Kirjaudu ▼
 

Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa

© Marcelo del Pozo / Reuters
Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa
Volkswagenin kärsimysnäytelmä jatkui heti pääsiäisen jälkeen.
29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Huijausskandaalia setvivän saksalaisen Volkswagenin syytepino jatkaa kasvamista. Tällä kertaa lisäongelmia yhtiölle toi Yhdysvaltain kilpailuviranomainen, joka syyttää sitä kuluttajien harhaan johtavasta mainonnasta.

Kilpailuviranomaiset ilmoittivat mainontaa koskevan kanteen nostamisesta tänään.

Viranomaisten mukaan Volkswagen mainosti "puhdasta dieseliä" Volkkareissa ja Audeissa, vaikka autot oli ainoastaan ohjelmoitu läpäisemään päästötestit.

Yhtiö huijasi kuluttajia seitsemän vuotta mainostamalla, että sen diesel-autot ovat ympäristöystävällisiä ja täyttävät päästönormit. Näin yhtiö myi tai leasing-vuokrasi 550 000 dieselautoa, virasto totesi lausunnossaan, jossa se kertoi hakevansa korvauksia virheellisen mainonnan takia auton ostajiksi päätyneille amerikkalaisille kuluttajille.

– Vuosien ajan Volkswagenin mainoksissa kehuttiin yhtiön "Clean Diesel" autoja, vaikka näyttää nyt siltä, että Volkswagen peukaloi autoja laitteilla, jotka oli suunniteltu huijaamaan päästötestejä, viraston edustaja Edith Ramirez sanoi tiedotteessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Syytteen mukaan yhtiö rakensi dieselistä puhtoista kuvaa huippukampanjoilla, jotka näkyivät muiden muassa Super Bowl -kisoissa, sosiaalisessa mediassa ja printtimainoksissa. Ne oli usein suunnattu "ympäristötietoisille kuluttajille".

Kanne koskee vuosien 2009–2015 TDI-moottorilla (turboahdettu suorasuihkutusdiesel) varustettuja Jettoja, Passateja, ja Touaregeja ja Audeja.

29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit USA

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos sama käytäntö ja korvausmenetelmät otetaan käyttöön jokaisessa maassa, yritykset tekisivät konkurssin. Kaikki yritykset huijaavat asiakkaitaan, verottajaa ja veronmaksajia, näin se liike-elämä toimii, kun sanktiot ovat olemattomia eikä se näytä paljoakaan kiinnostavan valtiovaltaa. Käy sääliksi veronmaksajaa, yhteiskuntaa ylläpitävää voimaa, joka näin joutuu yksin yhteiskunnan rahoittajaksi siitä riippumatta, mikä puolue kulloinkin on puikoissa.
Anonyymi: kokkarit 29.3.2016 22:27

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.
Anonyymi: RehellisyysMaanPerii 29.3.2016 22:30

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.


Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 22:34

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.


Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.
Anonyymi: plondi 29.3.2016 22:57

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.

Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.


Ja/tai autonomistajia myös.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 23:01

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?
Anonyymi: cesana 29.3.2016 23:05

Anonyymi
Suomessa tai muualla Euroopassa ei kukaan uskalla edes salaa nurkan takana kuiskatakaan mitään VW konsernia tai muuta Saksalaista roskatuotetta halventavaa tai totuutta. Täti Mörkö saattaa suuttua. Saksan hyvinvointi on muilta EURO mailta pois ja Saksan taloudesta yli 40% tulee pelkästään nuorassa talutettavien EU maiden kustannuksella.

Suomen poliitikot ovat hiljaa kuin ku&! sukassa tai muuten menee hyväpalkkainen tyhjäntoimittajan virka Brysselissä. Suomalaista viedään kuin pässiä nurkan taakse.
Anonyymi: eurouskoton 29.3.2016 23:07

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?


noh, ei ihan kaikki, paperiteollisuus, hissinvalmistajat, asfalttiteollisuus, ravintolat, elintarviketeollisuus, lääketeollisuus ja mitä muita niitä onkaan.
Anonyymi: doubbing 29.3.2016 23:15

Anonyymi
Seuraavaksi muut autovalmistajat haastaa oikeuteen epäreilusta kilpailusta. Muut valmistajat ovat menettäneet miljardeja Volkkarin huijauksen vuoksi.

Euroopassa ollaan vielä hissun kissun Merkelin vihan pelossa, mutta jos Jenkeissä tehdään rahaa Volkkarin raadosta, niin kyllä täälläkin herätään haaskalle.

Ja hyvä niin.
Anonyymi: EkpEvmVmp 29.3.2016 23:30

Anonyymi
Muistan tässä muutama vuosi sitten kun yksi Japanilainen autovalmistaja jäi kiinni valehtelusta. Ilmoittivat kulutuksen huomattavasti alle todellisen kulutuksen. Ne tuomittiin maksamaan kyseisten autojen omistajille ylimääräisen bensankulutuksen kustannukset, se oli muistaakseni noin 70 dollaria vuodessa auton elin iän joka lasketaan sinne 10 vuoden paikkeille.

Siitä tuomiosta lähtien kaikki täällä myytävät autot ilmoittavat todellisen kulutuksen, normaali ajossa mitatun noin 100 km/t nopeudella.

Valehtelu ei kannata täällä samoin huiputus.
Anonyymi: siirtolainen 29.3.2016 23:41
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

28.6. Rikkaat köyhtyivät perjantaina ja maanantaina 196 miljardia dollaria
28.6. Dijsselbloem syyttää Faragea: "Elää omassa maailmassa"
28.6. Draghi varoittaa: Euroalueen talouskasvu voi tyssätä – taustalla Britannia
28.6. Lähteet: EU:n pankkivirasto jättää Lontoon Brexitin vuoksi
28.6. Metsä- ja finanssiyhtiöt palautuivat eilisen Brexit-syöksystä
28.6. Sirpa Pietikäinen: "Emme heitä jäsenmaita ulos"
28.6. Analyysi Näin "Ruotsin malli" vaikuttaisi eläkkeisiin
28.6. Digitoday Tältä näyttää kiristäjäviesti – älä todellakaan avaa
28.6. Nyt selvisi: suursijoittaja Soros löi vetoa Deutsche Bankin kurssilaskusta
28.6. KHO: Henkilö ei antanut selvitystä verottajalle – mätkyt sai määrätä silti
28.6. Helsingin pörssi elpyy – "rekyylipäivä ylöspäin"
28.6. EU:n valtasuhteet ovat koetuksella johtajien kokoontuessa Brysseliin – "Saksa on varovainen"
28.6. Keskuspankkikokous kutistui torsoksi – EKP:n Draghi kehotti yhtenäisyyteen
28.6. Digitoday Suomalainen virittelijän vimpain sai rahat kasaan 4 tunnissa
28.6. Video Brittiedustajalta suorat sanat Euroopan parlamentille – sai vastaansa buuauksia
28.6. DNA:n Leinonen Anvia-tarjouksesta: Raha ei ole ongelma
28.6. Digitoday Ärsyttääkö Googlen mainonta? Nyt se ärsyttää myös EU:ta
28.6. Comptelille yli 6 miljoonan euron tilaus Tanskasta
28.6. Digitoday Oululaisilta ex-nokialaisilta erikoinen puhelin – myynti alkaa ensi kuussa
28.6. Pörsseistä suli kahdessa päivässä 3 000 miljardia – Suomi pyörisi samalla summalla noin 50 vuotta
28.6. Anvia: DNA:n tarjous tuli varsin myöhään
28.6. Nokialle tilaus Telefónicalta Espanjasta
28.6. Taloussanomien uutiskirje kesätauolle
28.6. Digitoday Pienyrittäjä vei Windows 10 -pakkoasennuksen oikeuteen: Microsoft joutui korvaamaan
28.6. Asuntojen hinnat laskivat Helsingissä toukokuussa
28.6. Punta kääntyi nousuun – sijoittajat odottavat elvytystä
28.6. Digitoday Juoni tihenee – myös DNA lähti kisaamaan Anviasta
28.6. HS: Työeläkejohtaja haluaa jakaa eläkeriskiä kansalle
28.6. VW:n korvaussumma Yhdysvalloissa kasvamassa yli 15 miljardiin dollaria
28.6. Digitoday Löytyikö juuri uusi älypuhelinvaara? Pidä varasi sängyssä
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy