Kirjaudu ▼
 

Rengasalalla hurja murros – yhdellä valmistajalla voi olla jopa 300 vaihtoehtoa

Manu Tuppurainen
Rengasalalla hurja murros – yhdellä valmistajalla voi olla jopa 300 vaihtoehtoa
Vannetukussa Kouvolassa riittää renkaita.
Rengasmallien kasvanut kirjo sekä kuluttajien muuttuneet mieltymykset aiheuttavat varsinkin rengastukkureille isoja haasteita.
26.3.2016 06:01
Manu Tuppurainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autovalmistajat ovat viime vuosina kasvattaneet mallikirjoaan roimasti, kun perinteisten autoluokkien väliin on tullut uusia luokkia ja erikoisuuksia. Uudessa kilpailutilanteessa valmistajat pyrkivät erottumaan esimerkiksi muotoilulla. Yksi tärkeä osa ovat auton renkaat, joiden täytyy istua auton ulkomuotoon. Nykytrendin mukaista on, että mitä isompaa alle, sitä näyttävämpää.

On hyvin yleistä, että auton pyöräkoko tehtaalta lähtiessään on vakiona jopa 17 tuumaa tai enemmänkin, kun ennen pärjättiin pitkälti 15- tai 16-tuumaisilla pyörillä. Tätä tahtovat myös kuluttajat – monet haluavat autoonsa suurempaa pyöräkokoa, vaikkei valmistaja pystyisi sitä tarjoamaan.

– Hyötyajoneuvopuolella esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter on sellainen, että valmistaja tarjoaa siihen vain 16-tuumaista pyörää. Monet kuluttajat haluavat kuitenkin 18-tuumaisiakin. Esimerkiksi me vastaamme siihen niin, että valmistamme kyseiseen automalliin suurempaa vannetta, autojen rengas- ja vannetukkukauppaa pyörittävän Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen sanoo.

Oman lisänsä rengaskauppaan ovat tuoneet aasialaisvalmistajat. Enää renkaita eivät tarjoa vain perinteiset rengasvalmistajat, kuten Continental, Michelin ja kumppanit, vaan hintakilpailua tulee nyt idän suunnalta paljon. Halpa ei välttämättä aina ole se paras, mutta monet viime vuosien rengastestit ovat osoittaneet, että aasialaisen renkaan laatu on noussut nopeasti. Joukkoon mahtuu kilpailukykyisiä renkaita, varsinkin kun hinnan ottaa huomioon.

Kuvioita, nopeusluokkia ja vaikka mitä

Kun kuluttaja valitsee ensin yhä useampien valmistajien ja mallien välillä, yksittäisellä rengasvalmistajalla on vielä erilaisia pintavaihtoehtoja, nopeusluokkia ja vaikka mitä, joiden välillä ostajan täytyy sukkuloida. Valikoimaa riittää lähes pyörryksiin asti.

Heiskanen mainitsee esimerkiksi Nankang-rengasmerkin, jonka kaikki koko- ja kuviomallit yhteen ynnättynä tekevät kaikkiaan yli 300 eri vaihtoehtoa.

Renkaiden valikoima on niin suuri ja vaihtoehtoja lähes rajattomasti, että rengasliikkeet eivät pysty pitämään täyttä valikoimaa varastossaan. Renkaiden varastointi on siis siirtynyt rengasliikkeeltä tukkukaupan puolelle.

Kun asiakas tulee liikkeeseen ja ostaa autoonsa renkaat, monesti jälleenmyyjä tilaa ne tukkukaupasta. Tukkurin pitää tietysti toimittaa tavara nopeasti, jotta asiakas olisi tyytyväinen. Tukkukaupalle tämä aiheuttaa suuria haasteita.

– Muutos koskettaa koko Eurooppaa. Jälleenmyyjällä on enää vain pieni käsivarasto. Käytännössä jälleenmyyjä myy ensin rengassarjan ja sen jälkeen se vasta tilataan tukkukaupasta. Tukkukaupasta jälleenmyyjälle lähtevät eräkoot ovat monesti vain neljä rengasta, Heiskanen sanoo.

Varastointi ja rahoitus haasteita

Heiskasen mukaan se, kuinka nopeasti ja miten rengassarja asiakkaalle toimitetaan, on oikeastaan pienin haaste ja asia, joka järjestyy joka tapauksessa nopeasti. Tukkukaupan haasteet ovat renkaiden varastoinnissa sekä rahoituksessa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Ennustaminen, etenkin tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Renkaat pitää tilata syksyllä, ne myydään pääosin huhtikuussa ja silloin niitä pitää olla oikea määrä varastossa. Rahoitus on tietysti haaste, koska tilauksen yhteydessä tilaus maksetaan tehtaalle, mutta tulovirta niistä muodostuu vasta kuukausia myöhemmin, Heiskanen toteaa.

Rengasmarkkina Suomessa on laskutavasta riippuen noin kolme miljoonaa myytyä rengasta vuodessa. Vannetukku toimittaa tämän laskukaavan mukaan Suomen renkaista hieman alle 10 prosenttia. Se on näin yksi suurimmista tukkumyyjistä. Vannetukun lisäksi muita suuria tukkukaupan edustajia rengasalalla ovat Michelin, Continental ja Nokian. Myös Bridgestone ja Goodyear sekä Hankook kuuluvat suuriin pelureihin.

Vannetukun markkinaosuuden näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että Kouvolaan yhtiön tontille nousee pian pari uutta hallia, joihin mahtuu yhteensä noin 200 000 rengasta – muun muassa Heiskasen mainitsemat yli 300 Nangkang-vaihtoehtoa ovat jo nyt valmiina.

Konenäkö tulossa avuksi varastoihin

Kun Vannetukun entiset varastot otetaan myös huomioon, Heiskasen mukaan ei ole vaikea päätellä, että kauppaa tehdään myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Lisäksi Vannetukku käyttää Euroopassa kumppaneita, jotka toimittavat renkaita ja vanteita suoraan Vannetukun laskuun asiakkaalle – niiden rengasvarastot ovat kymmen-, jopa 15-kertaiset Vannetukun tuleviin varastoihin verrattuna.

– Erittäin suuri haaste on toimittaa asiakkaalle juuri asiakkaan tilaama rengassarja. Poiminta varastosta sekä renkaiden pakkaus ovat ihmistyötä. Tiedämme, että ihmissilmä väsyy ja virheitä sattuu. Olemme kehittämässä linjastoomme konenäköä, joka vertaa asiakkaan tilausta sekä poimijan ja pakkaajan tekemää työtä virheiden karsimiseksi.

Heiskasen mukaan mitään valmista ratkaisua tähän ei kuitenkaan ole juuri siitä syystä, että ala elää murrosta joka puolella. Yhteistyökumppanin kanssa kehitettävän konenäön pitäisi mahdollistaa volyymin automatisoinnin ja virheiden karsimisen.

– Oleellista on nimenomaan se, että asiakas saa sen mitä tilaa. Tyytyväinen asiakas on paras asiakas, Heiskanen ynnää.

26.3.2016 06:01
Manu Tuppurainen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit Autot renkaat

Kommentit (36)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kannattaa kumminkin valita mahdollisimman matalaprofiilinen kummi. Ja leveä!

Tiestön kunto pitää sitten huolen, että voi olla trendikäs useaan otteeseen vuoden mittaan kun renkaat ja vanteet menevät pas***aksi niihin routareikiin-uutta ilmettä autoon voi hakea useampaan otteeseen ja olo pysyy trendikkään jäntevänä ihan kestolla.

Eikä maksa paljoa-noh..noitahan voi ostaa luotollakin-ja mitäpä ei fiksu ihminen tekisi erottuakseen tuulipukukansasta!
Anonyymi: Make-1234 26.3.2016 6:46

Anonyymi
Miksi laittaa ruma harvapuolainen alumiinivanne jonka läpi näkyy likaiset ja rumat alustan ja jarrun osat. Alumiinivanne myös hapettuu mikä ajan mittaan tekee siitä entistä rumemman.

Miksi ei laittaa peltivannetta ja tyylikästä muovista pölykapselia päälle joka ei ruostu ja myös peittää rumat alustan osat. Näin autosi pysyy tyylikkäänä koko ajan.

En ollenkaan ymmärrä nykytrendiä missä autoa rumennetaan tarkoitushakuisesti ja ajo-ominaisuuksien sekä käytännöllisyyden kustannuksella.
Anonyymi: ottok 26.3.2016 7:16

Anonyymi
Miksi laittaa ruma harvapuolainen alumiinivanne jonka läpi näkyy likaiset ja rumat alustan ja jarrun osat. Alumiinivanne myös hapettuu mikä ajan mittaan tekee siitä entistä rumemman.

Miksi ei laittaa peltivannetta ja tyylikästä muovista pölykapselia päälle joka ei ruostu ja myös peittää rumat alustan osat. Näin autosi pysyy tyylikkäänä koko ajan.

En ollenkaan ymmärrä nykytrendiä missä autoa rumennetaan tarkoitushakuisesti ja ajo-ominaisuuksien sekä käytännöllisyyden kustannuksella.



Pesuaine ja painepesuri on keksitty pitämään jopa auton alustan puhtaana, voipi sitä mekaanisesti harjalla kropsuttaa jos tarve vaatii.
Anonyymi: tyylikäs_muovi 26.3.2016 8:01

Anonyymi
Kannattaa laittaa meluisa ja kova matalaprofiili rengas Suomen kelvottomille asfalteille. Ja jos oikein haluaa kiusata itseään, niin voi laittaa leveän renkaan vetelemään urissa.

Naurettavaa pissistouhua. Aikuiset miehet käyttäytyvät, kuin teiniräppärit.
Anonyymi: rahtari_x 26.3.2016 8:45

Anonyymi
Naurettavaa pissistouhua. Aikuiset miehet käyttäytyvät, kuin teiniräppärit.


Kun elämänhallinta on muuten täysin kateissa, niin sitä haetaan näistä ulkoisen kiillon viritielmistä.

Eikä se ole kansalaisen oma syy, että elämänhallinta on hukassa. Kyllä perimmäinen vika löytyy vihervasssarien ja huivikaulanaisten vuosikymmenien myyräntyöstä.
Anonyymi: MaailmaPilattu 26.3.2016 9:15

Rekisteröitynyt käyttäjä
Naurettavaa pissistouhua. Aikuiset miehet käyttäytyvät, kuin teiniräppärit.

Kun elämänhallinta on muuten täysin kateissa, niin sitä haetaan näistä ulkoisen kiillon viritielmistä.

Eikä se ole kansalaisen oma syy, että elämänhallinta on hukassa. Kyllä perimmäinen vika löytyy vihervasssarien ja huivikaulanaisten vuosikymmenien myyräntyöstä.
Kannattaa aina haukkua kaikkia vihervassarikommunisteiksi ja itse lähteä sillä päästömanipoloidulla das autolla Nokian Renkaat sauhuten sinne venäläisten lätkähalliin jupeksimaan.
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 26.3.2016 9:23

Anonyymi
Miksi laittaa ruma harvapuolainen alumiinivanne jonka läpi näkyy likaiset ja rumat alustan ja jarrun osat. Alumiinivanne myös hapettuu mikä ajan mittaan tekee siitä entistä rumemman.

Miksi ei laittaa peltivannetta ja tyylikästä muovista pölykapselia päälle joka ei ruostu ja myös peittää rumat alustan osat. Näin autosi pysyy tyylikkäänä koko ajan.

En ollenkaan ymmärrä nykytrendiä missä autoa rumennetaan tarkoitushakuisesti ja ajo-ominaisuuksien sekä käytännöllisyyden kustannuksella.


Pesuaine ja painepesuri on keksitty pitämään jopa auton alustan puhtaana, voipi sitä mekaanisesti harjalla kropsuttaa jos tarve vaatii.


Maalaisjärkeekin voi käyttää, mä en ainakaa vetäs alustaa painepesurilla ja vielävähemmän pesuaineen kera, lähtee se ruostetta estävä rasvakin, voit si pistää auton muutamien vuosien jälkeen kukkapurkkiin.
Anonyymi: Äly_hoi 26.3.2016 9:41

Anonyymi
Nokian Renkaiden alasajo markkinoilla, jättää suhteellisen ison aukon markkinoille ja sen paikkaamiseen moni hyvä ja rehellien valmistaja voisi iskeä nyt kunnolla.
Sen paikan kun rehelisellä työllä, se tietää hyväiä vuosia liikevaihdolle,pitkäksi aikaa.
Nokian, anteeksi Pietarin, petosrenkaat tulee menettämään katteensa lopullisesti. Gran toki tiesi tämän myydessään optionsa.
Anonyymi: EkpEvmVmp 26.3.2016 10:07

Anonyymi
Kertokaan nyt mitä iloa on isotuumaisista (17-18-19") renkaista jossa vennetta kiertää enää kumilenkin vahvuinen(235/45-40-35) rengas?
Anonyymi: Mä_vaan_ajan 26.3.2016 10:58

Anonyymi
kapitalismin ja markkinatalouden ihanne mutta vielä on aihetta kasvuun no toisaalta oli aikoja jolloin autossa oli vain yhtä väriä ja yhden koon renkaat ja muut vaihtoehdot oli turhaa sekä tyhmyyttä.
Anonyymi: Bebee 26.3.2016 11:08
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

29.9. Tanska maksoi satoja tuhansia verovinkkaajalle
29.9. Daimler haastaa Teslan sähkö-Mersulla
29.9. Digitoday Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa
29.9. Digitoday Musiikkijätti syntymässä? Spotify neuvottelee jättiostoksesta
29.9. EU alkaa tutkia: Syrjiikö Saksa osaa autoilijoista?
29.9. Digitoday HP pahoittelee – tavallaan: Aikoo sittenkin sallia kilpailijoiden musteet printtereissään
29.9. Fed-pomot: Koronnosto lähenee
29.9. Finnair sai seitsemännen uutuuskoneen – myi pois ja vuokraa takaisin
29.9. Digitoday Puhuiko Yahoo palturia? "Tietomurtajia ei palkannut kukaan"
29.9. Liikanen: Elvyttävä rahapolitiikka tukee kasvua
29.9. Kiuruvetinen pankki teki muutoksen: Yrittäjä ihmettelee rahojensa kohtaloa
29.9. Ericssonin suuromistajat harkitsevat osakkeiden myyntiä – leikkaushuhut hämmentävät Ruotsissa
29.9. Helsingin pörssi kohoaa Opec-sovun jälkeen
29.9. Metsä Board sulki paperikoneen – 94 saa lähteä
29.9. Commerzbank irtisanoo lähes 10 000
29.9. Tutkija: Venäjä voittaa öljysovussa
29.9. Digitoday Web-kameroiden armeija kaatoi verkkopalvelun
29.9. PTT: Ruoan halpeneminen hidastuu
29.9. Suomen Pankki: Positiivinen yllätys voi tulla Yhdysvalloista
29.9. Digitoday Elisan uudessa palvelussa koukku: puhelut ulkomailta kotimaan hinnoin
29.9. Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
29.9. PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
29.9. Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat
29.9. Digitoday Ei vain puhelimien ongelma: Nyt varoitetaan räjähtävistä Samsungin pesukoneista
29.9. PT: Kasvun painopiste alkaa siirtyä vientiin
29.9. OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
29.9. Kosteusvaurio voi tulla millaiseen taloon tahansa – alkuna usein vuotava liitos
29.9. Kolumni Digi-palvelu pettää liian usein
29.9. Air Berlin puolittaa laivastonsa ja vähentää 1200 työpaikkaa
29.9. Digitoday Kaksi muutosta Whatsappiin – sormet selviävät vähemmällä klikkailulla
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy