Kirjaudu ▼
 

Autoilija, ethän säästä tässä? "Tulee entistä kalliimmaksi"

Kimmo Taskinen
Autoilija, ethän säästä tässä? "Tulee entistä kalliimmaksi"
Osa suomalaisista yrittää laistaa keväthuollosta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Osa suomalaisista yrittää rahaa säästääkseen selviytyä omin avuin auton keväthuollosta tai jättää sen osittain tai kokonaan tekemättä. Säästön sijaan se voi tulla kalliiksi. Näin sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Elämme taloudellisesti vaikeita aikoja. Ihmiset yrittävät hakea säästöjä. Auton huollosta tinkiminen on helposti yksi säästökohteista.

Vesalainen mukaan on turha kuvitella huollosta laistamisen kannattavan.

– Pitkässä juoksussa tulee entistä kalliimmaksi, jos huoltoja lyö laimin.

Vesalainen korostaa, ettei nykyautoille voi tee se itse -miehen konsteilla mennä tekemään ihan mitä tahansa.

– Öljynvaihtokin on haasteellinen homma nykypäivänä. Ennen vain ajoi auton johonkin montulle ja veti propun auki niin sai öljyt pois. Nykyään täytyy irrottaa auton moottoritilan alta kaikenlaisia suojamuoveja, jotta pääsee edes sinne öljyproppuun käsiksi.

Keräsimme viisi vinkkiä auton keväthuoltoon.

1. Tarkista, missä kunnossa kesärenkaat ovat

Ovatko vanhat kesärenkaat riittävän hyvässä kunnossa vai olisiko syytä ostaa uudet? Uudet renkaat kannattaa hankkia hyvissä ajoin, ennen kuin ne vaihtaa alle.

– Jos itse päätyy vaihtamaan renkaat, rengaspaineet on syytä tarkastaa samalla, muistuttaa Vesalainen.

Jos renkaat vaihtaa itse, kotona on syytä olla asianmukaiset työvälineet, kuten kunnon tunkki. Lain mukaan renkaat täytyy vaihtaa uusiin viimeistään silloin, kun urasyvyys on 1,6 millimetriä.

– Käytännössä 1,6 milliä on kuitenkin aivan liian vähän. Niin loppuun renkaita ei kannata ajaa. Jos kesärenkaassa alkaa olla pintaa jäljellä alle 4 milliä, kannattaa miettiä, olisiko renkaasta viisaampi tehdä rengaskeinu muksuille tai laittaa se laituriin pollariksi, Vesalainen sanoo.

Vesalainen muistuttaa, että vesiliirtoriski kasvaa selvästi, kun renkaan urasyvyys on alle 4 millimetriä.

2. Onko tuulilasi puhdas ja ehjä?

Erityisesti tuulilasin sisäpinnan puhtauden tarkistaminen unohtuu monelta keväällä.

– Tuulilasin sisäpinnassa voi olla paksu likakerros talven jäljiltä. Kun aurinko nousee korkeammalle ja joutuu ajamaan vastavaloon, likaisuus haittaa näkyvyyttä ja on selvä riski. Tuulilasi on syytä puhdistaa huolellisesti, kuvailee Vesalainen.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Samalla voi tarkastaa tuulilasinpyyhkijöiden ja itse lasin kunnon.

– Tuulilasinpyyhkijät ovat voineet talven aikana saada siipeensä. Paitsi, että huonot sulat pyyhkivät huonosti, ne naarmuttavat tuulilasia.

Jos tuulilasissa on paljon naarmuja tai kivenlyömiä, vaihtoa kannattaa harkita.

3. Pesu, sitten vahaus

Auton kannattaisi vahata pari kertaa vuodessa. Sopivat saumat ovat keväällä ja syksyllä. Talvella tiesuola, rapa ja liuotinpesut ovat tehokkaasti imeneet vanhan vahan maalipinnasta.

– Kun aurinkoinen kausi alkaa, vahalla saa uuden suojaavan pinnan.

Luonnollisesti ennen vahausta auto pitää pestä kunnolla.

4. Osaatko käyttää valoja oikein?

Osaat katsoa, että valot toimivat, mutta ymmärrätkö niiden toimintaperiaatteet?

Autoissa on nykyään paljon päiväajovaloja. Monessa automerkissä päiväajovalot on kuitenkin suunniteltu niin, että takavalot eivät välttämättä palakaan.

– Vesisateella on aika riski moottoritiellä, jos auto perä pimeänä nostattaa vettä tiestä.

5. Jarruihin kertyy likaa talvella

Moottoriöljyn ja suodattimien vaihto ja jarrupalojen kuluneisuuden tarkastus kuuluvat lähtökohtaisesti auton normaaliin huolto-ohjelmaan.

Vesalaisen mukaan jarruhuoltoa kannattaa kuitenkin harkita keväthuollon yhteydessä. Huoltoliikkeessä se tehdään lisätyönä.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jarrut otetaan auki, puhdistetaan ja herkistetään.

Jarruihin voi kertyä paljonkin likaa talven aikana.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (86)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Asia ja tuo juttu ovat hiukan eri asioita. Kun autoon tehdään määräaikaishuollot niin se on paljon tärkeämpi kun nuo tarkastukset. Tottakai auto pestään ja pidetään siistinä.
Anonyymi: markus50 12.3.2016 12:09

Anonyymi
Noista päivävalojen pimeistä takavaloista.. Onko ne sallittu? Tuleeko huomautus tms, jos ne ei kirkkaalla ilmalla pala?
Anonyymi: Omatt 12.3.2016 12:13

Anonyymi
nykyautolle voi ja kannattaa tehdä huollot itse,samanlaista kuin ennenkin mutta pitää ostaa tarvittavat työkalut niin kuin ennenkin,silloin tietää miten on tehty,vielä ulkomailta tilaa tulpista lähtien huolto-osat niin säästää isot rahat,esim suodatin euron,tulpat 1 €,tuplaplatinat 5€ jne jneöljynvaihtopisteissä on töissä ne jotka amiksessa rimaa hipoen pääsivät autonasentajalinjalta,siitä vaan viemäään 50 t autoa öljynvaihtoon(500-900 euroa)ropuista kierteet sökönä,osat osittain kiinni ym
Anonyymi: kmarx 12.3.2016 12:37

Anonyymi
Keväät - syksyt sama huuto, kun väki ei käy ylikalliissa merkkihuollossa. Tosiasia vaan on, että kun se parin vuoden takuuaika umpeutuu, niin on vaan järkevämpää tehdä nuo huollot itse tai antaa kaverin tehdä. Ei toi nyt mitään ydintiedettä ole. 20tkm välein huoltelee ja katsoo, että on paikat ehjät, niin hyvin pärjää.
Anonyymi: Matkatyöläinen 12.3.2016 12:38

Anonyymi
Noista päivävalojen pimeistä takavaloista.. Onko ne sallittu? Tuleeko huomautus tms, jos ne ei kirkkaalla ilmalla pala?


On. Ja ei tule. Itseasiassa jarruvalot ja vilkut näkyy takavaloista paremmin päiväsaikaan, kun varsinaiset takavalot ei pala.

Sensijaan jos et laita valoja päälle kun keli on ilman kirkkaudesta huolimatta huono, saatat saada huomautuksen.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että kun on hyvä ja kirkas ilma ja kuiva keli, valokatkaisija voi olla OFF- tai nolla-asennossa, jolloin vm-11 ja uudemmissa palaa päivävalot, yleensä pelkästään edessä.
Kun keli huononee, sataa yms TAI on hämärää, valokatkaisija käännetään sinne valotpäällä -asentoon. Yleensä siinä on kuvakkeena kaksi D:n muotoista kuvaketta joista lähtee "valonsäteitä" sekä suoraan ja alaviistoon.
Anonyymi: rattimies 12.3.2016 12:42

Anonyymi
Määräaikaishuoltoihin yleensä kuuluu erinäisiä tarkastuksia nesteiden vaihtojen ja suodattimien vaihtojen lisäksi. Muunmuassa jutussa listatut asiat. Nissanilla ja Toyotalla huoltoon kuuluu jarruhuolto. Pösöllä vain takajarrujen huolto. Volkkarella jarrut vain silmämääräisesti tarkistetaan.

Nyrkkipajalla tehdään vain se, mitä sovitaan ja kaikista toimenpiteistä peritään maksu erikseen yleensä.
Täydellinen huolto voi olla nyrkkipajassa kalliimpi kuin merkkihuollossa, kun tehdään samat tarkistukset ja vaihdot ja vaihdetaan samat huoltoajankohtaan kuuluvat huolto-osat.
Anonyymi: rattimies 12.3.2016 12:48

Anonyymi
Ei niitä jarruja auki tarvi ottaa, ellei ne ole jo ruostunut kii, samalla ku irrottaa renkaan, ku vaihtaa kesät alle, ruikkii samalla rasvaa suojakumien reunavälistä satulan liikkuviin osiin ja käsijarrun mekanismejäkin on hyvä öljytä samalla, samalla voi hakata satuloista isommat ruosteet pajavasaralla ja rälläköidä jarrulevyn reuna suunnilleen levyntasolle ja kirkkaaks, ni kattastusmies ei nii helposti ala vinkuun et pitäs levyjä uusia, samalla kun nivelet näkyy, niitä voi vasaroida myös hieman jämptimmiks, jos on katsastus juuri tulossa.

Renkaita voi urata itse syvemmäks, ni tulee koko kumi hyödynettyä, säästö on huomattava, sillä omassakin autossa ne renkaat maksaa melkein yhtä paljo ku koko auto.

Vahaaminenkin on aika turhaa, ei näy ruosteet niin helposti savenalta.

Ennen kattastusta kannattaa myös sekata reiät pohjasta, niitä voi paikata vaikka kaljatölkillä ja pohjamassalla, kunhan tekee se ennen kuin kattastusmien on havainnut reikää ja levittää isolle alueelle pohjamassaa, ettei sitä paikattua kohtaa pysty massanperusteella havaitsemaan tarkasti.

Jos tuulilasi on jo järin naarmunen, ei kannata tilata aikaa leimalle, vaan ajaa ilmanaikaa sateisena päivänä, ei näy naarmut tuulilasissa.
Anonyymi: Roopesetä 12.3.2016 12:50

Anonyymi
Kyllä asia on myös niin,että huollot on hinnoiteltu niin viimeisen päälle yläkanttiin,että teen kyllä ne asiat mitkä pystyn itse.
Ja toiseksi jotai huoltoaikaa on odotettava viikkokaupalla ja sitten saat lorvailla jossain sen 2-3 tuntia kun autoasi ns huolletaan.
ei kitos
Anonyymi: roineville 12.3.2016 12:51

Rekisteröitynyt käyttäjä
– Öljynvaihtokin on haasteellinen homma nykypäivänä. Ennen vain ajoi auton johonkin montulle ja veti propun auki niin sai öljyt pois. Nykyään täytyy irrottaa auton moottoritilan alta kaikenlaisia suojamuoveja, jotta pääsee edes sinne öljyproppuun käsiksi.


Nauroin katketakseni tälle kommentille. Jos et osaa ruuvata paria ylimääräistä ruuvia joilla muovit on kiinni, kannattaa jättää myös se öljynvaihtokin tekemättä. Omassa autossani on jopa pieni luukku jonka takana öljyproppu on. Siis yhden lisäruuvin irrottaminen riittää.

– Vesisateella on aika riski moottoritiellä, jos auto perä pimeänä nostattaa vettä tiestä.


Eikö auton perä nosta yhtälailla vettä vaikka valot palaisivat?

Ja mitä jarruihin tulee, niihin syntyy pääosin ruostetta runsaan suolauksen takia. Likaa voi kertyä paljon märillä/kuraisilla hiekkateillä ajavien autoihin.

Olihan onneton artikkeli. Toivottavasti autoliiton koulutuspäälikön tuntemus ei ole tällä tasolla vaan toimittaja on kirjoitellut omiaan.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Analyytikko 12.3.2016 12:52

Anonyymi
Hyvä onkin, että öljyproppu on piilossa muovien alla. Nykyautoilija peukalo keskellä kämmentä saisi kuitenkin vain tuhoa aikaiseksi. Ainakin uudet öljyt kaaataisi syyläriin tai pissapojan säiliöön. Miten voikin olla niin tumpeloa porukkaa nykyään, toisaalta, hallituksessa istuu samanlaisia ministereitä, joten se siitä.
Anonyymi: osaaja 12.3.2016 12:52
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

27.5. Snowden on nyt seksisymboli
27.5. Turvatyynyjen takaisinveto paisuu: "pelkääjän paikallakin" vikaa
27.5. Kohta robottikin "tuntee kipua"
27.5. USA:n talous kasvoi nopeammin kuin luultiin
27.5. Miksi pankkilainaa ei saa Suomessa kännykällä?
27.5. Monsanto-pomo voisi tienata yrityskaupasta 70 miljoonaa
27.5. 38 öljytankkeria jonottaa satamassa Ranskassa – jalostajat tyytyväisinä
27.5. Microsoftista lähteville heti uusia työtarjouksia – "Useat löytävät mielenkiintoisia tehtäviä"
27.5. Terex: Zoomlion ei saanut tehtyä sitovaa ostotarjousta
27.5. Rikkain prosentti on Suomessakin luultua rikkaampi
27.5. Digitoday Microsoft estää yleisimmät salasanat – jätti porsaanreikiä
27.5. Analyytikko: Fortum maksoi korkean hinnan Ekokemistä – "Aika paljon preemiota"
27.5. Konecranes kohoaa kauppojen varmistuttua
27.5. Tunnettu lamppumerkki kiinnostaa pörssissä – kurssi roimassa nousussa
27.5. Valtio kahmaisee lähes 200 miljoonan euron potin Ekokemin myynnistä
27.5. Digitoday Jättitutkimuksessa löytyi yhteys kännyköiden ja syövän väliltä
27.5. Kaupalle vahvistus – Fortum ostaa Ekokemin
27.5. R-kioskien omistaja perustaa yhtiön, jonka tavoitteena on turvata työpaikkoja
27.5. Digitoday "Jännittävä demonstraatio": Avaruusalus pudotetaan kovaa maahan
27.5. Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
27.5. HKScan saa uuden toimitusjohtajan
27.5. Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
27.5. Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
27.5. G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
27.5. Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
27.5. Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
27.5. Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
27.5. Vähittäiskauppa pääsi pahimman yli – teollisuuden luottamus heikkeni
27.5. Kuluttajien talousluottamus koheni vahvimmaksi vuoteen
27.5. FT: EU-johtajien salaisissa kokouksissa on valmisteltu suunnitelmaa Brexitin varalta
Asiakastieto

Yhteistyössä

 
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Top 10
merkki4/20162016
VOLKSWAGEN11084709
SKODA10724270
TOYOTA10114638
FORD9113522
KIA8862594
VOLVO7023056
OPEL6462473
AUDI5992369
NISSAN5612943
BMW5502004
   
malli4/20162016
SKODA OCTAVIA5632034
VOLKSWAGEN GOLF4281721
FORD FOCUS3881376
KIA RIO369862
NISSAN QASHQAI3581710
OPEL ASTRA3361238
VOLKSWAGEN PASSAT2851173
TOYOTA YARIS2601206
TOYOTA AURIS2561384
TOYOTA AVENSIS2341267

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi / Bisnode Marketing Oy