Kirjaudu ▼
 

Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen

© Mike Blake / Reuters
Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen
Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista, kirjoittaa Financial Times.
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvalloissa huonolaatuisten autolainojen lyhennyksiä on lyöty laimin eniten lähes kahteen vuosikymmeneen, kirjoittaa talouslehti Financial Times.

Asia käy ilmi luottoluokitusyhtiö Fitch Ratingsin luvuista.

Helmikuussa 5,16 prosentissa niin sanotuista subprime-autolainoista maksut olivat myöhässä yli 60 päivää. Lukema on korkein lähes 20 vuoteen. Lokakuussa 1996 lukema oli 5,96 prosentissa.

Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista. Vilkas antolainaus ja luottoehtojen löyhentyminen voi aiheuttaa ongelmia arvopaperistettujen autolainojen markkinoilla.

Yhdysvaltain autolainauksen markkina nousi 1 000 miljardiin dollariin viime vuonna. Autolainavakuudellisten arvopapereiden liikkeeseenlasku kasvoi 17 prosenttia 82,5 miljardiin dollariin viime vuonna.

Fitch seuraa autolainoja, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on lähes 100 miljardia dollaria ja jotka on arvopaperistettu. Noin kolmannes lainapotista on subprime-lainoja.

∇ Mainos ∇
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit auto USA

Kommentit (39)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?
Anonyymi: jokeltaja 15.3.2016 12:24

Anonyymi
Repomiehille siis töitä riittäää:D. Oon lukenut samanmoista myös asuntokaupasta.
Anonyymi: SubrimeJerry 15.3.2016 12:26

Anonyymi
Nousua pukkaa jokapuolella, velannousua siis.
Anonyymi: ononniollaonnellinen 15.3.2016 12:26

Anonyymi
2 kuukautta osamaksut myöhässä. Ensin lähtee auto alta jonka jälkeen kämppä. Ei näytä hääviltä jenkkipoikien naapurille näyttäminen.
Anonyymi: velaton 15.3.2016 12:33

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?


Siinä me muuten maksettiin jenkkien irakin sota (subrime)
Anonyymi: jeepo 15.3.2016 12:35

Anonyymi
Lamaa pukkaa sinnekkin. Taitaa olla niin että koko maailmassa vain miljonääri-veronkiertäjillä menee hyvin. Luin juuri tutkimuksesta jonka mukaan työttömyys 20-30 vuoden tähtäimellä 75%. Syynä automaatio, robotit ja tekoäly.
Anonyymi: rommaustapukkaa 15.3.2016 12:36

Anonyymi
100 x 0,33 x 0,0516 = 1,7 miljardia subprime-autolainojen lyhennyksiä myöhässä. Pari miljaria on vain yksi pulunpaska jenkkilainamarkkinoilla. Näköjään uutiset jenkkimarkkinoilta vähissä.
Anonyymi: Selkokielenkääntäjä 15.3.2016 12:43

Anonyymi
Hyvä,että näin käy, se tietää hyvää kultamarkkinoille.
Anonyymi: huuhaaloppuu 15.3.2016 12:48

Anonyymi
En ole koskaan ymmärtänyt auton "ostamista" luotolla. Auto on ensisijaisesti liikkumis- ja kuljetusväline. Ne joilla on varaa voivat sitten hankkia niitä leikkikaluja oman ja muiden iloksi.
Anonyymi: Turjake 15.3.2016 12:50

Anonyymi
Yhdysvaltalaiset ja Yhdysvallat ovat eläneet jo 80-luvun alusta ja Ronald Reaganin valtaan noususta lähtien reippaasti yli varojensa, noin 35 vuotta, ja tuo jenkkien yli varojen eläminen ja korviaan myöten velkaantuneen Yhdysvaltojen valtion lisävelan otto ovat vain kiihtyneet presidentti Barack Obaman kausilla.

Länsimaisen taloustieteen valtavirta on vuosikymmeniä hehkuttanut globalisaation ja vapaan maailmankaupan hyödyistä. Nyt kuitenkin on alkanut yhä selvemmin näyttää siltä, että hyötyjen sijaan Yhdysvallat ja useimmat Euroopan valtiot, Suomi mukaan lukien, kärsivät merkittävästi globalisaatiosta ja vapaasta kaupasta, kun länsimaiset yritykset ovat siirtäneet teollisuustuotantoaan halvempien tuotantokustannusten perässä mm. Kaukoitään eivät ole suojanneet markkinoitaan halpatuonnilta. Kunnon työpaikkojen perässä häviää myös hyvinvointi. Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju kiinnitti tähän Länsimaiden kannalta huolestuttavaan kehitykseen huomiota Talouselämässä 13.3.2016 julkaistussa nettiartikkelissa.

Esimerkiksi USA:n seuraavaksi presidentiksi pyrkivä Donald Trump saattaa olla hyvinkin järkevällä pohjalla siinä, että USA:n yritykset pitäisi pakottaa siirtämään tuotantonsa takaisin Yhdysvaltoihin työllistämään yhdysvaltalaisia. EU-markkinoiden suojaaminen ja EU-alueen yritysten pakottaminen siirtämään tuotantonsa halpamaista takaisin EU-alueelle voisi olla myös pitemmän päälle kansantaloudellisesti järkevää. Keinoja tuohon kyllä löytyy, jos on vain poliittista tahtoa.
Anonyymi: Arminius 15.3.2016 12:54
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

06:00 Pikaruokaa kuluu yhä enemmän – "Enää pizza ei ole vain krapulamättöä"
29.8. Kreikan seuraava lainaerä voi viivästyä
29.8. Zuckerberg: Facebook ei pyri mediayhtiöksi
29.8. Pankkijohtaja kiistää syyllistyneensä valuuttojen manipulaatioon
29.8. Merkel vakuuttaa: TTIP-neuvottelut jatkuvat
29.8. Kreikan talous kasvoi toisella neljänneksellä
29.8. Yle: Valtio yritti tiristää autoilijoilta rahaa sakoilla, meni pieleen
29.8. Irlanti puolustautuu Applen verojutussa
29.8. EK Ahvenanmaan verottomasta pakettirallista: "Mitään hätiköityä ei pidä tehdä"
29.8. Venäjälle voi syntyä uusi öljyjätti – Putinin leima puuttuu
29.8. Varaudu näihin – moni vero muuttuu ensi vuonna
29.8. Digitoday Dropbox-tietoja nettiin – vaihda salasana, jos kuulut tähän ryhmään
29.8. Onko tässä Särkänniemen delfiinien uusi työ?
29.8. Meyerin investoinnit Turkuun nousevat 75 miljoonaan euroon
29.8. Laajennus työkokeiluun, Guggenheim, isompi kotitalousvähennys – EK julkisti toiveet hallitukselle
29.8. Nordea veikkaa: Seuraava koronnosto sittenkin vasta joulukuussa
29.8. Investors House saattaa aloittaa asuntorakentamisen
29.8. Wärtsilä ja Gasum aloittavat maakaasuyhteistyön
29.8. Kauppa kävi heinäkuussa vain suurissa supermarketeissa
29.8. Saksalaisministeri: Britit eivät saa poimia rusinoita pullasta
29.8. Digitoday Hurja patenttihakemus: Näinkö loppuvat iPhone-varkaudet?
29.8. Palkansaajat saamassa uuden kiky-porkkanan – näin veronkevennys vaikuttaa
29.8. Aktia ennustaa aneemista kasvua – "Ei spurtti, vaan hyvin maltillinen parannus"
29.8. Libressen ja Liberon pörssiinmenon takana ostotarjous
29.8. EK: Teollisuuden näkymät edelleen heikot
29.8. Hypo: Juuri julkaistut tiedot paljastavat talouden tilan
29.8. Digitoday Musiikkipalvelujen taisto meni rumaksi: Spotify kostaa artisteille
29.8. Asuntokaupan kahtiajako vahvistuu Suomessa
29.8. Ilta-Sanomat Muumimukien hinnat laskevat? ”Keräilijöiden usko alkaa hiipua”
29.8. Japanin Kuroda: Ei epäilystäkään, etteikö lisäelvytykselle olisi tilaa
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki7/20162016
VOLKSWAGEN8738039
SKODA8257100
FORD8226124
TOYOTA7497770
OPEL6884429
NISSAN5984579
VOLVO5364631
KIA4974435
AUDI3823768
MERCEDES-BENZ3623490
   
malli7/20162016
SKODA OCTAVIA3963472
OPEL ASTRA3872305
NISSAN QASHQAI3592773
VOLKSWAGEN GOLF3083041
FORD FOCUS2832322
FORD FIESTA2621606
TOYOTA AURIS2182254
VOLKSWAGEN PASSAT2091922
VOLVO V402091145
TOYOTA YARIS2012059

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy