Kirjaudu ▼
 

Rengasalalla hurja murros – yhdellä valmistajalla voi olla jopa 300 vaihtoehtoa

Manu Tuppurainen
Rengasalalla hurja murros – yhdellä valmistajalla voi olla jopa 300 vaihtoehtoa
Vannetukussa Kouvolassa riittää renkaita.
Rengasmallien kasvanut kirjo sekä kuluttajien muuttuneet mieltymykset aiheuttavat varsinkin rengastukkureille isoja haasteita.
26.3.2016 06:01
Manu Tuppurainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autovalmistajat ovat viime vuosina kasvattaneet mallikirjoaan roimasti, kun perinteisten autoluokkien väliin on tullut uusia luokkia ja erikoisuuksia. Uudessa kilpailutilanteessa valmistajat pyrkivät erottumaan esimerkiksi muotoilulla. Yksi tärkeä osa ovat auton renkaat, joiden täytyy istua auton ulkomuotoon. Nykytrendin mukaista on, että mitä isompaa alle, sitä näyttävämpää.

On hyvin yleistä, että auton pyöräkoko tehtaalta lähtiessään on vakiona jopa 17 tuumaa tai enemmänkin, kun ennen pärjättiin pitkälti 15- tai 16-tuumaisilla pyörillä. Tätä tahtovat myös kuluttajat – monet haluavat autoonsa suurempaa pyöräkokoa, vaikkei valmistaja pystyisi sitä tarjoamaan.

– Hyötyajoneuvopuolella esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter on sellainen, että valmistaja tarjoaa siihen vain 16-tuumaista pyörää. Monet kuluttajat haluavat kuitenkin 18-tuumaisiakin. Esimerkiksi me vastaamme siihen niin, että valmistamme kyseiseen automalliin suurempaa vannetta, autojen rengas- ja vannetukkukauppaa pyörittävän Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen sanoo.

Oman lisänsä rengaskauppaan ovat tuoneet aasialaisvalmistajat. Enää renkaita eivät tarjoa vain perinteiset rengasvalmistajat, kuten Continental, Michelin ja kumppanit, vaan hintakilpailua tulee nyt idän suunnalta paljon. Halpa ei välttämättä aina ole se paras, mutta monet viime vuosien rengastestit ovat osoittaneet, että aasialaisen renkaan laatu on noussut nopeasti. Joukkoon mahtuu kilpailukykyisiä renkaita, varsinkin kun hinnan ottaa huomioon.

Kuvioita, nopeusluokkia ja vaikka mitä

Kun kuluttaja valitsee ensin yhä useampien valmistajien ja mallien välillä, yksittäisellä rengasvalmistajalla on vielä erilaisia pintavaihtoehtoja, nopeusluokkia ja vaikka mitä, joiden välillä ostajan täytyy sukkuloida. Valikoimaa riittää lähes pyörryksiin asti.

Heiskanen mainitsee esimerkiksi Nankang-rengasmerkin, jonka kaikki koko- ja kuviomallit yhteen ynnättynä tekevät kaikkiaan yli 300 eri vaihtoehtoa.

Renkaiden valikoima on niin suuri ja vaihtoehtoja lähes rajattomasti, että rengasliikkeet eivät pysty pitämään täyttä valikoimaa varastossaan. Renkaiden varastointi on siis siirtynyt rengasliikkeeltä tukkukaupan puolelle.

Kun asiakas tulee liikkeeseen ja ostaa autoonsa renkaat, monesti jälleenmyyjä tilaa ne tukkukaupasta. Tukkurin pitää tietysti toimittaa tavara nopeasti, jotta asiakas olisi tyytyväinen. Tukkukaupalle tämä aiheuttaa suuria haasteita.

– Muutos koskettaa koko Eurooppaa. Jälleenmyyjällä on enää vain pieni käsivarasto. Käytännössä jälleenmyyjä myy ensin rengassarjan ja sen jälkeen se vasta tilataan tukkukaupasta. Tukkukaupasta jälleenmyyjälle lähtevät eräkoot ovat monesti vain neljä rengasta, Heiskanen sanoo.

Varastointi ja rahoitus haasteita

Heiskasen mukaan se, kuinka nopeasti ja miten rengassarja asiakkaalle toimitetaan, on oikeastaan pienin haaste ja asia, joka järjestyy joka tapauksessa nopeasti. Tukkukaupan haasteet ovat renkaiden varastoinnissa sekä rahoituksessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Ennustaminen, etenkin tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Renkaat pitää tilata syksyllä, ne myydään pääosin huhtikuussa ja silloin niitä pitää olla oikea määrä varastossa. Rahoitus on tietysti haaste, koska tilauksen yhteydessä tilaus maksetaan tehtaalle, mutta tulovirta niistä muodostuu vasta kuukausia myöhemmin, Heiskanen toteaa.

Rengasmarkkina Suomessa on laskutavasta riippuen noin kolme miljoonaa myytyä rengasta vuodessa. Vannetukku toimittaa tämän laskukaavan mukaan Suomen renkaista hieman alle 10 prosenttia. Se on näin yksi suurimmista tukkumyyjistä. Vannetukun lisäksi muita suuria tukkukaupan edustajia rengasalalla ovat Michelin, Continental ja Nokian. Myös Bridgestone ja Goodyear sekä Hankook kuuluvat suuriin pelureihin.

Vannetukun markkinaosuuden näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että Kouvolaan yhtiön tontille nousee pian pari uutta hallia, joihin mahtuu yhteensä noin 200 000 rengasta – muun muassa Heiskasen mainitsemat yli 300 Nangkang-vaihtoehtoa ovat jo nyt valmiina.

Konenäkö tulossa avuksi varastoihin

Kun Vannetukun entiset varastot otetaan myös huomioon, Heiskasen mukaan ei ole vaikea päätellä, että kauppaa tehdään myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Lisäksi Vannetukku käyttää Euroopassa kumppaneita, jotka toimittavat renkaita ja vanteita suoraan Vannetukun laskuun asiakkaalle – niiden rengasvarastot ovat kymmen-, jopa 15-kertaiset Vannetukun tuleviin varastoihin verrattuna.

– Erittäin suuri haaste on toimittaa asiakkaalle juuri asiakkaan tilaama rengassarja. Poiminta varastosta sekä renkaiden pakkaus ovat ihmistyötä. Tiedämme, että ihmissilmä väsyy ja virheitä sattuu. Olemme kehittämässä linjastoomme konenäköä, joka vertaa asiakkaan tilausta sekä poimijan ja pakkaajan tekemää työtä virheiden karsimiseksi.

Heiskasen mukaan mitään valmista ratkaisua tähän ei kuitenkaan ole juuri siitä syystä, että ala elää murrosta joka puolella. Yhteistyökumppanin kanssa kehitettävän konenäön pitäisi mahdollistaa volyymin automatisoinnin ja virheiden karsimisen.

– Oleellista on nimenomaan se, että asiakas saa sen mitä tilaa. Tyytyväinen asiakas on paras asiakas, Heiskanen ynnää.

26.3.2016 06:01
Manu Tuppurainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit Autot renkaat

Kommentit (36)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kannattaa kumminkin valita mahdollisimman matalaprofiilinen kummi. Ja leveä!

Tiestön kunto pitää sitten huolen, että voi olla trendikäs useaan otteeseen vuoden mittaan kun renkaat ja vanteet menevät pas***aksi niihin routareikiin-uutta ilmettä autoon voi hakea useampaan otteeseen ja olo pysyy trendikkään jäntevänä ihan kestolla.

Eikä maksa paljoa-noh..noitahan voi ostaa luotollakin-ja mitäpä ei fiksu ihminen tekisi erottuakseen tuulipukukansasta!
Anonyymi: Make-1234 26.3.2016 6:46

Anonyymi
Miksi laittaa ruma harvapuolainen alumiinivanne jonka läpi näkyy likaiset ja rumat alustan ja jarrun osat. Alumiinivanne myös hapettuu mikä ajan mittaan tekee siitä entistä rumemman.

Miksi ei laittaa peltivannetta ja tyylikästä muovista pölykapselia päälle joka ei ruostu ja myös peittää rumat alustan osat. Näin autosi pysyy tyylikkäänä koko ajan.

En ollenkaan ymmärrä nykytrendiä missä autoa rumennetaan tarkoitushakuisesti ja ajo-ominaisuuksien sekä käytännöllisyyden kustannuksella.
Anonyymi: ottok 26.3.2016 7:16

Anonyymi
Miksi laittaa ruma harvapuolainen alumiinivanne jonka läpi näkyy likaiset ja rumat alustan ja jarrun osat. Alumiinivanne myös hapettuu mikä ajan mittaan tekee siitä entistä rumemman.

Miksi ei laittaa peltivannetta ja tyylikästä muovista pölykapselia päälle joka ei ruostu ja myös peittää rumat alustan osat. Näin autosi pysyy tyylikkäänä koko ajan.

En ollenkaan ymmärrä nykytrendiä missä autoa rumennetaan tarkoitushakuisesti ja ajo-ominaisuuksien sekä käytännöllisyyden kustannuksella.



Pesuaine ja painepesuri on keksitty pitämään jopa auton alustan puhtaana, voipi sitä mekaanisesti harjalla kropsuttaa jos tarve vaatii.
Anonyymi: tyylikäs_muovi 26.3.2016 8:01

Anonyymi
Kannattaa laittaa meluisa ja kova matalaprofiili rengas Suomen kelvottomille asfalteille. Ja jos oikein haluaa kiusata itseään, niin voi laittaa leveän renkaan vetelemään urissa.

Naurettavaa pissistouhua. Aikuiset miehet käyttäytyvät, kuin teiniräppärit.
Anonyymi: rahtari_x 26.3.2016 8:45

Anonyymi
Naurettavaa pissistouhua. Aikuiset miehet käyttäytyvät, kuin teiniräppärit.


Kun elämänhallinta on muuten täysin kateissa, niin sitä haetaan näistä ulkoisen kiillon viritielmistä.

Eikä se ole kansalaisen oma syy, että elämänhallinta on hukassa. Kyllä perimmäinen vika löytyy vihervasssarien ja huivikaulanaisten vuosikymmenien myyräntyöstä.
Anonyymi: MaailmaPilattu 26.3.2016 9:15

Rekisteröitynyt käyttäjä
Naurettavaa pissistouhua. Aikuiset miehet käyttäytyvät, kuin teiniräppärit.

Kun elämänhallinta on muuten täysin kateissa, niin sitä haetaan näistä ulkoisen kiillon viritielmistä.

Eikä se ole kansalaisen oma syy, että elämänhallinta on hukassa. Kyllä perimmäinen vika löytyy vihervasssarien ja huivikaulanaisten vuosikymmenien myyräntyöstä.
Kannattaa aina haukkua kaikkia vihervassarikommunisteiksi ja itse lähteä sillä päästömanipoloidulla das autolla Nokian Renkaat sauhuten sinne venäläisten lätkähalliin jupeksimaan.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 26.3.2016 9:23

Anonyymi
Miksi laittaa ruma harvapuolainen alumiinivanne jonka läpi näkyy likaiset ja rumat alustan ja jarrun osat. Alumiinivanne myös hapettuu mikä ajan mittaan tekee siitä entistä rumemman.

Miksi ei laittaa peltivannetta ja tyylikästä muovista pölykapselia päälle joka ei ruostu ja myös peittää rumat alustan osat. Näin autosi pysyy tyylikkäänä koko ajan.

En ollenkaan ymmärrä nykytrendiä missä autoa rumennetaan tarkoitushakuisesti ja ajo-ominaisuuksien sekä käytännöllisyyden kustannuksella.


Pesuaine ja painepesuri on keksitty pitämään jopa auton alustan puhtaana, voipi sitä mekaanisesti harjalla kropsuttaa jos tarve vaatii.


Maalaisjärkeekin voi käyttää, mä en ainakaa vetäs alustaa painepesurilla ja vielävähemmän pesuaineen kera, lähtee se ruostetta estävä rasvakin, voit si pistää auton muutamien vuosien jälkeen kukkapurkkiin.
Anonyymi: Äly_hoi 26.3.2016 9:41

Anonyymi
Nokian Renkaiden alasajo markkinoilla, jättää suhteellisen ison aukon markkinoille ja sen paikkaamiseen moni hyvä ja rehellien valmistaja voisi iskeä nyt kunnolla.
Sen paikan kun rehelisellä työllä, se tietää hyväiä vuosia liikevaihdolle,pitkäksi aikaa.
Nokian, anteeksi Pietarin, petosrenkaat tulee menettämään katteensa lopullisesti. Gran toki tiesi tämän myydessään optionsa.
Anonyymi: EkpEvmVmp 26.3.2016 10:07

Anonyymi
Kertokaan nyt mitä iloa on isotuumaisista (17-18-19") renkaista jossa vennetta kiertää enää kumilenkin vahvuinen(235/45-40-35) rengas?
Anonyymi: Mä_vaan_ajan 26.3.2016 10:58

Anonyymi
kapitalismin ja markkinatalouden ihanne mutta vielä on aihetta kasvuun no toisaalta oli aikoja jolloin autossa oli vain yhtä väriä ja yhden koon renkaat ja muut vaihtoehdot oli turhaa sekä tyhmyyttä.
Anonyymi: Bebee 26.3.2016 11:08
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

14:12 Outotec painui tappiolle, liikevaihto supistui selvästi
14:02 Munksjö-konserni teki tulosennätyksensä
13:25 Britannian talous odotettua paremmassa vauhdissa ennen Brexit-äänestystä
12:49 Digitoday IPhone-myynti rajussa alamäessä – "Hyviä asioita tapahtuu, kun ihmiset eivät odota mitään"
12:07 Italian ongelmapankki yrittää haalia 5 miljardia ennen perjantaita
10:57 Digitoday Teslan Autopilot ajoi ylinopeutta: Näin raju oli kuolemaan johtanut kolari
10:31 Deutsche Bankin tulos romahti
10:14 Kuluttajat luottavat enemmän Suomen kuin omaan talouteensa
09:47 Sanoma teki reippaan tulosparannuksen – kiri etenkin Suomessa
09:22 Teollisuuden luottamus heikkeni hieman
09:10 Hillary Clintonin historiallinen ehdokkuus varmistui
08:29 HS: Hallitus haluaa yrityksille ison veroalen
07:55 Applen tulos heikkeni – puhelinmyynti yli odotusten
06:05 Turkkiin pääsee nyt halvalla – aurinkotuoleista ei tarvitse tapella
26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa tänään konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy