Kirjaudu ▼
 

Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa

© Marcelo del Pozo / Reuters
Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa
Volkswagenin kärsimysnäytelmä jatkui heti pääsiäisen jälkeen.
29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Huijausskandaalia setvivän saksalaisen Volkswagenin syytepino jatkaa kasvamista. Tällä kertaa lisäongelmia yhtiölle toi Yhdysvaltain kilpailuviranomainen, joka syyttää sitä kuluttajien harhaan johtavasta mainonnasta.

Kilpailuviranomaiset ilmoittivat mainontaa koskevan kanteen nostamisesta tänään.

Viranomaisten mukaan Volkswagen mainosti "puhdasta dieseliä" Volkkareissa ja Audeissa, vaikka autot oli ainoastaan ohjelmoitu läpäisemään päästötestit.

Yhtiö huijasi kuluttajia seitsemän vuotta mainostamalla, että sen diesel-autot ovat ympäristöystävällisiä ja täyttävät päästönormit. Näin yhtiö myi tai leasing-vuokrasi 550 000 dieselautoa, virasto totesi lausunnossaan, jossa se kertoi hakevansa korvauksia virheellisen mainonnan takia auton ostajiksi päätyneille amerikkalaisille kuluttajille.

– Vuosien ajan Volkswagenin mainoksissa kehuttiin yhtiön "Clean Diesel" autoja, vaikka näyttää nyt siltä, että Volkswagen peukaloi autoja laitteilla, jotka oli suunniteltu huijaamaan päästötestejä, viraston edustaja Edith Ramirez sanoi tiedotteessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Syytteen mukaan yhtiö rakensi dieselistä puhtoista kuvaa huippukampanjoilla, jotka näkyivät muiden muassa Super Bowl -kisoissa, sosiaalisessa mediassa ja printtimainoksissa. Ne oli usein suunnattu "ympäristötietoisille kuluttajille".

Kanne koskee vuosien 2009–2015 TDI-moottorilla (turboahdettu suorasuihkutusdiesel) varustettuja Jettoja, Passateja, ja Touaregeja ja Audeja.

29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit USA

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos sama käytäntö ja korvausmenetelmät otetaan käyttöön jokaisessa maassa, yritykset tekisivät konkurssin. Kaikki yritykset huijaavat asiakkaitaan, verottajaa ja veronmaksajia, näin se liike-elämä toimii, kun sanktiot ovat olemattomia eikä se näytä paljoakaan kiinnostavan valtiovaltaa. Käy sääliksi veronmaksajaa, yhteiskuntaa ylläpitävää voimaa, joka näin joutuu yksin yhteiskunnan rahoittajaksi siitä riippumatta, mikä puolue kulloinkin on puikoissa.
Anonyymi: kokkarit 29.3.2016 22:27

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.
Anonyymi: RehellisyysMaanPerii 29.3.2016 22:30

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.


Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 22:34

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.


Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.
Anonyymi: plondi 29.3.2016 22:57

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.

Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.


Ja/tai autonomistajia myös.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 23:01

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?
Anonyymi: cesana 29.3.2016 23:05

Anonyymi
Suomessa tai muualla Euroopassa ei kukaan uskalla edes salaa nurkan takana kuiskatakaan mitään VW konsernia tai muuta Saksalaista roskatuotetta halventavaa tai totuutta. Täti Mörkö saattaa suuttua. Saksan hyvinvointi on muilta EURO mailta pois ja Saksan taloudesta yli 40% tulee pelkästään nuorassa talutettavien EU maiden kustannuksella.

Suomen poliitikot ovat hiljaa kuin ku&! sukassa tai muuten menee hyväpalkkainen tyhjäntoimittajan virka Brysselissä. Suomalaista viedään kuin pässiä nurkan taakse.
Anonyymi: eurouskoton 29.3.2016 23:07

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?


noh, ei ihan kaikki, paperiteollisuus, hissinvalmistajat, asfalttiteollisuus, ravintolat, elintarviketeollisuus, lääketeollisuus ja mitä muita niitä onkaan.
Anonyymi: doubbing 29.3.2016 23:15

Anonyymi
Seuraavaksi muut autovalmistajat haastaa oikeuteen epäreilusta kilpailusta. Muut valmistajat ovat menettäneet miljardeja Volkkarin huijauksen vuoksi.

Euroopassa ollaan vielä hissun kissun Merkelin vihan pelossa, mutta jos Jenkeissä tehdään rahaa Volkkarin raadosta, niin kyllä täälläkin herätään haaskalle.

Ja hyvä niin.
Anonyymi: EkpEvmVmp 29.3.2016 23:30

Anonyymi
Muistan tässä muutama vuosi sitten kun yksi Japanilainen autovalmistaja jäi kiinni valehtelusta. Ilmoittivat kulutuksen huomattavasti alle todellisen kulutuksen. Ne tuomittiin maksamaan kyseisten autojen omistajille ylimääräisen bensankulutuksen kustannukset, se oli muistaakseni noin 70 dollaria vuodessa auton elin iän joka lasketaan sinne 10 vuoden paikkeille.

Siitä tuomiosta lähtien kaikki täällä myytävät autot ilmoittavat todellisen kulutuksen, normaali ajossa mitatun noin 100 km/t nopeudella.

Valehtelu ei kannata täällä samoin huiputus.
Anonyymi: siirtolainen 29.3.2016 23:41
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:47 Pankkijätti: Finnair on yhä houkutteleva ostokohde
09:25 Vastikään pörssissä aloittaneen Lehdon kannattavuus heikkeni
09:17 IMF empii vielä Kreikka-tukea
08:29 Tutkimuslaitos: USA:n tuottavuus heikkenemässä ensi kertaa 30 vuoteen
08:11 Kulutusluotto ei ole apurahaa – Verkkokaupan mainonta vastoin hyvää tapaa
07:56 TS: Lounais-Suomessa epäillään bussikartellia
06:03 Kreikka sai taas rahaa – nämä uudistukset riittivät europäättäjille
25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy