Kirjaudu ▼
 

Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen

© Mike Blake / Reuters
Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen
Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista, kirjoittaa Financial Times.
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvalloissa huonolaatuisten autolainojen lyhennyksiä on lyöty laimin eniten lähes kahteen vuosikymmeneen, kirjoittaa talouslehti Financial Times.

Asia käy ilmi luottoluokitusyhtiö Fitch Ratingsin luvuista.

Helmikuussa 5,16 prosentissa niin sanotuista subprime-autolainoista maksut olivat myöhässä yli 60 päivää. Lukema on korkein lähes 20 vuoteen. Lokakuussa 1996 lukema oli 5,96 prosentissa.

Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista. Vilkas antolainaus ja luottoehtojen löyhentyminen voi aiheuttaa ongelmia arvopaperistettujen autolainojen markkinoilla.

Yhdysvaltain autolainauksen markkina nousi 1 000 miljardiin dollariin viime vuonna. Autolainavakuudellisten arvopapereiden liikkeeseenlasku kasvoi 17 prosenttia 82,5 miljardiin dollariin viime vuonna.

Fitch seuraa autolainoja, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on lähes 100 miljardia dollaria ja jotka on arvopaperistettu. Noin kolmannes lainapotista on subprime-lainoja.

∇ Mainos ∇
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit auto USA

Kommentit (39)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?
Anonyymi: jokeltaja 15.3.2016 12:24

Anonyymi
Repomiehille siis töitä riittäää:D. Oon lukenut samanmoista myös asuntokaupasta.
Anonyymi: SubrimeJerry 15.3.2016 12:26

Anonyymi
Nousua pukkaa jokapuolella, velannousua siis.
Anonyymi: ononniollaonnellinen 15.3.2016 12:26

Anonyymi
2 kuukautta osamaksut myöhässä. Ensin lähtee auto alta jonka jälkeen kämppä. Ei näytä hääviltä jenkkipoikien naapurille näyttäminen.
Anonyymi: velaton 15.3.2016 12:33

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?


Siinä me muuten maksettiin jenkkien irakin sota (subrime)
Anonyymi: jeepo 15.3.2016 12:35

Anonyymi
Lamaa pukkaa sinnekkin. Taitaa olla niin että koko maailmassa vain miljonääri-veronkiertäjillä menee hyvin. Luin juuri tutkimuksesta jonka mukaan työttömyys 20-30 vuoden tähtäimellä 75%. Syynä automaatio, robotit ja tekoäly.
Anonyymi: rommaustapukkaa 15.3.2016 12:36

Anonyymi
100 x 0,33 x 0,0516 = 1,7 miljardia subprime-autolainojen lyhennyksiä myöhässä. Pari miljaria on vain yksi pulunpaska jenkkilainamarkkinoilla. Näköjään uutiset jenkkimarkkinoilta vähissä.
Anonyymi: Selkokielenkääntäjä 15.3.2016 12:43

Anonyymi
Hyvä,että näin käy, se tietää hyvää kultamarkkinoille.
Anonyymi: huuhaaloppuu 15.3.2016 12:48

Anonyymi
En ole koskaan ymmärtänyt auton "ostamista" luotolla. Auto on ensisijaisesti liikkumis- ja kuljetusväline. Ne joilla on varaa voivat sitten hankkia niitä leikkikaluja oman ja muiden iloksi.
Anonyymi: Turjake 15.3.2016 12:50

Anonyymi
Yhdysvaltalaiset ja Yhdysvallat ovat eläneet jo 80-luvun alusta ja Ronald Reaganin valtaan noususta lähtien reippaasti yli varojensa, noin 35 vuotta, ja tuo jenkkien yli varojen eläminen ja korviaan myöten velkaantuneen Yhdysvaltojen valtion lisävelan otto ovat vain kiihtyneet presidentti Barack Obaman kausilla.

Länsimaisen taloustieteen valtavirta on vuosikymmeniä hehkuttanut globalisaation ja vapaan maailmankaupan hyödyistä. Nyt kuitenkin on alkanut yhä selvemmin näyttää siltä, että hyötyjen sijaan Yhdysvallat ja useimmat Euroopan valtiot, Suomi mukaan lukien, kärsivät merkittävästi globalisaatiosta ja vapaasta kaupasta, kun länsimaiset yritykset ovat siirtäneet teollisuustuotantoaan halvempien tuotantokustannusten perässä mm. Kaukoitään eivät ole suojanneet markkinoitaan halpatuonnilta. Kunnon työpaikkojen perässä häviää myös hyvinvointi. Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju kiinnitti tähän Länsimaiden kannalta huolestuttavaan kehitykseen huomiota Talouselämässä 13.3.2016 julkaistussa nettiartikkelissa.

Esimerkiksi USA:n seuraavaksi presidentiksi pyrkivä Donald Trump saattaa olla hyvinkin järkevällä pohjalla siinä, että USA:n yritykset pitäisi pakottaa siirtämään tuotantonsa takaisin Yhdysvaltoihin työllistämään yhdysvaltalaisia. EU-markkinoiden suojaaminen ja EU-alueen yritysten pakottaminen siirtämään tuotantonsa halpamaista takaisin EU-alueelle voisi olla myös pitemmän päälle kansantaloudellisesti järkevää. Keinoja tuohon kyllä löytyy, jos on vain poliittista tahtoa.
Anonyymi: Arminius 15.3.2016 12:54
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Näkökulma Näin Saksassa: Metalliala neuvotteli peräti 4,8 prosentin palkankorotukset
06:03 Digitoday Saako Android-puhelimesi halutun päivityksen? Katso tästä
06:01 Jopa 253 000 lasta voi altistua homeelle – katso kartasta, missä ongelmia on
27.5. Snowden on nyt seksisymboli
27.5. Turvatyynyjen takaisinveto paisuu: "pelkääjän paikallakin" vikaa
27.5. Kohta robottikin "tuntee kipua"
27.5. USA:n talous kasvoi nopeammin kuin luultiin
27.5. Miksi pankkilainaa ei saa Suomessa kännykällä?
27.5. Monsanto-pomo voisi tienata yrityskaupasta 70 miljoonaa
27.5. 38 öljytankkeria jonottaa satamassa Ranskassa – jalostajat tyytyväisinä
27.5. Microsoftista lähteville heti uusia työtarjouksia – "Useat löytävät mielenkiintoisia tehtäviä"
27.5. Terex: Zoomlion ei saanut tehtyä sitovaa ostotarjousta
27.5. Rikkain prosentti on Suomessakin luultua rikkaampi
27.5. Digitoday Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä
27.5. Analyytikko: Fortum maksoi korkean hinnan Ekokemistä – "Aika paljon preemiota"
27.5. Konecranes kohoaa kauppojen varmistuttua
27.5. Tunnettu lamppumerkki kiinnostaa pörssissä – kurssi roimassa nousussa
27.5. Valtio kahmaisee lähes 200 miljoonan euron potin Ekokemin myynnistä
27.5. Digitoday Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä
27.5. Kaupalle vahvistus – Fortum ostaa Ekokemin
27.5. R-kioskien omistaja perustaa yhtiön, jonka tavoitteena on turvata työpaikkoja
27.5. Digitoday "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan
27.5. Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
27.5. HKScan saa uuden toimitusjohtajan
27.5. Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
27.5. Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
27.5. G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
27.5. Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
27.5. Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
27.5. Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy