Kirjaudu ▼
 

Uber haluaa robottiautoja, autoteollisuus nihkeänä – "Emme halua, että meille käy kuin Nokialle"

© Robert Galbraith / Reuters
Uber haluaa robottiautoja, autoteollisuus nihkeänä – "Emme halua, että meille käy kuin Nokialle"
Uberin toimitusjohtaja Travis Kalanick San Franciscossa viime vuonna
Reutersin lähteiden mukaan Uber on halukas ostamaan itseohjautuvia autoja. Autoteollisuus ei vaikuta kuitenkaan innostuvan it-tulokkaan ostohaluista.
18.3.2016 21:27
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kyytipalvelu Uber haluaa ostaa suuria määriä itseohjautuvia autoja, kertoo uutistoimisto Reuters.

– He halusivat itseohjautuvia autoja. Vaikutti siltä, että he ovat lähteneet ostoksille, nimetön lähde autoteollisuudesta kertoo.

Tappiota tekevä Uber pystyisi säästämään pitkän pennin, jos yhtiö kuljettaisi matkustajia robottiautoilla. Reutersin mukaan yhtiön suurin kuluerä on kuljettajien palkkiot.

Aiemmin tänään saksalainen Manager Magazin kertoi, että Uber olisi tilannut Mercedes-Benziltä 100 000 S-sarjan -autoa. Mercedes-Benz myi näitä autoja viime vuonna yhteensä noin 100 000 kappaletta. Autoa ei ainakaan vielä saa täysin itseohjautuvana.

Toinen lähde sanoi kuitenkin Reutersille, ettei Uber ole tehnyt tilausta Mercedes-Benzin kanssa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Autoteollisuus on yleensä varovainen tekemään kauppoja teknologia- ja ohjelmistoalan tulokkaiden kanssa. Tulokkaat uhkaavat alan vakiintuneita liiketoimintamalleja.

– Emme halua, että meille käy kuin Nokian matkapuhelinliiketoiminnalle, joka oli aikoinaan huippukannattava... ja sitten se katosi, toinen lähde sanoi Uberin kanssa kauppojen solmimisesta.

Mercedes-Benz kehitti vuonna 2013 S-sarjan mallista version, joka ajoi 130 kilometriä kahden saksalaisen kaupungin välillä ilman kuljettajaa.

18.3.2016 21:27
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Mercedes-Benz Uber

Kommentit (38)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jeb, toinen on enemmön oikeassa. ~
Anonyymi: Kaupunkijorma 18.3.2016 21:40

Anonyymi
Onko yksikään robottiauto pystynyt Suomen talvessa löytämään tien 10 cm paksun uuden lumen alta? Toimivatko laserkeilaukset kun ilma on sakeanaan lumipölyä? Kun moottoritien rampilla huomaat, että tiellä ei ole tilaaa, niin painaako robotti tallan pohjaan ja menee 120 km/h sekaan? En usko. Robotti painaa jarrun kiinni ja aiheuttaa onnettomuuden. Sitten väitetään, että se oli takanatulevan autoilijan vika. Eipä todellakaan ole. Robotit eivät vain pysty vielä ajamaan autoa.
Anonyymi: niiinkivaakuinseolis 18.3.2016 21:48

Anonyymi
Se on vähän niinkuin yrityselämässä. Toimitusjohtajat ja hallintoneuvosto vastustavat kynsin hampain robottien ohjaamaa yritystä koska pelkäävät, että robotit ohjelmoidaan tekemään työt eettisesti.
Anonyymi: JepJepJep 18.3.2016 21:59

Anonyymi
Uberin havittelema robotti autoilu on vähän kuin WAP huuma 1990 luvun lopussa.

Hurjaa on kohkaus, mutta reaaliteetit lyö vasten kansvoja hitaimmillekkin pikku hiljaa.

Jos auto ajaa itsestään siten että siinä kuskin paikalla istuu joku vahtimassa tietokoneen virheitä, ei ole sitä robottiautoilua jota Uber hakee.

Täysin automatisoitu auto, joka kulkee ilman kuljettajaa ja toimisi joka säässä, tiessä ja vuodenaikoina on vielä kovin kaukainen haave.
Anonyymi: Inhorealistii 18.3.2016 22:20

Anonyymi
"Reutersin mukaan yhtiön suurin kuluerä on kuljettajien palkat."

Mistä lähtien Uber on alkanut maksaa kuljettajille palkkaa?

Kuljettajat voisivat tehdä saman tempun Uberille ja jättää sen pois kuvioista. Osuuskunta vaan pystyyn ja netistä joku Uber klooni käyttöön.
Anonyymi: muumi 18.3.2016 22:43

Anonyymi
Siis satatuhatta sadantonnin mersua. 10 miljardin kauppa.huh.
Anonyymi: Ministeri 18.3.2016 23:59

Anonyymi
Nämä firmat saavat tätä ilmaista jenkkiuutisointi aiheesta kun aiheesta. Ainoa tarkoitus on pitää jenkkinuorison kiinnostus korkealla. Samaan sarjaan kuin eBayn lennokit ja Googlen ilmalaivat.
Anonyymi: Rane69 19.3.2016 0:14

Anonyymi
Nämä ihmiset tarvitsevat robottiaivot. Ennakoin ja kirjoitan tarpeeksi pitkän kommentin kerralla.
Anonyymi: jostiedätmitämeinaan 19.3.2016 0:38

Anonyymi
Onko yksikään robottiauto pystynyt Suomen talvessa löytämään tien 10 cm paksun uuden lumen alta? Toimivatko laserkeilaukset kun ilma on sakeanaan lumipölyä? ... Robotit eivät vain pysty vielä ajamaan autoa.


Kyllähän ne robotit osaa, Googlen autot ovat jo kulkeneet yli miljoonaa mailia. Ei se Uber Suomeen noita robottiautoja ole tuomassa. Markkinat ovat aika isot, vaikka keskittyisi vain paikkoihin, jossa talvea ei ole.
Anonyymi: pakkasukko 19.3.2016 4:20

Anonyymi
mitä sanoopi taksikuskit?

Mersuja saavat ajaa vain ihmiset!
Anonyymi: ressaa 19.3.2016 4:28
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:01 350 euroa tunnissa – vain harva laskuttaa näin paljon
1.7. Sokerimuro ei enää maistu – Kellogg vastaa take away -murokahvilalla
1.7. Neljä ennustetta, joissa arvostettu futurologi Toffler osui oikeaan
1.7. Ilta-Sanomat Puolalaiset insinöörit hämmästyivät sähkövarkauksista Suomessa
1.7. Liian vanhat autot ajokieltoon Pariisissa sakkojen uhalla
1.7. Talousguru: EU on tuomittu epäonnistumaan
1.7. Työttömiä lähes 5 000 000 – Espanjassa silti pulaa koodareista ja hoitajista
1.7. Talvivaara myy liikevaihtoa tuottaneen omaisuutensa Terrafamelle
1.7. Teollisuustuotannon kasvu kiihtyi Yhdysvalloissa
1.7. Helsingin pörssissä tehtiin lähes 86 000 kauppaa päivässä
1.7. Suomi vaihtoi 300 tonnia silakkaa 1500 loheen
1.7. Reipas kasvu jatkui –10 750 uutta autoa rekisteriin
1.7. Jalkapalloeuforia tarttui pörssiin Islannissa?
1.7. Soinia ryöpytettiin eduskunnassa – "Häkellyttävän alhaista populismia"
1.7. Teräsyhtiöt kiipeävät pörssissä, Nokia luisuu
1.7. Digitoday Verkkokonnilla ovela harhautus: Näin huijausviesti menee täydestä
1.7. Katso, kenen nettotuloja sote paisuttaa – ministeriö kiistää suosineensa
1.7. Nanso myy trikootuotantonsa Nokian Neulomolle
1.7. Aktia ostaa Elisa Lompakon
1.7. Sääntö-Suomen poikkeus: Taas voi tienata tonnin verottomasti
1.7. Kapselissa meren ali puolessa tunnissa Tukholmaan – näin suurhanke etenee
1.7. Digitoday Apple iskee taas musiikkibisneksessä? Silmäilee poikkeuksellista palvelua
1.7. Hyviä uutisia asuntovelalliselle – euriborit miinuksella pitkään
1.7. Digitoday Uusi Firefox antaa tehdä aiemmin mahdottoman Gmail- ja Facebook-tempun
1.7. Pihlajalinna solmi pitkistä sote-ulkoistuksista – rajoituslaki voimaan tänään
1.7. Kauppa kävi hyvin ja hinnat laskivat
1.7. Kaleva: Norwegianilta matkustajille lisälasku – syynä Norjan valtio
1.7. Digitoday Itseajava Tesla joutui ensimmäiseen kuolonkolariin
1.7. S&P alensi EU:n luottoluokitusta – syynä Brexit
1.7. Nyt on myöhäistä – kansa ei kiirehtinyt lainakaton vuoksi
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy