Kirjaudu ▼
 

Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa

© Marcelo del Pozo / Reuters
Volkswagenille uusi oikeuskanne Yhdysvalloissa
Volkswagenin kärsimysnäytelmä jatkui heti pääsiäisen jälkeen.
29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Huijausskandaalia setvivän saksalaisen Volkswagenin syytepino jatkaa kasvamista. Tällä kertaa lisäongelmia yhtiölle toi Yhdysvaltain kilpailuviranomainen, joka syyttää sitä kuluttajien harhaan johtavasta mainonnasta.

Kilpailuviranomaiset ilmoittivat mainontaa koskevan kanteen nostamisesta tänään.

Viranomaisten mukaan Volkswagen mainosti "puhdasta dieseliä" Volkkareissa ja Audeissa, vaikka autot oli ainoastaan ohjelmoitu läpäisemään päästötestit.

Yhtiö huijasi kuluttajia seitsemän vuotta mainostamalla, että sen diesel-autot ovat ympäristöystävällisiä ja täyttävät päästönormit. Näin yhtiö myi tai leasing-vuokrasi 550 000 dieselautoa, virasto totesi lausunnossaan, jossa se kertoi hakevansa korvauksia virheellisen mainonnan takia auton ostajiksi päätyneille amerikkalaisille kuluttajille.

– Vuosien ajan Volkswagenin mainoksissa kehuttiin yhtiön "Clean Diesel" autoja, vaikka näyttää nyt siltä, että Volkswagen peukaloi autoja laitteilla, jotka oli suunniteltu huijaamaan päästötestejä, viraston edustaja Edith Ramirez sanoi tiedotteessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Syytteen mukaan yhtiö rakensi dieselistä puhtoista kuvaa huippukampanjoilla, jotka näkyivät muiden muassa Super Bowl -kisoissa, sosiaalisessa mediassa ja printtimainoksissa. Ne oli usein suunnattu "ympäristötietoisille kuluttajille".

Kanne koskee vuosien 2009–2015 TDI-moottorilla (turboahdettu suorasuihkutusdiesel) varustettuja Jettoja, Passateja, ja Touaregeja ja Audeja.

29.3.2016 21:39
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Volkswagen
Tagit USA

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos sama käytäntö ja korvausmenetelmät otetaan käyttöön jokaisessa maassa, yritykset tekisivät konkurssin. Kaikki yritykset huijaavat asiakkaitaan, verottajaa ja veronmaksajia, näin se liike-elämä toimii, kun sanktiot ovat olemattomia eikä se näytä paljoakaan kiinnostavan valtiovaltaa. Käy sääliksi veronmaksajaa, yhteiskuntaa ylläpitävää voimaa, joka näin joutuu yksin yhteiskunnan rahoittajaksi siitä riippumatta, mikä puolue kulloinkin on puikoissa.
Anonyymi: kokkarit 29.3.2016 22:27

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.
Anonyymi: RehellisyysMaanPerii 29.3.2016 22:30

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.


Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 22:34

Anonyymi
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.


Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.
Anonyymi: plondi 29.3.2016 22:57

Rekisteröitynyt käyttäjä
Onko VW-groupin loru nyt lopussa? VW on saanut vuosien ajan miljardien markkinaedun kaikilla mantereilla, huijaamalla autojen tyyppihyväksynnät.Syytteitä alkaa kohta satelemaan joka puolelta, ei näytä ruusuiselta.

Toivottavasti. Ainakin jenkeissä näyttävät kuluttajat saavan jotain takaisin tuosta suuresta puhalluksesta. Euroopassa autonomistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään.

Toivottavasti Suomessa ko. konsernin omistajat eivät saa mitään. Samat uunot hakevat lasipalatsista samanlaisen romukasan, kunhan vanha on ensin jättänyt tielle.

Tarkoitat kai lähinnä WVn suomalaisia osakkeenomistajia.


Ja/tai autonomistajia myös.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Bondi 29.3.2016 23:01

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?
Anonyymi: cesana 29.3.2016 23:05

Anonyymi
Suomessa tai muualla Euroopassa ei kukaan uskalla edes salaa nurkan takana kuiskatakaan mitään VW konsernia tai muuta Saksalaista roskatuotetta halventavaa tai totuutta. Täti Mörkö saattaa suuttua. Saksan hyvinvointi on muilta EURO mailta pois ja Saksan taloudesta yli 40% tulee pelkästään nuorassa talutettavien EU maiden kustannuksella.

Suomen poliitikot ovat hiljaa kuin ku&! sukassa tai muuten menee hyväpalkkainen tyhjäntoimittajan virka Brysselissä. Suomalaista viedään kuin pässiä nurkan taakse.
Anonyymi: eurouskoton 29.3.2016 23:07

Anonyymi
Kylla kaikkien USAssa toimivien firmojen jo pitaisi tietaa, mita kuluttajia suojaavia lakeja USAssa on ja miten ankaria rangaistuksia taalla niitten rikkomisesta saa.

Kaikki firmat eivat suinkaan huijaa asiakkaitaan. Siinahan ei ole mitaan jarkea, kun jos kiinni huijauksesta jaa, niin siina voi firma menna alta.

Antaa Volkswagenin menna, kylla taalla lukemattomia muita autonvalmistajia loytyy.Kuka sita nyt valehtelijan peraan itkisi?


noh, ei ihan kaikki, paperiteollisuus, hissinvalmistajat, asfalttiteollisuus, ravintolat, elintarviketeollisuus, lääketeollisuus ja mitä muita niitä onkaan.
Anonyymi: doubbing 29.3.2016 23:15

Anonyymi
Seuraavaksi muut autovalmistajat haastaa oikeuteen epäreilusta kilpailusta. Muut valmistajat ovat menettäneet miljardeja Volkkarin huijauksen vuoksi.

Euroopassa ollaan vielä hissun kissun Merkelin vihan pelossa, mutta jos Jenkeissä tehdään rahaa Volkkarin raadosta, niin kyllä täälläkin herätään haaskalle.

Ja hyvä niin.
Anonyymi: EkpEvmVmp 29.3.2016 23:30

Anonyymi
Muistan tässä muutama vuosi sitten kun yksi Japanilainen autovalmistaja jäi kiinni valehtelusta. Ilmoittivat kulutuksen huomattavasti alle todellisen kulutuksen. Ne tuomittiin maksamaan kyseisten autojen omistajille ylimääräisen bensankulutuksen kustannukset, se oli muistaakseni noin 70 dollaria vuodessa auton elin iän joka lasketaan sinne 10 vuoden paikkeille.

Siitä tuomiosta lähtien kaikki täällä myytävät autot ilmoittavat todellisen kulutuksen, normaali ajossa mitatun noin 100 km/t nopeudella.

Valehtelu ei kannata täällä samoin huiputus.
Anonyymi: siirtolainen 29.3.2016 23:41
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:27 Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
08:32 Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
08:23 KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
07:51 LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
07:12 Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
06:04 Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
06:01 Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
25.8. Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
25.8. Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
25.8. Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
25.8. Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
25.8. Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
25.8. Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
25.8. Palkansaajien ansiot nousivat – aloissa on eroja
25.8. Digitoday Uskomatonta mutta totta: Reititin tunnistaa sinut kävelystä ja lukee huulilta
25.8. Saksalaisyritysten näkymät odotettua heikommat
25.8. Digitoday Nyt ei hyvältä näytä: Jopa Applen perustaja varoittaa iPhone-uudistuksesta
25.8. Suomen uudet vientiyritykset poikkeavat vanhoista
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy