Kirjaudu ▼
 

Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen

© Mike Blake / Reuters
Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen
Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista, kirjoittaa Financial Times.
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvalloissa huonolaatuisten autolainojen lyhennyksiä on lyöty laimin eniten lähes kahteen vuosikymmeneen, kirjoittaa talouslehti Financial Times.

Asia käy ilmi luottoluokitusyhtiö Fitch Ratingsin luvuista.

Helmikuussa 5,16 prosentissa niin sanotuista subprime-autolainoista maksut olivat myöhässä yli 60 päivää. Lukema on korkein lähes 20 vuoteen. Lokakuussa 1996 lukema oli 5,96 prosentissa.

Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista. Vilkas antolainaus ja luottoehtojen löyhentyminen voi aiheuttaa ongelmia arvopaperistettujen autolainojen markkinoilla.

Yhdysvaltain autolainauksen markkina nousi 1 000 miljardiin dollariin viime vuonna. Autolainavakuudellisten arvopapereiden liikkeeseenlasku kasvoi 17 prosenttia 82,5 miljardiin dollariin viime vuonna.

Fitch seuraa autolainoja, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on lähes 100 miljardia dollaria ja jotka on arvopaperistettu. Noin kolmannes lainapotista on subprime-lainoja.

∇ Mainos ∇
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit auto USA

Kommentit (39)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?
Anonyymi: jokeltaja 15.3.2016 12:24

Anonyymi
Repomiehille siis töitä riittäää:D. Oon lukenut samanmoista myös asuntokaupasta.
Anonyymi: SubrimeJerry 15.3.2016 12:26

Anonyymi
Nousua pukkaa jokapuolella, velannousua siis.
Anonyymi: ononniollaonnellinen 15.3.2016 12:26

Anonyymi
2 kuukautta osamaksut myöhässä. Ensin lähtee auto alta jonka jälkeen kämppä. Ei näytä hääviltä jenkkipoikien naapurille näyttäminen.
Anonyymi: velaton 15.3.2016 12:33

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?


Siinä me muuten maksettiin jenkkien irakin sota (subrime)
Anonyymi: jeepo 15.3.2016 12:35

Anonyymi
Lamaa pukkaa sinnekkin. Taitaa olla niin että koko maailmassa vain miljonääri-veronkiertäjillä menee hyvin. Luin juuri tutkimuksesta jonka mukaan työttömyys 20-30 vuoden tähtäimellä 75%. Syynä automaatio, robotit ja tekoäly.
Anonyymi: rommaustapukkaa 15.3.2016 12:36

Anonyymi
100 x 0,33 x 0,0516 = 1,7 miljardia subprime-autolainojen lyhennyksiä myöhässä. Pari miljaria on vain yksi pulunpaska jenkkilainamarkkinoilla. Näköjään uutiset jenkkimarkkinoilta vähissä.
Anonyymi: Selkokielenkääntäjä 15.3.2016 12:43

Anonyymi
Hyvä,että näin käy, se tietää hyvää kultamarkkinoille.
Anonyymi: huuhaaloppuu 15.3.2016 12:48

Anonyymi
En ole koskaan ymmärtänyt auton "ostamista" luotolla. Auto on ensisijaisesti liikkumis- ja kuljetusväline. Ne joilla on varaa voivat sitten hankkia niitä leikkikaluja oman ja muiden iloksi.
Anonyymi: Turjake 15.3.2016 12:50

Anonyymi
Yhdysvaltalaiset ja Yhdysvallat ovat eläneet jo 80-luvun alusta ja Ronald Reaganin valtaan noususta lähtien reippaasti yli varojensa, noin 35 vuotta, ja tuo jenkkien yli varojen eläminen ja korviaan myöten velkaantuneen Yhdysvaltojen valtion lisävelan otto ovat vain kiihtyneet presidentti Barack Obaman kausilla.

Länsimaisen taloustieteen valtavirta on vuosikymmeniä hehkuttanut globalisaation ja vapaan maailmankaupan hyödyistä. Nyt kuitenkin on alkanut yhä selvemmin näyttää siltä, että hyötyjen sijaan Yhdysvallat ja useimmat Euroopan valtiot, Suomi mukaan lukien, kärsivät merkittävästi globalisaatiosta ja vapaasta kaupasta, kun länsimaiset yritykset ovat siirtäneet teollisuustuotantoaan halvempien tuotantokustannusten perässä mm. Kaukoitään eivät ole suojanneet markkinoitaan halpatuonnilta. Kunnon työpaikkojen perässä häviää myös hyvinvointi. Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju kiinnitti tähän Länsimaiden kannalta huolestuttavaan kehitykseen huomiota Talouselämässä 13.3.2016 julkaistussa nettiartikkelissa.

Esimerkiksi USA:n seuraavaksi presidentiksi pyrkivä Donald Trump saattaa olla hyvinkin järkevällä pohjalla siinä, että USA:n yritykset pitäisi pakottaa siirtämään tuotantonsa takaisin Yhdysvaltoihin työllistämään yhdysvaltalaisia. EU-markkinoiden suojaaminen ja EU-alueen yritysten pakottaminen siirtämään tuotantonsa halpamaista takaisin EU-alueelle voisi olla myös pitemmän päälle kansantaloudellisesti järkevää. Keinoja tuohon kyllä löytyy, jos on vain poliittista tahtoa.
Anonyymi: Arminius 15.3.2016 12:54
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
30.9. Kolumni Joka neljäs olut samasta hanasta
30.9. Digitoday Ei hyvältä näytä: Pohjoismaisten firmojen verkot avoinna hyökkääjille
30.9. Digitoday "Huikea mahdollisuus kasvuun" - F-Secure lupaa kyberturvaa ja yritysostoja
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki8/20162016
VOLKSWAGEN10619100
TOYOTA10158785
FORD8626986
SKODA8127912
OPEL7335162
KIA6065041
NISSAN4865065
MERCEDES-BENZ4833973
AUDI3884156
VOLVO3825013
   
malli8/20162016
SKODA OCTAVIA4603932
VOLKSWAGEN GOLF3803421
OPEL ASTRA3582663
NISSAN QASHQAI2993072
FORD FIESTA2851891
TOYOTA AURIS2732527
KIA RIO2421826
TOYOTA YARIS2122271
VOLKSWAGEN POLO2111420
FORD FOCUS2092531

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy