Kirjaudu ▼
 

AL: Suomalaisyritys kehittelee maantieystävällistä nastarengasta

Reuters
AL: Suomalaisyritys kehittelee maantieystävällistä nastarengasta
Testihuijauskohuun liitetty Black Donuts Engineering haluaa keskittyä uusien tuotteiden kehittämiseen.
26.3.2016 16:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pirkkalalainen Black Donuts Engineering kehittelee uudenyyppistä nastaa ja nastarengasta, kertoo Aamulehti.

Yhtiön aikoo kumota yleisen näkemyksen, jonka mukaan nastarenkaan jääpidon parantuessa myös tienpinnan kuluminen kasvaa.

– Korrelaation ajatellaan olevan aika selvä. Haastamme ajatuksen, Black Donuts Engineeringin toimitusjohtaja Kai Hauvala sanoo Aamulehdelle.

Black Donuts Engineering Oy Nokian Renkaat Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 2352555-5
Kotipaikka Tampere
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Kone- ja prosessisuunnittelu
Kaikki yrityksen taloustiedot

Tavoitteena maantieystävällinen nastarengas

Black Donuts Engineering on käynnistänyt uuden nastarenkaan kehittämiseksi Tekesin tukeman  Rofty-hankkeen. Hankkeen nimi on lyhenne sanoista Road-friendly studded tyre eli maantieystävällinen nastarengas.

Yhtiö aikoo lisätä nastoien määrää renkaissa, mutta tavoite vaatii myös uudentyyppisen nastan kehittämistä.

– Pitää ymmärtää mitä nastalle tapahtuu ja miten kivi kuluu, Black Donuts Engineeringin kehityspäällikkö Jouni Raatikainen kertoo Aamulehdelle.

Maantien pinnan kulumista mitataan ajamalla graniitista valmistettujen tyyppihyväksyntäkivien päältä yli 200 kertaa. Testin jälkeen kivet punnitaan.

"Kaikki paukut bisnekseen"

Black Donuts Engineering on ollut viime aikoina otsikoissa Nokian Renkaiden rengastestihuijaukseen liittyen. Yhtiön perustajat ovat entisiä Nokian Renkaiden työntekijöitä, ja tiedon testihuijauksesta epäillään päätyneen julkisuuteen Black Donuts Engineeringin kautta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

 Toimitusjohtajan mukaan yritys keskittyy uusien tuotteiden kehittämiseen.

– Olemme luottavaisia ja levollisia asian suhteen. Pistämme kaikki paukut bisnekseen, Hauvala sanoo Aamulehdelle.

26.3.2016 16:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (48)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ongelma ei kuin useita kymmeniä vuosia vanha. Reipasta ja nokkelaa oivallus kykyä.
Anonyymi: dfghjkrtyuisdfghjdrt 26.3.2016 17:21

Anonyymi
Harvinaisen järkevä bisnesidea. Toivottavasti onnistuvat.
Anonyymi: Vara-Erkki 26.3.2016 17:34

Anonyymi
ajakaa kitkoilla, niin säästyy asfaltti. vaikeissa olosuhteissa jätä se autosi sinne kotipihalle.
Anonyymi: pitoparanee 26.3.2016 17:47

Anonyymi
Hengityselinsairaista ei niin väliä, kunhan maantie ei kärsi??
Anonyymi: hohhoijaata 26.3.2016 17:50

Anonyymi
Suomen Hallituksen ratkaisu on että tiestö vaihdetaan sorapäällysteeksi niin ei kulu nastat enään asfaltilla.

Samalla säästyy rahaa niin voidaan tukea jotain mikä ei taatusti tuota mitään.
Anonyymi: Sorateidenmaa 26.3.2016 17:55

Anonyymi
Maallikkona arvailisi nastojen kuluttavan asfaltista enimmäkseen sitä sideainetta, eikä niinkään kiveä? Kiviaines sitten pääsee vähitellen irtoilemaan kun kiinnipitävää sidosainetta kuluu pois.
Mutta onnea joka tapauksessa yritykseen, eipä ole ensimmäinen kerta kun vähemmän tietä kuluttavaa nastarengasta keksitään...
Anonyymi: Byrokranaatti 26.3.2016 18:01

Anonyymi
Kun kyse olisikin kiven kulumisesta. Bitumimössö, johon on sekoitettu luokattoman huonoa hiekkaseosta ei valitettavasti kestä minkäänlaisella teräaseella raaputtelua kovinkaan kauan. Kestoikää voidaan nostaa toki huomattavastikin tekemällä seoksesta sellaista kuin sen pitäisi olla. Kartelli vaan ei sitä salli. Kulumisen suhteen jäljelle jää vain yksi vaihtoehto. Kitkarenkaat. Sitä taas NR-lobbaus ei salli, muuten nastat olisi jo kielletty. Niin ja sitten on tietysti ne jotka eivät osaa ajaa kitkarenkailla.
Anonyymi: Kitkat_autokouluun 26.3.2016 18:14

Anonyymi
Black Donuts yrittää risteyttää myös Suvakki vihervasureita juhlapaikan hakijoiden kanssa! Tuloksena on todennäköisesti mämmin näköinen tuotos joka löytyy maanantaina krapulaisen pöntöstä!
Anonyymi: MullakinOliUnelma 26.3.2016 18:17

Anonyymi
Kansalaisystävällinen hallitus?

Mistähän sellaisen saa?
Anonyymi: Simple 26.3.2016 18:46

Anonyymi
Kun kyse olisikin kiven kulumisesta. Bitumimössö, johon on sekoitettu luokattoman huonoa hiekkaseosta ei valitettavasti kestä minkäänlaisella teräaseella raaputtelua kovinkaan kauan. Kestoikää voidaan nostaa toki huomattavastikin tekemällä seoksesta sellaista kuin sen pitäisi olla. Kartelli vaan ei sitä salli. Kulumisen suhteen jäljelle jää vain yksi vaihtoehto. Kitkarenkaat. Sitä taas NR-lobbaus ei salli, muuten nastat olisi jo kielletty. Niin ja sitten on tietysti ne jotka eivät osaa ajaa kitkarenkailla.


Lobbauksesta puheenollen!
USAn kivääriyhdistys(NRA)on kirjoituttanut osan Grimmin lastensaduista uudelleen ja varustanut mmHannun ja Kertun kivääreillä(Lähde Zeit,Faz)
Anonyymi: Havainto 26.3.2016 18:49
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
25.5. Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
25.5. Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
25.5. Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
25.5. Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
25.5. Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
25.5. YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
25.5. Microsoft: Toiminta Tampereella loppuu
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy