Kirjaudu ▼
 

AL: Suomalaisyritys kehittelee maantieystävällistä nastarengasta

Reuters
AL: Suomalaisyritys kehittelee maantieystävällistä nastarengasta
Testihuijauskohuun liitetty Black Donuts Engineering haluaa keskittyä uusien tuotteiden kehittämiseen.
26.3.2016 16:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pirkkalalainen Black Donuts Engineering kehittelee uudenyyppistä nastaa ja nastarengasta, kertoo Aamulehti.

Yhtiön aikoo kumota yleisen näkemyksen, jonka mukaan nastarenkaan jääpidon parantuessa myös tienpinnan kuluminen kasvaa.

– Korrelaation ajatellaan olevan aika selvä. Haastamme ajatuksen, Black Donuts Engineeringin toimitusjohtaja Kai Hauvala sanoo Aamulehdelle.

Black Donuts Engineering Oy Nokian Renkaat Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 2352555-5
Kotipaikka Tampere
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Kone- ja prosessisuunnittelu
Kaikki yrityksen taloustiedot

Tavoitteena maantieystävällinen nastarengas

Black Donuts Engineering on käynnistänyt uuden nastarenkaan kehittämiseksi Tekesin tukeman  Rofty-hankkeen. Hankkeen nimi on lyhenne sanoista Road-friendly studded tyre eli maantieystävällinen nastarengas.

Yhtiö aikoo lisätä nastoien määrää renkaissa, mutta tavoite vaatii myös uudentyyppisen nastan kehittämistä.

– Pitää ymmärtää mitä nastalle tapahtuu ja miten kivi kuluu, Black Donuts Engineeringin kehityspäällikkö Jouni Raatikainen kertoo Aamulehdelle.

Maantien pinnan kulumista mitataan ajamalla graniitista valmistettujen tyyppihyväksyntäkivien päältä yli 200 kertaa. Testin jälkeen kivet punnitaan.

"Kaikki paukut bisnekseen"

Black Donuts Engineering on ollut viime aikoina otsikoissa Nokian Renkaiden rengastestihuijaukseen liittyen. Yhtiön perustajat ovat entisiä Nokian Renkaiden työntekijöitä, ja tiedon testihuijauksesta epäillään päätyneen julkisuuteen Black Donuts Engineeringin kautta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

 Toimitusjohtajan mukaan yritys keskittyy uusien tuotteiden kehittämiseen.

– Olemme luottavaisia ja levollisia asian suhteen. Pistämme kaikki paukut bisnekseen, Hauvala sanoo Aamulehdelle.

26.3.2016 16:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (48)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ongelma ei kuin useita kymmeniä vuosia vanha. Reipasta ja nokkelaa oivallus kykyä.
Anonyymi: dfghjkrtyuisdfghjdrt 26.3.2016 17:21

Anonyymi
Harvinaisen järkevä bisnesidea. Toivottavasti onnistuvat.
Anonyymi: Vara-Erkki 26.3.2016 17:34

Anonyymi
ajakaa kitkoilla, niin säästyy asfaltti. vaikeissa olosuhteissa jätä se autosi sinne kotipihalle.
Anonyymi: pitoparanee 26.3.2016 17:47

Anonyymi
Hengityselinsairaista ei niin väliä, kunhan maantie ei kärsi??
Anonyymi: hohhoijaata 26.3.2016 17:50

Anonyymi
Suomen Hallituksen ratkaisu on että tiestö vaihdetaan sorapäällysteeksi niin ei kulu nastat enään asfaltilla.

Samalla säästyy rahaa niin voidaan tukea jotain mikä ei taatusti tuota mitään.
Anonyymi: Sorateidenmaa 26.3.2016 17:55

Anonyymi
Maallikkona arvailisi nastojen kuluttavan asfaltista enimmäkseen sitä sideainetta, eikä niinkään kiveä? Kiviaines sitten pääsee vähitellen irtoilemaan kun kiinnipitävää sidosainetta kuluu pois.
Mutta onnea joka tapauksessa yritykseen, eipä ole ensimmäinen kerta kun vähemmän tietä kuluttavaa nastarengasta keksitään...
Anonyymi: Byrokranaatti 26.3.2016 18:01

Anonyymi
Kun kyse olisikin kiven kulumisesta. Bitumimössö, johon on sekoitettu luokattoman huonoa hiekkaseosta ei valitettavasti kestä minkäänlaisella teräaseella raaputtelua kovinkaan kauan. Kestoikää voidaan nostaa toki huomattavastikin tekemällä seoksesta sellaista kuin sen pitäisi olla. Kartelli vaan ei sitä salli. Kulumisen suhteen jäljelle jää vain yksi vaihtoehto. Kitkarenkaat. Sitä taas NR-lobbaus ei salli, muuten nastat olisi jo kielletty. Niin ja sitten on tietysti ne jotka eivät osaa ajaa kitkarenkailla.
Anonyymi: Kitkat_autokouluun 26.3.2016 18:14

Anonyymi
Black Donuts yrittää risteyttää myös Suvakki vihervasureita juhlapaikan hakijoiden kanssa! Tuloksena on todennäköisesti mämmin näköinen tuotos joka löytyy maanantaina krapulaisen pöntöstä!
Anonyymi: MullakinOliUnelma 26.3.2016 18:17

Anonyymi
Kansalaisystävällinen hallitus?

Mistähän sellaisen saa?
Anonyymi: Simple 26.3.2016 18:46

Anonyymi
Kun kyse olisikin kiven kulumisesta. Bitumimössö, johon on sekoitettu luokattoman huonoa hiekkaseosta ei valitettavasti kestä minkäänlaisella teräaseella raaputtelua kovinkaan kauan. Kestoikää voidaan nostaa toki huomattavastikin tekemällä seoksesta sellaista kuin sen pitäisi olla. Kartelli vaan ei sitä salli. Kulumisen suhteen jäljelle jää vain yksi vaihtoehto. Kitkarenkaat. Sitä taas NR-lobbaus ei salli, muuten nastat olisi jo kielletty. Niin ja sitten on tietysti ne jotka eivät osaa ajaa kitkarenkailla.


Lobbauksesta puheenollen!
USAn kivääriyhdistys(NRA)on kirjoituttanut osan Grimmin lastensaduista uudelleen ja varustanut mmHannun ja Kertun kivääreillä(Lähde Zeit,Faz)
Anonyymi: Havainto 26.3.2016 18:49
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa huomenna konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
26.7. Outotec toimittaa laitteita Iraniin
26.7. Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja
26.7. Digitoday Ilmaisia Pokémon-kolikoita? Epäilyttävä viesti leviää WhatsAppissa
26.7. Pesänhoitaja: Anttilasta kiinnostuneita ostajia on ulkomailta ja kotimaasta
26.7. FT: Yahoon Marissa Mayer syyttää mediaa seksismistä – "Se on sääli"
26.7. Outokumpu petrasi tulostaan odotettua enemmän
26.7. Digitoday Google päivitti: Häirikkösoittajille tyly stoppi
26.7. Öljyjätin tulos romahti 45 %
26.7. Digitoday Clash of Kings -sivusto hakkeroitiin: 1,6 miljoonan pelaajan tiedot vaarassa
26.7. Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
26.7. Kahtiajako kasvaa työmarkkinoilla: pitkäaikaistyöttömien määrä kolminkertaistunut
26.7. UPM-Kymmenen tulos ylitti odotukset – "kulujen karsiminen jatkuu"
26.7. Automyynti vilkastui – rengasvalmistaja Michelin petrasi tulostaan reippaasti
26.7. Mieli muuttui Englannin keskuspankissa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki6/20162016
VOLKSWAGEN13187166
TOYOTA12547021
SKODA9426275
FORD9265302
OPEL6723741
KIA5873938
MERCEDES-BENZ5523128
NISSAN5263981
VOLVO5154095
AUDI5123386
   
malli6/20162016
VOLKSWAGEN GOLF5432733
SKODA OCTAVIA5043076
OPEL ASTRA3831918
TOYOTA AURIS3752036
NISSAN QASHQAI3522414
TOYOTA AVENSIS3441877
FORD FOCUS3222039
TOYOTA YARIS3201858
FORD FIESTA3121344
VOLKSWAGEN PASSAT2681713

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy