Kirjaudu ▼
 

HS: Ydinvoimasta irtautuminen käy hitaasti

EPA
HS: Ydinvoimasta irtautuminen käy hitaasti
Fukushiman ydinonnettomuus Japanissa pelästytti maailmalla. Onnettomuuden jälkeen kaksi maata, Saksa ja Sveitsi, ovat ilmoittaneet luopuvansa ydinvoimasta. Siirtymä uusiin energianlähteisiin ei kuitenkaan ole nopea ja vaivaton, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
9.7.2011 10:31
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

VTT:n tutkimusprofessori Ilkka Savolaisen mukaan koko Eurooppa ei voisi seurata Saksan ja Sveitsin esimerkkiä.

- Se voisi johtaa pulaan sähköstä, Savolainen sanoo Helsingin Sanomissa.

- Esimerkiksi Ranskalla ydinvoimasta luopuminen veisi vuosikymmeniä.

Ranskan sähköstä lähes neljä viidesosaa tuotetaan ydinvoimalla.

EU:ssa on kuitenkin 13 maata, joissa ei ole ydinvoimaloita.

- Näissä maissa fossiilisten polttoaineiden osuus sähköntuotannosta on yleensä suuri, energiatalouden professori Sanna Syri Aalto-yliopistosta sanoo.

Fossiilisilla polttoaineilla yli 80 prosenttia sähköstään tuottavat esimerkiksi Viro, Irlanti ja Kreikka.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Saksa aikoo korvata ydinvoimalansa pääasiassa uusiutuvilla energiamuodoilla, mutta ottaa käyttöön myös uusia hiili- ja maakaasuvoimaloita. Lisäksi Saksa joutunee turvautumaan tuontisähköön.

Ympäristöjärjestöjen mukaan muitakin vaihtoehtoja olisi.

Maailman luonnonsuojelusäätiön ja Greenpeacen julkaisemien tutkimusten mukaan vuonna 2050 koko Eurooppa voisi tuottaa energiansa ilman ydinvoimaa ja fossiilisia polttoaineita.

- Kyse on poliittisesta tahdosta, Greenpeacen energiavastaava Jehki Härkönen sanoo.

9.7.2011 10:31
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (78)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuinkas moni kuoli siinä ydinturmassa? Entäpä kuinka monta on kuollut tänä vuonna esim. lento-onnettomuuksissa? Miksi lentämistä ei sitten kielletä?

Kyllä routa saksalaisen sian kotiin ajaa kun sähköt poikki pakkasilla ja alkaa tulla vilu.
Anonyymi: Ihminen on irrationa 9.7.2011 11:15

Anonyymi
Tietääkö Jehki, mitä ovat fossiiliset polttoaineet? Mikä on sähköenergian ja energian ero?
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:22

Anonyymi
Greenpeace sijottelee laskelmissaan meidän rahoja kuin karkkeja kulhoon.

On muuten mahdollista et seison koko päivän parvekkeen kaiteella! Tai päälläni tossa ... no tossa noin!

On ihan saatanan tyhmää et lässytetään ydinvoimasta kun pitäs samalla ilmastonmuutosta ehkästä. Ilmastonmuutos on rajattomasti vakavampi asia.
Anonyymi: Nimetön 9.7.2011 11:24

Anonyymi
Miten tuulimylly ja aurinkokenno valmistetaan ilman fossiilisia poltto- ja raaka-aineita? Herätys Jehki!
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:32

Anonyymi
Miten tuulimylly ja aurinkokenno valmistetaan ilman fossiilisia poltto- ja raaka-aineita? Herätys Jehki!


Missä YDINVOIMAA rakennetaan ja ylläpidetään ilman fossiilisia, haloo idiootti.
Anonyymi: Nimetön 9.7.2011 11:36

Anonyymi
´

Saksa ei lakkaa käyttämästä ydinsähköä. Se ei vain enää anna lupia ydinmiilujen rakentamiseen omalle alueelleen.

E.ON rakentaa ne turvaetäisyyden päähän Suomeen.

Diili on hyvä myös meille, jollei mikään niistä kosahda.
Anonyymi: vänrikki S. 9.7.2011 11:39

Anonyymi
Kuinka pätevöidytään "energiavastaavaksi"? Opiskelemalla teatteria ja elokuvaa!
Anonyymi: Nimetön 9.7.2011 11:40

Anonyymi
Miten tuulimylly ja aurinkokenno valmistetaan ilman fossiilisia poltto- ja raaka-aineita? Herätys Jehki!

Missä YDINVOIMAA rakennetaan ja ylläpidetään ilman fossiilisia, haloo idiootti.


Kiitän ensin arvonimestä. Kysytään Jehkiltä, kun kumpikaan meistä ei näytä tietävän.
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:43

Anonyymi
Kuinka pätevöidytään "energiavastaavaksi"? Opiskelemalla teatteria ja elokuvaa!


Varmaan samassa kansanopistossa, mistä valmistuu ympäristövastaavia.
Anonyymi: sähköenergia vai ene 9.7.2011 11:45

Anonyymi
Samaan aikaan Kauppalehti kirjoittaa:

Ranskan hallitus harkitsee maan ydinvoimatuotannosta luopumista 40 vuodessa, kirjoittaa ranskalaislehti La Tribune.

Luvassa ydintalvi.
Anonyymi: IE9 9.7.2011 11:50
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

05:03 "Kukapa ei haluaisi lapselleen parasta"
05:02 Kun vauva vie maalaisjärjen
05:01 Kreikka ei selviä veloistaan – "sonta iski tuulettimeen"
3.7. Viesti Venäjältä: Puukauppaa voitaisiin rajoittaa
3.7. Islanti salli jumalanpilkan
3.7. It-viikko Microsoft: Windows 10:tä voi joutua odottamaan
3.7. Uusi drakma uppoaisi kuin kivi
3.7. Kohta voit maksaa selfiellä – etkä menetä kasvojasi
3.7. Kreikkalaispankkiiri varoitti automaattien tyhjentymisestä
3.7. Ilta-Sanomat Näin duumassa keskusteltiin Suomesta
3.7. Digitoday Britannian pääministeri: Kaikkea verkkoviestintää pitää voida seurata
3.7. Kreikka sai IMF:n raportista oivan keppihevosen
3.7. Voi ei: kuplamuovi menettää ikonisen ominaisuutensa
3.7. Uber antoi periksi Ranskassa
3.7. Venäjä harkitsee talouspakotteita Suomelle
3.7. Kreikan suurin velkoja: Voimme periä lainoja takaisin etuajassa
3.7. Kreikka ja velkojat jälleen sanasodassa: "Emme keskustele"
3.7. Joko meni Fennovoiman maine? "Ei peruuttamatonta vahinkoa"
3.7. Migrit Solarna Energijan toimitusjohtaja Suomessa – tältä hän näyttää
3.7. Nyt tarkkana ratissa: Sakko voi rapsahtaa pian näin helposti
3.7. Kotipizza tasoittaa pörssitaipaleensa alkua markkinatakauksella
3.7. Digitoday Käyttämäsi verkkopalvelu myytiin: Näin käy tiedoillesi
3.7. Yle: Hikka pilasi keikan – hinnasta puolet hyvitystä
3.7. Tanska puolittaa pakolaisten etuudet