Kirjaudu ▼
 

Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"

Google
Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"
Googlen robottiauton prototyyppi.
Professorin mukaan auton ajaminen on lentokoneen lentämistä monimutkaisempaa.
26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoteollisuuteen keskittyvän Automotive News -sivuston mukaan yhdysvaltalaisen Duke-yliopiston konetekniikan ja materiaalitieteen professori Missy Cummings pitää puheita robottiautoista ennenaikaisina.

– Robottiautot eivät missään nimessä ole valmiita laajaan käyttöönottoon, Cummings sanoi ollessaan Yhdysvaltain senaatin kaupallisen komitean kuultavana Automotive Newsin mukaan.

Cummings johtaa National Science Foundation -säätiön rahoittamaa tutkimusprojektia, joka tarkastelee jalankulkijoiden ja robottiautojen vuorovaikutusta.

Ongelmat koneen ja ihmisen yhteistyössä

Professorin mukaan robottiautojen suurimmat ongelmat liittyvät siihen, miten ihmiset ja robottiautot ennakoivat toistensa toimintaa.

– On erittäin tärkeää, että ihmiset ymmärtävät miten automaattinen järjestelmä toimii, ja mitä se aikoo seuraavaksi tehdä. Robottiautojen tulisi olla niin ennustettavia kuin mahdollista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen ongelma liittyy vaihtamiseen automaattiohjauksen ja ihmiskuljettajan välillä.

– Jos esimerkiksi liikkennepoliisi näyttää käsimerkkejä, eikä robottiauto osaa tulkita niitä, auto voisi hidastaa ja pyytää istuimen värinähälytyksellä kuljettajaa ottamaan ohjat.

Cummings pitää ajamista jopa lentokoneen lentämistä monimutkaisempana toimintana.

– Vaikka lentäessä liikutaankin kolmessa ulottuvuudessa, tieliikenteessä ympäristö on tiheämpi. Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita, mutta ajaessa ympärillä on autoja, ihmisiä ja polkupyöriä, Cummings arvioi.

26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (53)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!
Anonyymi: PutkiPaavo 26.3.2016 12:36

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 13:29

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.


ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 13:34

Anonyymi
Monelle ihmiselläkkään ei pitäisi antaa korttia. Pelkästään USA:ssa kuolee 40 000 henkeä vuosittain auto-onnettomuuksissa ja miljoonia loukkaantuu.
Anonyymi: dfgdfgdfg 26.3.2016 13:36

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!


Jahtavatko robottiautonkin kaikki tiet Berliiniin?
Anonyymi: Derkomissar 26.3.2016 13:54

Anonyymi
No tästähän maailmanhallintomme taas tekeepi semmoisen johtopäätöksen, että koska robotit ja ihmiset eivät tule toimeen, niin tulevaisuudessa liikennöivät vain robotit. Siirtymäajaksi sitten vaikkapa se Ruåtsin oikeanpuoleisen liikenteen malli, että enäänä aamuna Kaikki Vaan Oli Toisin.
Anonyymi: Toisilo 26.3.2016 13:54

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh


Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 14:10

Anonyymi
"Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita"

Proffa ei ilmeisesti ole koskaan lentänyt. Suurten lentokenttien yllä on samanaikaisesti satoja lentokoneita suhteellisesti hyvin pienellä alueella ja kulkevat hyvin nopeasti ja tosiaankin kolmessa ulottuvuudessa.
Anonyymi: Heathrow 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Eivät ole valmiita käyttöön, EIVÄTKÄ TULE olemaan.
Mutta tietysti tutkimus-ja kehitysrahat käytetään
mieluusti jos sitä on vain saatavissa.
Anonyymi: ideahanseontuokin 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh

Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.


Mietippäs besserwisser-insinööri, miksi lentokoneissa on käytetty autopilottia jo kauan muttei vielä koskaan autoissa muuta kuin testaus mielessä... niin mikähän siihen voisi olla syynä...

Kuinka rautalangasta pitää vääntää...

Ja kukaanhan ei ole väittänyt että täysin pelkästään robojen varassa lentokoneetkaan lentää, onhan sielä kaksi pilottia messissä...

Robottiautoiluun on vielä vuosikymmenien matka, jos onnistuu sittenkään...
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 14:28
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:51 Sopu syntyi yöllä: Kreikka saa 10,3 miljardin tukilainan
07:24 Hallitus päättää tänään Talvivaaran rahoituksesta – MTV: Kaivosta uhkaa alasajo
06:07 Digitoday Testi: Sony teki Xperia X:stä hämmentävän puhelimen
06:01 Analyysi Näin euromaiden velkataakka kevenee – paitsi Kreikan
24.5. Linnassa lymysi 1800-luvun kätköpulloja – 11 000 euron viiniä maistettiin avaamatta sitä
24.5. Monsanto sanoi ei – Bayerin 62 miljardin ostotarjous liian alhainen
24.5. Ruotsalainen tosi-tv-tähti menetti miljoonansa – päätyi leikkaamaan entisen linnansa nurmea
24.5. Digitoday Vai että tällaisia tuloksia – googlasivatko Nokia-miehet HMD-firmansa nimeä lainkaan?
24.5. Luxemburgia epäillään EU:n verosääntöjen rikkomisesta – komissio uhkaa viedä asian oikeuteen
24.5. Roviolla yli 300 lisenssisopimusta Angry Birds -tuotteista
24.5. Digitoday Tulihan se sieltä: Spotify pisti perhehinnoittelun kuntoon
24.5. Googlen vastaus aamulla alkaneeseen veroratsiaan: "Noudatamme täysin Ranskan lakia"
24.5. Euroryhmä haluaa sopia IMF:n kanssa Kreikan velkahelpotuksista vielä tänään
24.5. EU-tuella piti tulla työtä ja kasvua – "Tulokset ovat aivan liian laihoja"
24.5. Näissä osoitteissa Suomen suurituloisin prosentti viihtyy – yksi kaupunginosa Helsingissä ylitse muiden
24.5. Liikanen puolusti EKP:n rahapolitiikkaa: "Se on tukenut myös työllisyyttä"
24.5. Suomi erottuu muista Pohjoismaista Moody'sin vertailussa – eikä ainoastaan huonolla tavalla
24.5. Komissio hyväksyi Keskon Onninen-kaupan
24.5. Koneelle uusi talousjohtaja Microsoftilta
24.5. Digitoday Windows 10:n uudella päivityksellä on ikävä vaatimus
24.5. Googlen tiloissa Pariisissa on käynnissä laaja ratsia
24.5. Digitoday 81 miljoonaa kahmineet pankkiryöstäjät pääsivät kuin koira veräjästä – pidätys oli vain yhden käskyn päässä
24.5. "Tunnelmat ovat uneliaat, kesäpörssi on alkanut"
24.5. Digitoday Suomalaisten karuja tarinoita: Windows 10 alkoi asentua väkisin
24.5. EU:n investointiohjelma isolla summalla mukaan Keski-Pasilan kauppakeskukseen
24.5. Moody's kehuu suomalaisia metsäfirmoja
24.5. Posti alkaa toimittaa myös ruokapaketteja
24.5. Digitoday Ruma arvio Nokian potkujen koosta: 10 000–15 000
24.5. Pankki: Vilja ja metallit alkavat kallistua
24.5. Kiinnostaisiko useampi osinko vuodessa? "Järkisyyt tukevat tiheämpää tahtia"
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy