Kirjaudu ▼
 

Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"

Google
Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"
Googlen robottiauton prototyyppi.
Professorin mukaan auton ajaminen on lentokoneen lentämistä monimutkaisempaa.
26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoteollisuuteen keskittyvän Automotive News -sivuston mukaan yhdysvaltalaisen Duke-yliopiston konetekniikan ja materiaalitieteen professori Missy Cummings pitää puheita robottiautoista ennenaikaisina.

– Robottiautot eivät missään nimessä ole valmiita laajaan käyttöönottoon, Cummings sanoi ollessaan Yhdysvaltain senaatin kaupallisen komitean kuultavana Automotive Newsin mukaan.

Cummings johtaa National Science Foundation -säätiön rahoittamaa tutkimusprojektia, joka tarkastelee jalankulkijoiden ja robottiautojen vuorovaikutusta.

Ongelmat koneen ja ihmisen yhteistyössä

Professorin mukaan robottiautojen suurimmat ongelmat liittyvät siihen, miten ihmiset ja robottiautot ennakoivat toistensa toimintaa.

– On erittäin tärkeää, että ihmiset ymmärtävät miten automaattinen järjestelmä toimii, ja mitä se aikoo seuraavaksi tehdä. Robottiautojen tulisi olla niin ennustettavia kuin mahdollista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen ongelma liittyy vaihtamiseen automaattiohjauksen ja ihmiskuljettajan välillä.

– Jos esimerkiksi liikkennepoliisi näyttää käsimerkkejä, eikä robottiauto osaa tulkita niitä, auto voisi hidastaa ja pyytää istuimen värinähälytyksellä kuljettajaa ottamaan ohjat.

Cummings pitää ajamista jopa lentokoneen lentämistä monimutkaisempana toimintana.

– Vaikka lentäessä liikutaankin kolmessa ulottuvuudessa, tieliikenteessä ympäristö on tiheämpi. Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita, mutta ajaessa ympärillä on autoja, ihmisiä ja polkupyöriä, Cummings arvioi.

26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (53)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!
Anonyymi: PutkiPaavo 26.3.2016 12:36

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 13:29

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.


ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 13:34

Anonyymi
Monelle ihmiselläkkään ei pitäisi antaa korttia. Pelkästään USA:ssa kuolee 40 000 henkeä vuosittain auto-onnettomuuksissa ja miljoonia loukkaantuu.
Anonyymi: dfgdfgdfg 26.3.2016 13:36

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!


Jahtavatko robottiautonkin kaikki tiet Berliiniin?
Anonyymi: Derkomissar 26.3.2016 13:54

Anonyymi
No tästähän maailmanhallintomme taas tekeepi semmoisen johtopäätöksen, että koska robotit ja ihmiset eivät tule toimeen, niin tulevaisuudessa liikennöivät vain robotit. Siirtymäajaksi sitten vaikkapa se Ruåtsin oikeanpuoleisen liikenteen malli, että enäänä aamuna Kaikki Vaan Oli Toisin.
Anonyymi: Toisilo 26.3.2016 13:54

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh


Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 14:10

Anonyymi
"Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita"

Proffa ei ilmeisesti ole koskaan lentänyt. Suurten lentokenttien yllä on samanaikaisesti satoja lentokoneita suhteellisesti hyvin pienellä alueella ja kulkevat hyvin nopeasti ja tosiaankin kolmessa ulottuvuudessa.
Anonyymi: Heathrow 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Eivät ole valmiita käyttöön, EIVÄTKÄ TULE olemaan.
Mutta tietysti tutkimus-ja kehitysrahat käytetään
mieluusti jos sitä on vain saatavissa.
Anonyymi: ideahanseontuokin 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh

Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.


Mietippäs besserwisser-insinööri, miksi lentokoneissa on käytetty autopilottia jo kauan muttei vielä koskaan autoissa muuta kuin testaus mielessä... niin mikähän siihen voisi olla syynä...

Kuinka rautalangasta pitää vääntää...

Ja kukaanhan ei ole väittänyt että täysin pelkästään robojen varassa lentokoneetkaan lentää, onhan sielä kaksi pilottia messissä...

Robottiautoiluun on vielä vuosikymmenien matka, jos onnistuu sittenkään...
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 14:28
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:03 Digitoday Muistatko diaesitykset ystävien luona? Kohta näet niitä Facebookissa
06:01 Analyysi USA:n painajaisesta tuli totta: Tästä syystä maa pelkäsi Brexitiä jo 70-luvulla
29.6. Ministeri: Jos Brexit mietityttää, tulkaa Applen ja Facebookin perässä Irlantiin
29.6. Jorma Ollilan kokous kerää huippujohtajat Helsinkiin – teemana suuri murros
29.6. Volkswagen myöntyi jättikorvauksiin USA:ssa
29.6. Anvian pienosakkaat tyytymättömiä: "Pilkkahinnalla" meni
29.6. Nyt se ratkesi: Elisa ostaa Anvian osat
29.6. Kaikki eivät pääse nauttimaan kasvusta – 125 000 suomalaista vaarassa
29.6. Sote-ulkoistuksiin tuli rajoituksia kolmeksi vuodeksi
29.6. Hallitus julkisti sote-lait – kuluja leikataan kolme miljardia
29.6. Metsä- ja teräsyhtiöt vetävät laajaa nousua pörssissä
29.6. Perjantaista alkaen taksi maksaa entistä enemmän
29.6. Airbnb voi kohta olla maailman kolmanneksi suurin startup
29.6. Digitoday Suomalainen löysi aukon suositusta Wordpressistä
29.6. Raportti: Palkansaajien ostovoiman kasvu nopeinta kuuteen vuoteen
29.6. Ilta-Sanomat Istanbulin iskun uhriluku nousi: 41 kuollutta, 239 haavoittunutta
29.6. YIT ja Pöyry korjaavat Suomenlinnan tunnelin
29.6. Euroalueen talousluottamus heikkeni kesäkuussa vastoin odotuksia
29.6. Hollande: Lontoo ei voi enää toimia euroalueen clearing-keskuksena
29.6. Digitoday Tehtiinkö Youtubessa juuri jättimäinen puhdistus?
29.6. MT: OP muuttaa viljelijöiden pankkitilejä – vuosikulut kasvavat
29.6. Istanbulin lentokenttäisku herätti huolen – "Kynnys perua matkoja on hyvin korkea"
29.6. BP:n entinen johtaja: Öljy-yhtiöitä uhkaa konkurssi, mikäli ne eivät panosta uusiutuvaan energiaan
29.6. Fedin arvioidaan nostavan ohjauskorkoaan vasta vuonna 2018
29.6. Digitoday Varo tätä viestiä: Kohteena WhatsApp-, Mobile Pay- ja Google Play -käyttäjät
29.6. Digitoday Suositussa virustutkassa vakavia aukkoja: "Pahempaa ei voi ollakaan"
29.6. Stora Enso selvittää kymmenien miljoonien tehdaslaajennusta Ruotsissa
29.6. Biotie Therapiesin toimitusjohtaja ja talousjohtaja vaihtuvat
29.6. Ikea vetää 36 miljoonaa ”liian vaarallista” suosikkilipastoa takaisin – useita lapsia kuollut lipaston kaaduttua
29.6. Digitoday Viesti meni vihdoin perille: Windows 10 -päivitykseen kolme selkeää vaihtoehtoa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy