Kirjaudu ▼
 

Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"

Google
Tutkija jarruttelee robottiautoja: "Eivät missään nimessä valmiita käyttöön"
Googlen robottiauton prototyyppi.
Professorin mukaan auton ajaminen on lentokoneen lentämistä monimutkaisempaa.
26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoteollisuuteen keskittyvän Automotive News -sivuston mukaan yhdysvaltalaisen Duke-yliopiston konetekniikan ja materiaalitieteen professori Missy Cummings pitää puheita robottiautoista ennenaikaisina.

– Robottiautot eivät missään nimessä ole valmiita laajaan käyttöönottoon, Cummings sanoi ollessaan Yhdysvaltain senaatin kaupallisen komitean kuultavana Automotive Newsin mukaan.

Cummings johtaa National Science Foundation -säätiön rahoittamaa tutkimusprojektia, joka tarkastelee jalankulkijoiden ja robottiautojen vuorovaikutusta.

Ongelmat koneen ja ihmisen yhteistyössä

Professorin mukaan robottiautojen suurimmat ongelmat liittyvät siihen, miten ihmiset ja robottiautot ennakoivat toistensa toimintaa.

– On erittäin tärkeää, että ihmiset ymmärtävät miten automaattinen järjestelmä toimii, ja mitä se aikoo seuraavaksi tehdä. Robottiautojen tulisi olla niin ennustettavia kuin mahdollista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Toinen ongelma liittyy vaihtamiseen automaattiohjauksen ja ihmiskuljettajan välillä.

– Jos esimerkiksi liikkennepoliisi näyttää käsimerkkejä, eikä robottiauto osaa tulkita niitä, auto voisi hidastaa ja pyytää istuimen värinähälytyksellä kuljettajaa ottamaan ohjat.

Cummings pitää ajamista jopa lentokoneen lentämistä monimutkaisempana toimintana.

– Vaikka lentäessä liikutaankin kolmessa ulottuvuudessa, tieliikenteessä ympäristö on tiheämpi. Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita, mutta ajaessa ympärillä on autoja, ihmisiä ja polkupyöriä, Cummings arvioi.

26.3.2016 11:12 (päivitetty 12:12)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (53)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!
Anonyymi: PutkiPaavo 26.3.2016 12:36

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 13:29

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.


ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 13:34

Anonyymi
Monelle ihmiselläkkään ei pitäisi antaa korttia. Pelkästään USA:ssa kuolee 40 000 henkeä vuosittain auto-onnettomuuksissa ja miljoonia loukkaantuu.
Anonyymi: dfgdfgdfg 26.3.2016 13:36

Anonyymi
Robotti autojen sijaan tarvitsemme robotti kansanedustajat! Robotit eivät hingu palkkiovirkoja eikä verottomia kulukorvauksia! Eivätkä myöskään pahoinpitele ketään eivätkä mene televisioon joka kanavalle työntämään naamaansa väkisin ruutuun! Siis emme tarvitse robotti aitoja vaan kansanedustajia jotka eivät aja omaa etuaan!


Jahtavatko robottiautonkin kaikki tiet Berliiniin?
Anonyymi: Derkomissar 26.3.2016 13:54

Anonyymi
No tästähän maailmanhallintomme taas tekeepi semmoisen johtopäätöksen, että koska robotit ja ihmiset eivät tule toimeen, niin tulevaisuudessa liikennöivät vain robotit. Siirtymäajaksi sitten vaikkapa se Ruåtsin oikeanpuoleisen liikenteen malli, että enäänä aamuna Kaikki Vaan Oli Toisin.
Anonyymi: Toisilo 26.3.2016 13:54

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh


Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.
Anonyymi: Tussupilotti 26.3.2016 14:10

Anonyymi
"Lentäessä lähellä ei yleensä ole monia lentokoneita"

Proffa ei ilmeisesti ole koskaan lentänyt. Suurten lentokenttien yllä on samanaikaisesti satoja lentokoneita suhteellisesti hyvin pienellä alueella ja kulkevat hyvin nopeasti ja tosiaankin kolmessa ulottuvuudessa.
Anonyymi: Heathrow 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Eivät ole valmiita käyttöön, EIVÄTKÄ TULE olemaan.
Mutta tietysti tutkimus-ja kehitysrahat käytetään
mieluusti jos sitä on vain saatavissa.
Anonyymi: ideahanseontuokin 26.3.2016 14:21

Anonyymi
Ei taida Mr. C. olla lentäjiä. On kuitenkin jonkin verran enemmän asioita huomoioitavana, jos koneen meinaa saada pidettyä ilmassa.

ja sä et ilmeisesti oo koskaan ajanut autolla...

huhhuh

Auto ei putoa tieltä, vaikka nopeutta olisi liian vähän, eikä ihan pienestä ylinopeudestakaan. Auton nopeutta ei myöskään tarvitse miettiä erikseen jokaista käännöstä ennen. Eikä ainakaan eurooppalaisia autoja tarvitse trimmata korkeuden ja polttoaineen kulumisen mukaan. Ilmanopeus ja maanopeus autolla myös yleensä ovat samat.

Lentämistä voisi verrata autosuunnistukseen kehä ykkösellä kesärenkailla peilijäällä, ramppeja ylös ja alas sekä kaistalta toiselle normaalilla pienellä ylinopeudella kaiteisiin osumatta.


Mietippäs besserwisser-insinööri, miksi lentokoneissa on käytetty autopilottia jo kauan muttei vielä koskaan autoissa muuta kuin testaus mielessä... niin mikähän siihen voisi olla syynä...

Kuinka rautalangasta pitää vääntää...

Ja kukaanhan ei ole väittänyt että täysin pelkästään robojen varassa lentokoneetkaan lentää, onhan sielä kaksi pilottia messissä...

Robottiautoiluun on vielä vuosikymmenien matka, jos onnistuu sittenkään...
Anonyymi: mikkeliskokkelis4412 26.3.2016 14:28
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

15:55 Asiakasomistaja HS:ssä: S-ryhmä on röyhkeä tietojen keruussa
15:25 Kanadalainen kannabisyhtiö etsii lainaa seuraavaan kasvuhyppyyn
14:37 EDF:n johtaja: Uskon, että uusi ydinvoimala saa luvan
13:29 Turistien määrä tippui Turkissa
13:00 Ilta-Sanomat Rahoitti Isisiin liittymistä opintolainalla – 19-vuotias suomalainen tuomittiin Britanniassa
12:05 The Guardian: Muovipussien käyttö romahti Englannissa
11:34 Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
10:45 Hälventävätkö stressitestien tulokset pelkoja pankkikriisistä? ”Tilanne ei ole muuttunut”
10:17 Finanssivalvonta: Suurimpien Suomessa toimivien pankkien vakavaraisuus säilyi hyvänä
07:15 Näkökulma Saksalaiset eivät ilku, vaikka Brexit olikin oma maali
06:16 Digitoday Suomen kiristysohjelmakurimus alkoi vihaisesta miehestä: "Maksoin sen halvatun sakon"
06:04 Tiesitkö, että taloyhtiö voi mennä konkurssiin? Nämä ovat riskitekijät
00:06 Stressitestit julki – Nordea ja OP saivat puhtaat paperit, Italian kriisipankki Euroopan kehnoin
29.7. BMW:n, Audin ja VW:n käyttämällä automaalilla linkkejä lapsityövoimaan
29.7. Digitoday Lähde: Apple muutti autohankkeensa suuntaa
29.7. Norjan Statoil ostaa öljykentän Brasiliasta 2,5 miljardilla dollarilla
29.7. Ekonomisti: Ruotsin talouskasvu on hidastunut merkittävästi
29.7. Digitoday Iskikö Venäjä taas Yhdysvaltain presidenttikisaan? FBI tutkii
29.7. Öljyn hinta painui heinäkuussa eniten vuoteen
29.7. Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
29.7. Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
29.7. Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
29.7. Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
29.7. Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
29.7. Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
29.7. Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
29.7. Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
29.7. Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
29.7. Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
29.7. Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy