pian laillisesti kadulle?
16:03 Ilta-Sanomat Risteilyalukset uhkaavat jäädä satamiin lakon vuoksi
16:01 Entä jos lentokone ei voisi törmätä pilvenpiirtäjään?
15:36 Iso askel: Kiinaan talletussuoja
15:31 Nuoret kaatoivat pankit – nyt alkaa tarkastus
14:54 Helsingin pörssi vaipunut selvään laskuun
14:45 Digitoday EU kiristää ruuvia: Suomeen saatava alemmat telehinnat
14:19 Nurminen aloittaa yt:t – 13 työpaikkaa vaarassa
14:14 Teslan mysteerituote villitsi – Muskin twiitti nosti kurssia
13:50 Lyhennysvapaiden vaikutus: 3 miljardia euroa
13:41 RT: Ollaan niin alhaalla, että suunta voi olla vain ylös
13:31 Kaupan voittajissa yksi mysteeri – se ei ole Lidl
13:07 EU-maissa on yhteensä 24 miljoonaa työtöntä
12:32 Hintojen lasku loiveni euroalueella
11:48 Digitoday Kaksi suomalaista vangittiin hyökkäyksistä verkkopankkeihin
11:47 Vuokrabuumi kuumenee – vuodeksi asunto miljoonalla
11:35 Digitoday Amerikkalaisoperaattorin radikaali temppu: näyttää oikeita kuuluvuustietoja
10:48 PTT: Ruuan hinta ei laske enää loppuvuonna