Kirjaudu ▼
 

Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa

© Marcelo del Pozo / Reuters
Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa
Volkswagenin kärsimysnäytelmä jatkui heti pääsiäisen jälkeen.
29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Huijausskandaalia setvivän saksalaisen Volkswagenin syytepino jatkaa kasvamista. Tällä kertaa lisäongelmia yhtiölle toi Yhdysvaltain kilpailuviranomainen, joka syyttää sitä kuluttajien harhaan johtavasta mainonnasta.

Kilpailuviranomaiset ilmoittivat mainontaa koskevan kanteen nostamisesta tänään.

Viranomaisten mukaan Volkswagen mainosti "puhdasta dieseliä" Volkkareissa ja Audeissa, vaikka autot oli ainoastaan ohjelmoitu läpäisemään päästötestit.

Yhtiö huijasi kuluttajia seitsemän vuotta mainostamalla, että sen diesel-autot ovat ympäristöystävällisiä ja täyttävät päästönormit. Näin yhtiö myi tai leasing-vuokrasi 550 000 dieselautoa, virasto totesi lausunnossaan, jossa se kertoi hakevansa korvauksia virheellisen mainonnan takia auton ostajiksi päätyneille amerikkalaisille kuluttajille.

– Vuosien ajan Volkswagenin mainoksissa kehuttiin yhtiön "Clean Diesel" autoja, vaikka näyttää nyt siltä, että Volkswagen peukaloi autoja laitteilla, jotka oli suunniteltu huijaamaan päästötestejä, viraston edustaja Edith Ramirez sanoi tiedotteessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Syytteen mukaan yhtiö rakensi dieselistä puhtoista kuvaa huippukampanjoilla, jotka näkyivät muiden muassa Super Bowl -kisoissa, sosiaalisessa mediassa ja printtimainoksissa. Ne oli usein suunnattu "ympäristötietoisille kuluttajille".

Kanne koskee vuosien 2009–2015 TDI-moottorilla (turboahdettu suorasuihkutusdiesel) varustettuja Jettoja, Passateja, ja Touaregeja ja Audeja.

29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit USA

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos sama käytäntö ja korvausmenetelmät otetaan käyttöön jokaisessa maassa, yritykset tekisivät konkurssin. Kaikki yritykset huijaavat asiakkaitaan, verottajaa ja veronmaksajia, näin se liike-elämä toimii, kun sanktiot ovat olemattomia eikä se näytä paljoakaan kiinnostavan valtiovaltaa. Käy sääliksi veronmaksajaa, yhteiskuntaa ylläpitävää voimaa, joka näin joutuu yksin yhteiskunnan rahoittajaksi siitä riippumatta, mikä puolue kulloinkin on puikoissa.
Anonyymi: kokkarit 29.3.2016 22:27

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.
Anonyymi: RehellisyysMaanPerii 29.3.2016 22:30

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.


Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 22:34

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.


Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.
Anonyymi: plondi 29.3.2016 22:57

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.

Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.


Ja/tai autonomistajia myös.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 23:01

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?
Anonyymi: cesana 29.3.2016 23:05

Anonyymi
Suomessa tai muualla Euroopassa ei kukaan uskalla edes salaa nurkan takana kuiskatakaan mitään VW konsernia tai muuta Saksalaista roskatuotetta halventavaa tai totuutta. Täti Mörkö saattaa suuttua. Saksan hyvinvointi on muilta EURO mailta pois ja Saksan taloudesta yli 40% tulee pelkästään nuorassa talutettavien EU maiden kustannuksella.

Suomen poliitikot ovat hiljaa kuin ku&! sukassa tai muuten menee hyväpalkkainen tyhjäntoimittajan virka Brysselissä. Suomalaista viedään kuin pässiä nurkan taakse.
Anonyymi: eurouskoton 29.3.2016 23:07

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?


noh, ei ihan kaikki, paperiteollisuus, hissinvalmistajat, asfalttiteollisuus, ravintolat, elintarviketeollisuus, lääketeollisuus ja mitä muita niitä onkaan.
Anonyymi: doubbing 29.3.2016 23:15

Anonyymi
Seuraavaksi muut autovalmistajat haastaa oikeuteen epäreilusta kilpailusta. Muut valmistajat ovat menettäneet miljardeja Volkkarin huijauksen vuoksi.

Euroopassa ollaan vielä hissun kissun Merkelin vihan pelossa, mutta jos Jenkeissä tehdään rahaa Volkkarin raadosta, niin kyllä täälläkin herätään haaskalle.

Ja hyvä niin.
Anonyymi: EkpEvmVmp 29.3.2016 23:30

Anonyymi
Muistan tässä muutama vuosi sitten kun yksi Japanilainen autovalmistaja jäi kiinni valehtelusta. Ilmoittivat kulutuksen huomattavasti alle todellisen kulutuksen. Ne tuomittiin maksamaan kyseisten autojen omistajille ylimääräisen bensankulutuksen kustannukset, se oli muistaakseni noin 70 dollaria vuodessa auton elin iän joka lasketaan sinne 10 vuoden paikkeille.

Siitä tuomiosta lähtien kaikki täällä myytävät autot ilmoittavat todellisen kulutuksen, normaali ajossa mitatun noin 100 km/t nopeudella.

Valehtelu ei kannata täällä samoin huiputus.
Anonyymi: siirtolainen 29.3.2016 23:41
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

27.9. Uusi avaus Venäjältä: Lentoyhtiön emofirma lähtee rakettibisnekseen
27.9. Digitoday IPhonen porausvideo meni täydestä: "Senkin idiootti"
27.9. Ford tyrmäsi Trumpin väitteen: "Me pysymme täällä ikuisesti"
27.9. Uber laajentaa rajusti ruokapalveluaan
27.9. Fivalle tulossa uusi väline pankkien valvontaan
27.9. Öljyn hinta painuu – Iran antoi pakit tuotantoleikkauksille
27.9. Pankki varoittaa asuntokuplasta: Brexitillä voi olla arvaamaton seuraus
27.9. Kuluttajien luottamus on nyt kova USA:ssa –nousi korkeimmilleen vuoden 2007 jälkeen
27.9. Karu arvio: Maailmankauppa hyytyy finanssikriisin tasolle
27.9. Helsingin pörssi kääntyi laskuun – Caverion jatkaa nousussa
27.9. USA pohtii, kuinka ison miljardisakon Volkswagen saa
27.9. Digitoday Viranomainen vaatii Facebookia tuhoamaan WhatsApp-käyttäjätiedot Saksassa
27.9. Fiva pitää lainakaton ennallaan – ei tarvetta kiristykselle
27.9. Digitoday Uusi Samsung-räjähdys – omistaja panttaa puhelinta
27.9. Caverion sai uuden toimitusjohtajan läheltä – "Lehtoranta tarjoutui itse"
27.9. Suomen 10-vuotisen lainan korko painui miinukselle
27.9. Plantagenin puutarhamyymälät vaihtavat omistajaa
27.9. Pörssissä selvä tuomio johtajavaihdokseen: Nokian Renkaat laskee, Caverion kiitää
27.9. Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
27.9. Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
27.9. Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "Myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
27.9. Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
27.9. Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
27.9. Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
27.9. Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
27.9. Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
27.9. Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
27.9. LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
27.9. Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
27.9. Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy