Kirjaudu ▼
 

Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen

© Mike Blake / Reuters
Amerikkalaisten autolainalyhennykset pahiten myöhässä 20 vuoteen
Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista, kirjoittaa Financial Times.
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvalloissa huonolaatuisten autolainojen lyhennyksiä on lyöty laimin eniten lähes kahteen vuosikymmeneen, kirjoittaa talouslehti Financial Times.

Asia käy ilmi luottoluokitusyhtiö Fitch Ratingsin luvuista.

Helmikuussa 5,16 prosentissa niin sanotuista subprime-autolainoista maksut olivat myöhässä yli 60 päivää. Lukema on korkein lähes 20 vuoteen. Lokakuussa 1996 lukema oli 5,96 prosentissa.

Analyytikot ovat olleet jo jonkin aikaa huolissaan subprime-autolainoista. Vilkas antolainaus ja luottoehtojen löyhentyminen voi aiheuttaa ongelmia arvopaperistettujen autolainojen markkinoilla.

Yhdysvaltain autolainauksen markkina nousi 1 000 miljardiin dollariin viime vuonna. Autolainavakuudellisten arvopapereiden liikkeeseenlasku kasvoi 17 prosenttia 82,5 miljardiin dollariin viime vuonna.

Fitch seuraa autolainoja, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on lähes 100 miljardia dollaria ja jotka on arvopaperistettu. Noin kolmannes lainapotista on subprime-lainoja.

∇ Mainos ∇
15.3.2016 12:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Tagit auto USA

Kommentit (39)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?
Anonyymi: jokeltaja 15.3.2016 12:24

Anonyymi
Repomiehille siis töitä riittäää:D. Oon lukenut samanmoista myös asuntokaupasta.
Anonyymi: SubrimeJerry 15.3.2016 12:26

Anonyymi
Nousua pukkaa jokapuolella, velannousua siis.
Anonyymi: ononniollaonnellinen 15.3.2016 12:26

Anonyymi
2 kuukautta osamaksut myöhässä. Ensin lähtee auto alta jonka jälkeen kämppä. Ei näytä hääviltä jenkkipoikien naapurille näyttäminen.
Anonyymi: velaton 15.3.2016 12:33

Anonyymi
Ilmeisesti nämä lainantajat ovat niin hölmöjä, etteivät ole oppineet mitään vuodesta 2009?


Siinä me muuten maksettiin jenkkien irakin sota (subrime)
Anonyymi: jeepo 15.3.2016 12:35

Anonyymi
Lamaa pukkaa sinnekkin. Taitaa olla niin että koko maailmassa vain miljonääri-veronkiertäjillä menee hyvin. Luin juuri tutkimuksesta jonka mukaan työttömyys 20-30 vuoden tähtäimellä 75%. Syynä automaatio, robotit ja tekoäly.
Anonyymi: rommaustapukkaa 15.3.2016 12:36

Anonyymi
100 x 0,33 x 0,0516 = 1,7 miljardia subprime-autolainojen lyhennyksiä myöhässä. Pari miljaria on vain yksi pulunpaska jenkkilainamarkkinoilla. Näköjään uutiset jenkkimarkkinoilta vähissä.
Anonyymi: Selkokielenkääntäjä 15.3.2016 12:43

Anonyymi
Hyvä,että näin käy, se tietää hyvää kultamarkkinoille.
Anonyymi: huuhaaloppuu 15.3.2016 12:48

Anonyymi
En ole koskaan ymmärtänyt auton "ostamista" luotolla. Auto on ensisijaisesti liikkumis- ja kuljetusväline. Ne joilla on varaa voivat sitten hankkia niitä leikkikaluja oman ja muiden iloksi.
Anonyymi: Turjake 15.3.2016 12:50

Anonyymi
Yhdysvaltalaiset ja Yhdysvallat ovat eläneet jo 80-luvun alusta ja Ronald Reaganin valtaan noususta lähtien reippaasti yli varojensa, noin 35 vuotta, ja tuo jenkkien yli varojen eläminen ja korviaan myöten velkaantuneen Yhdysvaltojen valtion lisävelan otto ovat vain kiihtyneet presidentti Barack Obaman kausilla.

Länsimaisen taloustieteen valtavirta on vuosikymmeniä hehkuttanut globalisaation ja vapaan maailmankaupan hyödyistä. Nyt kuitenkin on alkanut yhä selvemmin näyttää siltä, että hyötyjen sijaan Yhdysvallat ja useimmat Euroopan valtiot, Suomi mukaan lukien, kärsivät merkittävästi globalisaatiosta ja vapaasta kaupasta, kun länsimaiset yritykset ovat siirtäneet teollisuustuotantoaan halvempien tuotantokustannusten perässä mm. Kaukoitään eivät ole suojanneet markkinoitaan halpatuonnilta. Kunnon työpaikkojen perässä häviää myös hyvinvointi. Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju kiinnitti tähän Länsimaiden kannalta huolestuttavaan kehitykseen huomiota Talouselämässä 13.3.2016 julkaistussa nettiartikkelissa.

Esimerkiksi USA:n seuraavaksi presidentiksi pyrkivä Donald Trump saattaa olla hyvinkin järkevällä pohjalla siinä, että USA:n yritykset pitäisi pakottaa siirtämään tuotantonsa takaisin Yhdysvaltoihin työllistämään yhdysvaltalaisia. EU-markkinoiden suojaaminen ja EU-alueen yritysten pakottaminen siirtämään tuotantonsa halpamaista takaisin EU-alueelle voisi olla myös pitemmän päälle kansantaloudellisesti järkevää. Keinoja tuohon kyllä löytyy, jos on vain poliittista tahtoa.
Anonyymi: Arminius 15.3.2016 12:54
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:50 BMW tähtää robottiautojen ykköseksi Intelin kanssa
09:11 Talousvaikuttaja HS:ssä: Suomen velkaantumishuoli naurettavaa
09:00 Digitoday Tuleeko WhatsAppiin seuraavaksi musiikin jako?
06:01 350 euroa tunnissa – vain harva laskuttaa näin paljon
1.7. Sokerimuro ei enää maistu – Kellogg vastaa take away -murokahvilalla
1.7. Neljä ennustetta, joissa arvostettu futurologi Toffler osui oikeaan
1.7. Ilta-Sanomat Puolalaiset insinöörit hämmästyivät sähkövarkauksista Suomessa
1.7. Liian vanhat autot ajokieltoon Pariisissa sakkojen uhalla
1.7. Talousguru: EU on tuomittu epäonnistumaan
1.7. Työttömiä lähes 5 000 000 – Espanjassa silti pulaa koodareista ja hoitajista
1.7. Talvivaara myy liikevaihtoa tuottaneen omaisuutensa Terrafamelle
1.7. Teollisuustuotannon kasvu kiihtyi Yhdysvalloissa
1.7. Helsingin pörssissä tehtiin lähes 86 000 kauppaa päivässä
1.7. Suomi vaihtoi 300 tonnia silakkaa 1500 loheen
1.7. Reipas kasvu jatkui –10 750 uutta autoa rekisteriin
1.7. Jalkapalloeuforia tarttui pörssiin Islannissa?
1.7. Soinia ryöpytettiin eduskunnassa – "Häkellyttävän alhaista populismia"
1.7. Teräsyhtiöt kiipeävät pörssissä, Nokia luisuu
1.7. Digitoday Verkkokonnilla ovela harhautus: Näin huijausviesti menee täydestä
1.7. Katso, kenen nettotuloja sote paisuttaa – ministeriö kiistää suosineensa
1.7. Nanso myy trikootuotantonsa Nokian Neulomolle
1.7. Aktia ostaa Elisa Lompakon
1.7. Sääntö-Suomen poikkeus: Taas voi tienata tonnin verottomasti
1.7. Kapselissa meren ali puolessa tunnissa Tukholmaan – näin suurhanke etenee
1.7. Digitoday Apple iskee taas musiikkibisneksessä? Silmäilee poikkeuksellista palvelua
1.7. Hyviä uutisia asuntovelalliselle – euriborit miinuksella pitkään
1.7. Digitoday Uusi Firefox antaa tehdä aiemmin mahdottoman Gmail- ja Facebook-tempun
1.7. Pihlajalinna solmi pitkistä sote-ulkoistuksista – rajoituslaki voimaan tänään
1.7. Kauppa kävi hyvin ja hinnat laskivat
1.7. Kaleva: Norwegianilta matkustajille lisälasku – syynä Norjan valtio
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki5/20162016
VOLKSWAGEN11395848
TOYOTA11295767
SKODA10635333
FORD8544376
KIA7573351
OPEL5963069
VOLVO5243580
NISSAN5123455
AUDI5052874
MERCEDES-BENZ4662576
   
malli5/20162016
SKODA OCTAVIA5382572
VOLKSWAGEN GOLF4692190
NISSAN QASHQAI3522062
KIA RIO3521214
FORD FOCUS3411717
TOYOTA YARIS3321538
OPEL ASTRA2971535
TOYOTA AURIS2771661
VOLKSWAGEN PASSAT2721445
TOYOTA AVENSIS2661533

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy