Kirjaudu ▼
 

Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"

Google
Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"
Googlen robottiauton prototyyppi.
Professorin mukaan auton ajaminen on lentokoneen lentämistä monimutkaisempaa.
26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoteollisuuteen keskittyvän Automotive News -sivuston mukaan yhdysvaltalaisen Duke-yliopiston konetekniikan ja materiaalitieteen professori Missy Cummings pitää puheita robottiautoista ennenaikaisina.

– Robottiautot eivät missään nimessä ole valmiita laajaan käyttöönottoon, Cummings sanoi ollessaan Yhdysvaltain senaatin kaupallisen komitean kuultavana Automotive Newsin mukaan.

Cummings johtaa National Science Foundation -säätiön rahoittamaa tutkimusprojektia, joka tarkastelee jalankulkijoiden ja robottiautojen vuorovaikutusta.

Ongelmat koneen ja ihmisen yhteistyössä

Professorin mukaan robottiautojen suurimmat ongelmat liittyvät siihen, miten ihmiset ja robottiautot ennakoivat toistensa toimintaa.

– On erittäin tärkeää, että ihmiset ymmärtävät miten automaattinen järjestelmä toimii, ja mitä se aikoo seuraavaksi tehdä. Robottiautojen tulisi olla niin ennustettavia kuin mahdollista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen ongelma liittyy vaihtamiseen automaattiohjauksen ja ihmiskuljettajan välillä.

– Jos esimerkiksi liikkennepoliisi näyttää käsimerkkejä, eikä robottiauto osaa tulkita niitä, auto voisi hidastaa ja pyytää istuimen värinähälytyksellä kuljettajaa ottamaan ohjat.

Cummings pitää ajamista jopa lentokoneen lentämistä monimutkaisempana toimintana.

– Vaikka lentäessä liikutaankin kolmessa ulottuvuudessa, tieliikenteessä ympäristö on tiheämpi. Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita, mutta ajaessa ympärillä on autoja, ihmisiä ja polkupyöriä, Cummings arvioi.

26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (53)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!
Anonyymi: PutkiPaavo 26.3.2016 12:36

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 13:29

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.


ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 13:34

Anonyymi
Monelle ihmiselläkkään ei pitäisi antaa korttia. Pelkästään USA:ssa kuolee 40 000 henkeä vuosittain auto-onnettomuuksissa ja miljoonia loukkaantuu.
Anonyymi: dfgdfgdfg 26.3.2016 13:36

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!


Jahtavatko robottiautonkin kaikki tiet Berliiniin?
Anonyymi: Derkomissar 26.3.2016 13:54

Anonyymi
No tästähän maailmanhallintomme taas tekeepi semmoisen johtopäätöksen, että koska robotit ja ihmiset eivät tule toimeen, niin tulevaisuudessa liikennöivät vain robotit. Siirtymäajaksi sitten vaikkapa se Ruåtsin oikeanpuoleisen liikenteen malli, että enäänä aamuna Kaikki Vaan Oli Toisin.
Anonyymi: Toisilo 26.3.2016 13:54

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh


Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 14:10

Anonyymi
"Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita"

Proffa ei ilmeisesti ole koskaan lentänyt. Suurten lentokenttien yllä on samanaikaisesti satoja lentokoneita suhteellisesti hyvin pienellä alueella ja kulkevat hyvin nopeasti ja tosiaankin kolmessa ulottuvuudessa.
Anonyymi: Heathrow 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Eivät ole valmiita käyttöön, EIVÄTKÄ TULE olemaan.
Mutta tietysti tutkimus-ja kehitysrahat käytetään
mieluusti jos sitä on vain saatavissa.
Anonyymi: ideahanseontuokin 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh

Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.


Mietippäs besserwisser-insinööri, miksi lentokoneissa on käytetty autopilottia jo kauan muttei vielä koskaan autoissa muuta kuin testaus mielessä... niin mikähän siihen voisi olla syynä...

Kuinka rautalangasta pitää vääntää...

Ja kukaanhan ei ole väittänyt että täysin pelkästään robojen varassa lentokoneetkaan lentää, onhan sielä kaksi pilottia messissä...

Robottiautoiluun on vielä vuosikymmenien matka, jos onnistuu sittenkään...
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 14:28
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

29.9. Tanska maksoi satoja tuhansia verovinkkaajalle
29.9. Daimler haastaa Teslan sähkö-Mersulla
29.9. Digitoday Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa
29.9. Digitoday Musiikkijätti syntymässä? Spotify neuvottelee jättiostoksesta
29.9. EU alkaa tutkia: Syrjiikö Saksa osaa autoilijoista?
29.9. Digitoday HP pahoittelee – tavallaan: Aikoo sittenkin sallia kilpailijoiden musteet printtereissään
29.9. Fed-pomot: Koronnosto lähenee
29.9. Finnair sai seitsemännen uutuuskoneen – myi pois ja vuokraa takaisin
29.9. Digitoday Puhuiko Yahoo palturia? "Tietomurtajia ei palkannut kukaan"
29.9. Liikanen: Elvyttävä rahapolitiikka tukee kasvua
29.9. Kiuruvetinen pankki teki muutoksen: Yrittäjä ihmettelee rahojensa kohtaloa
29.9. Ericssonin suuromistajat harkitsevat osakkeiden myyntiä – leikkaushuhut hämmentävät Ruotsissa
29.9. Helsingin pörssi kohoaa Opec-sovun jälkeen
29.9. Metsä Board sulki paperikoneen – 94 saa lähteä
29.9. Commerzbank irtisanoo lähes 10 000
29.9. Tutkija: Venäjä voittaa öljysovussa
29.9. Digitoday Web-kameroiden armeija kaatoi verkkopalvelun
29.9. PTT: Ruoan halpeneminen hidastuu
29.9. Suomen Pankki: Positiivinen yllätys voi tulla Yhdysvalloista
29.9. Digitoday Elisan uudessa palvelussa koukku: puhelut ulkomailta kotimaan hinnoin
29.9. Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
29.9. PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
29.9. Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat
29.9. Digitoday Ei vain puhelimien ongelma: Nyt varoitetaan räjähtävistä Samsungin pesukoneista
29.9. PT: Kasvun painopiste alkaa siirtyä vientiin
29.9. OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
29.9. Kosteusvaurio voi tulla millaiseen taloon tahansa – alkuna usein vuotava liitos
29.9. Kolumni Digi-palvelu pettää liian usein
29.9. Air Berlin puolittaa laivastonsa ja vähentää 1200 työpaikkaa
29.9. Digitoday Kaksi muutosta Whatsappiin – sormet selviävät vähemmällä klikkailulla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy